Schlüter Super 1700LS

Schluterfan
"Der allerletzte Schlüter aus Freising!"

Jawel, wat je ziet op de foto, is de allerlaatste Schlüter ooit die in Freising gebouwd is. Op 23 december 1993 verliet deze Super 1700LS High Speed de "band". De trekker werd geleverd aan Lohnunternehmer Fick uit Nottensdorf (Stade). Vanaf dan ging de productie verder onder Landtechnik Schlüter in Schönebeck, en dat telde dan nog enkel voor de Euro Trac's...

Om je een voorbeeld te geven hoeveel trekkers Schlüter in der tijd nieuw verkocht in Duitsland:

Volgens de info die ik heb, zouden er in 1987 ongeveer 200 trekkers gebouwd zijn, waarvan er 184 in eigen land bleven. In 88 (het jaar dat mijn eigen trekker gebouwd werd) werden er ongeveer 170 trekkers gebouwd, waarvan 156 in Duitsland bleven. Wil dus zeggen dat de mijne een van de 14 trekkers voor de export zal geweest zijn.

En het bleef bergaf gaan... In 89 werden er nog 147 verkocht, in 90 amper 118.

1991 was een "positief" jaar, met de introductie van de Euro Trac. In dat jaar werden er 133 verkocht in thuisland, waarvan ongeveer 40 alleen al Euro Trac's. In 92 werden er nog 99 trekkers verkocht, waarvan ongeveer 20 Euro Trac's... 93, het jaar van de sluiting in Freising, waren dat er nog 81.

Het einde van een roemrijk merk leek bezegelt te zijn. Het tijdperk van de "enige echte" Schlüter was in dat jaar een feit... al hebben mensen toch de moed er nog kunnen in houden tot 2004, vanaf dan was het helemaal gedaan...

Foto: Agrartechnik Im Einsatz.de

Misschien ook nog interessant om weten, in die tijd was voor België en Luxemburg de heer Bartolomé uit Schweiss (Luxemburg) invoerder voor dit merk. In Nederland was dat Hoegen Dijckhof en De Kam Agri uit Rottum.

Reacties

dx11
Raar kleurtje!

Wel bruut werken zo 😛
fendtfan16
Topper!

geen verhaaltje? 😛
Joop3
@dx11
Dit is een HS oftewel HighSpeed. Die lopen 50.
Zijn meestal in deze kleur uitgeleverd, alhoewel er ook rode zijn. Dit zal Simon wel toelichten in het verhaaltje dat zo komt...
dx11
Oke, op die manier.

dit is wel erg een en de zelfde kleur
johndeere3640fan
Schluterfan
@johndeere3640fan

Jij snapt het haha 😃
Schluterfan
@fendtfan16

Natuurlijk!!!!
Schluterfan
@dx11

Op het bedrijf waar deze loopt, zijn nog 8 andere Schlüter trekkers actief, waarvan 3 nog gebouwd zijn na 90 (1 in 91, een Super 1600TVL, en 2 Super 1700LS uit 93, waarvan die ene op de foto)
Schluterfan
@Joop3

Klopt als een bus. Ik denk zelfs dat je moest opleggen om een rode High Speed te hebben, al ben ik dat niet zeker. Er zijn wel meerdere HSjes verkocht in het rood.
fendtfan16
@johndeere3640fan

Quote:
@fendtfan16

Geduld

sorry, volgende keer zal ik meer geduld hebben 😉
Siebenga
Hoe zit het met de techniek... Was deze al aardig ver? En waarom gingen die verkopen nou neit zo hard? Omdat ze duur waren? Of omdat de concurrentie minstens zo veel te bieden had? Blijf het raar vinden
Schluterfan
@Siebenga

Ze waren toen al vrij verouderd. De ontwikkeling van de Euro Trac had veel geld gekost. In 91 kon je bvb wel al een digitale traktormeter krijgen in het dashbord en dergelijke meer, maar de verouderde transmissies waren er te veel aan.

ZF was toen wel al bezig met de ontwikkeling van de transmissie die je later in de Fendt 500 zou terug vinden. Maar het geld was op in Freising, waardoor men de Super, Compact en Super Trac niet verder door ontwikkeld heeft... Iets in mij heeft altijd gezegt dat ze de Euro Trac niet moesten ontwikkelen, en beter de Super en Compact trekkers hadden doorontwikkelt. De Super Trac was ook niet zo'n verkoopsucces, waardoor ik die in die tijd ook wel uit productie had genomen denk ik. Maar in die tijd dacht men dat zo'n trac-trekker de toekomst was (daarom dat ook Deutz en MB Trac, en later Fendt en JCB ook dergelijke trekkers op de markt brachten). Vandaar dat men toen geloofde in de Euro Trac, maar net zoals bij de andere merken kende ook dit niet het verwachte succes...

Het probleem zat hem natuurlijk ok in de prijs... Toen der tijd betaalden de landbouwers niet meer voor een trekker die hand gemaakt was, maar hadden liever een modernere trekker. Ze hadden in Freising vele ideeen, maar ofwel ontbrak het geld, ofwel stond het niet op punt, ofwel waren er geen toeleveranciers... Vandaar dat Schlüter, vooral in de jaren 80 dan, vele verschillende prototypes gebouwd heeft, met moderne transmssies, of varianten erop. Maar als het niet 100% is wat men er van verwachte, dan produceerde ZF dan ook niet, als het hen niet helemaal aanstond... Daarom dat ook vele klanten vanaf dan bij de concurrentie gingen, omdat die bvb al een eigen versnellingsbak heeft ontwikkeld.

Het probleem heeft zich eigenlijk al in de jaren 70 voor gedaan... ZF nam de A200 versnellingsbak uit productie. Ik denk dat Fendt in die tijd een bak van eigen fabrikaat in de lichte trekkers bouwde. Schlüter gebruikte in zijn lichtere trekekrs ook die ZF bak, maar omdat ze uit productie ging, viel ook het gamma kleine trekkers weg... Toen der tijd was meer als 40% van de productie nog trekkers onder de 60pk... Ze moesten het vanaf dan maar hebben van de zware trekkers.

Als tegenoffencief bracht men toen de Compact op de markt, vanaf 68pk. Een schot in de roos bleek later, vooral de 850 verkocht als "zoete broodjes". Maar het verlies in het segment onder de 60pk was toch nog altijd groot.

Het viel wel op, als Schlüter iets nieuw op de markt bracht, dat de verkoopcijfers voor een bepaalde periode de hoogte in gingen, zoals bvb in 80. Toen kwamen de variant "Special" en de Super Trac serie op de markt. In 86 de High Speed, in 91 de Euro Trac,...

In de jaren 70 bleef, denk door de Compact, ook de verkoop vrij stabiel. In die tijd brachten ze ook tal van nieuwigheden, ook nog begin de jaren 80, maar vanaf 84 ging het bergaf... Op een jaar tijd verkochten ze nog de helft zoveel trekkers...
massey8690
Super mooie combinatie, alleen een open dakraam mist nog, of is die niet leverbaar op zo'n schluter?
heeft dit nou zo'n 140 pk dan, of is dit toch een 1700, hij staat bij 1400 namelijk.
en hs, betekend dat dat ie ongeveer 50 rijd ofzo?
Schluterfan
@massey8690

Er was geen categorie voor een 1700 vandaar dat ik hem bij 1400LS gezet heb.

Een dakraam heb je nooit bij Schlüter gehad, wel een open voorraam in optie. Over het algemeen zouden ze dat dakraam toch nooit gebruiken, omdat de meeste altijd met de schuifdeuren open rijden en achterraam dicht, voor de tocht.

Een High Speed is idd eentje die ongeveer 50 loopt.
massey8690
Aha, eff verplaatsen dus.

aha, voorruit los heeft ook altijd wel wat!
schuifdeur kan ok wel grappig wezen, zal wel mooi brullen voor deze krone!
Siebenga
Bedankt voor de uitleg! Geweldig dat je het allemaal weet en wilt delen! Petje af!(uitdrukking voor dat ik het geweldig vind 😉 )
Schluterfan
@massey8690

Is geen Schlüter motor wat hierin ligt, maar een MAN. Deze blaast eerder, maar ik vind het ook wel iets hebben. Maar niets gaat boven de sound van een 6 cilinder Schlüter blok zonder turbo, en nog liefst zo'n 7.4! Een landbouwer uit onze straat gaf de 1250 de bijnaam "Den Buus" (de bus) omdat daar zo'n zwaar geluid uit komt als die optrekt.

Schuifdeur kan ik niet meer missen. De mensen die er geen ervaring mee hebben, of zitten te kankeren over het feit dat het niet geluid en niet 100% waterdicht mag zijn, als echte fan, en zeker als er een Schlüter motor in ligt, rijd toch met de deur open... Een open voorruit heb ik op mijn 1250 niet, maar de kader is niet zo moeilijk te maken, misschien dat ik het ooit in de toekomst eens doe. Alhoewel, zo heel veel Schlüter trekkers zijn er niet verkocht, met de vaste voorruit. De meeste in Duitsland hebben wel zo'n openklapbare versie.
Schluterfan
@Siebenga

Kben er zo wat mee opgegroeit eigenlijk, en artikels en teksten over Schlüter, al dan niet in het duits, wel gelezen. Daar kom je veel door te weten, maar het vergt ook de nodige zoekwerk, en beetje nadenken ook soms wel. De meeste teksten op TF zijn gemaakt aan de hand van wat ik weet, maar ook door zoekwerk te doen. En voornamelijk ook te vergelijken. En als ik iets niet 100% weet, dan schrijf ik "denk ik" of "geloof ik" erbij. Ik heb er niets aan door verkeerde informatie te schrijven, want dan klopt het niet wat jullie lezen. Ik vind de reacties erop altijd fijn.

Maar ook buiten Tractorfan benut ik mijn info wel, zoals bvb op een oldtimertreffen. Emails krijg ik ook wel eens, met de nodige vragen, en dan hoop ik de personen te kunnen helpen.
de yanmarman
Ik geef siebenga 100% gelijk
dx11
@Siebenga

Quote:
Petje af!

Zeker, ronduit geweldig om te lezen met hoeveel passie je over deze geweldige trekkers verteld!
schluterman
Ik, willem en mf en Schluterfan hebben dit object verplaatst van Tractoren Schlüeter Super 1400 LS (Gras inkuilen) naar Tractoren Schlüeter Super 1700LS (Gras inkuilen)
RHwensink
Om te watertanden zo mooi....
steyr-wanroy
Mooi foto en mooi tekst
jefke
Waneer zijn ze eigelijk begonnen met het merk te maken? Ik heb een tijdje terug nog een schluter hier in de buurt 'ondekt'. Ik denk dat het een 70 pk was (zonder cabine) hij staat in een loods, als ik die kerel nog eens tegen kom ga ik toch eens vragen wat voor type het juist is 😉
Schluterfan
@jefke

Schlüter zelf bestaat al van 1899... De eerste trekker kwam in 1937, dat was de 15pk sterke DZM. Deze hd geen motorkap ofzo, maar vlak erna kwam de DZM16, die had het wel. De eerste generatie Schlüter trekkers, en dat zou toch zo tot midden de jaren 50 blijven, hadden veel componenten van auto's overgenomen. Ze hadden voorspatborden, en zelfs in optie een voorruit een soort zeil. Indien je daar niet tevreden mee was kon je een volledig gesloten cabine tegen meerprijs krijgen! Later toen de AS'jes kwamen, zag je al veel minder van die componenten dat je doet denken aan auto's erop. Na de AS kwamen de S trekker, met een weer ander uiterlijk. De volgende genratie S trekkers kreeg de motorkap, zoals de mijne, die ze tot in 93 zouden gebruiken. Vanaf dan begonnen ze ook echt zware trekkers te bouwen.

Waar heb jij die Schlüter gezien dan? Indien mag je ook een PB sturen als je de naam van de eigenaar ofzo niet op het internet wil zeggen.

Trouwens, in 1999 vierde Schlüter zijn 100jarig bestaan, vorig jaar in Freising het 110jarig bestaan. Bij beide feestjes was ik aanwezig 😃 😃 😃
schluterman
Dus er is weer een schluter gesingjaleerd in belgie simon
Schluterfan
@schluterman

Het kan zijn dat ik hem al ken, dat weet ik momenteel nog niet 😉.
schluterman
Ik ben wel benieuwd wat voor type het is
tractorquintentje
@Schluterfan

hoe onthoud je de meeste informatie, heb je een databese? 😄

trouwens zoals iedereen hier al zegt, petje af!
Schluterfan
@tractorquintentje

Database? Die harde schijf die in mijn hoofd zit, das mijne database haha. Alles wat ik over Schlüter lees, onhou ik wel vrij goed vind ik. Was dat maar zo in den tijd dat ik naar school ging ook zo... Maar ik controleer wel altijd eerst eens mijn info in een van de boeken, want ik wil geen verkeerde informatie op TF plaatsen. Maar de vele informatie heb ik ook van andere mensen, en dat staat niet op papier, of internet of dergelijke meer.
tractorquintentje
En die zet je dan in een databees of onthoud je ze zo? 😛
Schluterfan
@tractorquintentje

Heb mijn antwoord heraangepast, want ik had je antwoord eerst wat verkeerd opgevat haha 😉.

Maar eigenlijk, ja het serienummer is voor mij ook heel belangrijk. De meeste onthou ik wel. Indien het wat moeilijker word schrijf ik ze ook wel op. Ik heb oko een lijst van de ingevoerde trekkers in België. Als iemand dan iemand een trekker weet lopen, dan vraag ik altijd of ze ook even het serienummer willen geven. Dan zoek ik ook deze in die lijst. Ik heb al voor verassingen gestaan ook, trekkers die wel export zijn, maar niet op de lijst staan bvb. Wil zeggen dat ze van een ander land komen dus. Aan de hand van dat nummer kan je ook beetje het bouwjaar schatten. En soms staan in de boeken bepaalde trekkers met een serienummer waar iets bijzonders aan is, bvb andere transmissie, of dat het om een prototype gaat, of een ombouw.
fendtfan16
@tractorquintentje

iets wat je echt intereseerd onthoud je vaak wel goed!
fendt515driver
Prachtig

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1700LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!