Lely Tigo 50R
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Lely Tigo 50R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Net is genoeg
Laatste
Reacties
Is bladgeveerd dus zakt ook nog wel een beetje,
je moet alleen bedenken dat hij er weer met een lege wagen uitgaat dus komt omhoog
Dissel moet iets omhoog zodat hij helemaal vlak staat, dan wil net. Heb 2cm over
Zit nu ook loadsensing op, maar hij pompt wel de hele tijd iets olie rond, maakt ook een appart geluidje bij de hydroliekbediening onder de kappen. Is alleen wanneer je niets bedient.
Hoort dit zo of moet er nog iets anders aangesloten worden?
Vroeg me dit even af, komen hem nog wel in bedrijf stellen dus gaat sowiezo wel goed komen
Bij de trekker hoor je niets, aan de leiding voel je ook wel dat er iets olie doorheen stroomt.
Snuffelleiding komt alleen druk op wanneer er olie nodig is, dus wanneer de trekker druk moet geven.
Weet wel dat hij niets teveel olie geeft, bodemketting gaat niet erg snel en de rest van de cilinders gaan ook niet erg snel.
Misschien zitten er ergens nog smoorventielen die je kunt bedienen. Binnenkort zal er een handleiding opgestuurd worden. Was er nog niet in het Nederlands geloof ik
Smoorventiel zit wel op alle andere DW ventielen, alleen daar gaat deze olie van het LS systeem helemaal niet langs, en stonden ook allemaal open. Moet dus ergens anders weg komen.
@mc hoekstra, je moet even beter je huiswerk doen LS is dat juist niet, geeft alleen olie wanneer het nodig is. Anders heb je genoeg aan een gewone pomp.
Alleen daar komt de olie helemaal niet weg. Moet dus wel ergens op de wagen zitten denk ik. Hoop dat die bodemketting nog wel wat harder gaat lopen, is net niets zo met lossen
Is een vrij simpele bedieningskast.
jah zit wel een smoorklep in, weet alleen niet waar die bij fendt zit. neem aan dat je in de terminal instellingen al aant proberen bent geweest.
Dit klopt totaal niet. LS werkt bij Fendt direct zonder extra stuurschuiven of regelingen. Alleen maar een pomp ls regelventiel op de pomp. Verder helemaal niks
Fendt-412: ik denk dat op het ventielenblok nog een kogelkraantje zit waarmee je de wagen van ls op gewoon rondpompen om kunt zetten. Dit kraantje staat waarschijnlijk verkeerd. (de 22-24 bar van de snuffelleiding lekt iets naar de R)
Dan gaat hij onmerkbaar een heel klein beetje rondpompen met een drukval in het ventielenblok van de wagen, vandaar het geluid.
Eff het kraantje DICHT zetten, ik weet niet of het ook in de gebruiksaanwijzing staat. Dit kan ook de oorzaak zijn van langzaam reageren van functie's en een te lage bodemkettingsnelheid.
Gebruiksaanwijzing is er nog niet. Zou binnenkort komen.
Zoiets is het wel denk ik.
Ik zal morgen eens onder de kap kijken
Er was nog wel een draaiknop die je in kon draaien. Moest iets mee gebeuren als er een JD trekker voor kwam, kon verder niet uit de sticker opmaken of hij in of uit gedraait moest worden.
Zal morgen eens eem kijken hoe alles zit.
Dealer komt toch nog wel even langs bij inbedrijf stellen.
Remmen moeten ook nog anders afgesteld worden. Wanneer ik de rem intrap blokkeert de voorste as en de achterste draait nog wel. reageert veelste snel. Zag al wel dat je die cilinder nog wat naar achteren kunt plaatsen zodat hij later aangrijpt.
Zij zullen het wel weten als het goed is.
Jongen die nog niet bijster veel verstand heeft van hydroliek had de wagen klaargemaakt. Verder was er ook geen andere monteur.
Maar er moet dus totaal niets te horen zijn als er geen olie gevraagd wordt?
Haha kan echt net, moet er niet iemand zo grappig zijn om een paar bulten klei voor te gooien of een steen ofzo
Je moet hem ook 100% vlak zetten met de dissel, hij staat normaal iets voorover. Tik je de achterste beugel er ook af
Is een meelopend gestuurd onderstel. Loopt wel mooi Alleen bij achteruit rijden moeten we hem niet vergeten vast te zetten, is allemaal nieuw voor ons
dat met dat hydrauliek zal wel goed komen, maar zit er geen snel-los-stand op :?
(dat je tijdens het lossen als je 20% uit de wagen hebt gedraait een knopje in kunt drukken dat ie 2x zo hard draait)
besturing vastzetten wen je wel aan, met loadsensing is dat een fluitje van een cent als je voor de bult staat
en ik had die deurrail 10 cm omhooggehaald, als je er een kop op laad heb je de touwen zo aan gort, en die verende touwen zijn niet goedkoop kan ik je vertellen.
Besturing zit niet op de bedieningskast. Is met de gewone oliehendel. Die moet je dan op druk zetten, in de zweefstand of gewoon in zn vrij kunnen de wielen wel sturen. Mooiste zou zijn dat het elektronisch zou gaan. Trekker geeft een seintje aan de bedieningskast en die zet hem dan vast met loadsensing
Was het maar zo simpel
Moeten er ook nieuwe deuren in, ventilator en schoorstangen van de spanten hangen allemaal op dezelfde hoogte. De klep mag ook niet helemaal los in de stal anders nemen we alles mee
Dikke wagens vers gras laden doen we toch niet, vermoest het veelste veel. Dan hebben we nog niet genoeg voor een middag/avond. Krijgen savonds of overdag dan winterrantsoen.
Halen meestal 2kleinere wagens, elke kant van de voergang een. Kun je mooi alles naar een kant drukken ipv om en om. Werkt lang niet zo mooi.
met vastzetten van de wielen bodoel ik de licht bedienbare (electrische) hendels van je fendt
en 't is dus niet zo eenvoudig met jullie stal
Zou er wel op moeten zitten ja, binnenkort komt de handleiding wel, was nog niet aanwezig. Daar moet het als het goed is wel instaan.
traktorpool.nl/details/laadsilagewagen/…
En de oude frontmaaier: traktorpool.nl/details/maaier/…
Heeft de dealer er maar ingezet, kon dat oude ding onmogelijk kwijt worden
Laat het maar horen als je hem ergens aan het werk ziet, zou leuk zijn met een actiefoto
Toch altijd wel grappig om het materiaal een keer terug te zien
maar als je nix doet hoor je niks bij de achterbrug, pas als je bijv de pukup omhoog doet, maaar dat lijkt me nog al logies
Heb me er verder ook nog niet echt in verdiept. Komt met een week of wat wel als we moeten kuilen
Hoe doen jullie dat met afkoppelen dan?
Wij hadden eerst de retour losgekoppeld. Toen zat er nog iets druk op de druk en snuffelleiding. Gingen niet vanzelf los. Zetten jullie de trekker dan uit om overal de druk af te halen?
Dacht je dat die trekker nog niet los was dan?
Maar dat gaat helemaal goed komen heb liever dat de trekker het moeilijk heeft, dan regel je de snelheid wel bij. Wanneer de opraapwagen het niet kan bijbenen heb je dat lang niet zo snel door met alle gevolgen van dien..
Eerst morgen maar eens voor de kopeg laten werken Moest er soms toch nog wel tegen knorren waar de bouwlandbemester niet was geweest. Viel me nog wel tegen hoe mooi die grond uitelkaar viel. Harder als 3,5 konden we niet. Grond is toch wel aardig vet geworden door de mest.
Wist je dat Fendt nu al een poosje een optie heeft waarmee de as van de wagen vergrendeld wordt als je op de omkeertoets drukt? In het scherm kun je dan ook nog wat instellen, volgens mij de snelheid en tijdsduur.
Dan hoef je zelf helemaal niks meer te doen!
Da's wel een typisch Duitse uitvoering omdat ze daar veel meelopend gestuurd materiaal hebben.
Afkoppelen van LS hydrauliek:
-altijd de trekker uit zetten
-bedieningskast uit zetten
-pers en snuffelleiding ontkoppelen
-retour ontkoppelen
Doe je dit niet dan kun je bij het aankoppelen druk verwachten op de pers snelkoppeling
Als je eerst de slangen af zou koppelen en daarna per ongeluk nog de pick-up laten zakken, dan krijg je alsnog druk op de slangen.
Wij hebben gewoon schakelaars. Zie blz 18:
lely.com/brochures/brochures_pdf/…
Werkt opzich ook wel mooi, schakelaars gaan alleen nog een beetje zwaar.
De as zetten we vast door met de kruishendel het zaakje op druk te zetten. Zit niet in de bediening verwerkt. Trekker staat verder ook niet in verbinding met de opraapwagen kwa elektronica. Isobus werd even te duur en is de trekker ook niet op voorbereid geloof ik
Ook handig om te weten hoe we LS moeten afkoppelen Hadden we nog geen ervaring mee, jongen die de opraapwagen had klaargemaakt ook niet echt geloof ik Andere monteurs waren ergens heen.
Heb je standaard:
-bakverlichting
-zwenkwielen aan de pickup
-dubbele bodemketting
-kortgewasrol aan de pickup
-16tons meelopend paraboolgeveerd tandem met minimaal 20inch banden.
-2stands laadautomaat
Dacht dat die 2stands bodemketting standaard was, kan nu alleen ook niet zo snel iets terugvinden op de offerte.
Vorige wagen hadden we ook al een dubbele bodemketting, we willen echt niet terug naar minder Is ook een keer scheefgelopen. Maar op zulke dingen moet je niet besparen bij aanschaf van iets nieuws. Krijg je later spijt van.
Dat is wel verrekte makkelijk Is dat simpel op deze trekker te maken of valt dat tegen?
Zal dus de snelle stand zijn. Bij ons gebeurt er niets wanneer ik de schakelaar omhoog doe.
Omlaag draait hij wel alleen erg langzaam.
Staat wel in de folder dat het optie is.
Op de offerte of prijsopgaveformulier vind ik er niets van terug.
Zou het zo makkelijk zijn dat de trekker nog meer olie kan geven doordat er meer druk komt op de snuffelleiding of zal er een hydromotor bijop moeten met een andere vertanding?
Zie je geloof ik ook wel eens bij opraapwagens.
Ben dan bang dat het er niet opzit
Bij vorige wagen was het wel makkelijk, bij langzaam lossen het ventiel smoren en wanneer de wagen bijna leeg was de volle olieopbrengst geven
Hier kun je het wel zien.
Een paar foto's naar beneden scrollen en je ziet een motor bovenop en onderop zitten.
De een is ook wat dikker als de andere, kan zijn dat er een andere vertanding inzit ofzo.
Scheelt dat het bij de vorige wagen ook altijd goed opletten was. De klep kon ook maar voor 1/3 omhoog. Anders tikte je ook de ventilatoren aan en de schoorstangen kapot.
Deze klep is gelukkig heel anders kwa constructie/bouw.
Af en toe een van de middelbare landbouwschool.
Misschien in de toekomst nog wat meer. Misschien gaat mn pa nog een cursus doen. Is ook zo raar als je zoon wel ergens anders moet stagelopen en dat je thuis niemand de kans geeft. En het is ook erg makkelijk en leert er opzich ook wel veel van. Je moet er alleen wel mee om kunnen gaan om anderen iets nieuws uit te leggen en niet alles perse zo willen laten doen zoals jij het zou doen. Aangezien sommige boeren ontzettend eigenwijs zijn Je moet er wel geschikt voor zijn.
stagelopers zijn er meestal meer van bewust als je er goed nadruk op legt dan dat het op den duur routine wordt. Heb ik iig wel. Wanneer ik wat nieuws of anders doe let ik beter op dan na een hele dag schudden ofzo.
Maar ik ben ook benieuwd. Hoop dat het goed gaat
We zijn niet van het halve werk.
Eind van de week misschien vers gras op stal voeren Eens even kijken of dat wat wil.
wagen staat nu ook vlakker. Kon dat nog afstellen.
Nu heeft de achterkant een centimeter over kwa hoogte
Scheelt dat nét genoeg is
Bodemketting komt nog een tweede snelheid op, wordt nog onderhandeld met lely.
Vreemde is dat we nu de frontmaaier niet kunnen bedienen :|
Wanneer de opraapwagen het seintje geeft om olie te geven krijgt de fronthef dat ook en dan geeft de pomp pas olie. Terwijl het een gewoon DW ventiel is.
Erg vreemd.. Moet nog maar even naar gekeken worden.
Waarom 2e snelheid op de bodemketting nu pas? En niet bij fabriek?
Vaag van die olie, ik vat het niet helemaal hoe je het bedoeld, de fronthef werkt pas bij bedienen ladewagen??
Waneer de trekker het seintje krijgt om olie te geven aan de opraapwagen krijgt de fronthef pas olie. Wanneer de trekker geen seintje krijgt via de snuffelleiding doet de fronthef helemaal niets.
Terwijl we de achteras wel gewoon vast kunnen zetten met de kruishendel. LMD wist het ook niet, moeten maar een x langskomen. Moet toch nog wat aan bodemketting gebeuren.
Kuilvoer dan maar even weghalen. Scheelt dat beide wielen appart geveerd zijn. Zal dus niet snel omhoog komen.
In het begin vd stal ligt ook nooit voer, is de oversteekplaats voor de koeien. Is wel oppassen ja. Eerst moest de dissel alleen omhoog, dat is nog minder. Eventueel kunnen we nog een bout uitdraaien dat de wagen vlakker komt te staan. Komt de pickup wel verder van de grond waardoor het laden minder gaat.
Hadden we het wel over gehad bij de koop. Volgens de vertegenwoordiger was dat bijna standaard. Moest je er gewoon opnemen. Wouden wij ook, dus mn pa zegt dat zij het erop mogen maken. Alleen op de offertepapier van lely, waar alle opties opstaan stond er niets over. Dus niet meer aangevinkt/opgeschreven.
Nu zit het er dus niet op.
Nu is het even kijken of het hun fout is. Hopelijk dokken zij dat. Moet even een nieuwe motor op(die heel duur zijn). Moet nog een extra leiding getrokken worden. Een schakelaar is al wel aanwezig. Dus hoeft gelukkig niets meer aan het hele LS blok verandert te worden als het goed is.
Gaat mij ook allemaal de pet te boven.
Volgens de monteur was het onmogelijk, waren twee apparte systemen.
Wanneer ik slangen loskoppel van de wagen werkt alles wel weer normaal.
Bijzonder ja
Jep kuilvoer maar ff weghalen, maar moet je niet een x vergeten met haast ofzo Maar ach, je moet wat natuurlijk!
Betwijfel dan of je hun de schuld kunt geven... Tis lastig, je hebt het gezegd maar niet op papier.
Als het op papier staat met lijstje van wensen en de afgesproken prijs vaak met handtekening. Dan kunnen ze je niets maken.
Mn vader ging er vanuit dat het erop zou zitten.
Echt de schuld geven is het ook niet, alleen is een beetje lullig zo. Zullen wel de gewone extra prijs moeten betalen voor die optie. Ipv dat je nu alles extra zou kopen. Wordt vast wel netjes afgehandeld door lely. Mag best als het al knalrood is in de loods!
Alleen voor hun is het ook allemaal nieuw met die opraapwagens. Is een van de eersten in Nederland. Hier zullen zij ook wel van leren en het voortaan aanpassen.