oude doos paard en wagen
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de oude doos paard en wagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Te zien is een International halfrups, een BM S1000a combine, een BM350 met een Taarup maaikneuzer en een Fordson Super Major met een 3 schaar Lemken ploeg.
Laatste
Reacties
Naja zat er naast, alleen de 350 en Fordson had ik goed gezien...
Is die Inter omgebouwd door Terberg of Ginaf, of kwam hij zo vanaf de boot?
Door wie dat gebeurt is weet ik niet, weet wel dat bij ons de benzinemotor is vervangen door een diesel, leuk detail was dat de voorruiten kogelvrij waren Alles aangedreven en voor en achterop lieren.
Weet wel dat Van Ginkel en Terberg zijn begonnen met oorlogsschroot gebruiken voor hun huisvlijt. Deed Roadless ok dacht ik (GMC assen). Weet @ford5000 meer van.
in de fabriek
Daar hebben van Ginkel en Terberg niks mee van doen.
Kraanopbouwen op dit soort voertuigen, en ook op GMC's waren een beetje het begin van de mobiele kraan zoals we die nu kennen.
Kranen als deze of een Comet werden in het begin veel op zulke WW ll onderstellen gebouwd.
Al snel daarna kwamen de welbekende Atlas en Carlo Pesci kraantjes achterop de Fordson Majors, Nuffields, Inter B-450's, en af en toe een verdwaalde Deutz.
Super mooi plaatje dit Henk!
Ik dacht vrij zeker dat dit een inter was, zal het proberen te achterhalen. Die kraan is er hier opgebouwd, is een stoelkraan van de firma van der stoel.
Hier enkele technische gegevens van de Inter.
voortt.nl/Vergane%20Glorie%20M3%20deel%206.pdf/
Ik denk dat jullie beide wel eens gelijk konden hebben.
Als je in ogenschouw neemt dat het Amerikaanse ministerie van Defensie beslag legde op veel productiecapaciteit bij verschillende fabrikanten kan het maar zo zijn dat deze halftracks zowel bij International als bij White uit de fabriek zijn komen rollen.
Wat dachten jullie van het feit dat er meer Willy's jeeps uit de Ford fabrieken zijn komen rollen dan uit de fabriek van Willy's Overland zelf?
Het maakte in die tijd niet uit wie het benodigde materieel bouwde, als het maar gebouwd werd. Ook de welbekende Sherman tanks zijn bij meerdere fabrikanten gebouwd is mij altijd verteld.
De Bantam assen die onder de Willy's Jeep zaten kwamen ook bij meedere fabrikanten vandaan volgens mij, want ook die hadden gebrek aan productiecapaciteit.
Om even weer in de landbouw terug te komen: Die Bantam assen waren ook de assen die Roadless gebruikte voor de vierwielaangedreven Dexta en Super Dexta modellen. Weet niet meer of ze die assen later ook nog in licentie gebouwd hebben.
En om even op @SJB533 zijn verhaaltje terug te komen: Roadless eerste vierwielaangedreven Major conversie zat idd een ingekorte GMC as onder, maar als ik me niet vergis had Manuel daar de rechten al voor verworven en was Roadless genoodzaakt de assen via Manuel te betrekken.
Misschien dat @GerritBO beter geluisterd heeft als ik en kan zeggen hoe dat verhaal tussen Roadless en Manuel ook weer precies zat.
Soms zie ik door alle verschillende informatie die ik te horen krijg door de bomen het bos niet meer.
Ik word oud geloof ik.
Hartelijk dank voor jouw aanvulling Gerrit!
Zoals jij het verteld klopt het precies.
Roadless mocht de assen wel zelf in productie nemen, maar moest dus licentierechten aan Manuel betalen over elk exemplaar dat ze verkochten.
Jij hebt echt goed opgelet!
Ik ga wel even verder spitten op zolder, weet wel dat iemand een film heeft uit de jaren 70 dat ze met die BM aan het maaikneuzen zijn in Zutphen, Vorige week op die plek geweest, is nu allemaal nieuwbouw. Kan een hoop veranderen in een aantal jaren.
Mijn vader kwam terug van de oorlog uit Indie en toen kon je nog gewoon wat kopen voor redelijk geld. Is begonnen met een ploeg, zelfbinder en een meststrooier.
Tegenwoordig moet er gewerkt worden voor de centen maar als je die verhalen over vroeger hoord?
ik heb 16 mnd voor de koningin gewerkt, was gewoon een goede tijd, achteraf.
Ken ik die? Ken wel aannemer Roel van der Stoel uit de polder waar ik vandaan kom. VdS werkt vooral in A'dam.
Word 't niet tijd voor een nieuw profielfoto? Deze is al +10 jaar.