Foto van een Ljungby Maskin L12, bezig met poseren.Cabine van een L12 van 2002. Foto is geplaatst door Ljungbyfan op 14-05-2009 om 11:31:48, met 25 reacties.

Ljungby Maskin L12

Ljungbyfan
Foto van een Ljungby Maskin L12, bezig met poseren.Cabine van een L12 van 2002

Reacties

eddie
Is dit met joystick of met die 3 van die hendels ?
Ljungbyfan
Deze heeft joystick besturing en bediening van de hydr. is idd met drie pookjes
eddie
Als je die linkerpedaal intrapt kun je met rechts meer gas geven of is dat met dezun niet zo ? btw hoe heet zoon pedaal waarbij dat wel zo is ?
eddie
De rem dus 😛 heb er zelf op gewerkt vandaag 😃
Ljungbyfan
Mooi man, de nieuwe hebben links en rechts een rempedaal uit veiligheidsredenen (onzin dus)
maartendankers
Ja zit ook op volvo, zat toen ik voor de eerste x op l70E zat ook constant half op die rechter rem omdat je die niet goed kon zien.. :S
Ljungbyfan
Idd niet handig.
eddie
Maar bij volvo heb je links ook nie zo pedaal wat wij wel hebben op ons atlas shoveltje ?
maartendankers
Links en rechts een rem bedoel je???
eddie
Nee wij hebben bij ons shoveltje links een pedaal zitten wat geen rem is maar als je die in trapt remt die op snelheid iets af en geef je zeg maar meer gas met het gaspedaal, geen idee hoe zoon pedaal heet :?
maartendankers
Dus gewoon de rem
eddie
frissen.nl/productafbeelding.aspx/?id=657&type=4

hier zie je dat pedaal wel, tja of dat de rem is :? als je die een beetje in trapt rij je nog wel maar kun je meer gas geven, is dat miss alleen zo bij hydrostaat ?
maartendankers
Zit koppelomvormer tussen?(wie corrigeert mij) Is bij onze shovel ook gewoon zo. Hebben alle shovels tegenwoordig.
fendt-412
Die atlas is een hydrostaat geloof ik, zit geen koppelomvormer tussen dacht ik zo.

De grotere machines hebben geloof ik niet zon pedaal. Werklust iig niet geloof ik, lungby ook niet als ik maarten goed begrijp.

Koppelomvormer zorgt er voor dat je met veel toeren bijna 100% mechanisch rijdt, en lager in toeren minder. Weet het fijne er ook niet van.
eddie
Ljungbyfan weet er vast wel wat meer over,

zo pedaal gebruik je eigenlijk ook als de shovel wat meer moet duwen bijv. dat je dan wat meer gas hebt bij de zelfde snelheid, bij zoon grote shovel is dat ook nie nodig want dan jaag je hem gewoon in de toeren als die het wat zwaarder krijgt
maartendankers
Ja is gewoon de rem hoor. teminste wij hebben 2 pedalen, gas en rem en als je remt kan je gewoon ze veel gas geven als je wil 😄
fendt-412
Ik kan opzich ook wel remmen hoog in toeren, alleen hoor je wel dat de motor wat afsmoort.

Shovel krijg ik hier echt wel stil op de kuil, in zn een volgas en dan de bak vol gras heffen. Denk dat hij een kuilverdeler ook net wel/niet de baas kan.

Hoe ziet een koppelomvormer er trouwens uit? Een soort ronde bolle schijf? die tussen de motor en transmissie inzit? dan heb ik hem geloof ik gevonden 😛
huub
Zal ik jullie ff helpen, zoiets heet een inch-pedaal, heeft onze schäffer ook, volgens mij hebben alleen shovels met een hydrostaat zo'n inch-pedaal..
eddie
Daar heb ik wat aan Huub 😉
kheb het al gevonden

Met het Inch pedaal regel je de oliestroom tussen de aandrijving (rijmotoren) en het Hef-frame, als je dus incht haal je olie weg bij de rijmotor en brengt extra olie naar het hefframe, dit is ideaal als je een vrachtwagen laadt omdat, je tijdens het aanrijden naar de vrachtwagen toch snelheid wil verminderen en tegelijkertijd je bak omhoogt brengt. Als je het kunstje goed beheerst hoef je niet eens de rem te gebruiken."
Fokke
Klinkt handig 😉, maar dat is dus alleen van toepassing bij een hydrostatische-aandrijving ?
eddie
Ja blijkbaar wel 😛
huub
Ja, ideaal bij gebruik van een strooibak/veegmachine..
eddie
Ja maar dat is wel weer raar bij die van ons want dan vraagt die al weer meer toeren dus dan hoef je die inch pedaal weer niet te gebruiken, maar met happen enzo is het wel ideaal
Ljungbyfan
Liebherr is een shovelbouwer met Hydrostatische aandrijving. Dan heb je geen aandrijfassen onder de shovel alleen leidingen voor de wielmotoren. Helaas gebruiken ze dit voordeel niet om bijv. de draaicirkel te verkleinen. Reperaties aan een hydrostaat zijn er duur. Tevens heeft Linde ook 2 inchpedalen, vooruit en achteruit, werkt snel en bespaart brandstof.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ljungby Maskin L12 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!