Schlüter Super 2200 TVL
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Super 2200 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Een Super 2000TVL in het grijs, nen High Speed zeker??? Nee, toch niet!
Dit is de enige Super 2200TVL, een trekker met een 8cilinder in lijn turbomotor van 9.8liter en een vermogen van 210pk! Dat grijze kleurtje, dat heeft ook een betekenis, maar niet dat van High Speed, daarvoor is het trouwens ook te donker, en toen deze trekker gebouwd werd, waren ze in Freising al bezig met snelle trekkers, maar dit is een ander staaltje techniek!
De trekker op de foto heeft namelijk een elektrisch gestuurde 8 trapspowershift versnellingsbak. De 8 gangen konden onder last geschakeld worden, verdeelt over 2 groepen voorwaarts en achterwaarts. Goed voor 16 versnellingen, met in optie een kruipbak in de mogelijkheid, zodat de versnellingsbak 24 versnellingen had. Naast de elektrische versnellingsbak had de trekker ook nog een elektrisch regelbare hefinrichting. Opmerkelijk was ook dat de turbokoppeling ingebouwd was in de versnellingsbak.
De trekker is gebouwd in het voorjaar van 1984 en werd na enkele probeersels verkocht aan ZF. In 1999 verkopen zij dan de trekker aan een verzamelaar, die de trekker gerestaureerd heeft , zoals hij te zien is op de foto. Het bleef echter bij een prototype, waardoor er dus maar 1tje van is! Ik heb em jammer genoeg nog niet gezien, al had ik de hoop gehad hem op het 110jaar te zien, maar dat geluk was mij niet gegunt. Ik zei in het begin dat hij eigenlijk niet bij de snelle trekkers hoort, maar in principe is dat wel het geval, want hij gaat ook met gemak 43km/u, wat in die tijd ook al snel was!
Deze trekker staat volgens mij ook niet als voorbeeld voor de High Speed trekkers, alhoewel Schlüter al naar het schijnt van in 1983 bezig was met de ontwikkeling ervan! Echter kwamen de echte High Speedjes, in volledige Ral 9006 pas in 86 op de markt, en daar heeft deze in het donker grijs dus helemaal niets mee te zien!
Er is trouwens nog een andere Schlüter, een Compact 750V4 in dit kleur, maar dat is een ander verhaal!
Foto: Klaus Tietgens, Schlüter traktoren im Einsatz.
Owja, wat mij ook opviel bij deze trekker, is het draadje naar de beide spiegels, vermoedelijk had het ding ook verwarmde, en misschien zelfs elektrisch verstelbare spiegels!
Laatste
Reacties
zeker een super 2000tvl
wat voor motor zit hierin? SDMT 110 of 112 W 8?
ik lees hier op internet dat er ook een Schlüter Super 2000 TVL Special moet wezen. met dezelfde motor. klopt dat? is die gelijk aan deze?
Dat van die grote wielen klopt, hier liggen 20*8R42s achter en vooraan 520/70R34 onder
mooie trekker! stiekem droom ik ook om ooit een schulter in mijn bezit te hebben