Schlüter Super 1400 LS

Schluterfan
"Einer der Letzte!"

Een zeldzame Super 1400LS. Een juweeltje kan je deze gerust noemen! Dit type was een van de laatste nieuwe ingevoerde, samen met de Super 1700LS en 2000LS. Alhoewel alle 3 deze types verspreid over 1993 pas in productie gegaan zijn. De Super 1400LS is de opvolger van de Super 1300LS, deze op zich verving de Super 1300TVL-LS. Je had ook nog een keertje een Super 1300TVL. Maar ze zijn zo goed als allemaal het zelfde, met uitzondering van de laatste, die had geen Hoog/Laag. De basis is de zelfde als die van de Super 1250VL (LS) Special, met uitzondering van de motor. In de nieuwe trekkers lag namelijk een MAN motor.

Een Super 1400LS heb ik nog niet gezien, maar wel een Super 1300TVL-LS. Alle 4 de types die ik daarnet opsomde zijn heel zeldzaam:
Super 1300TVL: 1 gebouwd
Super 1300TVL-LS: 3 gebouwd
Super 1400TVL-LS: 1 gebouwd
Super 1400LS: 6 gebouwd

Deze op de foto is nummer 8 (131008)van de in totaal 10 gebouwde met LS in het type.

Reacties

cih1056xl
Weer zo dikke schlueter en ik wacht op het verhaal 😃
Fendforever
Ik ook 😛
Fendttrisixfan
He schluterfan hebben jullie het landbouwleven ?? daar stond deze week ook een schluter op foto in
landinifan
Ja heb ook gezien 😃
Schluterfan
Fendttrisixfan, ja ik heb dat, en heb het gezien! Das die van Penninckx uit Zaventem, een aardappelboer geloof ik. Das een Super E7200V van bouwjaar 79. De luchtfilter aan de zijkant van de cabine en de fronthef bouwde hij er zelf op. De eigenaar schijnt heel trots te zijn op die trekker en denkt er dus ook niet aan om hem weg te doen!

Die foto post ik ook met de tijd een keertje op TF voor de andere mensen met de nodige informatie erbij. Die foto bleef dus oko niet lang in de krant staan zodat pa er zelfs niet van wist dat die erin stond haha.
Fendforever
Weer een leuk verhaal ! 😄
Schluterfan
Verhaaltje vandaag is wat sober vind ik, maar echt heel veel kan ik over deze types niet vertellen, omdat ik er ook geen gebruikerservaringen van weet en dergelijke meer. Komt ook wel omdat die zo zeldzaam zijn. Ik heb wel eens foto's zien opduiken op het net van deze types, en wat mij opviel wat dat die trekkers telkens in prachtige staat waren. Ik denk dat de eigenaars die zo'n machine in de loods hebben staan weten dat ze iets uniek hebben en er daarom zo goed mee omgaan. Er moesten meer van dit soort mensen bestaan! Ik kwam gisteren op het net nog een Super 1600TVL-LS tegen van een duitse loonwerker, en dat ding zag er ook nog als nieuw uit!
TurnMeLoose
Ik heb dit object verplaatst van Tractoren Schlüeter onbekend (Poseren) naar Tractoren Schlüeter Super 1400 LS (Poseren)
claaskeal
Mooie foto
waarom heeft de schluter fabriek niet meer van deze types gemaakt dan?
superluc
Is er niet iests fout gegaan met de derectie en dat dan de fabriek wag gesloten ??
heb ik me laten vertellen
October737
Geweldige mooie brute trekkers.
mijn opa vertelde van de week een verhaal dat hij vroeger op stage was bij een boer met veel MF en 1 schluter voor als een van de MF'jes (in vergelijking met die schluter) vast kwam te zitten. Echt geweldig mooi trekkers
sebas deutz150
Wat voor versnellings bak zit hier dan in ? en hoeveel zijn er gebouwd met een ZF T7000 ongeveer ?
Schluterfan
Schlüter stopte de productie in 93 toen de naam veranderde in LandTechnik Schlüter. De trekkers werden vanaf dan bij LTS gebouwd in Schonebeck. De Euro Trac was toen het enige model dat nog in productie was omdat "die trekker de toekomst" zou zijn. Maar na 32 gebouwde trekkers hield ook LTS het voor bekeken.

Egelseer nam alles over en bouwde zelf nog enkele nieuwe Euro Tracs, 2 Compacts en een Super 1700LS. In 2004 werd de laatste Schlüter gebouwd en viel het doek over dit legendarische merk.

Sebas, in deze trekker zit een ZF T3345 versnellingsbak, zoals in de mijne, maar dan met een Hoog/Laag erbij. Verder is die trekker grotendeels het zelfde als de mijne.

Schlüter moest trouwens nieuw fabriek bouwen om mee te kunnen met de moderne tijd en ontwikkeling, maar omdat de Euro Trac zodanig veel geld had gekost was er geld van buitenaf nodig geweest. Daarom dat er begin de jaren 90 groot nieuws was op de landbouwbeurs in Frankfurt dat Claas 40% van de aandelen van Schlüter in handen had. Maar geld voor een nieuwe fabriek zelf was er niet echt, en dan heb je nog eens die elendige groene mannekes die stokken in de wielen kwamen steken. Die wouden vonden dat een nieuwe moderne fabriek niet bij het ouwbollige en gezellige zicht van Freising behoorde. De oude fabriek van Schlüter was dat wel, en was trouwens een kenmerk voor Freising dankzij de 2 koeltorens.

Velen denken dat Schlüter "failliet" ging, maar dat klopt niet zoasl ik zoveel heb gezegt. De productie werd gestaakt omdat het gewoon allemaal veel te duur werd, en de verkoopcijfers veel te laag waren. En dat had natuurlijk met de prijs te maken...
sebas deutz150
Nog steeds een oude degelijke bak ? maar dat heeft het merk ook legedarisch gehouden denk ik
schluterman
Het blijven mooie trekkers
agoldo
Keal altijd zo verhaal de bij. heb je tijd te veel off zo
Schluterfan
Nee dat niet nee, trouwens, zo'n tekstje uittypen duurt nu zolang niet als je weet waarover je typt...

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1400 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!