Foto van een Fendt 820, bezig met aardappels rooien.. Foto is geplaatst door valmet 605 op 11-10-2013 om 19:36:55, met 29 reacties.

Fendt 820

valmet 605
Foto van een Fendt 820, bezig met aardappels rooien.

Reacties

930triplemaaier
Met 1 van die 2 combi's heb ik ook nog een dag rond mogen rijden.
op die kiepers is niet bezuinigd
valmet 605
@930triplemaaier werk jij ook voor een bepaald uitzendburo uit Dronten. Die kiepers zijn echt geweldig voor elkaar. Mooi bedrijf en werkt ook mooi in combinatie met de nieuwe 4 rij zelfrijdende grimme.
930triplemaaier
Heb er een paar dagen voor gewerkt ivm drukte
om een paar opties op te noemen die mij opvielen
luchtdruk wisselsysteem voor de banden
draadloze afstandsbediening voor het kiepen
710//65R30.5 banden
en een inschuurlijn waar je u tegen zegt in goed 10 min draaien ze met de inschuurlijn 25 ton uien (volle kieper) in de schuur
en de grimme varitron weet ook wel raad met de uien 4 volle bunkers en de kieper zit vol
je wilt trouwens niet weten wat deze kieper leeg weegt
valmet 605
@930triplemaaier ik val ook in bij extreme drukte. De kiepers hebben in de aardappels echt het luchtwisselsysteem nodig. wat loopt dat ongelofelijk veel lichter als de banden zacht zijn.

Wat mij opvalt is dat dit eindelijk een bedrijf is wat alles in verhouding heeft.
200 PK voor de kiepers treingewicht van de combi 50 ton plus 3 meter aardappels in 1 keer rooien en dan gewoon op dezelfde snelheid inschuren.
930triplemaaier
Toen met de uien gebruikten we de luchtdrukwisselsysteem niet het was kurkdroog en waren voor de schuur aan de gruttoweg bezig

hoe hard staan de banden in het veld dan ?
valmet 605
@930triplemaaier dacht 0.65 In de aardappels was het gewoon heel prettig zachte banden liepen echt makkelijker.
Het was toen ook nog steeds droog.
930triplemaaier
@valmet 605 met aardappels heb je wel meer losse grond dan met uien oprapen
valmet 605
@930triplemaaier en de aardappels zijn zelf ook veel zwaarder.
2 jaar terug heb ik dat ondervonden toen ik bij een ander bedrijf in Zeewolde met een Fendt 312lsa en een 16 tonner in de uien reed, dat ging best. Een week later zelfde combi met aardappels, plat ervoor en pas na 1 uur op de weg kwam ie op toeren op de weg in de hoogste versnelling.
agrotronfan
Dit was zeker gisteren aan de gruttoweg was ernaast bezig met tulpen planten
valmet 605
@agrotronfan nope vorige week maandag.
agrotronfan
Vandaag hebben ze de laatste aardappelen gerooid ging wel heel vlot door nieuwe rooier loopt wel heel goed
valmet 605
@agrotronfan de hele oogstlijn loopt daar super.
JJ
710 banden op de kipper? Heeft die 800 op die Fendt dan? Anders trekt het ook zwaar.
Maar netjes voor elkaar!
Marco3095
@agrotronfan Was het maar zo'n feest, ze hebben nog 3 wagens in de grond zitten op een perceel bij hun thuis begreep ik. Vrijdag werd de regen toch teveel en zijn ze maar gestopt.

@JJ 710's op de kipper inderdaad en 650's op de trekkers. Ik heb er de laatste weken ook weer regelmatig mee gereden maar deze combinaties lopen hartstikke mooi en soepel in het land en op de weg. Bandendruk in het land is 0,8/0,9 bar en op de weg ongeveer 2,9 bar.
Pascal
@930triplemaaier
Dan heb ik je nog wel aan het werk gezien vd Steege. Wij waren toen aardappels aan het rooien er tegenover. MF's met areco kippers.
Siebenga
@Marco3095 wat voor systeem zit er op deze kiepers dan? en hoe lang ben je dan aan het pompen? lijkt me niet dat het op de luchtremmen van trekker gaat zetten. dna ben je morgen nog bezig
valmet 605
@Siebenga het systeem gaat via de hydroliek die drijft een best grote compressor aan. Bij het perceel uitrijden aanzetten en je bent zo klaar.
Siebenga
Ja dan vraag ik af wat voor systeem en hoeveel liter die compressor kan leveren 😄 Je kan dus zeggen dat hij binnen 1 minuut 6 banden naar de bijna 3 bar brengen
valmet 605
@Siebenga dan zit je denk ik redelijk in de richting. Als je aan een 200 pk trekker merkt dat de compressor loopt....
Marco3095
@Siebenga Ik weet de precieze getallen ook niet maar er zit een 2 cilinder compressor onder die wordt aangedreven door de loadsensing van de trekker. Ook zit er in ieder geval 1 luchttank onder de kipper van ik schat zo ongeveer een liter of 80 - 100 als ik me het formaat voor de geest probeer te halen. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Er zit nog een tweede tank onder de kipper maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of deze ook voor lucht is, zou eigenlijk niet weten waar die anders voor diend.

Het oppompen is over het algemeen na een kilometer rijden wel gebeurd. Zal dus om en na bij niet veel schelen met een minuut. Bovendien rij je vaak eerst nog een stuk kavelpad en als dan rij je vaak nog niet harder dan 20 - 25 km/h, daarna de weg op. Zolang de compressor nog draait gaat het optrekken niet erg hard en komt de trekker haast niet boven de 40 km/h uit. Zodra die afslaat als alles op druk is merk je het gelijk en trekt die vlot door naar de 55 km/h.

Als je tussen mijn foto's kijkt van deze combinaties kun je de compressor aan de linkerkant van het chassis onder de bak wel zien. Hier zit ook een luchttank gelijk naast , vóór de eerste as, en de tweede tank zit achteraan de kipper tussen de 2 framebalken van het chassis.
maartendankers
@Marco3095 Die luchttanks zijn voor de luchtremmen neem ik aan?
Marco3095
@maartendankers De luchttank die direct naast de compressor zit niet als het goed is. De tweede die achteraan de kipper tussen het frame zit zal inderdaad wel eens voor de luchtremmen kunnen zijn nu je het zo zegt. Daar had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht maar het klinkt wel logisch.
930triplemaaier
@Marco3095 als ie klaar is met pompen scheelt je dat zo 30pk die je extra beschikbaar hebt voor het rijden dus dat merk je wel
GD tuning Garyp
Mooi kippertje 😄
valmet 605
@GD tuning Garyp zeker en dan te bedenken dat deze kieper de trekker zo van de weg dondert als je de bandjes niet weer hard oppompt als je de weg op wil.
GD tuning Garyp
@valmet 605 Haha, dat geloof ik gelijk ja...
valmet 605
@GD tuning Garyp keer hobbelen op slappe banden dan stuurt de as nog een keer en daar ga je. gelukkig niet gehad meer wel voelen duwen onder het oppompen.
GD tuning Garyp
@valmet 605 Ja klopt, vooral met zo'n gewicht erachter... Wat hobbelen, beetje slingeren en daar ga je

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 820 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!