Ik zou graag deze zomer meerijden met de tractorwijding hier op het dorp. Met deze motorkap valt geen eer meer te behalen. Deze is op meerdere plaatsten volledig doorgerot. Misschien toch maar eens pr

Schlüter 1250V

+5
Gavrie Willemsen
Ik zou graag deze zomer meerijden met de tractorwijding hier op het dorp. Met deze motorkap valt geen eer meer te behalen. Deze is op meerdere plaatsten volledig doorgerot. Misschien toch maar eens prijs vragen voor een nieuwe ergens in Duitsland. Ze kan zelfs niet meer open, het scharnier is volledig weggerot.
+5
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Hier valt nog wel wat moois van te maken. Een nieuwe is misschien niet nodig (ik heb de rest nog niet gezien). Gaat alleen aardig wat tijd in zitten om een nieuwe te maken of deze op te knappen. Een andere kopen is ook geen goede optie omdat al die motorkappen dezelfde kwaal hebben, dus vroeg of laat zal hij van tussen de 2 plaatdelen door naar buiten toe doorroesten.
+2
@Kramer U800 @Gavrie Willemsen kan altijd bij jou eens langskomen met de kap.
Één specialist heeft er altijd een betere kijk op!
+1
Kramer U800
@Fendt 106 S Christoph Langs komen mag altijd 👍🏼
+1
Gavrie Willemsen
@Kramer U800 hij is eigenlijk Total-loss. Hij is op meerdere plaatsen gewoon doorgeroest.

(klik om te vergroten)

+2
roscho
@Gavrie Willemsen Ik heb ooit eens zo'n kap op laten knappen door een autoschadebedrijf. De eigenaar was ook wat trekkerhobbyist en hij heeft dat toen voor een prikkie voor mij geregeld. Plamuren, gronden en spuiten moest ik wel zelf doen. Zo'n 30 jr. geleden was ik daar 600 gulden (plm. 250 euro) voor kwijt. Dat was toen de trekker van bijgaande afbeelding. Helaas slechte foto, het is een afbeelding uit een film.

(klik om te vergroten)

Schluter na bezoek uitdeuker
+1
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Ja misschien is het wel beter om een nieuwe kap te maken als ik dit zo zie. Je houd waarschijnlijk niks over als je denk dat je nog wat kan gebruiken.
+1
roscho
@Kramer U800 Ik zou toch altijd uitgaan van de oude kap, dan heb je alvast de grondvorm. Als je daar stukken uitslijpt en vervangt, hou je tenminste de oude vorm. En in de regel zit de roest alleen op plekken waar het water in blijft staan: onderin de rand, waar een u-balk op de kop zit, zodat er water in blijft staan, onderin de omgezette rand en langs de boorgaatjes voor de sierstrip.
Om die gaatjes niet opnieuw te hoeven boren, heb ik er nu een geplakte sierstrip ingezet.
In ieder geval staat wel vast dat je een goede plaatwerker nodig hebt.
+3
Kramer U800
@roscho Het ligt er aan hoe veel je te besteden hebt, wat je mogelijkheden zijn, wat voor tijd je tot je beschikking hebt en wat voor eindresultaat je voor ogen hebt.

Ik heb genoeg restauraties gezien die uitgevoerd zijn met plamuur, en niks anders dan plamuur, het plak en knip werk zeg maar. Als je het goed wilt doen gebruik je géén tot nauwelijks plamuur. Vooral bij zo'n motorkap van zo'n Schlüter heeft het een hoop te houden door trillingen, warmte en koude, dan bestaat er een risico op scheuren of barsten van de plamuur.

Als die van mij was zou ik toch overwegen om (deels) een nieuwe te maken omdat dat sneller is door onze achtergrond en het eindresultaat is vele malen strakker dan het origineel, daar komt bij dat er geen plamuur op hoeft. Dan gelijk van 1,5 of 2 mm plaat, de zwakke plekken in het design van de motorkap er gelijk uit halen en van RVS maken, dan heb je een motorkap die een leven lang mee gaat. Het zijn over het algemeen geen moeilijke motorkappen om na te maken.

Als je stukjes uit de kap gaat zitten slijpen, en er nieuwe stukjes in gaat lassen is de kans groot dat je het nooit meer goed krijgt, je hebt te maken met vervuiling van het oude plaatwerk (roest, verf etc.), en daar komt bij dat je warmte stopt in de plaat bij het aflassen, je creëert altijd spanning in het materiaal, als je het niet netjes doet zal dit altijd aan de binnenkant zichtbaar blijven. Er gaat daarnaast gewoon enorm veel tijd in zitten om dit te doen. Daarna zal er in veel gevallen plamuur overheen moeten, wat ook de nodige tijd kost om weer glad te maken.

Met het nieuw bouwen van zo'n motorkap ben ik niet bang voor maat afwijkingen.

Maar aan Gavrie de keuze wat hij doet, iedereen doet restaureren op zijn eigen manier en tempo, je werkt naar wat je kan en wat je te besteden hebt. Het is tenslotte allemaal hobby!
+1
roscho
@Kramer U800 Kijk, de specialist aan het woord. Ik denk dat je wel gelijk hebt. Inderdaad was de kap die ik toen heb laten restaureren wel zo hier en daar wat gebobbeld door de laswarmte. Maar de schadehersteller heeft er wel héél erg zijn best op gedaan. Zoals je zegt, nieuw gemaakt is altijd beter. In dat geval is het misschien toch goed om eens bij Jensen (schlueter-traktoren.de/) te kijken. Die kennen de maten en hebben zoiets al eerder gemaakt. Zoals je al zegt, is dat uiteraard de beslissing van Gavrie.

Reacties

+2
bart-spies
@Fendt926Driver
Die is aan de onderkant ook opgekalefaterd, blijkbaar is er toch wel eer te behalen aan een verrotte motorkap.....
+3
Hidde Gröniger
Mijn buurman heeft eens verteld dat er ergens in Duitsland iemand kant en klare stukken verkoopt voor de standaart verrrote plekken voor Schlüter motorkappen.
+4
roscho
Kijk eens hier, inzetstukken voor verrotte delen: ebay.de/itm/385115886945/…
+1
roscho
@roscho En mag het flink geld kosten, kijk dan eens bij Schluter-Jensen: schlueter-traktoren.de/teile/
+1
walker1
Quote Reactie van @roscho:
En mag het flink geld kosten,

Een hobby mag geld kosten toch? En als je soms die prijzen voor Schluters ziet, dan kan het nog wel uit ook.
+2
Kramer U800
@roscho Dat valt mij mee voor die prijs, ga het maar eens maken.
+1
johndeere 2650
@Kramer U800 ik kan nergens een prijs zien bij de 2de link. Weer ergens staat de prijs?
Kramer U800
@johndeere 2650 Bij de eerst link wel, €225. Bij de tweede link kan ik het ook niet vinden.
+1
johndeere 2650
@Kramer U800 dat valt mee inderdaad dacht dat reactie om de 2de link ging en niet de eerste 😅
roscho
@johndeere 2650 Schlueter-Jensen geeft geen openbare prijs op, uit angst dat de klanten zo schrikken, dat je ze nooit weer ziet....
+2
caseboy
Dat ziet er niet heel fris meer uit maar ik zie in de reacties dat er genoeg tf'ers zijn met ideeën en adresjes dus ik twijfel er niet om dat het met die motorkap wel in orde komt.
+1
assink
Er zijn wel meer adressen dan jensen alleen.
Waarschijnlijk kan @Schluterfan wel wat adressen noemen voor dit soort spul?
Gavrie Willemsen
@assink ik vrees dat de uiteindelijke leverancier van iedereen maar slechts 1 man is
+1
roscho
@Gavrie Willemsen
Naast Jensen kun je ook Stefan Had proberen: schlueter-ersatzteile.de/
Of Egelseer, het bedrijf dat destijds de hele onderdelenmikmak van Schlüter heeft overgenomen: egelseer-traktoren.de/ (bij Fürth, tussen Ingolstadt en Würzburg)

En je zou nog kunnen informeren bij Vossenbeld (vossebeld.cc/), dit bedrijf heeft jaren geleden het groenonderhoud overgenomen van Kühlkamp (Oldenzaal/Borne) en de laatste werkte vrijwel uitsluitend met Schlüters, van klein tot groot. Ik hoorde ooit dat de oude heer Kühlkamp nog minimaal 1 trekker had gehouden, maar ik weet niet of Kühlkamp niet "uit de tijd" is gekomen.

En misschien heeft @Schluterfan nog meer adressen.
+1
assink
@Gavrie Willemsen
Doet schlüter Willi nog zaken? Misschien dat hij ook nog iets kan betekenen.
+1
roscho
@assink @Gavrie Willemsen
Jazeker, dit is zijn website: schlueterwilli.de/
Bijgaande foto komt van zijn website, het moet sterk zijn als daar niet wat ligt. Maar of dat veel beter is dan wat er nu op zit, is de vraag.

(klik om te vergroten)

Schlueterwilli
Gavrie Willemsen
@assink ja ik heb hem eens gesproken vorig jaar in september op het treffen in Halbermoos
+1
roscho
@Gavrie Willemsen En dan zat er ook nog een in Fröndenberg, achter Dortmund/Unna, maar daarvan weet ik de naam niet meer. Het zou best kunnen dat dit bedrijf niet meer bestaat.
Veel van die bedrijfjes waren van voormalige Schlüter-werkers, die de traktoren tot op elk boutje kenden, maar het Schlüterbestand wordt steeds kleiner. Een aantal heeft nu een Valtra-dealerschap of is er helemaal mee gestopt.
roscho
@roscho En nog een die vooral sierstrips en rubbers verkocht: Peitz, ergens in 't Sauerland. Heb er verder geen adres van, daarvoor roep ik de hulp van @Schluterfan in. Peitz verhuurde ook vakantiewoningen ("Urlaub am Bauernhof")
roscho
@roscho Peitz gevonden. Staat ook contact bij voor "Lohnunternehmen". jagdhaus-peitz.de/index.html/
+1
roscho
@roscho En hier is hun Schluter-pagina: schlueter-baerenstark.de/
Schluterfan
@roscho

Ik weet niet of Thomas nog wat verkoopt. Daar doen verhalen de ronde over dat hij ermee gestopt is, na wat verkeerde ervaringen. Of er wat van aan is weet ik niet. Met wat geluk zie ik Thomas binnen enkele weken, dan vraag ik hem er eens naar.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter 1250V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!