Foto van een John Deere meerdere . Gister nog een paar ha bietenland geploegd. De boer zelf heeft de tarwe ingezaaid. We reden achter de rooimachine aan. Er werd gebruik gemaakt van een Dezeure overla

Dikke bak met bietn

+11
mdoornekamp
Foto van een John Deere meerdere . Gister nog een paar ha bietenland geploegd. De boer zelf heeft de tarwe ingezaaid. We reden achter de rooimachine aan. Er werd gebruik gemaakt van een Dezeure overlaad wagen. Hierdoor bleven de sporen tot een minimum beperkt. Tevens bleef de weg schoon op deze manier. Want het was nog wel wat plakkerig op de klei.
+3
Derkmax
@mdoornekamp
Tamminga zeker.. heeft denk ik een goede investering gedaan met z'n overlaadwagen.

Reacties

+10
mdoornekamp
@Gavrie Willemsen dikke Dezeure overlaadwagen. Erg imposante machine. De Dikke jd 6215R valt bijna in het niet. De wagen heeft ook wiel aandrijving

(klik om te vergroten)

+1
JD3010
@mdoornekamp Ze rooien veel sneller dan dat jij ploegt. 🫣😂
+1
mdoornekamp
@JD3010 nou dat viel nog tegen. Moest nog even wachten tot ze eerste blokje rond gedaan hadden
+1
JD3010
@mdoornekamp Eerst reed hij naast je later al een stuk verder. 😂
+1
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
stuk verder

Ja toen had ie net weer een blok klaar. Eerst moest ik nog wachten. Ik kan niet steeds een blok ploegen. Tis geen spitmachine🤔
+2
JD3010
@mdoornekamp Hij kon evt ook heen en weer rooien. Maar dat moet dan ook net uitkomen met lossen
JD BORN 2 FARM
@mdoornekamp je bedoelt dat je dan allemaal kleine eilandjes krijgt in plaats van één geheel
+1
mdoornekamp
@JD BORN 2 FARM met ploegen kun je natuurlijk niet overal ergens int midden beginnen. Gewoon van één kant naar de andere kant werken. Die rooimachine pakt steed een blok van 60 m ongeveer. Dan ie mooi rond rijden en hoeft niet te steken op de kopakker
JD BORN 2 FARM
@mdoornekamp ja juist, zoiets dacht ik al
JD BORN 2 FARM
@mdoornekamp je bedoelt dat je dan allemaal kleine eilandjes krijgt in plaats van één geheel
MF 2725
@mdoornekamp tractie op de overlaadwagen is geen overbodige luxe, denk ik.
+12
mdoornekamp
Ploegen met de 6R 155. De boer zaaien met jd 6330. En lossen aan de weg met Dezeure en jd 6215R

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
967BJW
@mdoornekamp Haast niet te geloven dat jij dat nog geploegt krijgt met een 155r. Echt top! Ik moest bietenland verlaten, zeer taai en nat, niks van grip. Direct ingraven met de ploegbanden...
+4
Fast Eddy
Mooi druk. Ook mooi dat alle trekkers van hetzelfde merk zijn.
+6
mdoornekamp
@Fast Eddy
Quote:
hetzelfde merk

Ja klopt. En ook nog het goeie merk😄
+4
Fast Eddy
@mdoornekamp

De zelfde soort foto van @deufi was ook wel mooi met al die Deutz trekkers.
+1
deufi
@Fast Eddy haha inderdaad! @mdoornekamp mooie plaatjes. Alles voor de regen erin?
mdoornekamp
@deufi ja laatste zaaien begon het een beetje licht te regenen
+1
RaHeados
Mooi rijtje foto's 👌
+1
JD 6110
Spatborden uit voorzorg er afgehaald?
+2
mdoornekamp
@JD 6110
Quote:
spatborden uit voorzorg eraf gehaald

Ja klopt. Doe ik meestal met ploegen als het wat later in het seizoen is
+5
valmet6400power
Wij hebben zaterdag de tweede helft van de bieten gerooid, de anderen waren half oktober gerooid (350 mm eerder). Daar hebben we twee weken terug tarwe in gezaaid.
Zondag en gister hebben we dat tweede deel ook meteen geploegd en tarwe in gezaaid. Maar wat er nu boven kwam was drogere grond dan twee weken terug (daar was immers 350 ingevallen na het rooien) maar het was pittig stug. Maarja, ben niet langzamer gaan rijden met zaaien want vandaag zijn we weer 20+ mm verrijkt..
+1
mdoornekamp
@valmet6400power
Quote:
pittig stug

Dat was het hier ook wel. Ploegen ging zwaar en zaaien langzaam
deufi
@mdoornekamp welke snelheid reed je?
mdoornekamp
@deufi
Quote:
snelheid

5,7 of 6,8 km. Wisselde wat op perceel
deufi
@mdoornekamp dat valt nog niet tegen. En met zaaien?
+1
mdoornekamp
@deufi zaaitrekker reed krap aan 3 km/u denk ik. Eerst wat sneller geprobeerd, maar dat kwam niet goed.
+1
valmet6400power
@mdoornekamp
Ik reed inderdaad (ook) 2.8 km/u met zaaien. Langzamer weiger ik want dan moet ik naar z’n laagste groep toe 😄
+1
mdoornekamp
@valmet6400power Zaaien hier meestal in B met de john deeres. Maar moest nu in A4. Helaas geen vario. Maar ligt er mooi bij nu.
+1
valmet6400power
@mdoornekamp
Ja de schakelbakken van John Deere waren (of zijn misschien nog wel?) niet geschikt voor zware grond met een grondbewerking waarbij de trekker 2000 motortoeren maakt haha. Of als je wil aardappels rooien en je rijdt half gas net tussen A4 en B1 dan ga je ook niet onder het rijden wisselen als het maar een paar plekjes zijn..
+2
mdoornekamp
@valmet6400power
Quote:
schakelbakken

Ja klopt. Met de 6630 valt het mee omdat die 6 groepen heeft en daarmee langzamer loopt in de B. Op deze nieuwe 6R zit ook 1000E, dan neemt je rijsnelheid ook weer wat af.
+2
Derkmax
@mdoornekamp
Maar waarom dan niet gekozen voor een vario? Is het prijsverschil zo groot of is er een andere reden. Gewoon nieuwsgierig 🙈
+4
mdoornekamp
@Derkmax
Quote:
niet voor een vario

Ook wel een beetje de aanschaf prijs. Scheelt nog wel een beetje bij jd. En een vario blijft toch iets minder geschikt als je alleen maar lomp trekwerk doet. Rendement is wat lager en meer warmte ontwikkeling. De 6155R's bij ons hebben wel alle pk's nodig voor ploegen en kilveren. En met inkuilen en kiper werk is een vario niet noodzakelijk. Daardoor is een powr quad gewoon hufter proof. En kun je iedere gek er mee wegsturen
+1
casejxu
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En kun je iedere gek er mee wegsturen

Nou is de autopowr ook de minst ingewikkelde automaat die er is!
+2
Fast Eddy
@casejxu

Een Fendt Vario in de TMS stand is ook heel eenvoudig. En de CVX rij je ook zo mee weg.
+1
casejxu
@Fast Eddy had zelf bij fendt en case hele kleine uitleg nodig. Met de jd reed ik zo weg
RaHeados
@casejxu gaat die jd bak niet altijd lopen als je niet in de neutraal staat of op de rem stampt? Daar kon ik slecht aan wennen de keer dat ik er op reed 😅
+1
DriveJohnDeere
@RaHeados
ja was wel ff wennen in het begin. wij kwamen ook van een autocommand af.

alleen nu loop je ermee weg.

je gebruikt het eigenlijk vooral om te manoeuvreren. als het pookje helemaal bovenin staat loopt ie ongeveer 2 kmph

als je hem helemaal terughaalt is dat nog 0.3 kmph.

en het is een soort van beveiliging dat je met je voet op de rem blijft staan.
casejxu
@RaHeados ja als je het niet gewend ben is het waardeloos. Zeker als je als ik veel op deutz ttv rijd. Je moet dan echt elke keer goed nadenken op die autopowers. Nu bij bollenboer 1 autopower rijd raak je der iets meer aan gewend
+1
RaHeados
@casejxu naja heb er 1x een ritje mee gemaakt. Kom van de Fendt vario en cnh variabele af. Bij de vorige Fendt was ik wel gewend dat die kan rijden als je niet op de rem staat, maar die kon je met de rijhendel in neutraal zetten. Reed bijna altijd zonder tms 😅
hobbyboer
Quote Reactie van @RaHeados:
Daar kon ik slecht aan wennen de keer dat ik er op reed

Raar eigenlijk dat zoveel mensen dat zeggen, terwijl een auto met automaat ook gewoon blijft rijden als je niet remt.
J asper
@hobbyboer Als je nooit een automaat auto rijd😜 Maar ik heb er nooit last of niet aan kunnen wennen gehad. Voor op straat rijden ze heel mooi, bij landwerk vindt ik het verschil van wennen groter.
MF 2725
@hobbyboer Ja, maar een kraan, shovel of heftruck stopt vanzelf als je geen gas geeft. Dat went sneller.
+1
Fast Eddy
@MF 2725

Grote shovels rijden vaak door als je geen gas geeft. En een heftruck gaat ook zelf rijden als hij niet in de neutraal staat kwam ik vorige week achter.
MF 2725
@Fast Eddy de Liebherr 550's bij ons op het werk, stoppen met rijden als je geen gas meer geeft. Ik gebruik de rem weinig tot nooit.
+2
Fast Eddy
@MF 2725

De Liebherr is een uitzondering. Dat is namelijk een hydrostaat. Volvo en Werklust beginnen langzaam te rijden als je die in de versnelling zet.
+2
rommert14
@Fast Eddy als ze te veel weerstand hebben stoppen ze wel
+1
Fast Eddy
@rommert14

Klopt. Maar blijft wennen.
+2
rommert14
@Fast Eddy ik ben beide gewend
+2
Fast Eddy
@rommert14

Ik ook. Maar ik moet er wel even aan denken om mijn linkervoet bij het rempedaal te zetten.
+3
rommert14
@Fast Eddy Ja precies, is ook net wat je werk is. Ik gooi de mengwagen vol met de grote shovel en spring dan op de kleine om restvoer op te ruimen dat is aardig doorelkaar zeg maar 🤪
+2
mdoornekamp
@MF 2725 @Fast Eddy het is ook net wat je gewend bent. Kleine shovels hebben meestal hydrostaat. Als m'n buurman dan een keer mijn grote Case 721 gebruikt, rijdt ie pardoes tegen de voerwagen aan😁
+3
Fast Eddy
@mdoornekamp

Kleine en midi shovels kan je mooi met het gaspedaal rijden. Ik moet ook altijd even wennen aan een mechanische versnellingsbak van een shovel of verreiker.
+3
RaHeados
@Fast Eddy rijd dan wel bijna altijd met m'n linker voet op de rem bij n powershift bak. Zijn enorm sterk, maar dat rijden is af en toe wel link als je t niet verwacht
+2
Fast Eddy
@RaHeados

Voor priegelwerk is zo`n versnellingsbak niks.
+1
casejxu
Quote Reactie van @hobbyboer:
terwijl een auto met automaat ook gewoon blijft rijden als je niet remt

Komt omdat alle auto's met automaat wel blijven rijden en de meeste trekkers niet
+1
DANOONTJE POWERR
@casejxu @hobbyboer
Vooral omdat de meeste mensen met een auto niet krozen of voorladerwerk doen. 😜
Het is niet voor niks dat kroosbakken allemaal aan een Fendt of MF hangen.
+2
Derkmax
@mdoornekamp
Toch.. als je een tijdje met een vario voor de opraapwagen rijdt, wil je niet weer terug naar schakelen.. maar idd niet noodzakelijk.
mdoornekamp
@Derkmax
Quote:
voor de opraapwagen

Ja maar dan heb je wel wat extra vermogen nodig. En dan wordt het vario rijden wel een hele dure hobby. Wij hebben 2 keer een demo 6155R voor de wagen gehad. Transport valt ook tegen. Veel toeren, veel diesel en bak wordt warmer dan een gewone bak.

Een 6215R voelt wel veel sterker aan met vario. Dat is ook een zwaardere bak
+1
DriveJohnDeere
@mdoornekamp

ik neem aan dat een 6210r ook een andere bak heeft dan een 6150r?

bak valt hier absoluut niet tegen. blijft mooi op temperatuur (65 tot 70 graden in t scherm)

hebben er hier meer last van dat de radiateur helemaal vol komt te zitten met zaad van het natuurland.

dan zie je de temperatuur van de motor in 1x van 85 naar 120 schieten.

ff uitstappen de filtertjes leegkloppen en door.

buiten dat heb ik nog nooit de trekker warm gehad op puur trekwerk.
Derkmax
@mdoornekamp
Ok dat is dan wel merk eigen.. Met de vario kom ik op transport nooit boven de 1650 toeren, dan gaat hij terug regelen. Met m'n schakelbak rijd ik op transport altijd boven 1600 toeren. Voor de wagen kan ik geen verschil in vermogen ontdekken. Beide trekkers worden niet warm. Nu rij jij waarschijnlijk vaker op de max met jouw wagens..
mdoornekamp
@Derkmax wij rijden inderdaad wel regelmatig op de max. Dan gewoon plat ervoor
+4
JD3010
@valmet6400power Ja, onbegrijpelijk dat ze dit zo bedacht hebben. Ik heb best wat werkzaamheden dat die dan in B1 net te hard gaat.
mdoornekamp
@JD3010 bij de nieuwere werd het gat wel wat kleiner dacht ik.

En dan heb je bij de oudere 50 km trekkers nog probleem met de hoge D. Heb je een gat tussen C en D. Dat is bij de R series nu weer opgelost.
JD3010
@mdoornekamp De nieuwere is dan de R en M serie? Of al eerder. Die hogere groepen maakt me niet zoveel, de D-groep gebruik ik al zelden op het land, hoger is dan alleen op gang te komen op de weg
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
nieuwere

Ik weet precies. Ik heb idee dat bij de jd 6600 en 6800 wel heel groot gat was.

De D gebuiken wij nog wel een met inkuilen. Maar dan ging je van 15 naar 18 km
JD3010
@mdoornekamp Mijn 6320 ook nog vind ik. A4 naar B1 is dan van ca 2.5 naar 3.5 km/u, dat is in verhouding wel een erg grote sprong.
DANOONTJE POWERR
@JD3010 mijn zwager rooide vroeger met een Fiat, daar zat de eerste versnelling van de lage groep tussen 3 en 4 van de hoogste groep in de kruip.
Drie keer schakelen als het dan lichter of zwaarder ging 😵💫
+3
PieterA
@JD3010 Ja, dat is inderdaad wel jammer. De variabele transmissie van John-Deere is wel echt een grote sprong voorwaarts bij John-Deere 't.o.v. de schakeltrekkers.

Het nadeel van de autopowr's (net als variabele transmissie'sbij andere merken) is de enorme extra vermogensbehoefte. Daardoor heb je voor hetzelfde werk een grotere trekker nodig. @mdoornekamp ploegt met een 6155 voor een 5 schaar op zware grond terwijl de autopowr's 6185 hier op de lichtere grond niet vooruit te branden zijn met 5 scharen.
+3
JD3010
@PieterA Maar dat zeggen ze bij JD ook hoor, dan koop je maar een AutoPowr, wij investeren niet in een nieuwe schakelbak.

Jaren terug heb ik testen in Amerika gezien dat het vermogensverlies van een AutoPowr tov een PowerQuad helemaal niet zo groot is, in sommige gevallen zelfs gunstiger. Een PowerQuad heeft ook een aantal platen pakketten erin zitten die vermogen kosten. Bij bijvoorbeeld een JD 4020 heeft een Powershift zo 5pk minder op de aftakas dan de schakelbak.
DriveJohnDeere
@PieterA

moet zeggen dat het hier met de trekkertrek wel meeviel.

1e plaats was voor een beroepsrijder die alles gewoon tiptop op orde had.

alleen daarna reed ik met een 6210r Autopower zon 14 meter verder dan een 7530 met een schakelbak.

nu is de versnellingsbak ook niet alles bij de trekkertrek.

alleen leek die 7530 het ook wel op orde te hebben. qua banden(spanning) trekhaak en gewicht.
+4
MaartenMandemaker
@PieterA In Trekker stond een aantal jaren geleden een test van 3 MF 7615's, dyna4, dyna6 en dynavt. Ik meende dat de dyna6 10 pk meer trekvermogen had dan de vt. Vind dat best een groot verschil op ern trekker van 150 pk
DriveJohnDeere
@MaartenMandemaker
dat is op puur trekvermogen.

dus met ploegen en kilveren is een handbak het beste.

alleen met aftakas werk zoals rotoren ben je afhankelijk van de groepen. terwijl je met een vario altijd op de max van de trekker kan werken. dat die max 7% lager valt dan weer te compenseren.

en het is de vraag wat je bedieningscomfort waard is.

met maaien gieren en rapen is het niet perse noodzakelijk alleen wel ontzettend handig.

en met hetzelfde werk zuipt de trekker niets meer dan een 7530 met een handbak.

hebben we getest met de maaiers opraapwagen en de giertank.

kwam erop neer dat de 7530 nooit het volledige potentieel uit de trekker kon halen.
+5
mdoornekamp
@DriveJohnDeere
Quote:
bedieningscomfort

Dat vind ik vaak een beetje onzin. Een paar keer per vracht de pook bedienen met gras rijden is toch niet zo moeilijk. Met oprapen altijd in C. Kun je van 8 tot 15 km. Tis vaak een beetje onkunde en gebrek aan ervaring dat het schakelen niet lukt.

Als ik miljoen op de bank had kocht ik ook wel een paar 6250R's met vario. En dan mooi een beetje rond toeren.
DriveJohnDeere
@mdoornekamp

nee het is niet moeilijk.

alleen het vraagt wel meer van je, aangezien je op meer dingen moet letten.

op een lange dag kan dat best vermoeiend worden.

zeker als je altijd een vario hebt gereden.

hier in de buurt had een loonwerker een jd 6130r met handbak gekocht. na een jaar was ie weer weg omdat niemand erop wou rijden. dat zal ook niet zonder reden zijn geweest.
+11
newholland6640
@DriveJohnDeere

Welkom bij de patatgeneratie 😅
+1
DriveJohnDeere
@newholland6640

haha idd

maar het werkt wel ongelofelijk lekker zon vario 😂
+3
dx11
Quote Reactie van @newholland6640:
Welkom bij de patatgeneratie

Je bent mij voor 😂😂
mdoornekamp
@dx11 jij rijdt toch ook vario😁
T60401
@mdoornekamp Niet meer dacht ik. de vario trekker was overleden. de vervanger was geen vario als ik het goed heb.
+5
dx11
@mdoornekamp hier werd meer ruzie gemaakt om de schakeltrekkers dan om de Vario. Ik kon er zelf zeker wel aan wennen, t werkt super fijn, maar dat het altijd elke euro waard is vind ik wel echt de domste praat die bestaat.
+1
bluepower12
@mdoornekamp voordeel van powerquad vind ik dat je snel en makkelijk naar een hogere groep kan schakelen. Werkt gewoon mooi en simpel. Al was vier groepen met 6 versnellingen nog mooier geweest
+3
houthandel1056
@mdoornekamp heb veel met schakelbak gereden. 6800 tot 7530 met alles er tussen in. Jaar of 15 in t loonwerk. Nu 6215 met vario. Zou nooit meer terug willen. Met maaien, oprapen en bemesten kun je veel beter maximaal trekker benutten. Bijvoorbeeld met maaien vaak naar z’n D met latere snedes, Altijd op handgas en zie dan maar weer is te keren op de kopakker. Met bemestertank deed ik vaak met linkerhand opschakelen in de groepen en met rechts tank bedienen. Bij de put ook weer in z’n C drukken en tegelijk de zuigarm bedienen. Blij dat ik daar allemaal vanaf ben. Ik snap jou beweegredenen we maar zou zelf nooit terug willen
+1
mdoornekamp
@houthandel1056 met maaien heeft een vario zeker voordelen. En met de tank ook wel mooi om soepel op gang te komen. Maar die werkzaamheden doe ik niet. Een 6215R is wel heel sterk. Dan merk je ook niet dat je 10 pk verliest
+4
MaartenMandemaker
@DriveJohnDeere Met aftakaswerk zijn de stappen in de powershift meestal wel klein genoeg, en anders wat meer of minder toeren. Met rooien of maaien is een vario prachtig, maar ik heb de meerprijs en het extra verbruik er niet voor over. Een 6 traps powershift heeft ook een groter bereik per groep dan een 4 traps natuurlijk, dat speelt ook mee.
+1
rommert14
@MaartenMandemaker de kleinere mf's hebben echt een heerlijke powershift om mee te rijden, zodra je in de groteren komt is een vario veel mooier, ik vind onze 7624 belachelijk traag schakelen. Onze 7615 en 6480 daarin tegen zijn heel vel.
MaartenMandemaker
@rommert14 Oke schakelt die zoveel anders? Die dyna6'en bij ons schakelen idd mooi snel. En je kunt mooi met je linker en rechterhand schakelen.
+1
rommert14
@MaartenMandemaker Ja vooral met terug schakelen, dan gaat ie eerst 2 seconden nadenken voordat ie een lagere versnelling pakt.
+1
valmet6400power
@MaartenMandemaker
Wij hebben 1 cvt trekker (hoofdtrekker, planten, aanfrezen, aardappels rooien) maar mocht er in de toekomst een trekker bijkomen (ter vervanging/ontlasting van de hoofdtrekker) dan wordt dat ook gewoon een cvt hoor. Je kunt altijd de gewenste combi tussen snelheid/aftakastoeren maken en dat is op onze (zware) grond wel erg fijn. En je hoeft niet meer te schakelen uiteraard. Nu komen we met 150 pk en cvt ook rond dus dan hoef ik ook niet meteen 200 pk om het verlies in de vario te compenseren.

De andere 3 trekkers die we hebben zijn allemaal met schakelpook en dan 1, 2 of 3x onder last te schakelen. De ene staat voor de spuit, dus dat is niet erg spannend. De andere maakt 25 uur per jaar en de 8550 wel 300 uur maar met zijn werkzaamheden kan ook zonder cvt. Maar met cvt is dan een stuk arbeidsgemak zijn zeg maar.
+2
MaartenMandemaker
@valmet6400power In jullie geval met rooien snap ik het zeker. Arbeidsgemak vind ik van een vario tov een dyna6 wel meevallen. Ik gebruik met alle werkzaamheden de cruise control, 1 druk op de knop en hij gaat naar z'n ingestelde versnelling en toerental. We hebben dit najaar een vario op demo gehad. Rijd zeker mooi, maar ik red me best met een dyna6
valmet6400power
@MaartenMandemaker
Dyna 6 is ook prima, daar heb ik een paar maanden mee gewerkt op stage in 2013. Met 6 versnellingen per groep kom je natuurlijk ook gauw uit op een geschikte combinatie van motortoeren en snelheid. Mochten wij lichtere grond hebben gehad dan was een powershift ook meer dan voldoende geweest. Zoals wat ik bij jou op de foto’s zie zeg maar.
PieterA
@valmet6400power Ik zou toch graag een CVT voor de spuit hebben. In de bochten ga ik soms te snel. En soms zou ik op het rechte wel iets harder willen dan de 8,4 kilometer die ik nu rij bij 1100 rpm

Ook gaat het net allemaal wat soepeler en op de weg kun je misschien ook met wat minder toeren op de motor.
+3
JD3010
@PieterA Dan ga je 1200 toeren rijden. Probleem opgelost. 👌
+1
PieterA
@JD3010 Het is niet echt een probleem hoor; ik blijf wel gewoon lekker 8,4 km rijden ik heb met deze manier van werken weinig te maken met nieuwe membranen of andere slijtage aan de pompen. De pomp heeft nu 1x nieuwe membranen gehad in 34.000 hectare.
JD3010
@PieterA Ik rij ook maar 1200 toeren, max een keer 1500. Dat scheelt inderdaad manchetten. Ik vul altijd thuis, daarvoor gebruik ik de pomp ook niet
PieterA
@JD3010 Ik vul thuis met de pomp en van de spuit, maar wel altijd leidingwater. Spuit jij nog altijd met de zelfrijder?
JD3010
@PieterA Ja nog steeds, dat gaat super. Ik spuit met grondwater en met die pomp vul ik dan de spuit. De fustreiniger heb ik ook thuis staan
PieterA
@JD3010 Lijkt mij ook wel wat. Ik begrijp een beetje dat je dan wel beperkt bent in je boombreedte.
JD3010
@PieterA Ik heb 33m, voor mij voldoende. Maar ik kan het je aanraden een zelfrijder.
deufi
@JD3010 wat voor zelfrijder heb je?
+1
JD3010
@deufi Ik heb een Douven die ik op mijn eigen wensen aangepast heb.
deufi
@JD3010 aparte machine, nooit eerder gezien. Zit daar ook een John Deere moter in?
+1
JD3010
@deufi Ja klopt, het onderstel komt uit Engeland. Maar ik heb het niet om de motor gedaan hoor, alleen het concept.

Eind jaren '90 waren er ook niet zoveel zelfrijdende spuiten
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @JD3010:
heb een Douven

Foto?
DANOONTJE POWERR
@JD3010 ah oké 👌🏻
+1
JD3010
@DANOONTJE POWERR 4 cilinder turbo van 105pk hoog/laag groep met 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit
valmet6400power
@JD3010
Wij ook, op brede banden spuiten kost teveel oppervlakte vinden wij. Dus dan is 33 een mooie breedte om nog een beetje stabiel te kunnen karren op 1,50.
JD3010
@valmet6400power Nee ik rij op 2m, dat is ook veel stabieler. In de aardappels heb ik rijpaden, zonder kan ik niet altijd
+1
valmet6400power
@JD3010
Dan wordt het wel een stuk beter van inderdaad, wat betreft de stabiliteit!
PieterA
@valmet6400powerDan moet je grond er zich ook een beetje voor lenen.
valmet6400power
@PieterA
Dat is zeker waar, als de draagkracht een probleem zou zijn dan hadden wij ook met brede banden gaan spuiten natuurlijk.
valmet6400power
@PieterA
Dat scheelt wel een stuk ja, ook met wegrijden met handgas erop bij een schakelbak is het lang zo soepel niet als een cvt die van z'n plek komt. Ook soort van behoud van je spuitbomen. Wij hebben de schakel trekker vast voor de spuit staan omdat die met z'n 4300 kg (met volle tanks) verreweg de lichtste trekker is die er voor kan. Die heeft alleen 540 en 1000 dus dan maak je naar verhouding meer toeren om snelheid te maken. Dan is met 540E en de cvt wel een stuk relaxter in het begin van het seizoen omdat die gps heeft. Maar dan rijden we in beide gevallen maar 6,2 km/u ofzo hoor.
+1
J asper
@MaartenMandemaker Loonwerker hier zat vroeger tot Emmen aan toe met de kilverbakken, vrachten versleepte ze. Stonden gewoon varios voor en die waren echt verschrikkelijk veel aan kilveren dus zal echt wel beetje meevallen. Met “maar” 200(later 240) pk voor 5 meter kilverbakken.
+2
MaartenMandemaker
@J asper Dat kan ook best natuurlijk. Ik zeg ook niet dat een vario niet trekt ofzo 😅. Weet nog wel van eerder bij de loonwerker dat een jd 7430 schakel een Fendt 818 voorbij ging met dezelfde dumper erachter
J asper
@MaartenMandemaker En ik weet wel dat de 6930 ap aardig vlotter werkte(en minder te lijden had) dan de 7430 AQ voor de mesttransporttank.
+1
mdoornekamp
@J asper
Quote:
6930 ap vlotter

De wens is de vader van de gedachte.......
J asper
@mdoornekamp Heb genoeg met beiden gereden met zelfde tank🤔 Dus zal het toch wel weten denk ik.
mdoornekamp
@J asper
Quote:
weten denk ik

Of graag denken wat ik graag wil.
+3
J asper
@mdoornekamp Vandaar dat jij andersom denk?🤣😅😜
+1
Fendt612e
@mdoornekamp is wel zo, heb daar ook stage gelopen
MaartenMandemaker
@J asper Was die 7430 wel in orde?
J asper
@MaartenMandemaker Ding was prima gezond verder en een stuk minder uur . Maar de 6930 was ook wel wakker, dag mais rijden had je met 6930 tank ook stuk
minder leeg.
+1
mdoornekamp
@J asper
Quote:
6930 tank stuk minder leeg

Dat lijkt me niet geloofwaardig. Pk's kosten diesel
casejxu
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Pk's kosten diesel

De man achter t stuur kost diesel!
+1
J asper
@casejxu Die was het zelfde🤣😅
casejxu
@J asper haha maar verschillende chauffeurs kan een groot verschil maken!
J asper
@mdoornekamp Was toch zo.
+1
MaartenMandemaker
@J asper Ja stuk zuiniger zo'n vario 😇
+1
J asper
@MaartenMandemaker En 6930 zal van zich zelf wel stuk minder wegen. Maar je hoeft het niet te geloven hoor bij die twee trekkers was het toch zo.
MaartenMandemaker
@J asper 7430 weegt ook maar 7 ton.
sjuu
@J asper mijn 6830 weegt 8 ton, en is relatief zuinig vergeleken met de 6145r. Deze weegt 9 ton.
J asper
@sjuu Een 6830 weegt 8 ton en een 7430 maar 7??

Ik zeg ook niet dat ze zuipen hoor, was juist een zuinige trekker.
valmet6400power
@mdoornekamp
Ja met zaaien kon ik met dezelfde snelheid het nu ook een stuk minder fijn krijgen dan op die natte helft. Het ploegwerk was nu ook “minder”. Geploegd met de sporen mee van de bietenrooier en dan stugge grond dan lag er wel eens een voor ongelijk. Maarja met de kopeg erover en alles is weer vlak!

Dat andere stuk kon je haast niet zien dat de bietenrooier was geweest zo mooi ging dat. Maarja, toen kwamen we niet aan zaaien toe door de regen 😂
+3
2850Johndeere6R
Mooie reportage 👌🏽👌🏽
+2
trekkerdockter
@2850Johndeere6R idd leuke reportage zo, en Tammo op 6215R 😜
+1
JD3010
Quote Reactie van @trekkerdockter:
Tammo

DE bekendste Tammo?
+2
trekkerdockter
@JD3010 ja die bedoel ik idd, helemaal zijn thema toch
+1
JD3010
Quote Reactie van @trekkerdockter:
helemaal

Zekers 💪💪
+1
Mooi!
RVM
Mooi werk
Raben
Waren ze hier in de nacht op ma/di bezig ?
mdoornekamp
@Raben nee maandag overdag

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van John Deere ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!