Foto van een Valtra Onbekend.. Foto is geplaatst door gudo op 29-10-2013 om 19:34:36, met 20 reacties.

Valtra M-Serie

gudo
Foto van een Valtra Onbekend.

Reacties

martijn1998
Dit keer geen valmet maar een valtegen
Valtra-Fordpower
Valtra M serie.
Valtra-Fordpower
Ik, Valtra-Fordpower en gudo hebben dit object verplaatst van Tractoren Valtra Onbekend naar Tractoren Valtra M-Serie
ares697
@martijn1998 dat valt niet met
SJB533
@Valtra-Fordpower
Waarom hebben ze deze er destijds uitgetrapt?
Valtra-Fordpower
@SJB533 Het is een 4cilinder T serie, en dus eigenlijk veel te lomp, een 6cilinder trekker voorzien van een 4cilinder. Wel was het weer de eerste trekker meer dan 150pk uit 4 cilinders. Deze is eigenlijk een tussenstap tussen de Mezzo/Mega en de N serie.

De M is ook niet lang in productie geweest Hiernaast had je de C serie, een model tussen de A en N in van tegenwoordig, deze 2 series zijn dus opgevolgd in 2 series, de A en N.
De T was toen al een succesnummer, inmiddels zit die al op de 4de generatie.
SJB533
Quote @Valtra-Fordpower:
Het is een 4cilinder T serie, en dus eigenlijk veel te lomp, een 6cilinder trekker voorzien van een 4cilinder.
Nouja, je hebt lang niet altijd het vermogen nodig, maar wel de bouw. Daarbij is een M120 toch wel zuiniger, dan een T... (Althans: dat mag ik toch aannemen...)
Valtra-Fordpower
Een M120 zal bij ligt/middelzware belasting zuiniger zijn dan een T130 Maar tegenwoordig is daar de veel compactere N serie voor, en veel lichter zullen die niet zijn... Ook de lichtste T series worden niet meer gemaakt We hadden eerst nog een T120, toen de T131 en nu vanaf de T152.. 😉 Daaronder alleen maar N trekkers dus.
SJB533
Quote @Valtra-Fordpower:
Maar tegenwoordig is daar de veel compactere N serie voor, en veel lichter zullen die niet zijn...

Gaat niet om de kilo's totaal, maar de plaatsing van die kilo's 😉
Valtra-Fordpower
Die is bij de M iets beter geplaatst, die had de motor nog op de vooras. De N niet meer. Maar ook die heeft nog een 40-60 verhouding, zonder frontgewichten.
Hurli356
@Valtra-Fordpower Denk dat @SJB533 bedoelt dat je bij deze 4 cilinders wel 'n mooi lang frame hebt waardoor je bij transport een stabieler weggedrag hebt. Mijn ervaring met Valmet/valtra 6400 is dat ze nogal stuiterig zijn op de weg met 'n volle kipper er achter omdat het korte trekkers zijn.
Valtra-Fordpower
@Hurli356 Zowel de Mezzo/Mega als de M serie hebben beide een korte wielbasis, bij N serie is deze "pas" langer geworden. De korte wielbasis met de motor naar voren was om het gewicht goed te vedelen Dat kwam met transport een beetje ongelukkig uit.
Hurli356
@Valtra-Fordpower Nu je het zegt oogt dit inderdaad ook niet heel lang. Korte wielbasis is verder wel mooi, kunt mooi kort om bij landbewerking. Maar voor transport kun je beter wat anders hebben inderdaad.
SJB533
@Hurli356
Jep. Zoals bijvoorbeeld bij JD ook gebeurt. Stabiele trekker zoals een zescilinder, maar zonder het dorstige karakter van zijn chau... van die motor 😃

Een 6000 heeft de motor ook boven de vooras, al is de lengte ongeveer gelijk aan een gewone viercilinder 😉
Hurli356
@SJB533 Daar dacht ik ook aan ja.. Volgens mij best wel markt voor. Misschien zelfs 3 cilinders in 'n langer frame. Voor transport is helemaal niet zoveel vermogen nodig, alleen een stabiele trekker.
SJB533
@Hurli356
Een driecilinder kan het ook wel doen ja. Hangt trouwens wel van het product af. Voor de drogerij bijvoorbeeld kan het wel. Daar lopen nu 6430's voor de zeilwagens. Voor de maisoogst weet ik zo net niet...
Hurli356
@SJB533 Nee maar dan heb je bij de 6430 nog geen stabiele en lange trekker.. Bij mais moet je ook nog aardig sleuren over het land, dan is het weer niet handig nee. Maar je ziet soms van die aardappeltransporten over de lange afstand met dikke 6 cilinders voor 'n niet al te grote kipper. Of in voorjaar aardappels naar het land brengen, graan transport, zulke dingen
SJB533
@Hurli356
Schamelwagen he 😄

In de akkerbouw kan het idd best ja 😄
Hurli356
@SJB533 Schamelwagen heb je geen lange trekker voor nodig, heb je toch geen oplegdruk, maar hier zie je die niet.. Alleen in het voorjaar met kunstmest transport en af en toe vrachtje oud ijzer. Transport gebeurt (bij ons, weet niet hoe het 20 km verderop is :D) met gewone kippers. Landbouw heeft inderdaad meer toepassingen, maar goed 100 pk kun je uit 'n 3 cilinder krijgen sleur je aardig wat mee weg. Ook als veehouder, tenminste, als je het zelf doet met niet al te groot materiaal.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra M-Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!