Foto van een Ford 7000 met diepploeg van Fa. Meijer grondverzet uit Sint Jacobiparochie. Foto ergens in de jaren 70 met op de achtergrond de zeedijk.Tegenwoordig is het de Meijer Group en doen ze meta

Ford 7000

+8
Pieter Buren
Foto van een Ford 7000 met diepploeg van Fa. Meijer grondverzet uit Sint Jacobiparochie. Foto ergens in de jaren 70 met op de achtergrond de zeedijk.
Tegenwoordig is het de Meijer Group en doen ze metaalbewerking. Deze foto hangt in de kantine.

Reacties

+4
Siete
Goeiedag wat een ding.
Lijkt meer materiaal voor Visser en co 😅
+3
bob de bouwer
Hoe diep kon men met de FORD ervoor ploegen?
+3
Pieter Buren
@bob de bouwer als ik zie wat Visser Dokkum voor z'n diepploeg heeft denk ik niet dat deze Ford in z'n eentje heel diep kan ploegen. Aan de andere kant lijkt het wel bij elkaar te passen gezien de extra olietank op het spatbord.
+3
Pieter Buren
Kon trouwens ook wel eens een luchttank zijn aangezien de aansluitingen in het midden zitten🤔
+10
langeslagdiesel
Een leuke anekdote van een voormalig diepploeg bedrijf uit de Wieringermeer. Het eeuwige vraagstuk wat zwaarder ploegt, klei of zand werd in begin jaren 90 beantwoord met diepploegen vlak achter de chips fabriek van toen nog smith chips. Dat was voormalig vaarland met kleiachtig veen bovenop en daaronder oude zeebodem van blauw zand. Dit moest omhoog gebracht worden. Ploegdiepte varieerde van 1,20m tot 2,50m. Wat in mijn ogen meer mengwoelen was dan netjes ploegen. Dat zou geen enkel probleem zijn met twee D 8 en voor de ploeg. Het was tenslotte maar zand. Dat loopt vanzelf. Al snel kwam er een D7 hoogsprocket bij om richting de ploegdiepte te kunnen. Maar de ploeg kwam de grond uit. Lange tand van een dieplepel werd er als punt aangelast. En nog een D 6 bijgeplaatst. Als de ploeg echt op diepte kwam en door de voormalige vaargeul was en dus echt zand pakte kwam de trein krakend tot stilstand. Nog een D 6 werd bijgeplaatst. Dat ging wel. Alleen niet zo lang goed. Alles wat breken kon, dat brak ook af in de ploeg. Het ging dus eigenlijk gewoon niet, dat snifje zand boven ploegen. Mijn mening is ook dat zand zwaarder ploegt dan klei met het juiste rister en gelijke diepte / breedte. Zand moet je om duwen. Klei alleen te snijden en geleiden. Maar dat is mijn bescheiden mening.
+3
roscho
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Zand moet je om duwen. Klei alleen te snijden en geleiden.

Dat zal ook de reden zijn dat zandploegen een scherper gebogen rister hebben dan kleiploegen.
Kom je met een kleiploeg op zandgrond, dan zul je sneller moeten rijden, de grond a.h.w. omgooien. Daarbij valt de grond dan dicht en niet iedereen is daar voorstander van.
+5
Andre150
@langeslagdiesel alle respect voor deze theorie, maar zie je nog niet met 70pk en een 4 schaar ploeg rijden op de klei. Kan hier gewoon op zand en je kan er vlot mee vooruit.
+1
langeslagdiesel
@Andre150 hier op het zand kan een 100 pk soms de broek vol hebben aan een twee schaar. Maar dan is hij ook wel aan het ploegen op diepte. Niet aan het stoppelploegen.
+2
Andre150
@langeslagdiesel Ah oke, hier wordt rond de 23-25cm geploegd. soms dieper om geen ploegzool te krijgen.
Heb zelf jaren met 110 pk en een 5 schaar met dubbele vorenpakker gereden, ging prima.
+1
langeslagdiesel
@Andre150 als we het hier over ploegen hebben dan is 35 cm toch wel minimaal qua diepgang. Met een standaard zand rister en stro inleggers plus Max voorscharen is 40 cm diepte haalbaar. Met een twee fazen ploeg is 45 cm diepte veel gebruikt.
+3
radium45
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Zand moet je om duwen. Klei alleen te snijden en geleiden
Heel juist omschreven.
+2
MaxxuM4ever
@langeslagdiesel zeker een leuke anekdote. Het diepploeg bedrijf zat een weg achter ons ouderijk boeren bedrijf in de Wieringermeer en is helaas niet meer. Ik werk momenteel bij een bedrijf vlak achter die chips fabriek dus leuk om te lezen hoe dat vaarland is omgezet.
+3
jesperb
Werd deze trekker gebruikt om die ploeg te verplaatsen van perceel naar perceel? Mooie trekker!!
+2
Hanomag22
De ford lijkt redelijk lang voor een 4 cilinder of verbeeld ik me dat?
+2
ford7700man
Hij lijkt idd wel lang voor 4 cil.zelfs 6 cil doet denk ik weinig met deze ploeg.wel schitterende trekker
+3
Pieter Buren
@ford7700man qua stickers lijkt hij me niet verlengd. Is alweer een paar jaar terug dat ik er stage liep dus kan het zo ook niet even vragen.

(klik om te vergroten)

Stickers en ruimte tussen letter lijken hetzelfde.
+2
Hanomag22
@Pieter Buren inderdaad
+4
a3vandiejen
Prachtige foto.
+1
Andre150
.
+1
draaipiet
Prachtige foto. Een Ford met Secura cabine zie je ook niet zo veel

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!