Schlüter Folders
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Folders ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Er zijn in de Schlüterwereld ook zogenaamde "Nep-Schlüter's" gebouwd, onder de naam E.Alber.
Alber was veronderstel ik een voormalig Schlüter dealer die na het einde van LandTechnik Schlüter (LTS) de trekkers terug op de markt probeerde te brengen, al was dit onder eigen naam, om van de grote faam die Schlüter had, te kunnen genieten.
Er waren 3 types "verkrijgbaar": LittleMax 120, Maxi 170 en Big Max 230. Ondanks het uiterlijk zijn er toch nog grote verschillen met de echte Schlüter trekkers. Zo ligt in een "Alber Schlüter" geen MAN motor, maar een Caterpillar 6 cilinder. De Little Max 130 had een ZF T7100 versnellingsbak, 6 versnellingen en een 3 trapspowershift, hoogstwaarschijnlijk met standaard kruipbak. De Maxi 170 en Big Max 230 hadden 6 versnellingen en 4 trapspowershift, waarschijnlijk ook met standaard kruipbak. Ook terug te vinden toen der tijd in de Fendt 500/800 series en Deutz Agrotron trekkers. Opmerkelijk toen al met 4 toeren aftakas, 540, 750, 1000 en 1400.
Of er werkelijk van deze trekkers ooit verkocht zijn weet ik niet. Er loopt 1 "Schlüter" rond, waarvan verteld word dat deze in 2007 gebouwd is, maar duidelijk details heeft die Schlüter niet heeft, maar de E.Alber wel. Toch prijkt het logo van Schlüter en de merknaam op deze trekker. Ook het serienummer, 1611 010 doet wenkbrauwen fronzen... Al doen de rode EHR console, het dashboard, anders opgebouwde hefinrichting en de kleine details vermoeden dat het om een E.Alber product gaat.
E.Alber bestaat op de dag van vandaag nog steeds. Voor de echte fan een ware schok als hij de firma zou bezoeken. Veel afgebroken trekkers, waar soms heel zeldzame exemplaren tussen zitten! De 8 cilinder krukassen liggen gewoon buiten in gitterboxen!
Foto: folder E.Alber
Laatste
Reacties
Niets van, dit zijn geen echte Schlüter trekkers, dus dit nabrouwsel hoort daar niet thuis!
?
Verhaaltje is er inmiddels.