Carbid schieten. Foto is geplaatst door TLA-TSA op 31-12-2011 om 19:05:35, met 39 reacties.

Fordson Sjomp

478 foto's van @TLA-TSA

TLA-TSA
Carbid schieten

Reacties

Fendt940
Moet dat nou helemaal in het midden van het land?? 😛
TLA-TSA
Joa 😃
dennis fordson
Als ik jou was hielt ik de trekker er wel voor weg
TLA-TSA
Haha ja we hadden hem er voor omdat we hem weg haalden
SJB533
Ik, SJB533 en radium45 hebben dit object verplaatst van Tractoren Ford Super dexta (Poseren) naar Tractoren Fordson Sjomp (Poseren)
TLA-TSA
Ja un sjompie ist eigenlijk wel :lol:
SJB533
@TLA-TSA

Ja sorry, kon t niet laten. Had m eerst onder Fordson Super Dexta willen plaatsen, maar vond t een sjompfoto, dus om anderen voor te zijn 😃
TLA-TSA
Haha, maar is dit een Fordson dan? Dacht dat het gewoon een Ford was
SJB533
Werd pas Ford, toen de 1000serie kwam. De Super Major en Super Dexta zijn gewoon Fordsons, ondanks dat deze kleur wel anders doet vermoeden 😉
TLA-TSA
Oke, wist ik niet, hoezo staat het dan wel in de lijst?
SJB533
@TLA-TSA

Denk dat dat komt om dat ze er te weinig van weten. Zelfde verhaal als veel Ford conversies (bijv County, Doe, Roadless en Northrop). Zijn vaak aparte merken.
TLA-TSA
@SJB533

oke 👍 Dit is trouwens de Super Dexta van m'n kameraad die ook de balenpers en de 633 heeft
supermajor
Ford-son word zegt het al, de tractor unit was een cadeau van henry ford aan zijn zoon edsel die eigen niks te doen had en ook een beetje belangrik wilde zijn.. vandaar de naam fordson,toen deze stierf en henry Ford II de directeur werd, werd het weer Ford tractoren ik denk in 64-65

heeft dus niks te maken met county,doe,roadless of dergelijke deze werkplaatsen(fabrieken) gebruikte ford als uitgangs punt van fabricatie
supermajor
Moooie tractor ovrigens>>>>>>>Is voor mij jeugd sentiment heel wat km op gereden!!
TLA-TSA
Oke weer wat geleerd 😄
steft8000
Wa groot kanon bokhorst op de bok 😛
TLA-TSA
@steft8000

Ja 700 liter expansievat 😃 Driver bokhorst ja 😄
ford5000
@supermajor

Wat zit je hier voor een boel onzin te verkondigen in vredesnaam?
De naam Fordson is voortgekomen uit het feit dat op het moment dat Henry Ford zijn Ford Tractor Division statutair vast wilde laten leggen er inmiddels al een smederij/landbouwmechanisatiebedrijf onder de naam Ford Tractor Company opereerde. Henry Ford had dus 2 keuzes: Of onder de naam Ford tractoren gaan bouwen en zich scheel betalen aan royalties, of een andere naam bedenken voor zijn bedrijf.
Hij heeft voor het laatste gekozen omdat, en hier klopt jouw verhaal wel deels, zijn zoon Edsel inmiddels ook in de directie zat en aldus de naam Fordson bedacht. De afkorting van Ford and Son.
De smederij die onder de naam Ford Tractor Company handelde is al in de jaren 30 failliet gegaan, maar omdat de tractoren het zo goed deden onder de naam Fordson heeft men destijds de naam laten bestaan.
Nadat Ford de tractorproductie eerst naar Ierland en weer later naar Engeland verhuisde bleef de naam Fordson bestaan.
Toen Ford in samenwerking met Harry Ferguson een nieuwe tractor ontwikkeld had ging Henry Ford in Amerka weer onder de naam Ford tractoren bouwen en verkopen.
In Europa bleef de naam Fordson echter bestaan omdat men niet het risico wilde lopen dat de verkopen van de populaire Fordson modellen terug zou lopen.
Inmiddels was Henry Ford ll, kleinzoon van Henry en zoon van Edsel, aan het roer van het Ford imperium gekomen.
Dat de tractoren in Europa nog steeds de naam Fordson droegen was hem een doorn in het oog, en dus verdween de naam Fordson ook hier in de boeken, en prijkte vanaf de introductie van de 6X 1000 serie in 1964 ook hier de naam Ford weer op de trekkers.
Gerrit GBo
@ford5000 Prima uitleg!!
TLA-TSA
Inderdaad, mooi stukje tekst!
ford5000
@Gerrit GBo en @TLA-TSA

Dank U.
Gaat niets boven authentieke feiten.
supermajor
Ik geloof niet dat ik iets anders gezegt heb ,als jij,sterker nog, fordson was wel degelijk het speeltje van edsel tot grote ergenis van zijn vader!

Hier een mooi stukje waar uit blijkt dat henry FORD, fordson wel degegelijk gaf aan zijn zoon edsel door hem partner in zijn zaak te maken!!!

Henry Ford for permission to use his name.[5] However, Henry Ford did not give permission and formed his own separate company called Henry Ford and Son in 1910 in Dearborn, Michigan, taking his young son Edsel as a partner.[5]
supermajor
@ford5000

Quote:
ik geloof niet dat ik iets anders gezegt heb ,als jij,sterker nog, fordson was wel degelijk het speeltje van edsel tot grote ergenis van zijn vader!

Hier een mooi stukje waar uit blijkt dat henry FORD, fordson wel degegelijk gaf aan zijn zoon edsel door hem partner in zijn zaak te maken!!!

Henry Ford for permission to use his name.[5] However, Henry Ford did not give permission and formed his own separate company called Henry Ford and Son in 1910 in Dearborn, Michigan, taking his young son Edsel as a partner.[5]
supermajor
supermajor
Ik heb dat verhaal over edsel ford wat mijn grootvaders held was tienduizend keer gehoord, mijn grootvader was werkzaam in het magazijn van FORD amsterdam, van het moment dat de fabriek openging tot het moment dat hij stierf ik meen 38 jaar, dus ga mij nou niks vertellen over de geschiedenis van ford alsjeblieft!!
Gerrit GBo
@supermajor Wikipedia wijsheid, als je het hele verhaal leest van wikipedia staat er in mijn beleving juist wat Ford5000 verteld. Een andere firma is in eerste instantie begonnen met "Ford" trekkers, niet Henry Ford zelf. Vandaar dat Ford zelf niet eerst onder de naam Ford is begonnen met tractoren maar als Ford en Son, Fordson.

Als ik het zo lees op wikipedia is Edsel partner geworden maar geen eigenaar, en is het idee om Fordson op te richten niet begonnen om Edsel aan werk te helpen zoals u suggereert.
supermajor
Fordson was a brand name used on a range of mass produced all-purpose tractors manufactured by Henry Ford & Son, Inc, from 1917 until 1920 when it was merged into the Ford Motor Company, which used the name until 1964

Dit was eigenlijk wat ik in de lege catern wilde schrijven
supermajor
@Gerrit GBo

goed lezen... fordson is in 1920 gefusieerd in het moeder concern, dus wel degelijk een apparte divisie..het zou kloppen wat jij zegt als ford geen auto's zou maqken onder de naam ford in de tijd dat fordson bestond , maar niks is minder waar ford maakte wel degeljik auto's onder de naam ford in de fordson periode!!
SJB533
@supermajor

Nog beter lezen! Gerrit zegt niet dat Ford geen auto's bouwde, maar dat een ander bedrijf onder de naam Ford tractoren bouwde!
supermajor
@SJB533

ga jij nou even verder met je ploeg, want jij hebt er helemaal geen verstand van!
Gerrit GBo
@supermajor ??? Ik wil ook niet beweren dat Fordson geen aparte bedrijf was en Ford in die periode geen auto's maakte. Dat klopt inderdaad ook, beide bedrijven hebben wel dezelfde eigenaar, Henry Ford.

Wat ik lees is dat Ford niet onder de naam Ford trekkers maakte omdat een aantal ondernemers wel brood zagen in een studiemodel van een Ford trekker en Henry Ford in eerste instantie niet. Die ondernemers hebben onder eigen vlag een Ford trekker op de markt gebracht, alhoewel Henry Ford daar zelf niet achterstond en daarom ook niet met die ondernemers in zee ging.

Henry Ford zag hierdoor toch in dat er een markt was voor trekkers en is toen met een aparte divisie begonnen onder de naam Fordson.

Ford en Fordson hadden dezelfde eigenaar, en zijn uiteindelijk na een fusie onder één naam verder gegaan, het legendarische Ford.

Overigens, heeft uw grootvader foto's gemaakt in die tijd? Die man moet zo'n beetje de hele geschiedenis van Fordson en Ford tractoren voorbij hebben zien komen.
SJB533
@supermajor

LOL, jij hebt lef...
supermajor
@Gerrit GBo

exact en die divisie die de naam fordson droeg was een cadeautje van de vader aan de zoon, en dat is dus edsel ford. maar omdat edsel niks anders als ruzie maakte met zijn vader nam deze fordson divisie weer terug en liet hem door hem weer te fusieren met het moeder concern in 1920 de naam fordson heeft op de trekkers gestaan tot 1964
supermajor
@Gerrit GBo

""Overigens, heeft uw grootvader foto's gemaakt in die tijd? Die man moet zo'n beetje de hele geschiedenis van Fordson en Ford tractoren voorbij hebben zien komen.""

geschiedenis...dat heeft hij natuurlijk ook, maar de geschiedenis is niet zo leuk want het was niet zo'n leuke baas, en zeker niet tot de oorlog, er werd met ijzeren hand geregeerd in die fabrieken,Henry ford was de MAN deze man had een visie waar meinig mens trots op zou zijn, het waren niet alleen auto bedrijven hoor hij had ijzermijnen ,kolenmijnen,bossen voor het hout dat hij nodig had voor de kisten om de auto's in te vervoeren, hoogovens voor zijn staal,dus je begrijpt wel dat foto's maken op het terrein voor en na de oorlog link was daar brande je,je vingers niet aan was reden voor ontslag, ze zijn er wel hoor ik kom ze nog wel eens tegen als ik over het net serve,maar vergis je niet de meeste trekkers werden in engeland en ierland gebouwd, maar hier som's geasembleerd en ingevoerd wat wil zeggen in elkaar gezet, net als de ford mustang,en een heel regiment andere voertuigen tot de trucks aan toe,waarna de fabriek dicht ging jammer was een mooie fabriek, heb hele rijen ford 5000, zien staan, als ik wel eens over de pont ging kijken bij de fabriek als kleine jongen
supermajor
Op 4 februari 1922 kocht Henry Ford de Lincoln fabriek voor 8 miljoen dollar. Tien maanden daarna nam zijn zoon Edsel het over..

DIT IS EXACT HET ZELDE VERHAAL!!als met de tractor divisie!!
ford5000
@Gerrit GBo

Niet druk om maken.
Mensen die zo vasthoudend aan hun verhaal blijven hangen valt geen eer aan te behalen.
Gewoon laten geloven wat ze willen geloven.
Alles wat in de meeste literatuur over Ford te lezen valt zal dan wel door de auteurs uit de duim gezogen zijn....
supermajor
@Gerrit GBo

inderdaad daar heeft meneertje FORD 5000 helemaal gelijk in
alles wat ik hier verteld heb is zijn citaaten uit werk over ford, behalve wat ik zelf weet, en meegekmaakt heb in mijn 50 jarige leven en wat mij verteld is door mijn grootvader en vooral over ford

deze meneer heeft een vervelde manier van iemand te proberen te overtreffen over hem, dat hij bij elk onderwerp dat hier verteld en behandeld word over ford zijn betweterige opdringerige mening moet spuien en daar nog trots op is ook, en hij zal gerust wel iets weten ben ik vanb overtuigd maar de manier van mensen openlijk voor jan met de korte achternaam behandelen verteld meer over hem dan over zijn intelegentie en heeft niet eens het fatsoen om ook wat een ander probeert te vertellen in overweging te nemen maar meteen ieder aan de grond te nagelen, dan zijn verlies toe te geven!!bah dacht echt hier mensen aante treffen die fan waren van tractors en ddar ook gewoon over kunnen vertellen , en niet steeds door iemand als een leeraar gecorrigeerd te worden met zijn betweterige manier van communiceren
chrissi
Ford 4610 is beste:P haha

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Sjomp ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!