De beide Bos kilverbakken poseren in de loods. De gele heb ik al 8 jr. De rode dozerbak is er vorig jaar bijgekomen. Erg blij mee door de extra mogelijkheden.  Nog een paar onderhouds puntjes in orde

Bos kilverbakken

+4
mdoornekamp
De beide Bos kilverbakken poseren in de loods. De gele heb ik al 8 jr. De rode dozerbak is er vorig jaar bijgekomen. Erg blij mee door de extra mogelijkheden. Nog een paar onderhouds puntjes in orde maken, en dan kan ie er nog jaren tegenaan

Reacties

brauheist
Ik heb ook een kilverbakje gekocht, wel een stuk kleiner. Zijn er nog gouden tips voor iemand die nog nooit gekilverd heeft?
+4
Siete
@brauheist
Olie stroom knijpen en rustig aan doen.
Niet te snel willen in te begin.
deutzisthebest
@Siete

Hoe kijk jij over je werk heen om te zien waar je te hoog bent en waar juist wat bij moet? Ik stap nog wel eens uit om op de knieën even te kijken.
+1
Siete
@deutzisthebest
Ja dat werkt altijd wel goed. Meeste zie ik vanuit de trekker wel, maar ik stap ook zeker wel uit ja om even te kijken. Heb je toch altijd heel ander zicht.
+1
deutzisthebest
@Siete

Ook met kranen vind ik vlakken zonder hoogtes aan de zijkant of schaduw in het donker erg lastig. Dan stap ik graag uit om even te kijken. Je hebt beneden meer overzicht als boven.

Hoe houd je voor jezelf de herkenningspunten punten waar je de bak laat zakken en waar je de bak laat lossen?
+1
mdoornekamp
@deutzisthebest
Quote:
herkenningspunten

Als ik een moeilijk perceel heb met een grote laagte, gooi ik wel eens een kilverbak vol in 1 keer leeg op een bult midden in het gat. Dan kun je daar mooi naartoe werken. En hoef je niet constant zo scherp op te letten
Noorderling
@mdoornekamp
Of enkel de koppen er uit ploegen.
Maak na aardappelen vaak met de cultivator of woeler wat losse grond. Haal je er ook niet zomaar meer als 10cm vanaf en behoud je voldoende teelaarde, gaten zijn vaak toch korter of oude dempingen. Die krijg je nog wel een keer redelijk vol of licht glooiend.
Als de ingesloten laagtes maar vol zitten.
mdoornekamp
@Noorderling ja klopt. Hebben wij met maisland ook wel gedaan. Alleen koppen lostrekken en die grond naar de laagtes schuiven
deutzisthebest
@mdoornekamp

Die ga ik onthouden, dat vind ik slim.
marco steyr
@brauheist ze hebben mij op school een keer geleerd met de shovel om een punt op te zoeken met de juiste hoogte en daar de bak op te zetten en dan gewoon te gaan schuiven. En dan elke keer terug naar dat punt en herhalen, ik doe het eigenlijk nog steeds zo als ik hopen met zeefgrond moet vlakken met de verreiker.. en af en toe uitstappen dan kun je beter zien waar er nog hoogtes of laagtes zitten
brauheist
@marco steyr dat is wel een goeie om te oefenen. Ik heb als eerste nog geen vaste hoogtes omdat echte verharding nog wel 3 jaar duurt.
Maar wel een mooi uitgangs punt om te oefenen
deufi
@brauheist Paar basis tips om te starten:
- Voordat je start, loop over het werk heen en breng het bij voorkeur met laser in kaart (bijvoorbeeld iedere 25 de hoogte opschrijven), kan krijg je zelf ook gevoel bij de hoogtes. Denk daarbij na waar je grond kan halen en waar je moet brengen.
- Altijd zorgen dat de bak horizontaal blijft. Rijdt niet schuin een hoogte verschil af maar recht, ander hap je gaten in de grond.
- Wissel grondverplaatsing gangen regelmatig af met een afwerk gang.
- Werk altijd met de deuren dicht, dan verzet je meer grond. Deuren gebruiken wij alleen bij het afhalen aan de slootkant.
- Stap regelmatig af en kijk vlak boven de grond over je werk heen. Controleer het bij voorkeur met een laser.
- Werk gestructureerd en rijdt niet gelijk alle kanten het werk/perceel over.
- Trek het perceel los, maar bij voorkeur alleen op de plaatsen waar grond afgaat. Trek de grond niet open op de plaatsen waar de grond naartoe moet, want dan krijg je meer nazakking.

Gevorderden:
- Werk bij voorkeur met elektrische bediening/ventielen en een vario bak, dat werkt veel sneller en is veel prettiger voor je armen.
- Laser aansturing is het meest precies (millimeter nauwkeurig), GPS geeft groter marges en hoogte verschillen. Niet iedere/ de meeste lasers zijn niet geschikt om mee te kilveren en zijn te onnauwkeurig.
brauheist
@deufi goeie tips dankjewel, vraag me alleen nog af hoe ik dan vanuit vlak iets op afschot kan maken? Ik heb het niet nodig maar vraag me af
deufi
@brauheist Als je geen luxe technische hulpmiddelen hebt, dan met touw en piketten. Piketten zetten je bijvoorbeeld op 30cm plus op de gewenste hoogte (in afschot) en op je bak zet je een streep op 30 cm en dan proberen de hoogte langs die strak getrokken lijn te volgen. Het is een uitdaging.
+1
brauheist
@deufi het lijkt me wel leuk er een keer laserbestuting op te maken als hobby als ik het onder de knie heb. Nu heb ik eerst nog maar 1 cilinder voor hoog en laag
Fast Eddy
@brauheist

Als je een buis of koker middenop de kilverbak maakt en daar een machine ontvanger aan maakt. Kan je zelf het hydroliekventiel bedienen. Als je dan ook nog een laser met afschot gebruikt ben je al een heel eind op pad.
Heb je geen laser met afschot. Dan eerst op de gewone laser banen trekker en daar tussen wegtrekken.
+4
Siete
@Fast Eddy
Zal wel ouderwets zijn, maar ik heb het op t oog geleerd. Zonder Laser of GPS. 😅 Tegenwoordig heb ik wel de beschikking over GPS, maar dat blijft n hulp middel en niks meer dan dat.
+1
Fast Eddy
@Siete

Ik bedoel deze oplossing voor meer voor kleine stukken waar je niet heel veel ruimte hebt. Zoals tuinen en parkeerplaatsen.
+1
deufi
@Fast Eddy hebben we ook jaren zo gedaan. Is alleen een hele intensieve bezigheid.
Fast Eddy
@deufi

Ik heb menig gazon zo gekilverd.
+1
mdoornekamp
@Fast Eddy
Quote:
machine ontvanger

Die heb ik ook sinds 2 jaar. Kan ook op de gele bak. De andere moet ik nog even een buis op lassen. Kan best prettig werken met machine ontvanger. Je hoeft er niet constant op te kijken. Meer ter controle. Ik zet hem ook wel eens een poosje uit. Heb inmiddels ook een afschot laser. Dus heb al wel wat mogelijkheden.
Fast Eddy
@mdoornekamp

Zo is dat. Ik heb op die manier ook wel eens een loods met de shovel uitgevlakt voordat er stelconplaten in kwamen.
+1
mdoornekamp
@Fast Eddy met een machine ontvanger heb je al best veel mogelijkheden. Ik kan hem ook op de shovel hebben en ook op de midi kraan
+1
brauheist
@Fast Eddy heb ik allebei maar wou het eerst zonder doen om het niet te moeilijk te maken
Fast Eddy
@brauheist

Ik weet niet hoe groot het is. Bij puin kan je beter het meteen goed doen. Anders rij je het te vast.
+1
brauheist
@Fast Eddy klopt, wou er eerst nog een touwtje langs houden , ik zit op de klei dus rij er nog wel een rijspoor in denk ik
+1
T60401
Quote Reactie van @deufi:
ls je geen luxe technische hulpmiddelen hebt, dan met touw en piketten.

Mijn vader deed het in de jaren 80 met een slang gevuld met water en aan de uiteinde een stuk doorzichtige slang. Wat ben toch blij met mijn bouwlaser. 😀
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @brauheist:
vraag me alleen nog af hoe ik dan vanuit vlak iets op afschot kan maken?

Hier ooit begonnen met kilveren.
En kan er weinig van.
Maar toen ooit eens in een toyota landcruiser gezeten met zo n hill climb meter erin.
Zo iets gekocht voor 8 euro bij een auto accesoire shop.
En die op een stang gemonteerd op de dissel met een knik erin tot dicht bij het achter raam.
Het eerst goed afstellen is wel even een ding.
Maar dan heb je wel enigs zins beeld op wat je doet

(klik om te vergroten)

Aan beide autotjes kun je zien hoe je staat

(klik om te vergroten)

En met de rode dingen aan de zijkant kun je iets een afschot instellen hoever het autotje staan moet

(klik om te vergroten)

2850Johndeere6R
@Fendt926Driver #handig ik had zoiets in mij Mitsubishi Pajero zitten en dat werkt inderdaad super. Er nooit bij stilgestaan dat die ook wel handig op de kilver is. Ik tape wel eens een waterpas op de voorste ligger van de kilver, alleen moet dan de verrekijker mee om te bel te kunnen zien😅
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Ik tape wel eens een waterpas op de voorste ligger van de kilver,

Dat is voor 1 van de autotjes hetzelfde.
Die geeft ook links en techts afschot aan
En op een stang dichter bij het achterraam beweegt die ook veel meer en zie je het makkelijker.
Siete
@deufi
Wordt ik toch nieuwsgierig...
Heb je het nu over kilveren, of vlakken van een parkeerplaats? 🤔
+2
deufi
@Siete technisch kan het beide. Maar het is meer een oplossing voor kleinere vlakken. Het was ook voor brauheist voor de hobby.
+1
Siete
@deufi
Duidelijk. Bedankt voor je reactie 🙂
+4
Eite62
@brauheist Rij er eerst een keer omheen zodat je kan zien waar de hoogten en gaten zitten. Hydrauliek niet te snel zetten, de toevoer goed smoren zodat de bak mooi kalm omhoog en omlaag gaat. De deurtjes voor de helft open zodat de grond mooi rolt in de bak. Als je niet veel ervaring hebt zou ik eerst een keer scheef gaan en dan de volgende loop haaks daar op. . Probeer in deze twee lopen de meeste grond op zijn plek te krijgen. Dan de volgende loop doe je overdwars van de werk richting. Ga als je dat gedaan hebt eens op je knieën zitten op de rand van je perceel en over zie het eens of je nog water gaten ziet. Als je de gelegenheid hebt even in de werkrichting licht lostrekken en dan in de lengte richting afwerken. Geen commentaar maar zo te lezen doe je het niet elke dag dat ik zou ongeveer een halve bak overlappen . Dus als je een bak hebt van 4 meter werk breedte dan zou ik elke loop twee meter opschuiven. En gewoon rustig blijven. Het is geen wedstrijd maar een kunst om het zo te maken dat er geen water op blijft staan.
+1
brauheist
@Eite62 het is thuis heb er tijd zat mee 😉 bedankt voor de tips
+2
mdoornekamp
Mooiste is geploegd land zodat je geen last van zoden of loof hebt. En dan gewoon rond blijven rijden. Dan krijg je vanzelf meer zicht op de oneffenheden. En niet achteruit gaan rijden
+1
casejxu
@mdoornekamp t valt mij altijd nog niet mee 😅😅
+2
mdoornekamp
@casejxu
Quote:
valt niet mee

Blijven oefenen. En het blijft sowieso wel tijdrovend én inspannend werk. Daarom probeer ik kilverspul ook wel een beetje goed voor elkaar te hebben. Ooit begonnen met een Deutz dx 110 met 2,75 bak zonder deuren. Trekker had ook geen hoog/laag schakeling. Wel heel veel herrie en erg warm. Dan was ik ‘s avonds helemaal kapot
casejxu
@mdoornekamp doe t idd te kort. Thuis nog wel wat akkers waar nodig een kilverbak over heen moet alleen is het elk jaar weer te vroeg herfst tot nu toe😅
+1
johndeere6230
@casejxu

Pa zegt altijd, t is net als stucen, eerst het grove werk. En daarna rondjes blijven rijden om hem vlak te krijgen. Maar dat is wel een heel korte uitleg😅

Doe op werk nu eigenlijk ook altijd baanmaken met de strakvlak, werkt precies hetzelfde dan. Hooguit op plekken waar je er niet bij komt even met de lat erover, verder weinig handwerk aan
+1
casejxu
@johndeere6230 t is eigenlijk ook heel simpel werk😅😅 als je weet wat je doe,waarom je dat doe en hoe je dat doet😜 straten is wel iets makkelijker maar ooi mooi werk
johndeere6230
@casejxu

Baan maken voor straten is niks anders toch? Moet je de juiste hoogtes erin hebben, vlak zijn, of juist bol en het afschot moet kloppen. Alleen zand laat zich makkelijker vlak trekken, maar op geploegd land is het op de klei ook goed te doen
+2
Eite62
@johndeere6230 vlak is hol ga daar maar van uit.
johndeere6230
@Eite62

Dat is met een hoop dingen zo. Aftimmeren van het een en ander ook, recht is scheef.
+1
bart-spies
@johndeere6230 En gelijk is ongelijk
2850Johndeere6R
@bart-spies En ongelijk is een boggel🤪
mdoornekamp
@Eite62
Quote:
vlak is hol

Dat zeggen straatmakers ook altijd.
+1
Jzandbergen
@mdoornekamp toch met stelconplaten leggen is t wel makkelijk als het vlak is i.p.v. rond🤣
+1
DANOONTJE POWERR
@Jzandbergen maar wel met afschot, anders blijven er toch plassen op staan.
+1
casejxu
@johndeere6230 klopt alleen wat kleinschaliger en overzichtelijker. Enkelt vorig jaar heel mooi project gedaan waarbij degene die het voorwerk moest doen was vergeten de vette klei diep genoeg onder het zand weg te halen😅 en precies op het hoogste punt 15m3 zand had neergelegd🤣
brauheist
@mdoornekamp ik heb het eigenlijk gekocht omdat ik thuis een parkeerplaats ga maken van eerst menggranulaat. Mijn gedachte is om het daarmee vlak te trekken zodat ik er fatsoenlijk met de spullen overheen kan. Gewoon voorzichtig erin zetten en rustig rijden en maar kijken hoe het eruit komt te zien?
+1
mdoornekamp
@brauheist rustig rijden en beetje heen en weer poetsen. Kruislings of schuin wordt het wel mooi vlak van
+3
Siete
@mdoornekamp
Je laat t wel heel simpel klinken allemaal 🙈 Je zult toch wel iets van hoogtes en laagtes moeten zien.
Ken zat voorbeelden van klusjes waarbij ze het op deze manier door zelf aan klooien alleen maar erger maakten.
Je moet absoluut ergens beginnen, en tuurlijk zijn d'r meer mensen die t kunnen, maar dit is wel heel kort door de bocht. 🤣😅
mdoornekamp
@Siete
Quote:
simpel

Haha. Een parkeer plaatsje wil gauw.

In het land hangt het ook af van de benodigde werkzaamheden. Beetje bij poetsen of perceel op profiel leggen. In feite doe ik ook het eenvoudige boeren werk omdat ik ook zonder kaarten werk. Maar ik zit toch ook wel op percelen van 10 ha.
+3
Siete
@mdoornekamp
Ja is ook zo hoor. En ken je langer dan vandaag dus weet ook dat je t zo niet bedoeld, maar moest er wel om lachen. 🤭
Verder niet verkeerd bedoeld hoor. 😉
+2
2850Johndeere6R
@Siete als de inzicht er is heb je het moeilijkste gehad. Alleen heeft en krijgt niet iedereen dat inzicht voor kilveren.
Beetje wrijven en poetsen kunnen we allemaal wel maar een perceel klaar liggen is niet voor iedereen weggelegd
+1
T60401
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
ls de inzicht er is heb je het moeilijkste gehad.

Maar dan nog kun je een perceel totaal verkeerd beoordelen. Vroeger ook wel een een plan laten maken voor een perceel. Plan was op papier mooi zo min mogelijk grond verzetten en perceel lag mooi op afschot. Allen haalden ze er dan op de hoeken waar eigenlijk geen grond weg moet tien cm af. Sinds die heb ik zelf een bouwlaser. even het perceel opmeten om de 25 meter een hoogtepunt opschrijven. dan kun je mooi uitrekenen waar er af kan en waar het naar toe moet. Het is ook dat het mijn eigen percelen zijn dus ik weet waar de problemen zitten en waar je op de gele grond komt. soms is het even puzzelen maar komt altijd goed.
+1
Eite62
@mdoornekamp ik maak liever 5 ha vlak dan een parkeervak, minder werk is er niet als je met loonwerkers materiaal werkt.
mdoornekamp
@Eite62
Quote:
parkeervak

Ja klopt. Valt ook niet altijd mee. Gelukkig heeft de gele bak ook onafhankelijk diepte instelling links en rechts
+3
Eite62
@mdoornekamp dat scheelt wel wat maar ik mag graag de ruimte hebben, kun je vooruit zien. Die rode is een mooie bak en een mooie combi tussen kilverbak en dozerbak. Vele jaren met zo'n bak gedraaid

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@Eite62 mooie trekker voor die tijd om te kilveren.
+3
Eite62
@Siete het mooiste is dat je achter een ervaren maan aan huppelt en zijn kennis ( wil ) aannemen . Zo ben ik ook begonnen. De voorste ben ik in opleiding bij twee oude rotten.

(klik om te vergroten)

+4
Siete
@Eite62
Helemaal mee eens. Zo heb ik het ook mogen leren. Maar dat is met alles. Altijd ogen en oren open houden, en dingen willen aannemen van de "oude garde". Ik leer nog altijd, en hoop dat k dat ook nog lang mag blijven doen. 😉
+4
hoest
@mdoornekamp gewoon rondjes blijven rijden...... heeeuuul veeeeeuuuul rondjes. De eerste keer dat ik kilverde werd ik zo misselijk als wat 😬
deutz dx 470
Geen k80 of heeft dat geen meerwaarde?
mdoornekamp
@deutz dx 470 nee K80 heeft voor mij geen meerwaarde. Het klappert toch niet. Zou misschien wat schelen in slijtage. Maar het trekoog is wel van Scharmuller en is vreselijk hard. En ik doe er altijd een klodder vet in.
+2
catfan55
@mdoornekamp wij hebben de test gedaan met vet VS geen vet. Vorig jaar op de Penta’s nieuwe scharmuller ogen gedaan, 1 met vet (2x per week) en 3 zonder zoals we het altijd deden. Na het seizoen gemeten en de ogen zonder vet hadden een paar tiende minder slijtage als het oog met. Ik denk dat het vet meer stof aantrekt waardoor het in feite schuur middel wordt was onze theorie. Ik denk wel dat wij in stoffigere conditions zitten als jullie, dat heeft er mogelijk wel effect op
mdoornekamp
@catfan55 gewoon scharmulller oog of de K 80

Stof en vet is ook niet ideaal. De trek pen slijt wel lekker uit met kilveren door hoge trekkracht. Met de opraapwagens gebruiken we ook geen vet. Dan gaat de wagen ook bonken met afremmen
catfan55
@mdoornekamp nee gewoon oog! De K80’s is voor ons een “been there, done that” verhaaltje. Doen we niet weer zeg maar 🤭
casejxu
Quote Reactie van @catfan55:
nee gewoon oog

Wel kipperknobbel of gewoon zwaailat met degelijk pennetje😅
+2
catfan55
@casejxu CAT 4 HD drawbar. HD betekent met de extra versteviging er onder. Met een 2 inch pin (50mm)

(klik om te vergroten)

+1
casejxu
@catfan55 gevalletje degelijk. Niet op de tenen gooien 😅
+2
catfan55
@casejxu die pak je er ook niet even in je eentje uit hoor 😂
mdoornekamp
@catfan55 haha. Dat “been there “ sla ik over. Ik begin er gewoon niet aan.
+7
catfan55
@mdoornekamp het heeft voor ons gewoon geen meerwaarde. Het zijn niks dan extra kosten die op geen enkele wijze terug verdiend worden,

Als ik nou altijd op m’n eigen trekker zat met eigen kieper & mest strooier en ik moest aan het einde van het jaar nog wat afschrijven dan zou ik het misschien overwegen.
Maar over het hele bedrijf en alle machines praat je gauw over 50.000 + om het te switchen. Kun je het beter op zwart of rood zetten in het casino, heb je in ieder geval nog 50% kans dat je er wat aan hebt gehad 😂
+2
john deere 7810
@catfan55

Bij jullie hoef je neem ik aan ook niet zo vaak op te trekken en af te remmen. En heb je niet zoals bij ons allemaal van die akelige drempels om de 50 meter. en die maken ze dan ook nog juist op 60 wegen en paralel wegen, waar juist al die trekkers rijden.

Als je kijkt hoe smal hier de straten zijn. dan moet een kipper of een tank met besturing er gewoon als een blok achter zitten. en niet moet gaan zwaaien bij een uitgelobberd trekoog.

Vind ik zelf een k80 met een k50 als besturing niet meer als normaal ipv al die eigen gemaakte constructie's en die uitgelobberde versleten ogen.
sommige is gewoon schande hoelang ze er mee door ploeteren. we hebben het wel eens meegemaakt dat de bouten van de borging afbrak omdat het trekoog duwend tegen de boring drukte ipv de pitonfix... en natuurlijk hoort de verantwoording bij zo'n bedrijf.
+2
valmet6400power
@mdoornekamp
Wij ook niet, op de bunkerrooier na die we sinds vorig jaar hebben. Daar zat een K80 trekhaak al aan. Dus dan moet je of daarvoor een andere kopen of voor je trekker. Toen hebben we met oog op het zware gewicht met een volle bunker en het heen-en-weren daar wel voor gekozen. Geen moment spijt van gehad. Kieperknobbel is ook niet volledig zuiver rond (na jaren gebruik met kiepwagens met een niet rond trekoog) dus elke keer als je dan een beetje achteruit wil om de kiepwagen te vullen zou je dan die rooier voelen tikken.

Voor de rest zou het met voor de kiepwagens ook wel wat lijken maar dan staat de investering niet in verhouding tot het plezier wat je ervoor terug krijgt. En dan moeten we meteen nog twee trekkers voorzien van een K80 kop..
jmos
@catfan55 is dat met hefkogels niet hetzelfde? Droog slijten ze minder dan met vet en stof.
+2
J asper
Vandaar dat je die trekhaak rails zo snel verslijt, je hebt dat oude systeem nog😅 Die zijn niet zo best idd mocht ook geen grote mesttank in.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Bos Kilverbak ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!