Na lang wikken, wegen en sparen, is deze week de voor ons nieuwe trekker gebracht.De 155 wordt dit jaar 50, dus een mooie leeftijd om het nog rustiger aan te gaan doen.Na zo'n beetje alle kleuren van

Op je 50e met pensioen, moet je doen!

+16
hooidonk
Na lang wikken, wegen en sparen, is deze week de voor ons nieuwe trekker gebracht.
De 155 wordt dit jaar 50, dus een mooie leeftijd om het nog rustiger aan te gaan doen.

Na zo'n beetje alle kleuren van de regenboog aan trekkermerken overwogen te hebben, kwam deze MF op ons pad. Die paste hier op meerdere punten precies, dus de knoop maar doorgehakt. De verhalen over deze serie zijn wat wisselend, maar we gaan het beleven. Het is in ieder geval één van de laatsten uit deze serie, dus ik hoop dat de bekende problemen er een beetje uit zijn.

Waarschijnlijk blijft de 155 (voorlopig nog wel even), maar denk niet dat die nog vaak z'n hok uit komt. De stugge bediening, geen stuurbekrachtiging en de lage wegsnelheid begon ik me meer en meer tegen te staan.

De eerste indruk van deze trekker is goed, dus ik denk dat ik er wel maatjes mee ga worden.
+8
wim-same
@hooidonk Succes met je nieuwe aankoop, en ik zou die prachtige 155 nog maar niet weg doen.
+3
hooidonk
@wim-same
Dankjewel Wim.
Er zit ook wel heel veel liefde en tijd in de 155, om hem zo maar weg te doen.
+6
Massey 2705
@hooidonk prachtig deze nieuwe aanwinst...! 👍
+1
hooidonk
@Massey 2705
Dankjewel, Jaco!
+4
Chrisje
@hooidonk prachtige trekker en een beetje luxe is niet verkeerd. Maar voor de kleine klusjes weet ik zeker dat je de 155 blijft gebruiken🤩. Veel plezier met je nieuwe trekker.
+2
hooidonk
@Chrisje
Haha, ik denk dat die vooral voor de 'good-ol' 35 zijn, die blijft echt onmisbaar

Reacties

+2
Trekker ziet er nog netjes uit, die voorlader rijg je ook veel gemak van.👌
+2
hooidonk
@jasper john deere
Ja, heb er verschillende gezien, maar deze was veruit het netste bijgehouden.
Die voorlader was inderdaad een groot pluspunt, altijd handig.
+6
Fijne trekker zo'n 6100 serie. En lekker sterk
hooidonk
@MaartenMandemaker
Goed om te horen!
+5
Fast Eddy
Staat mooi. Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Als iets niet werkt aan de trekker, gewoon even in het Drents vragen hoe je het wilt hebben. Hopelijk komt het dan goed. 😉
+1
hooidonk
@Fast Eddy
Haha, goeie tip! 😉
+6
casejxu
Mooie vooruitgang! Daar zal je vast een hoop plezier van hebben. En zeker met setje palletvorken en grondbak en mooie multitool👌
+3
hooidonk
@casejxu
Dankjewel!
Ja, ik ben inderdaad nog in de markt voor een bak en palletvorken! Misschien zelfs een bak met een klem er boven, om ook takken mee te kunnen nemen. Maar die worden zo gauw zo zwaar.
+1
casejxu
@hooidonk en ik vind mijne licht zat😝
+1
hooidonk
@casejxu
Ja, dat is in verhouding een stuk minder ijzer 😉
Maar ik denk ook dat een dichte bodem stukje handiger is dan deze tanden. Dan zou je misschien zelfs met 1 bak toe kunnen.
+1
casejxu
@hooidonk schepbak werkt wel t mooist als hij breder is als de trekker met grond scheppen
+1
hooidonk
@casejxu
Dat klopt inderdaad!
Al hebben grote bakken ook wel weer een risico, maar daar ben je ook zelf bij.
Ik wil hem graag nog iets breder op z'n rubber hebben, dus weet nog niet hoe breed hij uiteindelijk wordt.
+1
casejxu
@hooidonk ja klopt. Thuis een grondbak van 2m4 voor de voorlader maar dan kan je der goed om denken idd 🫣
hooidonk
@casejxu
Dan kun je er inderdaad rustig iets om denken! 😉
+3
CoenNijenhuis
Flinke stap vooruit, veel plezier er mee! (Ik zou trouwens de 155 er gewoon bij houden..😉)
+3
mf 35x
@CoenNijenhuis idd als die 155 niet in de weg staat gewoon erbij houden!!! Maar mooie aanwinst hoor 👌
+3
Svendt28
@hooidonk Mooie aanwinst. Veel succes gewenst!👍
+2
Volvo--BM
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Als ik het goed begrijp gebruik je de 155 dus meer dan alleen voor hobby?
+1
hooidonk
@Volvo--BM
Dankjewel!
Tsja, tot wanneer is het hobby?
Ik zie het wel als hobby / liefhebberij.
Ik mag graag hier en daar wat bij springen en op zich kom je nog best een eind met zo'n 155.
+2
Volvo--BM
@hooidonk dat "moderne" spul gaat toch allemaal veel te snel. Dat is net als die oude mensen op electrische fietsen... het gaat te snel om te genieten.
Voor zover ik weet heb je alleen maar positieve verhalen met de 155. En inmiddels een bekend TF'er, dus voorlopig zullen we die 155 nog wel blijven zien toch! 😉
+2
hooidonk
@Volvo--BM
Haha, het echt moderne spul bedoel je? 😉
De 155 haalt de 30 nog niet eens en zeker hier in de buurt werkt een langzame trekker echt als een lap op een rode stier. Auto's vliegen je op de meeste gekke plekken voorbij, elektrische fietsen die je inhalen, al eens bijna door een achteropkomende stadsbus van de weg gekopt, etc etc

Met de 155 ook een hoop schik gehad, maar als je weer eens zeiknat en onder de modderspetters thuis kwam, was ik hem ook wel eens goed zat.

Ik wil nu de 155 wat lichter gaan maken, zodat hij nog minder inspoort. Vooral die zware gietijzeren achterwielen wil ik er af hebben, dat is enkel extra gewicht wat ik toch niet nodig heb. En dan zal die nog best wel gebruikt worden, al is het maar voor de foto's
+2
Hannesman
@hooidonk met 40 kmh komen ze je ook voorbij, dat doen ze toch wel 😅
hooidonk
@Hannesman
Haha, das waar!
Maar dan vinden ze het misschien net te hard om dat via het fietspad te doen 😄
+3
Kramer U800
Proficiat, hopelijk gaat hij goed bevallen
+3
Rondeutz06
Gefeliciteerd en veel werkplezier met deze beauty
+2
hobbyist mf 35
Gefeliciteerd! Een mooie trekker. 👌
+1
hooidonk
@hobbyist mf 35
Dankjewel Jan, ik hoor het wel als ik een keer mag komen helpen 😜
+2
hobbyist mf 35
@hooidonk haha ja dat komt goed..
+2
RVM
Gemak dient de mens, mooie aanwinst.
+3
tombo
Gefeliciteerd , zal inderdaad wel een hele vooruitgang wezen !
+3
erik9831
Leuke aanwinst, veel plezier ermee.
+2
wilbertkw
Mooie aanwinst proficiat met deze allrounder 💪👍
+3
CaseCS130
Mooie trekker. Ik weet niet precies wat voor werk je er allemaal mee doet, maar zo'n voorlader went heel snel en doe je steeds meer mee.
+2
hooidonk
@CaseCS130
Dat gaat denk ik inderdaad wel gebeuren!
En pa kan niet zo goed meer achterom kijken, dan heeft hij het werk mooi voor zich.
+1
Fendt926Driver
Mooie aanwinst.
Heerlijk om zoiets nu thuis te hebben
En een trekker (net als een shovel) is zo makkelijk als het aantal aanbouwpunten dat je erbij hebt.
Dus de voorlader is al een fors pluspunt.
En achter heb je boven en ondertrekhaak??
Kipperknop of kogelkop?
Cat 2 of 3 vanghaken?
Hydro topstang? Met vaste kogel of losse cat 2 knikker
+1
hooidonk
@Fendt926Driver
Zeker waar, Huub.
En hiermee hoop ik een shovel uit te sparen, al is hij natuurlijk niet zo handig en wendbaar als een shovel.

Ik heb wel wat consessies moeten doen, maar dat is op te lossen. Ik had liever een nette trekker met een relatief lage urenstand, dan een hele complete.
Deze trekker komt van oorsprong uit Duitsland, zo zit er geen remventiel op en enkel een boventrekhaak met lange lijsten. Die kan dus wel helemaal naar beneden, maar het is geen kipperknobbel.
Dus daar ben ik nog voor aan het rondkijken, want ze zijn er wel die er onder passen. Of een compleet andere trekhaak.
De hef is cat2 en er zat geen topstang bij. In het verleden heb ik wel een topstang van Kramp gehad, met zo'n vanghaak en losse kogel. Dat beviel me eigenlijk wel heel goed, al was dat vanghaakje soms wat (te) groot.

(klik om te vergroten)

Deze trekhaak zit er aan.

(klik om te vergroten)

En dit is volgens mij dezelfde, dus er kan wel een ondertrekhaak onder.
+1
wilbertkw
Quote Reactie van @hooidonk:
rubber hebben, dus weet nog niet hoe breed
al wel een NLl kenteken bij de trekker? Of moet deze nog naar de RDW?
+2
hooidonk
@wilbertkw
Ja, de trekker heeft al een paar jaar in Nederland gelopen, dus er zit al een Nederlands kenteken op.
De duitse uitvoering heeft bredere spatborden, wat ik zelf een stuk mooier vind staan.
En de middelste werklampen aan de voorkant zijn koplampen / verstralers, hij dacht dat dat ook onderdeel was van de duitse uitvoering.
+1
CaseCS130
@hooidonk zo gek is die trekhaak toch niet? Bij ons hebben de meeste trekkers geen lat of knobbel. We hebben wel een knobbel voor in het verstelframe en wat gewone snekversteltrekhaken en daar redden we ons prima mee.
hooidonk
@CaseCS130
Daar had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht.
Die schuif je dus in dezelfde lijsten als waar de trekbek in zit?
Kunnen die een beetje wat oplegdruk aan?
+1
CaseCS130
@hooidonk Ja, gewoon in dezelfde lijst. Ligt onder dan op het trekhaak frame waardoor de vergrendelpennen niet alles hoeven te dragen.
Opraapwagen en mest tank reden we altijd met die knobbel, weet niet precies hoeveel opleg die hebben maar zeker de opraapwagen heeft wel forse oplegdruk als die vol tegen de bult omhoog gedrukt wordt.
+1
hooidonk
@CaseCS130
Bedankt voor de informatie, duidelijk verhaal!
Inderdaad zeker met een opraapwagen de bult op drukken, komt het er wel op aan. Als hij dat houdt, gaat er meer goed.

Ik ga eens kijken of ik zoiets kan vinden. 👍🏼
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hooidonk:
zo zit er geen remventiel op en enkel een boventrekhaak met lange lijsten. Die kan dus wel helemaal naar beneden, maar het is geen kipperknobbel.

Je moet ook wat te wensen houden.
Vindt het al een prachtig uitgevoerde trekker.
Met 2 weken poetsen en onderdelen bijzoeken kom je al een heel eind..
+1
hooidonk
@Fendt926Driver
Klopt helemaal, liever wat consessies doen op punten die je kan veranderen, dan op degene die je niet kunt veranderen.
Ik vind het ook wel heel leuk om zelf de trekker nog wat completer te maken / naar eigen smaak aan te passen.
Ik kwam op marktplaats al een hele mooie originele luchtgeveerde stoel tegen, die kan ik morgen ophalen.
Nu zit er een mechanisch geveerde in die je tenminste niet vast klemt onder het stuur als je er af stapt.
Maar luchtgeveerd is wel wat lekkerder

(klik om te vergroten)

+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hooidonk:
Maar luchtgeveerd is wel wat lekkerder

Zit er nog altijd een kab stoel in mf trekkers?
hooidonk
@Fendt926Driver
Ik weet het merk zo niet, stond enkel in de advertentie dat het een originele stoel uit een MF6100 serie was. En volgens mij herken ik hem ook van de plaatjes.

Ik zal morgen eens kijken of ik er een merk op kan ontdekken.
+2
@Fendt926Driver Nee sinds de 6200 serie zit er een Grammer in
+1
Fendt926Driver
@MaartenMandemaker ok. De 6100 zou dus nog een kab kunnen zijn als op de foto.

Heb een kab stoel in mijn 305 zitten.
Ooit bij een mf dealer gekocht omdat de klant een grammer wou.
Ben er nog steeds blij mee
+1
@Fendt926Driver Ja die stoel op de foto is er 1 uit een 6100 serie. Zijn prima stoelen met ook vering in de lengterichting en een draaiplateau.
+2
hooidonk
@Fendt926Driver
Fijn dat die stoel jou / jullie zo goed bevalt!

Het is inderdaad een kab.
Was ooit uit de trekker gehaald omdat er een aangepaste stoel nodig was en niet weer terug geplaatst. Heeft jaren met een zak er over op een zolder geslapen, gelukkig zijn er geen muizen in gaan wonen.

(klik om te vergroten)

Ik zoek alleen nog een manier om hem naar boven te lokken, want hij is best iets zwaar.
Misschien met kabbelnootjes?
Of een ouderwetse aanloop en een beste zwieper?
En anders vraag ik of de vrouw hem even door het achterraam aan wil geven. 💪
+1
wilbertkw
@hooidonk ik zet de stoel er ook via het achterraam in met zijn tweeën is fijner ik weet ook niet hoe groot jij bent
hooidonk
@wilbertkw
Okee, top!
Ik denk inderdaad even met z'n tweeën proberen er in te tillen.

Maar ik moet er eerst nog even naar kijken. Vanavond heb ik hem op een accu aangesloten en als ik het schakelaartje voorop bedien, begint hij wel te snorren, maar hij komt nog niet omhoog. Maar ik hoor ook niks sissen. Of ik doe iets niet goed, dat kan natuurlijk ook, want ik kan er geen boekje van vinden.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hooidonk:
Vanavond heb ik hem op een accu aangesloten en als ik het schakelaartje voorop bedien, begint hij wel te snorren, maar hij komt nog niet omhoog.

Duurt bij mijn grammer ook zo 15 seconde voordat ik wat merk dat ik omhoog ga.
En met draaiende motor en dus 13.8 volt in plaats van krap 12 volt scheelt ook al heel wat
hooidonk
@Fendt926Driver
Okee, hier gaf hij na zeker 2 minuten nog geen sjoege. Hij begon wel zwaarder te snorren, dus had wel het idee dat er iets gebeurde. Ik kan de voltage nog eens meten, misschien dat die te laag is
+2
hooidonk
@Fendt926Driver

Ik ben er inmiddels achter waarom hij het niet deed. Normaal begint denk ik de compressor te lopen, als je de stoel met de knop omhoog wilt doen. Ik vermoed dat het elektrische deel van die schakelaar kapot is en ze er daarom een extra schakelaar bij gezet hebben om de compressor te laten draaien. Die schakelaar had ik wel gevonden, maar je moet dus ook de knop 'omhoog' bedienen. Als je die maar allebei indrukt, komt de stoel wel omhoog.

(klik om te vergroten)

In blauw omcirkeld de extra knop voor de compressor
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hooidonk:
Als je die maar allebei indrukt, komt de stoel wel omhoog

Ook weer opgelost.
Blijft die nog een beetje hoog als je hem een week weg zet?
+2
valtradriver
Inderdaad de buurt is een mooie trekker rijker geworden!
Ik had afgelopen week al het genoegen om een proefritje te maken en dat rijdt prima!
Ook de voorlader zag er ondanks de Franse makelij er best degelijk uit.
+1
hooidonk
@valtradriver
Ik durfde met al die MF buren, bijna niks anders meer te kopen 😄

Het viel me op de terugweg op dat als hij een poosje gelopen heeft (en waarschijnlijk de bak wat warmer?), dat hij een stuk soepeler schakelt.

De voorlader is een Faucheux, volgens mij bestaat dat niet meer? Het is niet zo'n mooie Alö Quicke, maar we gaan ons er wel mee redden.
Al zou een keer een boekje er van wel handig zijn om eens door te bladeren, al is het maar om te weten hoe hij er, volgens het boekje, af moet.
+3
valtradriver
@hooidonk
Quote:
Ik durfde met al die MF buren, bijna niks anders meer te kopen 😄

Tja wilde je ook komende tijd gewoon geaccepteerd ‘blijven’ in de buurt,zat er eigenlijk ook gewoon niets anders op…..😬

Oh kijk als je hem nog eens goed aan het werk zet,dan zul je zien dat hij schakelt als een Valtra 😉
hooidonk
@valtradriver
Haha ja, het was ook vooral een sociaal verantwoorde keuze 😄

Ja wie weet! Dan moet je hem nog maar een keer proberen, dan mag je het zeggen.
+1
assink
@hooidonk
Hebben zelf zon klem voor op de pallet vorken. Dat werkt ook goed

(klik om te vergroten)

hooidonk
@assink
Ow, das grappig! Deze combinatie kende ik nog niet. Het is dus een palletvork, balenprikker en klem in één?
+1
assink
@hooidonk jup
Maar heb later een losse balenprikker gebouwd. Wisselen vond ik vervelend werk. Klem kan ook behoorlijk in de weg zitten bij het pakken van pallets
hooidonk
@assink
Ah zo!
Die kon waarschijnlijk niet veel verder inklappen als dit?
+1
Heeft hij een electrische omkeerschakeling of mechanisch? Je hebt wel luchtremmen zeker als het een Duitser is? Een hydraulisch remventiel is wel op te bouwen
+1
hooidonk
@MaartenMandemaker
Deze heeft een mechanische omkeer en ik kan ook niet zien dat er een hendeltje onder het stuur gezeten heeft, dus ik vermoed dat het origineel is.

Nee, zelfs geen luchtremmen 😭
Dat zou je inderdaad wel iets verwachten bij een Duitser. Lijkt me wel een mooie optie om er op te hebben, maar vind er maar eens eentje voor redelijk geld.

Ik had bij Meindertsma een remventiel gevonden, maar dat was enkel het losse ventiel. Dus ik heb hem gevraagd of hij bij een volgende sloper ook het leidingwerk er af wil halen, dan kan hij er hier zo weer onder. En ik kan er in de boeken niet goed achter komen hoe hij aangesloten moet worden, of dat er ook nog een signaalgever bij de pedalen moet komen.
+1
@hooidonk Oke, ja ze zijn een tijdje geleverd met mechanische omkeer. Werkt ook prima, alleen iets minder comfortabel als links onder het stuur. Oh vreemd dat er geen lucht op zit. Zo'n hydraulisch ventiel pakt het signaal van de remdruk van de trekker volgens mij.
+1
hooidonk
@MaartenMandemaker

Ja, ik begreep dat die elektrische omkeer nog niet echt een denderend succes was en ze daarom ook weer mechanisch (om)gebouwd werden. Elektrisch is inderdaad wel comfortabeler.

Ja, misschien is het er ooit afgehaald toen hij naar Nederland kwam. Of hij had zulk specifiek werk, dat hij nieuw al zonder wagenrem besteld is. Ik zal er waarschijnlijk nooit achter komen.

Okee, ik ga me er nog eens verder in verdiepen 👍🏼
roscho
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
iets minder comfortabel als links onder het stuur.

Links onder het stuur vind ik verschrikkelijk, de kans is heel groot dat je hem een keer gebruikt als richtingaanwijzer. Heb ik tenminste een keer gehad op een klein shoveltje.
+1
@roscho Haha, MF heeft de richtingaanwijzer rechts, en daar ben ik aan gewend. Het scheelt dat een 6100 een omkeerschakeling met voorkeuze heeft, net als bv een Fendt 500 serie, je moet de koppeling intrappen om te schakelen
+1
casejxu
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
omkeerschakeling met voorkeuze heeft

Net als de eerste agrotrons. Beviel me wel met voorlader werk! Kon daarmee super werken met kisten rijden
+1
@casejxu De 135 van @deutz dx 610 heeft het ook. Werkt prima inderdaad
roscho
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
richtingaanwijzer rechts, en daar ben ik aan gewend

En hoe gaat dat met je auto? Als je achteruit wilt, gaan de ruitenwissers aan?
+1
@roscho Nee hoor, nooit problemen mee. Net zoals een mf 3000 of 6100 een omgekeerd schakelpatroon heeft. Went snel

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Massey Ferguson ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!