Kwaliteit heeft een naam!!!Ik vind het een topper, wat jullie?. Foto is geplaatst door kroes op 20-05-2011 om 10:09:14, met 54 reacties.

JCB Fastrac 8250

kroes
Kwaliteit heeft een naam!!!

Ik vind het een topper, wat jullie?

Reacties

rick-mf
Helemaal mee eens
artfendt
Ja mooi trekker kroes
fendtadriaan
Machtig mooi ding
RobinBos
Ik geloof niet dat je echt wilt horen wat ik ervan vindt.
kroes
@RobinBos

Ik heb al in heel veel dicussies gezien dat jij schrijft dat je houdt van een inhoudelijke discussie en onderbouwde argumenten. Dus ik zou zeggen hou je daar zelf aan. En kom met al je argumenten. Of je hem mooi vindt of niet is een mening. Maar of het handig, kwaliteit, fijn, enz. is kan je alleen maar zeggen als je er zelf ervaring mee hebt.
RobinBos
Het ging toch om het uiterlijk? ik vind hem afschuwelijk om eerlijk te zijn, maar dat is inderdaad een mening.

En verder, tsja... De instap? Outboard planetary?
Abarth
Het concept van deze trekker is super! je ziet dat elk merk hier naar toe werkt. De uitwerking kan soms nog wel eens wat beter. De verschillen tussen een JD,Fendt,NewHolland of JCB worden iig steeds kleiner!
RobinBos
Maar wat bedoel je met dit concept dan? Zoals ik jcb ken, werken ze met dit model juist naar een conventionele trekker toe.
Abarth
Het concept van een snelle trekker (richting vrachtwagen) die ook goed op het land uit de voeten kan. Je ziet dat nieuwe modellen van grote trekker fabrikanten ook snellere trekkers ontwikkelen. Daarnaast is voor het agrarisch werk, de cabine achter op het voertuig gewoon het meest praktisch, denk ik.
Loonwerker_Erwin
Als transporttrekker is er geen trekker beter dan een fastrac, voor veldwerk ligt dat anders
kroes
@RobinBos

Ik had eronder gezet "Kwaliteit heeft een naam!"
Ik weet niet waarop jij het dan baseert dat het over het uiterlijk gaat. Kwaliteit combineer ik over het algemeen meer met het innerlijk.
Dat je hem zoals jij zegt afschuwelijk vindt, dat is een persoonlijke mening en dat kan. Dat zullen wij nooit samen eens worden. Want dat vind ik van iedere nieuwe John Deere. De 10 serie is een mooie serie en daarna wordt het steeds erger. Ik zie toch wel 100x liever dit plaatje als deze #p2782975
Maar ook dat is een persoonlijke mening waarvan ik wel zeker weet dat er zijn die hem met mij delen.
Wat is er volgens jou dan mis met de instap?
En wat versta je onder outboard planetary?
Als jij denkt dat ze met dit model naar een conventionele trekker toewerken heb je het mis. Het enige wat iets (conventioneler) zou zijn is dat de cabine verder naar achteren staat maar nog lang niet zoals bij andere trekkers en dat is een hele bewuste keuze.
JCB zal nooit van het JCB-concept afwijken met een hoge snelheid, mechanische besturing en 2 geveerde assen.

Weet je wat ik nou altijd zo bijzonder vindt. Iedereen zit altijd te zeuren over JCB, maar ondertussen probeert bijna ieder merk JCB na te bootsen en als er dan maar een ander merk op staat is het ineens wel goed. Zelfs John Deere heeft dit in het verleden geprobeerd.

En ik weet, ook een JCB heeft zijn nadelen maar in mijn ogen veel meer voordelen als nadelen.
kroes
@Abarth

Jij snapt het. In de toekomst zullen steeds meer merken dit concept na gaan proberen te bootsen.
RobinBos
Het jcb concept zag ik als twee assen los van het frame, 4 even grote wielen, en de cabine in het midden. Wat dat betreft lijken ze nu aardig te snappen hoe het eigenlijk hoort. Ze hebben goed naar de concurrentie gekeken, en het geprobeert na te maken. het is toch al een klein stapje in de goede richting 😄
kroes
@RobinBos

NeeNee, anders heb je het er altijd over dat meningen onderbouwd moeten worden dus ik ben benieuwd. Het JCB concept is: ``Volledig chassis, 2 geveerde assen, mechanische besturing, hoge transportsnelheid, maximale veiligheid en een andere gewichtsverdeling``

De hedendaagse trekkergebruiker wil steeds meer en meer luxe en comfort. Als je met een trekker tot het hoogste comfortniveau wilt gaan, waar moet je dan gaan zitten? Precies in het midden. Want tussen de 2 assen in heb je meer comfort als boven een as. 4 even grote wielen hebben ze veel gebruikt. En wordt nog steeds volop gebouwd, maar ook grotere achterwielen als voorwielen zijn al verschillende jaren te verkrijgen.

De concurrentie kijkt meer naar JCB als andersom, Vanaf de allereerste Fastrac in 1992 had JCB al 2 geveerde assen. Waar maakt elk merk zich tegenwoordig druk om? Luxere geveerde voorassen, geveerde cabines, active seats, enz. En nu zijn we bijna 20 jaar verder en nog steeds kan qua comfort geen trekker tegen een Fastrac op. Vanaf de allereerste Fastrac heeft JCB al mechanische besturing voor een perfect rijgedrag. Waar is bijvoorbeeld John Deere mee bezig? Elektronische besturing die boven een bepaalde snelheid ingrijpt en dan de stuurbewegingen gaat vertragen voor een veiliger rijgedrag. JCB al 20 jaar standaard. Achterhaalde techniek dus van John Deere. Welk merk kwam enkele jaren gelden met een prototype van een trekker met geveerde achteras? Inderdaad de 8000 serie van John Deere, nooit in productie genomen vanwege het niet kloppend kunnen krijgen van de diepte/positieregeling. JCB heeft het al 20 jaar vanaaf haar 1e trekker. Gaat tegenwoordig iedereen die veiliger wil rijden over op luchtremmen? Bij JCB al standaard 20 jaar aanwezig op iedere trekker? ABS? Alleen JCB levert het standaard op alle trekkers.
RobinBos
Het is ergens nog wel geestig ook 😛
Pak een willekeurige producent van lanbouwmachines, en zie dat ze in twee dagen de netto jaar winst van jcb investeren in research en development. Wat zouden ze doen met dat geld, het wiel twee keer uitvinden ofzo? 😛

Ik heb geen zin om stuk voor stuk je argumenten van tafel te vegen. vele van je argumenten hebben te maken met het feit dat jcb snelle trekkers bouwt, en dat vraagt om veiligheidsmaatregelen. andere fabrikanten bouwen niet die snelle trekkers, en hebben die maatregelen dus niet nodig. één uitzondering daargelaten, die bouwt ze wel snel, maar legt de veiligheid bij de bestuurder, ofwel, de fabrikant legt het naast zich neer.
kroes
@RobinBos

Wat een zwak gepraat hee. Als je geen argumenten weet te verzinnen kan je beter niet in discussie gaan. Je snapt volgens mij nog niet echt hoe het zit. Ik denk dat jij JCB een klein beetje onderschat qua grootte. De wereld is groter als alleen Nederland. Maar goed omdat jij blijkbaar niet weet wat JCB is zal ik je even helpen>
- JCB behoort tot de 3 grootste bouwmachinefabrikanten ter wereld.
- JCB heeft zelf meer als 8000 mensen in dienst in meer als 150 landen.
- JCB bouwt meer als 300 verschillende machines in 18 fabrieken die onder andere verkocht worden door de ruim 1500 hoofddealers van JCB wereldwijd.

En dan zeg jij: ``Pak een willekeurige producent van lanbouwmachines, en zie dat ze in twee dagen de netto jaar winst van jcb investeren in research en development. Wat zouden ze doen met dat geld, het wiel twee keer uitvinden ofzo?`` Pff, JCB ia als één van de weinige bedrijven wereldwijd nog een familiebedrijf die de winst investeert in ontwikkeling in plaats van afdraagt op de beursvloer met fluctuerende koersen.

En over het wiel 2x uitvinden. Er zijn inderdaad merken waarvan het lijkt alsof ze dat proberen ja. Als ik even John Deere als voorbeeld mag nemen:
- Terwijl het al lang op de markt is gingen zij enkele jaren geleden proberen een geveerde achteras te maken wat ook nog eens niet gelukt is.
- Wie levert er nu een zogenaamd `innovatief` (moet zijn `achterhaald`) besturingssysteem Active Command Steering voor zijn trekkers wat veiliger moet zijn en een betere wegligging geeft voor controle over het voertuig.

Ofwel, ze lopen gewoon achter de feiten aan. Je hebt geen zin om mijn argumenten van tafel te vegen? Je weet gewoon geen tegenargument te bedenken...

En zou jij het dan allemaal af willen schuiven op `transporttrekker` dan heb je denk ik niet in de gaten dat ik nog niet de helft aan voordelen en bijzonderheden opgenoemd heb. Als het alleen met die hoge snelheid te maken zou hebben waarom is dan ieder merk daar mee bezig?
WimBe
@kroes

Quote:
`innovatief` (moet zijn `achterhaald`)

Om even iets te nuanceren, dit werkt wel ietsje anders dan "gewone" mechanische besturing bij JCB 😉 en heeft ook voordelen omdat je niet aan een vaste verbinding zit met een vast aantal stuurwielomwentelingen. (ik vond achterhaald niet op z'n plaats 😉 ) Voor de rest zal ik niet jullie discussie verstoren 😉
kroes
@RobinBos

Reacties???
john deere 7810
Deze discusies zullen blijven bestaan wat ik wel jammer vind is dat ze veel niet zelf maken..... maarja ieder ze'n menig over het uiterlijk dat vind je mooi of je vind het niet mooi maar verdoet zo'n jcb nog veel in het uur als hij op topsnelheid rijdt?
kroes
@john deere 7810

Tuurlijk blijve zulke discussies bestaan en dat is ook niet erg. Fat houdt elkaar scherp. Maar ik vind het gewoon onzin om een merk of machine helemaal af te gaan zeiken terwijl je niet eens weet waar je eigenlijk over praat. Als je eerst een discussie op gang gaat brengen en dan ineens niks meer zegt.

Het is inderdaad waar dat John Deere heel veel zelf maakt. Ik denk zelfs het meeste van alle trekkerfabrikanten. Maar bij JCB bouwen ze voor de trekkers ook alles zelf op de motor na. Dat is een cummins. Transmissies bouwen ze ook allemaal zelf op de CVT uit de 8000 serie na, die komt van Agco. Maar bouwt John Deere ook zelf haar eugen assen en dergelijke dan= Dacht dat die van ZF waren maar weet ik niet zeker.

Verbruik per uur doen de JCB´s bij ons thuis niks meer of minder als een Fendt. Ligt het meeste aan de chauffeur.
john deere 7810
Ja klopt voorassen komen van zf maar jcb en john deere zijn een van de weinige merken die het alleen doen kijk eens naar cnh groep of agco......
RobinBos
Wat wil je horen jongen? jij vindt jcb, behorende tot de top 3 bouwmachine fabrikanten, 8000 man personeel in dienst, en 300 verschillende machines groot? We hebben het hier toch over een landbouw trekker? je argument over die top 3 (lees derde op de ranglijst) doet er dus helemaal niet toe. In de landbouw, op welke plek staan ze dan? 8? 9? of misschien 10?

Enig idee hoeveel man Deere en company in dienst heeft? hoeveel verschillende machines ze bouwen? hoeveel dealers ze hebben? en hoeveel ze investeren in research and devellopment? Ik weet dat laatste wel zo te vertellen, dat is namelijk $2.7 miljoen. Hoeveel investeerd jcb?

Active command steering is een systeem dat electrisch werkt. op topsnelheid (50km/uur) moet je 5.5 omwentelling maken van links naar rechts, bij lage snelheden hoef je slechts 3.5 omwentelling te maken (dit is overigens volledig naar wens in te stellen). Op de weg zorgt dit systeem er tevens voor dat de trekker niet gaat zoeken in bijvoorbeeld spoorvorming, maar dat hij netjes recht blijft rijden. Op een rechte weg zal je dus het stuur niet zien draaien. Welk merk kan je dit bieden?

Over de QLS, wie zegt dat john deere daar mee bezig is? Volgens de DLG is ILS in combinatie met een active seat een onovertroffen combinatie als het gaat om rijcomfort, zowel op het land, als op de weg. Het studiemodel (wat officieel nooit in de media gepubliceerd is) van deze QLS is totaal niet te vergelijken met de geveerde starre achteras van jcb 😉

Wat john deere doet, is wat de markt vraagt. john deere denkt dat je op een veilige manier met een topsnelheid van 50km/uur kunt rijden. Tuurlijk is veilig rijden met 60km/uur ook mogelijk, maar denk je dat john deere daar wat aan heeft? misschien dat ze dan in Nederland in plaat van 10 8r series eens 100 op jaarbasis verkopen, maar denk je dat ze in Waterloo van onder de indruk zijn? ik weet wel zeker van niet. Er is gewoon simpelweg niet genoeg vraag naar. Er is vraag naar meer vermogen, en daar speelt deere op in. Het vermogen wat de grootste deeres leveren, kan jcb niet leveren.

Ik vind deze hele discussie eigenlijk een beetje zinloos. Als je nou beweert dat bijvoorbeeld fendt of case de technologisch aanjager is van de markt, dan hebben we een discussie. maar jcb? kom op zeg, hoeveel tractoren produceert jcb eigenlijk in de week? Het is zo'n kleine fabrikant, dat is totaal niet te vergelijken. Als die tractoren voor jouw toepassing perfect zijn, dan heb ik daar helemaal geen problemen mee, maar doe niet net alsof het de beste trekker is voor welke agrarier dan ook.
tolkamp
@kroes. de hefinrichting van jcb is niet ideaal. de vering werkt niet goed op de positie regeling van de hef. soms is dat geoon klote!! maar voor de rest geen klachten, goeie trekkers moet ik zeggen
RobinBos
@kroes

daar hebben we het al, hetgeen waarvan jij john deere beschuldigd, is dus ook voor jcb van toepassing.
tolkamp
Klopt dat hebben ze nog niet goed in de hand, maar als je met ploegen bijvoorbeeld gebruikt is dat weer geen probleem... dat werkt het wel goed volgens zeggen.
RobinBos
Dus positie regeling geeft wat problemen zeg maar? en diepteregeling gaat goed?
Zitten de hefarmen aan het frame van de trekker? of aan de assen? Bij unimog zaten ze aan de assen, maar daar zat helemaal geen diepteregeling op 😛
tolkamp
Nee trekkracht regeling regeld zich zelf door de weerstand door de grond positie regenling bljift op de positie staan wat je insteld. de hefarmen zitten aan de achteras, maar de achteras kantelt iets achterover als je er een zware last in hangt. en zodra je de machine op de grond zet komt de trekker geheel uit de vering en deze regeld pas te laat weer terug naar het normale niveau en dat heeft invloed op de stand van de hef... beetje moeilijk om uit te leggen als je niet precies weet hoe de constructie in elkaar zit
ljdekker
JD loopt wel vaker achter de feiten aan. Invoering van 4wd, vario etc etc
ljdekker
Bij jd hebben ze gewoon een hele goede marketing afdeling en dat is hun kracht
Tom VB
Spuit elf wil ook nog meedoen....

even een puntje, ik waag het te betwijfelen of JCB op nummer drie staat qua boumachine fabrikanten. Ik weet dat CAT op een staat, Komatsu op 2 en dan weet ik het niet. Maar het lijkt me dat een Hitachi, Volvo, Liebherr, of Doosan toch wel net even iets groter zijn als JCB.

Maargoed, ik zal er wel geen verstand van hebben.

@kroes: discussieren is prima, opscheppen is iets anders.
RobinBos
All wheel drive reeds in 1918, mechanische 4wd in 1972. is dat veel te laat? Die vario gaat er ook nooit komen ook, die stap hebben ze over geslagen.

Traploze transmissie in 2000. is dat veel te laat? Ze waren niet de eerste nee, maar er kan er maar één de eerste zijn.
ljdekker
Ooit liepen de Amerikanen voorop met innovaties, maar ik vind dat ze zijn ingehaald door de Europese merken.
S Schenning
@ljdekker

Geef eens een paar voorbeelden?
RobinBos
@ljdekker

komt omdat de europese gebruiker ook meer eisen stelt, en europese gebruikers zijn meer divers. Wat ze in de vs van een trekker verwachten, is voor een groot aantal gebruikers gelijk. In europa wil iedereen wat anders, en daar moet je als fabrikant op in spelen natuurlijk. Dat zal waarschijnlijk een reden zijn waarom vele innovaties uit europa komen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze in de vs helemaal niks innoverends meer hebben. Noem bijvoorbeeld de active command steering, of de onafhankelijk opgehangen voorwielen.
Of de electrische rijaandrijving van case, allemaal voorbeelden die in de vs tot stand gekomen zijn.
ljdekker
@S Schenning

Kijk maar is naar de fendt 900 serie en de zwaarste serie van jd. Dan vindt ik die fendt meer bieden dan jd

@bos, ik zeg ook niet dat ze niet innoveren daar, maar ze blijven wel erg vasthouden aan hun eigen principes en denkbeelden
Wimbo
@RobinBos dat is namelijk $2.7 miljoen.

Denk dat je miljard bedoelt?
RobinBos
@Wimbo

scherp 😉
dat is juist de grap, $2.7 miljoen PER DAG 😉
RobinBos
@ljdekker

noem eens voorbeelden van die 900 dan?
het enige wat ze meer bieden is 60km/uur naar mijn weten.
ljdekker
Een fatsoenlijke omkeerinrichting? Lijkt mij toch echt een Europese innovatie. Daarnaast de topsnelheid in het algemeen. Fronthef zelfde verhaal.
Tom VB
Geneuzel ... deze discussie is al meerdere malen gevoerd heer Dekker.
RobinBos
Nou....als dat innoverend is dan ben ik bang dat ik binnenkort werkloos ben 😛
ljdekker
Dan niet, jullie zijn dus al net zo arrogant als jd zelf:P
RobinBos
Nou... een fronthef is iets wat al sinds jaar en dag bestaat, en al sinds jaar en dag leverbaar is. een omkeerinrichting is iets van in nog geen 10% van alle geleverde trekkers in dat segment gebruikt wordt.

En topsnelheid is één ding, veiligheid van die snelheid is een tweede, iets wat naar mijn mening nog niet ver genoeg doorgevoerd is, dat moet nog verder innoveren voordat het op de markt had mogen komen.

Ik vind mezelf niet arrogant, en jd ook niet. jd maakt nog steeds producten voor de grootste uiteenlopende groep gebruikers. Ze denken niet alleen maar aan de groot geldbezitters die groot en duur materiaal moeten rijden. ze denken ook om de niet veel eisende gebruiker met een wat kleinere portomonee, voor ieder wat wils.
Tom VB
@ljdekker

pffff wat een sterk argument zeg.
ljdekker
Maar als jullie je goed bij jd voelen, ga je gang. Jullie liever dan ik
kroes
@RobinBos

Wat ik wil horen vraag je? Ik wil van die persoon die blijkbaar alleen maar groen/geel kan kijken (ik hoop dat het anders is), en het er zo vaak over heeft dat er meer inhoudelijk gediscussieerd moet worden op TF graag wat inhoudelijke argumenten horen in plaats van hele verhalen vol kortzichtigheid en gegooi met cijfers.

Ik vindt JCB inclusief de daarbij behorende cijfers een grote ondernemning ja. Echter met een heel bescheiden aandeel landbouwtrekkers. Maar wat doet het er eigenlijk toe welke fabrikant er groter is? Daar geef ik helemaal niks om en daar voerden we toch ook geen discussie over. Daar hoeven we namelijk niet over te discussieren want neem van beide ondernemingen het jaarverslag te hand en je kan zo zien welke onderneming er groter is maar draagt dat ook maar iets bij aan onze discussie. Je zult mij nooit horen zeggen dat JCB groter is als John Deere in de landbouw. Ik weet wel zeker dat het andersom is maar dat neemt niet weg dat JCB door de jaren heen in dit voor haar kleine segment wel heel vooruitstrevend gedacht heeft altijd. Dat gegooi met die cijfers van John Deere zegt mij niks. Voor mij part stoppen ze 200 miljard per jaar in R&D. Dat wil nog niet zeggen dat het geld daadwerkelijk innovaties met zich mee brengt. Ik toets de innovaties alleen maar aan hetgeen daadwerkelijk op de markt gebracht wordt of waarvan prototypes uitgebracht worden. Als ik dan dat gigangtische bedrag zie wat John Deere daar voor gebruikt dan denk ik nog meer als eerst dat er dan wel erg weinig innovaties gepubliceerd worden.

Je hebt het weer over Active Command Steering en vertelt het als volgt: ("ACS is een systeem dat electrisch werkt. op topsnelheid 50km/uur moet je 5.5 omwentelling maken van links naar rechts, bij lage snelheden hoef je slechts 3.5 omwentelling te maken. Op de weg zorgt dit systeem er tevens voor dat de trekker niet gaat zoeken in bijvoorbeeld spoorvorming, maar dat hij netjes recht blijft rijden. Op een rechte weg zal je dus het stuur niet zien draaien.") Hierna stel je terecht de vraag welk merk dit kan bieden. Uitgangspunt voor het ACS-principe is volgens mij nog steeds het verbeteren van de bestuurbaarheid van het voertuig met de daarbij behorende wegligging. Ofwel iedereen weet dat je bij elke normale trekker het stuur langzaam ziet draaien als je transport doet. Mijn antwoord hierop is wat ik in eerdere berichten hierboven al een paar keer uitgelegd heb: JCB. Ik heb dus ook al eerder gezegd dat ik van mening ben dat steeds meer grote trekkerfabrikanten veel afkijken bij JCB en dat als een zogenaamde innovatie op de markt brengen. JCB heeft vanaf de eerste trekker al mechanische besturing wat er dus voor zorgt dat het stuursignaal niet gecorrigeerd hoeft te worden tijdens transport en inderdaad het stuur blijft gewoon netjes stil en gaat niet draaien. JCB doet dit mechanisch en John Deere is de eerste die het elektrisch doet. Heb ik dat ooit ontkend? Maar dat het elketrisch is en de verhouding veranderd is dat dan de complete innovatie? John Deere adverteert ermee en brengt het op de markt als een uniek systeem wat een perfect weggedrag bij hoge snelheden teweeg brengt wat niemand kan bieden en dat is niet juist. Ik heb alleen gezegd dat het principe van ACS `afgekeken is bij JCB` JCB bracht namelijk bijna twintig jaar geleden een systeem op de markt voor een betere beheersbaarheid van het voertuig en het stil kunnen houden van het stuur tijdens transport werk.

John Deere heeft destijds zelfs geadverteerd met de geveerde achteras onder de 8-serie, en de rest weet ik van de dealer. Dusja dan lijkt het me logisch dat ze er ook mee bezig zijn. Onovertroffen is het zeker weten niet. Als ik nou eens die veertest van destijds mag nemen dan klopt er al helemaal niets van. Er wordt geschreven dat men de trekkers op precies dezelfde manier uitrust om een juist beeld te krijgen. Een JCB is standaard al veel zwaarder op de vooras als de achteras dit in tegenstelling tot alle andere merken. Als je onder op dezelfde manier uitrusten dan verstaat alle trekkers uitrusten met een frontgewicht van 1300 Kg of weet ik hoeveel die woog, dan lijkt me dat niet helemaal eerlijk. Dan moet je ervoor zorgen dat je gewicht op de vooras en achteras bij al die trekkers gelijk is en dus net even iets verder kijken als alleeen een frontgewicht. Over comfort kan je net vertellen wat je wilt maar er is tot op heden nog geen landbouwtrekker die boven het comfort van een Fastrac uitgaat. Als je dat niet wilt geloven nodig ik je van harte uit om het te komen ervaren.

Okee dus volgens jou vraagt de markt niet om meer comfort, een lager brandstofverbruik, een hogere transportsnelheid, minder brandstofverbruik, enz.? Maar alleen maar om meer vermogen. Inderdaad kan JCB geen trekker aanbieden met 400 pk maar is John Deere hierin wel de enige dan? Of zouden klanten juist voor die laatste 10 pk bijvoorbeeld voor een John Deere kiezen in plaats van een Fendt?

Op zich is die gedachte van John Deere nog niet zo gek want met de trekkers zoals zij ze tot op heden bouwen zou het inderdaad niet veilig zijn om harder als 50 Km/h te gaan rijden. Ik vind ook dat jij de discussie op zinloze punten probeert te brengen steeds zoals op R&D. En waar heb ik gezegd of gesuggereerd dat JCB de technologische aanjager is van de markt? Ik noemde alleen een paar punten waarvan ik vind dat meerdere merken daar nu op aan werken of gewerkt hebben terwijl JCB een vergelijkbaar principe (vaak gepatenteerd) vaak al had en zei daarbij dat ik het merkwaardig vond dat als er een andere naam als JCB op staat het ineens door veel meer mensen vaak geaccepteerd wordt. In mijn ogen is dat niet kijken naar de techniek op zich maar nog kortzichtig jezelf vasthechten aan een merk. (Dit bedoel ik dan niet specifiek op jou maar in het algemeen) Ik heb nooit gezegd of gezinspeeld dat JCB de beste trekker is voor welke agrarier dan ook, ik heb alleen enkele punten genoemd die JCB wel kan bieden en andere merken niet. Er is geeneen trekker de beste. Dit verschilt nogal per toepassing.

@tolkamp

De problemen die jij noemt zou kunnen dat jij er last van hebt maar wij hebben nog nooit een probleem gehad met vering of diepte/positieregeling. Maar goed iedere trekker mankeert weleens wat denk ik.

@RobinBos

Als @tolkamp hier problemen mee heeft geldt dit dan meteen voor alle JCB trekkers? Dat bedoel ik dus met kortzichtig denken. En met het woordje `ook` geef je dus al aan dat John Deere hier inderdaad problemen mee heeft gehad en daarom gestopt is.

@Tom VB

Jij hebt het erover dat @ljdekker zijn meningen "geneuzel" zijn.

Ik weet niet hoe je dit wilt noemen dan:
- spuit elf wil ook nog meedoen....
- geneuzel ...
- pffff wat een sterk argument zeg.

Beetje erg kortzichtig om zo de discussie af te doen lijkt mij.

En wat ik zei over JCB komt rechtstreeks van hun eigen website en het lijkt me dat zoiets niet verzonnen wordt maar ook verantwoordt moet kunnen worden. Zie "JCB is one of the world's top three manufacturers of construction equipment." jcb.com/aboutjcb/welcome.aspx/

Over opscheppen gesproken. Heb ik tot nu toe ook maar iets gezegd wat niet waar is? Jullie springen meteen volop in de verdediging maar inhoudelijke tegenargumenten heb ik nog weinig gezien. Ik weet niet wie er dan aan het opscheppen is. Misschien teveel besmet met het groen/geel virus.

@RobinBos

"Die vario gaat er ook nooit komen ook, die stap hebben ze over geslagen." Ik denk dat ze die stap vergeten zijn en er nog steeds over nadenken... Ik ben ook niet een groot Fendt fan maar Fendt heeft gewoon dé CVT transmissie.

"En topsnelheid is één ding, veiligheid van die snelheid is een tweede, iets wat naar mijn mening nog niet ver genoeg doorgevoerd is, dat moet nog verder innoveren voordat het op de markt had mogen komen." Ooit met een JCB gereden? Dan zei je dat niet. Met een JCB rijd je met 70 Km/h zeker zo veilig als het niet veiliger is als met een andere trekker met 50 Km/h.
ljdekker
Ik ben het met Kroes eens, ik heb alleen geen zin om zo`n lang verhaal te typen. Kan nu ook een heel verhaal typen, maar de jd die-hards willen dat toch niet aannemen. Daarnaast is het puntje service nog niet voorbijgekomen en daar kan ik ook nog heel wat voorbeelden van opnoemen!
tolkamp
@kroes, ik weet zeker dat alle jcb van de 7000 en 8000 serie dit probleem met de hef hebben... alleen er lopen nog geen jcb's met spitmachines waar het probleem naar boven komt.
RobinBos
Als je graag wilt discusseren zal je met cijfers moeten komen. meningen tellen pas mee als je ze in cijfers uit kan drukken. Ik ben niet de persoon die alleen maar groen/geel kan kijken ofzo hoor. Ik weet er toevallig veel van, daarom gebruik ik het als voorbeeld. Het had net zo goed new holland, case of mf bijvoorbeeld kunnen zijn. Wat ik al eerder zei, als je een van die merken zou vergelijken met john deere, dan zouden we een serieuze discussie hebben.

je hebt het nu opeens over een bepaald segment. Dat is voor het eerst dat ik het nu hoor. Eerder deze discussie vergeleek je jcb nog met gewone landbouwtrekkers, en deed je het voorkomen dat een hoge topsnelheid ook bij een gewone landbouwtrekker hoort.
Als jcb gebruiker met die mechanische besturing zal je toch moeten weten dat je hoe dan ook continu blijft sturen. Ver voor je uit kijken helpt hier uiteraard bij, maar dan nog kun je niet kilometers achter elkaar rijden zonder het stuur ook maar een mm te bewegen. Je trekt de conclusie dat het uitgangspunt voor active command steering het verbeteren is van de wegligging. John deere heeft dit nooit als uitgangspunt gezien, je vergeet de voordelen van het systeem op het land. Misschien dat "innoverend" niet de juiste term is. Andere concurrenten bieden ook een systeem wat het gemakkelijk maakt om snel te draaien op het kopeind. Ik denk eerder dat dat het uitgangspunt geweest is. Een systeem dat tot gevolg bepaalde eigenschappen heeft, en een concurrent dat dezelde eigenschappen (zijn jouw woorden, niet de mijne) verkrijgt op een totaal andere manier is natuurlijk niet bij elkaar afkijken, dat snap je zelf ook wel.

John deere heeft destijds NIET geadverteerd met een geveerde achteras.

john deere is continu aan het testen, en zo waren ze in de jaren 90 ook bezig met achteras vering. uiteindelijk is het besluit genomen om in te zetten op een actief geveerde stoel. Welke tot op heden nog niet overtroffen is. Aldus verschillende tests.
Veren is één ding, dempen is een tweede, en vooral dat laatste wordt nogal eens vergeten.

Hoog vermogen én een hoge topsnelheid waren volgens jou twee eigenschappen welke andere fabrikanten van jcb afkijken. Die hoge topsnelheid doet john deere niet aan mee, omdat er te weinig vraag naar is. Hoog vermogens is iets waar wel vraag naar is, en waar john deere dus op inzet. Dat comfort, brandstofverbruik etc niet belangrijk zou zijn maak jij ervan, heb je mij niet horen zeggen, en kun je ook niet opmaken uit mijn woorden.

Dat die vooras van een jcb veel zwaarder belast is, zal hun eigen zorg zijn. je hangt toch geen 1300kg voorin terwijl het niet nodig is? dus bij de test ook niet. kale trekker vergelijken met kale trekker, trekker met machine vergelijken met trekker met machine, en niet anders.

john deere heeft als standaarduitrusting 4 onafhankelijk geremde wielen, voorasvering, en luchtdruk beremming bij een 50km uitvoering. Ik weet niet hoe dat bij jcb zit, maar bij vele andere merken is dat niet verplicht. Ik denk dus dat we best kunnen stellen dat een 50km john deere uitvoering veigiger op de weg is dan de gemiddelde 50km/uur trekker.

Je beweert hierboven dat bijna ieder merk probeert jcb na te bootsen. Als dat betrekking heeft tot écht belangrijke innovaties zou dat automatisch betekenen dat jcb technologisch aanjager zou zijn van de markt.

Wat betreft het diepteregling verhaal heb ik niet veel meer in de discussie te mengen.

Ik weet niet of je de cvt transmissie van fendt wel eens van dichtbij bekeken hebt? Ik heb de werking van deze transmissie in vergelijking met de andere principes al meerdere malen uitgelegd, maar doe het met plezier nog eens. Aangezien je niet weet wat een outboard planetary is denk ik dat je die uitleg wel kan gebruiken.
Tom VB
@kroes

gewoon alles voor waar aannemen wat de JCB website vermeld, dat is mijn advies, lekker doen. Sterker nog, ik zou er een boek over schrijven.

Denk nou eens na, geloof je nu werkelijk dat JCB meer machines bouwt als een Hitachi, Volvo, Liebherr, of Doosan ? ( ik heb het natuurlijk over machines en niet over trilplaatje-troep ) Het mag van mij, prima.

Vind je "Dan niet, jullie zijn dus al net zo arrogant als jd zelf:P " een sterk argument ? Dat doe ik af als geneuzel ja.
ljdekker
Over actieve vering gesproken, valtra heeft een active geveerde cabine.
RobinBos
Dat is nog niet zo lang dan zeker? sinds kort kan jd dat ook bieden.
De actieve stoelvering was er vanaf 2002 als ik me niet vergis.
tolkamp
Nog een probleem naar boven gekomen van jcb een gebroken demperplaat tussen de motor en versnellingsbak.... en dat al met 2800 uur!!!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de JCB Fastrac 8250 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!