Op en top Beiers...Schlüter Euro Trac 1900LS, eentje van de allereersten aan het uitlaatklepje te zien, met een Gassner ploeg. Waar Mengele bij de hakselaars nooit ver weg van een Schlüter is, is da

Schlüter Eurotrac

+13
Schluterfan
Op en top Beiers...

Schlüter Euro Trac 1900LS, eentje van de allereersten aan het uitlaatklepje te zien, met een Gassner ploeg.

Waar Mengele bij de hakselaars nooit ver weg van een Schlüter is, is dat met een ploeg van Gassner net hetzelfde... en de liefhebbers houden de trend vandaag de dag ook nog steeds levendig!

Reacties

GerbertXL
Is gassner er mee opgehouden of zijn ze overgenomen?
+2
Schluterfan
@GerbertXL

Gassner bestaat nog steeds: gassner-technik.de/
Mauro.M
Is die rode blok vanvoor enkel voor gewicht of heeft het nog een ander nut?
+1
schluterman
@Mauro.M dat is een schuifgewicht dat hydraulisch verschoven kan worden net wanneer het nodig is
+2
roscho
@schluterman Aanvulling: en het kan er ook af, zodat een ruimte ontstaat om werktuigen op te bouwen.
Mauro.M
@schluterman @roscho eigenlijk is het een werktuigendrager, zoals de fendt xylon, maar dan zwaarder. Waren er dan werktuigen speciaal op maat of waren er universele dingen die erop kunnen worden gemonteerd?
+3
roscho
Quote Reactie van @Mauro.M:
werktuigen speciaal op maat of waren er universele dingen die erop kunnen worden gemonteerd

Je zou er een tank voor spuitmiddelen of een kunstmest- of zaaibak op kunnen monteren. Volgens mij is dat de bedoeling geweest, maar voor dergelijke werktuigen ontwikkeld werden, was het met Schlüter afgelopen. Helaas vind je op internet geen enkele foto van een Eurotrac met een werktuig voorop. Ik dacht dat Kühlkamp (Losser) er een had met opgebouwde maaiarm. Maar Kühlkamp is er ook niet meer, heet nu Vossebeld en de Schluters zijn verdwenen (misschien op 1 na).
Misschien kan @Schluterfan hier nog een aanvulling op geven.
+2
schluterman
@roscho er is ook een euro-trac met een voorlader erop in de slede van dat frontgewicht.
+1
Mauro.M
@roscho het is een mooi en universeel ontwerp maar het is nooit echt een groot succes geweest die werktuigendragers.
+1
Fast Eddy
@Mauro.M

De motoren keuze en het kwijt raken van de warmte waren de grootste uitdaging bij werktuigendragers. Jammer dat het concept niet meer gebouwd wordt.
+1
Mauro.M
@Fast Eddy een soort van werktuigendrager is de unimog, en die wordt wel nog gemaakt, maar is ook niet de meest gebruikte machine in de landbouwsector.
+4
Schluterfan
@Mauro.M

Ik heb gelukkig al eens op een Euro Trac kunnen rijden met voorlader. Oorspronkelijk was het idee dat schuifbaar te maken, zodat zowel frontlader als het aanbouwframe gemakkelijk te verwijderen waren. Echter in de praktijk bleek dat het frame niet stabiel genoeg was, zodat Schlüter de eerste Euro Tracs met frontlader voorzien had van een vast frame. Maar om eerlijk te zijn, een Euro Trac is echt geen frontladertrekker. Daar is de trekker veel te lomp voor, gigantische draaicirkel,...

Ik heb, toen ik klein was ooit een Euro Trac gezien met fronttank en sproeier achterop. Ik denk zelfs dat het een 1900 was.
+1
roscho
@Schluterfan Ik heb bij Kühlkamp al wel eens op de stoel gezeten, maar de vaste chauffeur was er niet bij en de chef-monteur vertelde mij dat de chauffeur er zo zuinig op was, dat hij absoluut geen anderen achter het stuur wou. Dus overal maar netjes vanaf gebleven....
+1
roscho
Quote Reactie van @Fast Eddy:
kwijt raken van de warmte

Dat speelde bij MB Trac toch minder, zij hadden de motor gewoon voorop zitten en voldoende koeling.
+2
Schluterfan
@roscho

Ik denk dat die van Kühlkamp naar Heesackers getrokken is. Weet niet welk type Kühlkamp had, maar het aantal Euro Tracs in NL is ongetwijfeld op 1 hand te tellen.

Die van Heesackers was een 1300, die is ik denk ruim 15j terug naar Duitsland getrokken. Daar loopt of liep hij bij een boer die ook eem van de eerste Compact 1050V6 had.

Ik heb ooit eens een foto gehad van iemand, die een 1600 gefotografeerd had op een nederlandse veiling. Dat was nog een heel mooie trekker. In heel hoge waarschijnlijkheid ook terug naar Duitsland. Ik spreek over bijna 20j terug en de foto was volgens mij toen al een scan van een analoge...
roscho
@Schluterfan Kühlkamp had inderdaad (tenminste) een 1300. Dat zou goed die van Heesackers geweest kunnen zijn.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Eurotrac ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!