Foto van rond 1965. vond ik nog op zolder.Te zien is een International halfrups, een BM S1000a combine, een BM350 met een Taarup maaikneuzer en een Fordson Super Major met een 3 schaar Lemken ploeg.

oude doos paard en wagen

radium45
Foto van rond 1965. vond ik nog op zolder.

Te zien is een International halfrups, een BM S1000a combine, een BM350 met een Taarup maaikneuzer en een Fordson Super Major met een 3 schaar Lemken ploeg.

Reacties

SJB533
Was net een bijdrage aan typen, druk ik op vernieuwen. 😞

Naja zat er naast, alleen de 350 en Fordson had ik goed gezien...

Is die Inter omgebouwd door Terberg of Ginaf, of kwam hij zo vanaf de boot?
radium45
De kraanopbouw is deze

Door wie dat gebeurt is weet ik niet, weet wel dat bij ons de benzinemotor is vervangen door een diesel, leuk detail was dat de voorruiten kogelvrij waren 😃 Alles aangedreven en voor en achterop lieren.
SJB533
Dacht ik al 😃
Weet wel dat Van Ginkel en Terberg zijn begonnen met oorlogsschroot gebruiken voor hun huisvlijt. Deed Roadless ok dacht ik (GMC assen). Weet @ford5000 meer van.
David Bakker
Ik denk dat het een white halftrack is die werden zo gemaakt
in de fabriek
Gerrit GBo
@radium45 Prachtige foto, mooie impressie van de zestiger jaren
+1
ford5000
Die halftrack kwam inderdaad zo uit de fabrieken rollen.
Daar hebben van Ginkel en Terberg niks mee van doen.
Kraanopbouwen op dit soort voertuigen, en ook op GMC's waren een beetje het begin van de mobiele kraan zoals we die nu kennen.
Kranen als deze of een Comet werden in het begin veel op zulke WW ll onderstellen gebouwd.
Al snel daarna kwamen de welbekende Atlas en Carlo Pesci kraantjes achterop de Fordson Majors, Nuffields, Inter B-450's, en af en toe een verdwaalde Deutz.

Super mooi plaatje dit Henk!
radium45
@David Bakker

Ik dacht vrij zeker dat dit een inter was, zal het proberen te achterhalen. Die kraan is er hier opgebouwd, is een stoelkraan van de firma van der stoel.
radium45
Ik heb nog een hoop andere uit die tijd maar dat gaat niet over de landbouw, zijn foto,s van de beruchte Londen- Sydney Maraton waar wij aan meededen voor DAF.
guus hiddink
Verplaats maar naar oldtimers meedere 😃
radium45
@ford5000

Hier enkele technische gegevens van de Inter.

voortt.nl/Vergane%20Glorie%20M3%20deel%206.pdf/
+1
ford5000
@radium45 en @David Bakker

Ik denk dat jullie beide wel eens gelijk konden hebben.
Als je in ogenschouw neemt dat het Amerikaanse ministerie van Defensie beslag legde op veel productiecapaciteit bij verschillende fabrikanten kan het maar zo zijn dat deze halftracks zowel bij International als bij White uit de fabriek zijn komen rollen.
Wat dachten jullie van het feit dat er meer Willy's jeeps uit de Ford fabrieken zijn komen rollen dan uit de fabriek van Willy's Overland zelf?
Het maakte in die tijd niet uit wie het benodigde materieel bouwde, als het maar gebouwd werd. Ook de welbekende Sherman tanks zijn bij meerdere fabrikanten gebouwd is mij altijd verteld.
De Bantam assen die onder de Willy's Jeep zaten kwamen ook bij meedere fabrikanten vandaan volgens mij, want ook die hadden gebrek aan productiecapaciteit.
Om even weer in de landbouw terug te komen: Die Bantam assen waren ook de assen die Roadless gebruikte voor de vierwielaangedreven Dexta en Super Dexta modellen. Weet niet meer of ze die assen later ook nog in licentie gebouwd hebben.
En om even op @SJB533 zijn verhaaltje terug te komen: Roadless eerste vierwielaangedreven Major conversie zat idd een ingekorte GMC as onder, maar als ik me niet vergis had Manuel daar de rechten al voor verworven en was Roadless genoodzaakt de assen via Manuel te betrekken.
Misschien dat @GerritBO beter geluisterd heeft als ik en kan zeggen hoe dat verhaal tussen Roadless en Manuel ook weer precies zat.
Soms zie ik door alle verschillende informatie die ik te horen krijg door de bomen het bos niet meer.
Ik word oud geloof ik. 😃
Gerrit GBo
@ford5000 Ik heb niet alles meegekregen maar het kwam er inderdaad op neer dat Manuel GMC assen inkorte en als 4wd monteerde op de Dexta en Major. Alleen de assen hoefden hier blijkbaar voor ingekort te worden om in de spoorbreedte van de trekker te passen. Roadless zag dat en dacht, dat is eenvoudig, dat kunnen wij ook! Manuel had er echter patent op, het is een rechtzaak geworden en voor elke as die Roadless verkocht moesten ze toen een bepaald bedrag aan Manuel betalen.
ford5000
@Gerrit GBo

Hartelijk dank voor jouw aanvulling Gerrit!
Zoals jij het verteld klopt het precies.
Roadless mocht de assen wel zelf in productie nemen, maar moest dus licentierechten aan Manuel betalen over elk exemplaar dat ze verkochten.
Gerrit GBo
@ford5000 Het bedrag is ook wel genoemd per as, ik weet alleen niet meer zeker wat het nou was, volgens mij kwam het vanuit Engelse ponden terug gerekend in guldens op iets van 15,- á 18 gulden neer per as.
ford5000
@Gerrit GBo

Jij hebt echt goed opgelet!
ad65
Radium Ik vindt het een prachtige oude foto,ik vind jammer dat er niet meer van zijn.
radium45
@ad65

Ik ga wel even verder spitten op zolder, weet wel dat iemand een film heeft uit de jaren 70 dat ze met die BM aan het maaikneuzen zijn in Zutphen, Vorige week op die plek geweest, is nu allemaal nieuwbouw. Kan een hoop veranderen in een aantal jaren.
ad65
Raium45 Ik hoop dat u er nog veel vind,ze wel mooi ze zijn nog uit mijn jonge tijd, er zijn toen niet zoveel foto's gemaakt. maar ik vind ze wel mooi ,de boeren op hun trekker,dikwijls met een brede lederen gordel om,dat hadden in braband zeker een melkbussen ophalers.Wat die film betreft die zal ook best mooi zijn,maar kan hij hier op gezet worden dit zou best mooi zijn.ik ben pas met de computer bezig alles luk nog niet.Bedankt Ik hoop als het kan nog iets te horen
warmerbros
Geweldig mooi deze henk
radium45
@warmerbros

Mijn vader kwam terug van de oorlog uit Indie en toen kon je nog gewoon wat kopen voor redelijk geld. Is begonnen met een ploeg, zelfbinder en een meststrooier.
warmerbros
@radium45 toch mooi ik heb een oom waar ik de 155 van kreeg die had ook een perkins tik want daar hadden ze in indië nooit problemen mee,er zit zelfs nog een sticker op die mf 155 van z'n bataljon die laat ik erop zitten, hij heeft ook nog een tijdje zo'n willy jeep met ford motor gehad die reed hij in indië hoge officieren mee,die wilde die ook maar die heeft ie nu ook maar opgeruimd hij is naar een appartement gegaan
radium45
@warmerbros

Tegenwoordig moet er gewerkt worden voor de centen maar als je die verhalen over vroeger hoord?
warmerbros
Ja idd maar net als de dienstplicht die heb ik nog wel meegemaakt ik ben uitgeloot maar onze jeugd weet er straks helemaal niks meer van
radium45
@warmerbros

ik heb 16 mnd voor de koningin gewerkt, was gewoon een goede tijd, achteraf.
warmerbros
Achteraf haha zeg ik van school ook,maar ik denk dat het voor de jeugd op zich wel goed is die dienstplicht tegenwoordig zitten ze alleen maar achter de computer,we en nintendo, maar de rest hebben ze niks meer mee
wiegehts
KeuRig
WaterDeutzer
Quote Reactie van @radium45:
is een stoelkraan van de firma van der stoel.

Ken ik die? Ken wel aannemer Roel van der Stoel uit de polder waar ik vandaan kom. VdS werkt vooral in A'dam.
Word 't niet tijd voor een nieuw profielfoto? Deze is al +10 jaar.🙈
+1
radium45
@WaterDeutzer heb nog wel een folder liggen van deze kraan. Zal even kijken naar de adres gegevens
radium45
@WaterDeutzer nee deze foto is nog maar een paar jaar oud
+1
WaterDeutzer
Ja, niet bij nagedacht: profielfoto op oude berichten word automatisch vernieuwd.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de oude doos paard en wagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!