Schlüter Compact 1350 TV 6

+13
Schluterfan
"Zilverpeilken", maar toen hij nog jong was...

Deze trekker op de foto, en de trekker die ik vorige week poste, zijn een dezelfde trekker...

Hier gefotografeerd door een franse vriend van mij, op de toen laatste Schlüter Feldvorführung. Op deze editie liet Anton Schlüter weten dat de deuren dicht gingen in Freising...

Er is onlangs op Youtube een mooi filmpje, van toch zo'n 30 minuten, van deze laatste Feldvorführung opgedoken.

+1
peeke
@Schluterfan Prachtig verhaal & filmke Simon . Ik kijk er telkens weer naar uit om je interessante kennis te lezen . TOP man !!!!!
+1
roscho
@Schluterfan Leuke film. Alleen stoor ik mij mateloos aan al die "onbeleerden" die doen of trekkers bussen zijn. Volgens mij zijn daar ook een hoop mensen die geen gevaar zien in landbouwwerktuigen. In combinatie met enkele "stoertjes" op de tractoren levert dat in mijn ogen gevaarlijke situaties op. Eigenlijk verbaast het me dat daar tot nu toe geen ongelukken zijn gebeurd.
+1
Schluterfan
@roscho

Die indische trein taferelen zijn wel verleden tijd. Voor de demo's op de huidige velddagen aan de gang gaan, word er eerst uitgeroepen dat het publiek niet mag meerijden, tenzij hiervoor plaats voorzien is. Dus in principe mag je enkel een bijrijder meehebben. Maar zo'n hok heeft plaats zat, dus het zijn er meestel meer. Maar gelukkig toch niet meer zo uitbuindig als vroeger.

Reacties

+4
rubenv
Mijn oom kon ergens rond 2000 een zilvere schluter high speed met transmissie schade overnemenvan iemand. was ook iets van powershift dacht ik
was toen 45000 gulden.
niet gedaan toen maar nog altijd spijt van
hoe wat en waar het was moet ik eens naar infomeren
+7
Schluterfan
@rubenv

Schlüter heeft maar 2 types in een soort powershift gehad, en dat waren de Super Tronic en Super Tronic Trac. Dat was een 8 traps powershift. Die waren echter niet als High Speed te koop.

De enige die wel grijs was, maar ook geen High Speed, was de Super 2200TVL, dat was het eerste prototype, met dezelfde versnelligingsbak zoals hierboven vermeld. Maar die is voor zover ik mij herinner rechtstreeks van ZF naar een liefhebber gegaan. Die trekker liep in 2000 nog. Daar is in 2004 de transmissie kapot gelopen bij de Feldvorführung in Rohrenfeld. De trekker, is jaren later, met defecte versnellingsbak, verkocht. We zijn ondertussen 20 jaar later, en de trekker loopt nog steeds niet.
Mauro.M
@Schluterfan is er dan niemand die deze trekker wil repareren?
+3
Schluterfan
@Mauro.M
Willen wel, maar kunnen... en betaalbaar zijn. Het is een prototype, dus van die versnellingsbak zullen bij ZF geen onderdelen opt schap liggen. Ik dacht dat een duitser die ik ken, die specialist is in ZF versnellingsbakken, er zich ook al over gebogen had. Diezelfde man heeft een jaar of 10 terug ook de enige Euro Trac 1000CVT weer aan het rijdende gekregen, dat is er eentje met vario.
+1
Mauro.M
@Schluterfan prototype´s zijn idd niet de gemakkelijkste. Zijn er dan zo veel prototype´s bij schluter? Bij andere merken zijn er denk ik veel minder toch?
+2
schluterman
@Mauro.M ze hebben vrij veel proto type gebouwd en ook weer afgebroken of verbouwd in de huidige moddele
+4
Schluterfan
@Mauro.M

In principe is vrijwel elke Schlüter uniek, want er is er geen een dezelfde. Altans, toch na de jaren 60. Toen was het echt stukwerk. Maar echte prototypes hebben ze wel het een en het ander gemaakt, waarvan de meeste achteraf ofwel afgebroken werden, of na enige aanpassingen in de verkoop gingen. Sommige werden bijvoorbeeld aan ZF geleverd. Of kwamen gelijk in een museum of prive verzameling terecht.

Bij de gangbare modellen was over het algemeen de motor en transmissie een langere dezelfde, maar zat het unieke vooral in wijzigingen tijdens de productie. Of de uitrusting/opties die de klant wensten. Ook wat op dat moment voorhanden was. Schlüter bouwde in de jaren 70 niet meer dan 600 trekkers per jaar. Het gamma toen was al groot, op een gegeven moment van 35 tot 185pk. Toen de ZF A 200 versnellingsbak wegviel, had je zelfs niet kleiner dan 70pk en liepen de vermogens verder tot in 1978 de Profi Trac 5000TVL er kwam. Daar is er maar 1 van gebouwd, maar de 3500 met 320pk stond bijvoorbeeld wel in de prijslijst. Geen vergelijkbare europese fabrikant kon toen een gamma met zo'n uitgebreid pallet aan vermogens leveren. Dat werd ook weer voor een stuk hun dood. Serieproductie kenden ze niet of nauwelijks. Toen Joegoslavie de 12 Profi Trac 3000TVL's besteld had, moesten die in stand gemonteerd worden. Ten eerste zo'n Profi Trac kon de spuitcabine niet in, en de montagelijn was er niet voor aangepast. Geen gepaste wagentjes om die dingen op te zetten en om die van stand naar stand te transporteren (wat overigens ook met de hand gebeurde...).Van de weinige foto's die er van die tijd zijn, kon ik zelfs opmaken dat tijdens de montage van de Profi Trac's geen plaats was om andere gangbare modellen te produceren, tenzij in kleinere mate. De trekkers werden op zich niet groter, maar de uitrusting werd dat wel. De productie ging eigenlijk alleen maar minder, zeker omdat er zoveel types en modellen waren. Midden de jaren 80 storte de verkoop ook nog ineens in. Waar Schlüter begin de jaren 70 zo'n 2, miss 3 trekkers per dag kon bouwen, verlieten begin de jaren 90 datzelfde aantal, met wat geluk, per week de montagehal.
+1
Mauro.M
@Schluterfan heel mooie uitleg. 👌dat is wel goed dat je als fabrikant experimenteert om een goed product te maken, maar te veel aanpassingen kan ook niet rendabel zijn. zoals je zegt is dat hun dood geweest en waren ze te duur voor de gewone boer. Waar haal je al deze informatie uit?
caseboy
@Schluterfan mooie uitleg weer
caseboy
@Schluterfan zijn er geen andere ZF versnellingsbakken die zouden passen op die trekker? of willen ze hem juist helemaal origineel houden wat ook wel te begrijpen is.
+1
Schluterfan
@caseboy
Is ter sprake gekomen heb ik wel gehoord. Maar of ze het in de praktijk omzetten weet ik niet.
+1
rubenv
@Schluterfan nog even nagevraagt. het was in 1999
een 2000tvl ging het om maar was idd geen powershift
+1
schluterman
@rubenv voor die prijs had altijd zoiets moeten kopen als inderdaad over een schlüter super 2000tvl ging
+2
MaxxuM4ever
@schluterman 45000 gulden was toen nog een aardige hoop geld en zeker in de akkerbouw waren 1998 en 2000 nou niet zulke beste jaren. In beide jaren bleven bij ons de aardappels in de grond zitten.
steyrlanzboy
Mooi

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Compact 1350 TV 6 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!