Roelama Mesttank.De Joskin turbovuller vervangen door een Veenhuis turbovuller, en het buizenwerk er achter aangepast voor een snellere doorstroming

Roelama Mesttank

Favorit614
Roelama Mesttank.
De Joskin turbovuller vervangen door een Veenhuis turbovuller, en het buizenwerk er achter aangepast voor een snellere doorstroming

Reacties

fendtjuh
Waarom vervangen? Kwam de oude al tegen op internet.
Favorit614
@fendtjuh klopt iets meer degelijkheid .
Veenhuis is zwaarder gebouwd , en heeft geen extra lagerhuis er in zitten.
fendtjuh
Hoe bedoel je dat met extra lagerhuis? En waarom bevalt je dat minder?
Favorit614
@fendtjuh

Die lagers willen nog wel eens gaan.
De originele lagers kosten rond de 100 euro.
Ik heb de mijne aangepast , nu lagers van 26 euro.

Veenhuis heeft dit niet.
jehan
@Favorit614 boren moeten de putten wel goed los hebben anders zuigt ie vacuum ..zo goed werken die turbovullers van veenhuis
JD5620
@jehan elke boer mixt voor het injecteren lijkt me vrij logische ??
steyr 9087
@JD5620 dat is echt niet zo zijn zat boeren die te lui zijn om te mixsen
ljdekker
Heeft deze ook meer capaciteit dan de Joskin?
JD5620
@steyr 9087 dan zijn die niet al te snugger
casejxu
@Favorit614 al verkocht??
hobbyboer
Quote @Favorit614:
Veenhuis is zwaarder gebouwd , en heeft geen extra lagerhuis er in zitten.

Het klinkt alsof je er verstand van hebt.
Mijn freesmolen is ook aan onderhoud toe. Kun je mij iets aanraden voor op een bsa wormpomptankje?
Ik heb bijna nooit last van verstoppingen, maar wil toch graag iets voor de pomp hebben om hem te beschermen tegen vreemde voorwerpen.
Favorit614
@hobbyboer Dit zijn goeie voorsnijders.
bosbenelux.com/files/156gththt.pdf/

misschien wel 1 van de duurdere maar werkt monster mooi.
Ik heb nog in de planning om op mijn tank ook nog eens een rotocut er op te zetten, helaas heb ik dit niet bij de bouw vd tank laten doen.
Na 20 jaar bemesten heb ik wel het 1 en ander zien komen en gaan.
maar de vogelsang voorsnijders en verdelers weken in mijn ogen nog het mooist.
hobbyboer
@Favorit614 Ok, dankjewel voor je reactie, ik had verwacht dat er iets zou komen van "je kan beter de loonwerker bellen" 😄
Ik hou het in gedachten, eerst mijn huidige maar eens uitelkaar halen om te kijken hoe die eraan toe is, als ik tijd heb.
Favorit614
Quote @hobbyboer:
kan beter de loonwerker bellen

Dat kan altijd nog. 😃
Maar als je toch tijd over hebt, en spullen een beetje voor elkaar, dan is dit leuk spul.
Favorit614
@hobbyboer En na 1 seisoen bemesten bij een"nieuwe"klant , mag daar geen Vredo 4 wiel met 17000 liter opbouw niet meer komen. 😃
Die is nu overtuigt van een getrokken tank dubbeltwin, op de klei grond.
hobbyboer
Quote @Favorit614:
getrokken tank dubbeltwin

Ja dat is een mooi systeem vind ik ook.
Hoe hard pompt zo'n turbovuller zonder hulp van de vacuumpomp?
Als dat meer is als mijn wormpomp zou dat misschien ook wel wat zijn...
Favorit614
@hobbyboer Turbovuller op een verdringerpomp is eigenlijk onzin, tenzij je pomp redelijk slecht is , dan is het een leuke aanvulling.
Met een vacuumtank heeft het wel voordeel dat scheelt je de helft in pompcapaciteit , en je krijg de tank helemaal vol.
Als er vacuum achter zit gaat het mooier, maar als ik de 818 voor de tank heb staan draai ik met 1300 motortoeren , aftakas op stand 750. Heb ik met de turbovuller 0,2bar overdruk op de tank, d.w.z. de vacuumpomp (12000 ltr)kan hem dan niet bij houden.
dx11
Quote @Favorit614:
Die is nu overtuigt van een getrokken tank dubbeltwin,
En logisch! Hier mogen ze ook alleen maar met de double-twin komen 😄
hobbyboer
Quote @Favorit614:
Turbovuller op een verdringerpomp is eigenlijk onzin, tenzij je pomp redelijk slecht is , dan is het een leuke aanvulling.

M'n pomp is goed, het is alleen een 3000-liter-pomp en ik zag ergens dat een van de kleinste turbovullers al 4000 doet. Dus ik dacht: Met de worm de slang volzuigen en dan kleppen los en de turbovuller de tank vol laten drukken. Of haalt zo'n turbo de 4000 liter niet zonder hulp van de vacuumpomp?
SJB533
Quote @dx11:
alleen maar met de double-twin komen

Zie liever een tandem met gestuurde assen...
jehan
@JD5620 jaja was dat maar waar dat elke boer mixt voor het bemesten
Favorit614
Quote @hobbyboer:
Of haalt zo'n turbo de 4000 liter niet zonder hulp van de vacuumpomp?

Das afhankelijk vd dikte van de mest.
De capaciteit neemt af,naar mate de mest dikker word.

Mix je op tijd, zal het wel goed gaan zonder (worm)pomp.
Ik kan mooie mest er ook mee overpompen, mits het niet te ver pompen is.
Favorit614
Quote @jehan:
jaja was dat maar waar dat elke boer mixt voor het bemesten

En tussen de maai/mest beurten door.

dat blijft de mooiste wens , nu nog hopen dat ie uitkomt 😃
jehan
@Favorit614 sommige boeren zeggen haal er eerst maar een paar uit want kelder zit te vol om te mixen ..tsja als je ook pas begint met mixen net voor het bemesten dan is het ook geen wonder dat het na zoveel maand niet wil ..toen wij nog koeien hadden mixte ik elke 3 weken .vaste prik als we melk monsteren hadden werd er ook gemixt
Favorit614
@jehan ik had 1 uitschieter, half februari zeggen ik heb pas nog gemixt.
O,ja ?

Wanneer was dat ?

Net voor de kerst (?)
dx11
Quote @SJB533:
Zie liever een tandem met gestuurde assen...

Idd, mooi 4 keer door het zelfde spoor jakkeren! M8ig 😄

Nee, opzich is twinshift erg mooi, loopt de tank niet door het spoor van de trekker, alleen al de extra bewegende delen, en het extra gewicht weegt daar dan weer niet tegenop
SJB533
@dx11
tandem met gestuurde assen zeg ik...

Zie filmpje, start op juiste tijdstip 😉

(Tandem, Tridem of Quadrem maakt uiteraard weinig verschil)
dx11
@SJB533 Ja, oke. Behalve dat dat veel te zwaar trekt is het een leuk systeem ja 😄
SJB533
@dx11
DTS tankjes trekken ook zwaar zat, Jan. 4 banden, die allemaal een nieuw "spoor" moeten trekken. Zal op gras ng enigszins mee vallen, maar op bouwland trekken ze zwaar. Dan kun je net zo goed stuurassen nemen, en die recht zetten 😉 Daarbij: stuurassen zijn veel makkelijker in gebruik. Met een DT(S) kun je geen krappe bochten nemen vergeleken bij een hondengangtank
Favorit614
Quote @SJB533:
maar op bouwland trekken ze zwaar

Dat valt reuze mee.
SJB533
@Favorit614
Een 650/65R38 of R42 loopt wel makkelijker dan een 1050/50R32 natuurlijk 😃
Favorit614
@SJB533 De DTS is een stuk zwaarder gebouwd dan een simpele DT, wat het nut van de shift weer op heft.
Daarbij rijden veel loonwerkers met de shift op 710 achterbanden op de trekker.
Met een simpele DT dus lichter qua constructie en goeie achterbanden kom je verder mee dan een zware dure shift.
johndeere6230
Quote @SJB533:
Zie liever een tandem met gestuurde assen...

geak!, enkel as is ideaal, beetje brede bemester erachter en in eenkeer om zonder zoden beschadigen 😉
EA_MF
@Favorit614 mooi tankje, bevalt t een beetje met een flowmeter waarop je alleen ziet hoeveel er afgegeven word, en niet de gift bij geregeld word? en hoeveel zwaarder trekt zo'n onderstel met 4 banden op een rij tov een 'gewone' tank met 800 of 850 brede banden eronder?
Favorit614
@EA_MF De flowmeter bevalt goed , je moet zelf met de rijsnelheid de gift regelen.
Das meestal geen probleem.

De 4 op een rij qua trekkracht maakt niet veel uit ten opzichte van een 2 wielige tank, ongeacht de banden.
Je hebt veel meer verdeling op de grond waar door de bodemdruk afneemt.
Het idee van sommigen dat het een wals is achter de trekker valt reuze mee.
Ik heb nu al een klant die een Vredo met 17M³ opbouw niet weer op het land wil hebben puur op basis van de bodemdruk en kapot rijden van het puinpad naar het land toe.
En het wringt een stuk minder op de zode.
newholland6640
@jehan

3 weken is hier helaas al veelste laat 😞 na een week ben je al weer te laat 😞
EA_MF
@Favorit614 mooi om te horen, hier thuis zijn we bezig om evt op termijn zelf de mest weg te gaan rijden, vandaar de vragen, pa vind alleen een flowmeter incl. regelklep belachelijk duur (ik ook :P), maar t is wel ideaal voor een goede dosering van de mest zonder al te veel geklooi, en met die banden, die 1050'ers zijn gewoon belachelijk duur, en dit geeft wel minder bodemdruk dan lijkt mij, met goedkopere banden
Favorit614
@EA_MF gebruikte 650 kosten een fractie van 1050 banden.
En heb je gebruikte 1050 banden zijn ze nog (te)duur
EA_MF
@Favorit614 inderdaad, had al wat zitten zoeken, +-4000 euro per band nieuw voor 1050 michelin, 2e hands, grote kans dat ze van een trike afkomen en op hele lage druk hebben gelopen, waardoor de wangen niet meer intact zijn, da's ook net niks
Favorit614
@EA_MF kijk hier maar eens voor richtprijzen.

de.working-tyres.eu/
EA_MF
@Favorit614 als ik dat een beetje zie kun je voor nog geen anderhalve 1050'er 4x 600/65R38 banden kopen 😛 beetje een scheve verhouding al zeg ik het zelf
Favorit614
Quote @EA_MF:
600/65R38

Ehu 650/65R38 zit onder mijn tank
EA_MF
@Favorit614 die maken elkaar qua prijs niet zo heel veel, zit maar 5 cm extra breedte aan rubber in 😛
Favorit614
Ik weet niet waar je in belgie woont , maar Roelama zit in brabant.
roelama.nl/
Hurli356
@Favorit614 @EA_MF woont niet in België, die woont in Drenthe 😉 Dat scheelt nogal 'n stukje 😛
Favorit614
@Hurli356 oeps 😞
Favorit614
@Hurli356 Van boven in Belgie , was het wel iets dichterbij <
Maar ja in Drenthe hebt ze ook wel Roelama dealers , en anders hier in Laag zuthem ook wel.
@Favorit614 wil die turbovuller nog wat met de 614 ervoor? vragen toch nog heel wat olie toch? ben ook bezig met een veenhuis turbovuller, maar weet nog niet welke het moet worden. Kan kiezen tussen 2 turbovullers 8 duims. de één vraagt 70L en de ander 90. die van 90 is groter en heeft meer capaciteit maar die heeft wel echt rond de 90L nodig en dat lijkt mn Fendt 920 maar krapaan te halen. Turbovuller bevalt nog steeds goed?
Favorit614
@Masseyfergusondriver De Veenhuis ( 70liter) bevalt me prima, ook met de 614.
Wat is het capaciteits-verschil?
Mijn ervaring met de Veenhuis ten opzichte vd Joskin is dat de Veenhuis langer door gaat in dikke(re) mest dan de Joskin.
En de hydromotor van mijn oude Joskin vraagde om meer olie.
Volgens de specificaties vd motor was 110 liter die kon de 818 nog net bij houden.
Ik ben wat dat betreft blij met de Veenhuis ,scheelt mij een bult ergernis .
nadeel van de veenhuis is dat ik elke 2 jaar een afdichtset er in zet die kost grof 150 euro ex btw.
@Favorit614 capaciteitsverschil weet ik zo niet, maar bij veenhuis zeggen ze dat die grootste turbovuller wel meer pompt, maar dan moet je hem wel die 90L. geven en niet maar 70L. want dan kan het zijn dat ie nog minder werkt dan die gewone turbovuller die 70L vraagt. Die grootste is wel 600 euro duurder. En heb navraag gedaan, op mn trekkers zit wel 115L pomp maar is dan blijkbaar eigenlijk nog krapaan 90L bij de turbovuller te krijgen. Misschien dat ik toch maar voor die turbovuller die jij hebt kies. Als jij er als loonwerker goed over te spreken bent red ik me er als melkveehouder ook wel prima mee. Ja veenhuis zijn volgens mij wel de betere turbovullers, kost wat meer maar wil het eigenlijk gelijk maar goed doen. En ja onderdelen zorgen ze bij veenhuis meest wel voor dat je alleen maar bij hun terecht kunt.
casejxu
Quote Reactie van @Favorit614:
nadeel van de veenhuis is dat ik elke 2 jaar een afdichtset er in zet die kost grof 150 euro ex btw

Tja wat kost t als je mest in je hydraulisch systeem heb?
+1
Favorit614
Quote Reactie van @casejxu:
Tja wat kost t als je mest in je hydraulisch systeem heb?

Deze afdichtingen zitten onder de hydromotor, daar tussen beide heeft Veenhuis controle gaten gemaakt.
als de keerringen lek zijn zuigt ie daar valse lucht aan , ipv aan de hydromotor .
Mest komt niet in het systeem, ookal zijn ze lek
casejxu
@Favorit614 heb al wel eens mee gemaakt dat dat huis vol zat met mest en toen even goed mest in trekker omdat controle gaatje niet open was.
Favorit614
@casejxu Bij een Veenhuis turbo?
Dan ben ik altijd nog op tijd geweest met vervangen 😀
casejxu
@Favorit614 nee dat niet... maar er zijn meer merken die zoiets achtig systeem gebruiken
+1
Favorit614
@casejxu De verdeler en snijkast heb ik op het eigen hydraulisch systeem vd tank.
Dat zijn in mijn ogen de grootst boosdoeners van mest in de olie
newholland6640
@casejxu

Heb thuis nog nooit mest in de olie gehad. Maar als ik die verhalen lees wordt ik toch wel een beetje huiverig. Hoe kan ik het voorkomen?
casejxu
@newholland6640 optijd keerring vervangen. Kost nog geen 10 euro. Hooguit 5? Ik doe het elk jaar
newholland6640
@casejxu

ah, gewoon preventief dus
casejxu
@casejxu dat keerring van bovenaf in de verdeelmolen? Of die van de hydrometer zelf?
casejxu
@ronald-deutz-fahr in de verdeelmolen
+1
@casejxu die is makkelijk te vervangen indd👌🏻
Misschien laat ik ook ff nieuwe afdichtingen ik de hydromoter zelf zetten, ff zien hoe ze zijn na 1 seizoen, blijft die het ook zekerweten doen..
newholland6640
Quote @EA_MF:
pa vind alleen een flowmeter incl. regelklep belachelijk duur (ik ook ), maar t is wel ideaal voor een goede dosering van de mest zonder al te veel geklooi,

Ach.. beetje rekenwerk 😄 ik heb er niet veel gedoe mee. Wij proberen altijd eerst op een stuk. Das steeds even lang. Even uitrekenen hoeveel banen je met 1 tank moet kunnen doen en klaar is t. na 2 weken zit ik vaak goed.
harald vrieling
Mooi gemaakt man

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Roelama Mesttank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!