Strautmann Voerwagen
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Strautmann Voerwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
je moet appart een trekker hebben voor 1 wagen
maar das geen reden, vergeleken met andere merken is dit beter?
Zie ook het meeste in een trioliet.
Ben benieuwd of zon "structuurfrees" van BVL nou zoveel beter is dan een gewone.
Zijn de meesten toch wel huiverig voor.
Niet voor niets zie je amper zelfladende horizontale mengwagens met frees.
Verticalen met mes zie je veel meer.
En een klant meer die je kunt winnen op de route verdient zich snel terug lijkt me. Soms moet je niet naar datsoort dingen kijken, al gaat het op het einde van de rit wel om het geld natuurlijk.
Loonvoerderen is hier aardig in opkomst, Veel boeren met 60-80 koeien hebben niet het geld, of willen niet investeren in een dure mengwagen lader, maar willen wel gemengd voeren. En kan ze groot gelijk geven, bij ons moet er nu een nieuwe vijzel in van 3000euro. Kun je ook lang voor laten voeren!
Shovel kuilen we toch al mee in, trekkers zijn er ook, dus is onaantrekkelijk om te laten doen. Als je het laat uitbesteden moet je een trekker hebben voor schudden harken en voor de rest alles laten doen. Het een of het ander, en niet aankloten en alles voor de helft doen.
zo'n zelfrijder is behoorlijk aan de prijs als speeltje..
Aan dat laatste gaat als het goed is iets veranderen. Hopen nu een opraapSNIJwagen gekocht te hebben gaat ook aardig schelen.
Nu blijven de gehapte blokken tussen beide vijzels steken en gebeurt er niets. Kunt een half uur mengen en ze zitten er nog. Kuilvoer eerst laden werkt ook niet icm TGC, wordt het een vieze natte bende.
Hoop dat het mengen na volgend seizoen beter wordt
BVL?
Wagen is 8jaar oud gok ik. Achterste vijzel is zo krom als een hoepel. Van buiten helemaal naar beneden gevouwen.
Voorste is nog in orde.
Vaak voorkomend probleem?
Hier is het mais, koolzaadstro mineralen, TGC en daarna twee soorten kuilvoer.
overkoken een peecon probleem, maar mengt wel erg snel!
zo heeft elke wagen wat...
Claas konden we nu nog leuk geld voor krijgen, 10jaar oude wagen is nog wel gewild.
Trekker is eigenlijk aan de zware kant, rotor en invoer krijgt steeds meer onderhoud/problemen.
Als we hem helemaal stuk draaien kost het nog meer geld.
Hoop dat het beter gaat worden, moet haast wel. Claas sneed totaal niet, en daar zitten we nu mee te kloten. Zijn er helemaal zat van, droge/structuurrijke kuil wil er niet doorheen mengen. Dus laten de koeien liggen en vreten de eerste snee samen op met TGC en mais. En dat kan ik me voorstellen.
Wanneer we die TGC buis aftappen likken ze de emmer schoon leeg zou het zelf niet doen
En hoe doet trioliet het dan arie? Die hebben van geen van beide last of hebben die ook wel weer hun mankementjes?
de onze is er 1 met een USA aandrijflijn en vijzels.. de aandrijflijn van peecon is nix te best.
hebben hier een horizontale menger (stationair voor automatisch voersysteem) maar moet zeggen dat er toch een mooi product uit komt! (miss iets te fijn) grote nadeel van die horizontalen is dat ie nog wel eens wil vast slaan, dat is dubbel zo irritand met zo'n voersysteem, zag het liefst een trioliet verticale!
Als ik het allemaal hoor over wieringa stoppen ze er liever mee... ding is veel te veel kapot en veel te weinig klanten...
Bij wieringa loopt het niet echt nee, hebben ook een rondje van minstens 50km en 5klanten. Dat wil gewoon niet, maar 10klanten heb je niet direct vanaf dag een. Moet je opbouwen, als het loopt bij 5boeren, beetje mond op mond reclame. Als je dan op het punt staat om te investeren in een mengwagen zou ik het echt wel sirieus overwegen.
En klopt idd, afstand is veel te ver nu voor het aantal boeren.
Ja opzich lijkt me het best wat als je vrij krap in arbeid zit en je spul is versleten.
boerderij.nl/1065186/Rundveehouderij/…
tractorfan.nl/picture/198954/
Arbeid gaat je tegenvallen
Kuilen moeten nog los, bijproducten moeten voor de kuil worden gestort. Daar ben je minstens de helft van de tijd mee bezig.
Wanneer jezelf de kuilen aardig bijelkaar hebt liggen kun je in 5minuutjes de wagen volgooien, in een kwartiertje heb je hem leeg.
Hier duurt het wat langer, omdat we maissilo aan de andere kant van het erf hebben, moeten dan naar de TGC silo en daarna kuilvoer erin.
Moeten de mengwagen steeds verzetten. Dus eigenlijk moet de maisplaat even naast die andere twee silo's Zijn geen losse elementen dus wordt lastig.
Tja, maar voeren zit ook nog wel aardig tijd in, laden, tijd mengen, ervoor draaien enz, maar meeste is nog wel de kosten denk ik en het onderhoud.
Goed, net wat je zegt, je moet de kuilen wel goed voor elkaar hebben en erf fatsoenlijk begaanbaar enz
Mja nu ook met de lage melkprijs denk ik dat er minder boeren zijn die laten voeren, als je het toch nog zelf af kan met miss wat mindere spullen zullen veel daar denk ik toch voor kiezen, zeker als je de tijd er in principe voor hebt
13,5 minuut is wel snel ja
Wordt de prijs bij jullie bepaald per minuut?
Gaat hier in de buurt wel zo geloof ik. Is dus het grote voordeel van de boer als je de infra goed voorelkaar hebt. Loonwerker moet niet stilstaan. Dan laat je het ook wel om de kuil niet los te maken.
Wil de loonvoerder wel doen voor zijn minuuttarief terwijl de motor stationair draait
Tijdens het laden zou je eventueel even de kuilen voor de volgende dag al los kunnen maken. Of voerresten even verschuiven of naar jongvee brengen. Die tijd valt wel in te vullen.
Met lossen zijn wij soms wel erg lang bezig, voerwagen wil slecht mengen door dat lange gras, lost daarom ook slecht. Hopelijk gaat dat veranderen volgende winter. Nu valt de structuurrijke kuil amper door de rest heen te mengen, komt er als eerste uitzetten, en dat laten de koeien liggen. Moet je niet hebben.
wieringa is volgens mij bezig met een andere wagen, had veel trammalant.
maar om nou een machine te kopen van een ITALIAANSE fabrikant die failliet is...
ik weet het niet...
ik las laatste in de boerderij dat er nu al 30 loonwerkers zijn die voeren bij boeren.
staat dat bij de advertentie?
@ fendt-412, wij betalen per minuut, kan ik je wel ff PB'en, ik weet niet of arjan z'n prijzen online wil hebben. Eerst telde hij per koe, "omdat kwaliteit belangrijker is" nu gaat het per minuut, ook wel logisch, want hij maakt z'n kosten per minuut, voor hem maakt 't niet uit voor hoeveel koeien hij voert. Nu worden boeren die het goed voor mekaar hebben beloont..
mijn kameraad heeft al met die lui van agm om de tafel gezeten voor nog z'n wagen .. maar hij heeft toch een Strautmann gekocht
hoeveel koeien?
En met een loonvoerder heb je ook arbeid toch? kuil openmaken, voer aanschuiven, etc. en dat meot altijd klaarliggen op t moment dat de loonwerker komt
Zoveel arbeid bespaar je niet door te laten voeren, 3kruiwagens voer voor de bult neergooien en je bent ook een 10minuten verder, twee keer per week de kuil losmaken. Valt het je nog tegen op het eind van de rit.
@koe
Wieringa heeft nu een storti?
Reed laatst bij ons achter langs, heb het vermoeden dat hij bij een boer aan het voeren is waar die voerder uit woldendorp eerst voerde. Doet ook mais hakselen met wieringa. Maken ze ook ontzettend veel kilometers, van winsum tot aan wirdum. 100km/dag maken ze dan wel.
moet maar zien of het hier gaat werken, op de weg wordt er niks verdiend. Ik vindt het nog steeds maar een dure hobby
Hoezo zoveel boeren dan sieb? istie zo goedkoop?
Zoiets moet ook groeien, hij zal vast wel niet vanaf dag een 30klanten gehad hebben.
Dat is logisch fendt-412, ik denk dat als de loonwerker hier bij alle boeren in de buurt voert, dus huis aan huis, dat het tarief wel 30% lager kan, en dan hoeft geen één boer meer te twijfelen, maar dat gebeurt toch niet
Praktisch gezien voeren wij de voerresten van de melkkoeien vaak op aan de pinken, dus een blokkenwagen blijft handig. Komt nog bij dat je elke keer de kuil open moet leggen, en de bijproducten ook klaar moet hebben liggen. Kost ook nog allemaal arbeid. Als je t gaat berekenen is t allemaal nog om t even wat je doet, tenminste, ze hebben dr hier wel serieus naar gekeken, maar de conclusie was toch dat we het zelf blijven doen. Helemaal als je zelf de trekkers al hebt staan.
Volgens mij is het belangrijkste de waarde die je hecht aan gemengd voeren, en aan de hoeveelheid arbeid die beschikbaar is op het bedrijf.
je moet niet vergeten dat een mengwagen andere problemen op kan lossen. Een mengwagen kan niet van slecht voer goed voer maken, Is geen wondermiddel.
Via vertegenwoordiger gehoord dat een boer zon kalverdrinkautomaat ook niets vond, veelste veel uitval en ziekte. Dat ding de schuld geven, terwijl kalveren op de tocht lagen, goedkoopste van het goedkoopste melkpoeder, en nog allerlei zaken. Is het ook wel heel makkelijk de schuld ergens op afschuiven.
Hoorde van iemand die nu twee week mengden, gehalten gingen binnen een week met 0.3%!! omhoog in de melk, en ook nog eens meer liters. Product wordt beter gemengd en ruwvoeropname ging aardig omhoog. Bleef geen stro meer liggen dat eerst door de doseerwagen ging om wat meer prik te krijgen. Je kunt meer spelen met bijproducten en daardoor goedkoper voer aankopen, ipv flink wat kilo's A brok en soja erdoor stampen.