Ford Dearborn
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford Dearborn ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Verdient eigenlijk een eigen plekje in de lijst.
Funk was een conversiebouwer in Amerika en bouwde conversies met 8 cilinder Ford benzinemotoren voor de versnellingsbak en achterbrug van een 8N Dearborn, en dan was dit het resultaat.
Dit werd gedaan om toch een tractor te kunnen leveren met een hoger vermogen
Je moet het zien als bv een County 1124. Daarvoor nam County de versnellingsbak en achterbrug van een Ford 5000 voor, waar ze dan eigentrompetten met asaandrijvingen naar voren aan bouwden, en een 6 cilinder Ford vrachtwagenmotor voor de versnellingsbak zetten om zo een trekker met 4 evengrote wielen te krijgen en met een hoger vermogen als de standaard 65 of 75 pk sterke Ford 5000.
In Amerika zag je dit al in de jaren 50 ontstaan omdat de tractorfabrikanten eigenlijk de snelheid waarmee de schaalvergroting van de landbouw daar niet bij konden houden, dus dan werden er alternatieven gezocht om toch trekkers met meer vermogen te krijgen. Niet zelden zagen dan creaties als deze Dearborn met V8 het levenslicht.