Foto van een MAN Vrachtwagen met BLW Kipperopbouw, bezig met aardappels rijden.De MAN Vrachtwagen aardappels aan het rijden voor Loonbedrijf Groesbeek in Gassel (N.-Br.).Meer foto's te bezichtigen op

BLW Kipper

selten
Foto van een MAN Vrachtwagen met BLW Kipperopbouw, bezig met aardappels rijden.
De MAN Vrachtwagen aardappels aan het rijden voor Loonbedrijf Groesbeek in Gassel (N.-Br.).

Meer foto's te bezichtigen op MS Fotografie

Reacties

JJ
selten
@JJ
Jup daar hadden ze het al over. Nu nog de 6x2. Maar als je ziet hoe dit liep... Het gewicht hing op de juiste plek :lol:
JJ
selten
@JJ
Doe mij maar containerwagens of flinke kippers... Zoals de BLW's bij Rovers of de Beco's bij Peters Odiliapeel.
JJ
selten
@JJ
Rovers uit Boekel heeft een aantal jaren bij ons gerooid toen wij aardappels hadden. En toen was er ook haast geen transport over de weg. Zoveel mogelijk over het land en dan thuis de stortbunker. En direct op de vrachtwagen. Dat werkt in mijn ogen nog steeds het mooiste. Werkt ook vlugger denk ik als met 1 vrachtwagen zo 😉
JJ
chiel-fendt 936
Dit moet veel sneller kunnen mark, vandaag ging het maar rustig omdat we toch geen vrachtwagens konden laden 😉
selten
@JJ
Rovers rijdt met 2 kippers over het land. En waarom een vrachtwagen snap ik niet, juist als je over de weg gaat rijden zou ik het wel snappen. Omdat die gewoon vlugger gaan. Maar qua laadvermogen zijn ze minder, wel een stuk vlugger kleiner 😉 (dus behendiger)
selten
Maar wat Chiel aangeeft, dat je zo met de vrachtwagen de stortbak mee kunt nemen is inderdaad wel een stuk makkelijker.
JJ
selten
@JJ
Zie reactie hierboven. Dat van die stortbak klopt ja. Vrachtwagen kon 19 ton meenemen hoorde ik. En natuurlijk een vrachtwagen zal wel zuiniger zijn, en neemt redelijk wat mee. Veel behendiger. Zitten natuurlijk voordelen aan maar ook nadelen. Deze vrachtwagen zit namelijk ook weer vlug vast. En hij duwt de grond erg hard aan.. En op sommige percelen dus niet helemaal ideaal om te gebruiken. Wel handig met de afstandsbediening en dergelijke.
JJ
selten
@JJ
Ja 1 vrachtwagen rijdt natuurlijk veel sneller en is echt heel veel behendiger. Die 2 kippers bij Rovers is om de rooier bij te houden. Dan kan de rooier altijd blijven lossen. Kippers stonden ook vaak genoeg stil bij ons. 6x6 is natuurlijk ook veel idealer met het rijden met zo'n combinatie, vooral op het land. Wij hebben hier jarenlang met containers gewerkt. Dat ging ook mooi vlot. Vrachtwagen zet container neer, kan er makkelijk in lossen en vlot weer weg. Toen wij bij Celavita zijn gaan telen is Rovers hier gekomen, 2 kippers is exact 1 vrachtwagen vol. En daarom reden daar 2 kippers bij. Ook dacht ik omdat die bunker van de rooier niet al te groot was, dan konden ze vaak lossen en continu door blijven rooien. Dan staan die gewoon wat vaker stil. Wat wel 1 heel groot voordeel is denk ik aan deze combinatie, is dat de kipper, een los frame is met een eigen motor. Relatief simpel te monteren, en met het kippen en dergelijke is er een heel laag verbruik omdat de MAN zelf niet heoft te lopen.
JJ
selten
@JJ
Die combinatie zie ik wel. Toch vond ik het systeem met de containers ook erg mooi werken... Ze zetten er 1 neer, rijden met een volle weg omkiepen, en weer een lege wegbrengen... dat schoot erg goed op. Ik snap ook wel dat 1 vrachtwagen met stortbak makkelijker is. En dat je dan minder personeel nodig hebt 😉. Maar in dat opzicht durf ik de stortbakken ook wel even te vergelijken. Ik neem aan dat jij ook wel weet hoe beide stortbakken eruit zien?
JJ
selten
@JJ
En ja als je met 1 vrachtwagen ongeveer evenveel meeneemt als bijv. de 3 asser waarmee Rovers rijdt. En daarachter een stortbak mee kunt nemen, bespaar je op manuren en kun je dus goedkoper werken. Toch vind ik het een minder systeem dat je met een gewone vrachtwagen op het land zit. Ik zie dan liever eentje met een set grotere banden eronder, stuk breder zodat je minder de grond vastrijdt... Hier vaak zat die containerwagens op het land gehad... Het lostrekken is altijd mooi... Merk je meteen het jaar erop als er een carrier ofzo meerijdt. De grond is dan gewoon veel minder vast... Bespaard bij ons ook nogal wat diesel.

En de besparing op mens en materieel is geen toegevoegde waarde, maar een kostenbesparende waarde... Een toegevoegde waarde voor deze combinatie zou ik vinden als er een flink rubber onder komt ipv deze stugge vrachtwagenbanden.... (Het idee dat een oude Ginaf heeft)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de BLW Kipper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!