Foto van een John Deere 6430 Premium met strautmann  mestwagen. Foto is geplaatst door case 745 xl op 27-03-2024 om 19:50:08, met 34 reacties.

John Deere 6430 Premium

+5
case 745 xl
Foto van een John Deere 6430 Premium met strautmann mestwagen
wim-same
@case 745 xl beste vracht voor een enkelasser mest strooier.

Reacties

+1
RaHeados
Nette combi zo 👌
+4
Fendt926Driver
Als eigen mest verspreiden prima. Maar als loonwerk moet je het hebben van de uren en niet van het afbreken.
De rug bovenop kan niet onder de losdeur door dus die moet terug schuiven of aan de zijkant eraf vallen.
Beide is niet wenselijk.
+1
wim-same
@Fendt926Driver scherp gezien Huub. ik wilde daar net niet op reageren. maar een tew volle vracht geeft geen goed strooibeeld, en te veel insporing op het land.
+2
RaHeados
@Fendt926Driver als je een paar km mee moet gaan rijden gaat die gewoon vol, niet met halve vrachten lopen Slepen dat schiet niet op
+2
CaseCS130
@RaHeados Jup, dat deed de loonwerker hier ook bij de buurman. Nu land vol sporen van 20cm diep, maar hij was wel snel klaar idd.
+11
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 als je met 15 ton mest 20cm inspoort rol je er met 10 ton ook niet schadevrij over 😉
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr op veen kan dat zeker wel. De graszode geeft dan een groot deel van de draagkracht, ga je er eenmaal door is het ook meteen goed mis. Als gewicht niet belangrijk is had je ook wel fietsbanden om je tank kunnen leggen ipv die dure dingen die er nu om liggen. 😉
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 zo bekend ben in niet op veen, maar in mijn ogen heb je er niks te zoeken als je overvol 20cm inspoort, ook omdat een mestwagen halfvol dezelfde druk op de achteras heeft.
Ook ben ik van mening dat gewicht niet oneindig te compenseren is door meer band
futurefarming.com/smart-farming/…

Die banden onder onze tank zijn om er met dezelfde combinatie met minder schade eerder op te kunnen. En dat is gelukt, zijn er erg tevreden over. Waar vroeger de wielen van de tank beperkend waren, is nu de trekker op dubbellucht dat. Smeert veel minder, grasmat blijft beter intact, en kan er daardoor eerder op. Alle grasland bemest gekregen😁
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Als je de wagen egaal minder vol laadt heb je zeker wel minder druk op de achteras. Maar eigenlijk ben je het stiekem wel met me eens want jou bandenverhaal ondersteunt mijn verhaal perfect 😃
+2
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 ik blijf erbij, als je 20cm inspoort met 15 ton, dan ga je er met 10 ton echt niet zonder schade over. Kan je er wel een banden verhaal bij halen, maar als je sporen trekt moet je wegblijven.

Al verwacht ik kwa insporing trouwens weinig problemen bij de fotoplaatser, daar zit tussen de boomwallen prachtige zandgrond zo hier en daar 👌🏻
+2
Deutz 8006spezial
@ronald-deutz-fahr toch heeft @CaseCS130 hier wel een punt. Als je tijd over hebt is de praktijk hier te zien op de buurt. Het totaal gewicht van de combinatie van 30/35 ton heeft overal de zode kapot geknepen en de combinatie met +_\20 ton is er zo over heen gehobbeld, zal niet zeggen dat je geen rijsporen gaat zien want dat is met dit voorjaar een illusie op deze grond, maar die laatste tonnages maken wel degelijk verschil op deze grondsoort.

En nu weet ik ook wel dat dat 10/15 ton verschil is ipv 5. Maar gewicht zit zeker een maximum op op deze grond
+1
ronald-deutz-fahr
@Deutz 8006spezial dat geloof ik, maar als het perceel vol sporen van 20cm zit hebben zowel loonwerker als boer niet erg opgelet lijkt mij. Als je weet dat het net wel/net niet is ga je als boer toch ff kijken hoe het gaat, of je geeft ze de boodschap, als het niet wil stop je maar..
maargoed ken de situatie niet en halve vrachten zal echt wel schelen maar dat verschil zit niet tussen wel of geen kop laden🙈
+3
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr perceel ernaast reden wij tegelijk de mest erover, geen centje pijn. De combinatie draagkracht van de grond, gewicht van de combinatie en de verdeling ervan over de banden bepaalt wel of geen sporen rijden. 5 ton meer gewicht op dezelfde banden met dezelfde draagkracht kan zeker het verschil maken tussen wel of geen sporen rijden. Op zandgrond zal dat wat geleidelijker gaan, dan ga je er niet zomaar diep door, maar hier op het veen is het een beetje alles of niks.
Met gras laden laad je hier bv leeg eerst de greppelkanten, doe je dat niet heb je zo een spoor gemaakt als de draagkracht een keer minder is. Met mest rijden precies andersom, volle tank midden van de akker, half vol de greppelkant. Ook dan maakt half vol of leeg veel verschil.
+1
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 bedoelde met halfvol overigens, een wagen gewoon vol spitten, en als de helft eruit gestrooid is, is die aan de voorkant leeg, waardoor de druk op de strooier as hetzelfde blijft. Ik Was niet duidelijk, mijn fout
+2
RaHeados
@CaseCS130 die laatste 3 scheppen hadden het land ook niet gespaard als t zo al aardig niet ging.
+2
ronald-deutz-fahr
@RaHeados deze vracht hangt over de rand, ben blij dat om niet bij jouw aan de straat woon. Gesmeerd met die dingen.. moet gewoon fatsoenlijk onder de klep kunnen, alles daarboven is nergens goed voor
+1
RaHeados
@ronald-deutz-fahr we gaan ook niet met vaste mest de weg uit, mooi kort bij huis houden 😜. Als wij te vol laden heb je er 3 dagen later nog last van in de vorm van spierpijn, onze oude krone kunnen we da met de hand leeg maken...
+1
Dennis_dB
@Fendt926Driver Soms staat de losdeur met spreiden maar half open dus dat maakt geen verschil. Het enigste is dat er eens een dot naast de bak kan vallen.
bluepower12
@Dennis_dB losdeur half open? Wie doet dat
+1
stannetje96
@bluepower12 als je maar een paar ton paar hectare moet strooien valt dat niet mee met je klep helemaal open
bluepower12
@stannetje96 oh op die manier ja. Naar mijn idee kun je beter elk jaar veel op 1/2 verschillende percelen doen dan op meerdere percelen een beetje
J asper
@bluepower12 Waarom?
bluepower12
@J asper omdat je beter kunt sturen en je moet wel 10 ton strooien wil je effect zien. Je kunt de minste percelen sneller verbeteren en je kunt er makkelijker op sturen met je andere bemesting door bv drijfmest op de andere percelen te doen
+1
stannetje96
@bluepower12 gaat dan vaak om andere (mest) stoffen.
Kippenmest bijvoorbeeld of betacal of gips
newholland6640
@bluepower12

Als je aan grond verbetering wil doen is het juist de kunst om niet extreem te doen om andere elementen niet weer uit balans te brengen
+1
ronald-deutz-fahr
@newholland6640 wel voor de komma blijven rekenen hè 😜
newholland6640
@ronald-deutz-fahr

Achter de komma uitgeven voor de komma verdienen 😛
ronald-deutz-fahr
@newholland6640 morgen maar aanmelden bij skal als ik dit zo lees 😋
+8
case 745 xl
Echt weer geweldig dat komentaar van iedereen. Dit was de laatste vracht en de mest lag al op het perceel. Kon zo mooi in 1 beweging alle mest meenemen. Naar voren zonder terug te hoeven om de laatste 2 bakjes.
+2
ronald-deutz-fahr
@case 745 xl en toch ben ik benieuwd hoe netjes die bonken mest zijn verspreid die over de houten rand heen hangen🙈
+4
J asper
@ronald-deutz-fahr De fotograaf moet ja ook wat te doen hebben. Die gooit ze met de vork uit elkaar😎
+1
rubenv
Zulke vrachten geven niet het mooiste strooibeeld maar met de juiste snelheid van de bodemketting krijg je hem toch netjes leeg zonder dat er noemenswaardig afvalt

maar het mooiste strooien ze als je hem egaal vol laad en lichtjes vlak duwt
en de bodemketting ook niet de langzaam hij moet wel continu lekker kunnen "vreten"

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6430 Premium ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!