Foto van een Claas Jaguar 80 SF, bezig met poseren.Klaar voor de winterslaap, nu rustig de kleinigheden die naar boven kwamen drijven tijdens het testen verhelpen.

Claas Jaguar 80 SF

nh1880
Foto van een Claas Jaguar 80 SF, bezig met poseren.
Klaar voor de winterslaap, nu rustig de kleinigheden die naar boven kwamen drijven tijdens het testen verhelpen.

Reacties

boerontour
Da's een klasieker
nh1880
@boerontour
Weet jij hier specifieke aandachtspunten bij?
fordmajor
Wat wil je weten, je hebt er al verschillende kettingen op zitten.
nh1880
@fordmajor
Ik dacht dat boerontour misschien nog ervaringen had met de machine.
boerontour
Niet te zuinig zijn met onderdelen vervangen, weet niet wat je van plan bent met die machine, in ha maaien dan, maar een veel gemaakte foute was dat er tandwielen en kettingen onderling verwisseld werden, doe dat absoluut niet, het spul is onderling op elkaar ingesleten en onderling uitwisselen werkt niet het enige wat zou kunnen is de tandwielen omdraaien en dan nwe kettingen plaatsen, mits je tandwielen al niet omgedraaid geweest zijn.
zorg dat je plaatwerk met name bij de invoerrollen, nog goed is, dwz versleten plaatwerk belemmert de invoer van de mais voor de invoerrollen en geeft een ongelijkmatige invoer of er blijven steeds stukjes afbreken waar dan de metaal detector op reageert, dan ga je terug spoelen en gaat het van kwaad tot erger, dit is te repareren met gewoon plaatstaal, indertijd werd staal 52 wel gebrukt maar tegenwoordig is domex ook een goede oplossing, maar zoveel ha zul je er niet mee maaien.
Je messen balk is te vervangen met spullen van bustatis, herder etc., en origineel is links en rechts ook nog wel te krijgen denk ik. slechte messen geven mn in mais met veel onkruid,(mn. kweekgras) problemen.
ik moet wel eerlijk bekennen dat ik aan deze bekken erg weinig gewerkt heb, toen ik begon waren de traditionele 6 rij ketting bekken op hun hoogte punt, en voor ik er goed in zat waren eigenlijk alleen de rijonafhankelijke types die verkocht werden (kemper, claas orbis)
succes ermee.
hakkert6
@nh1880
De aandrijfkast van de messen heeft veel te lijden.
Lagers goed en vaak controleren deze willen wel eens kapot gaan.
nh1880
@boerontour
Dank je wel voor de info!
Ik heb de bek gekocht met nieuwe kettingwielen en slijtplaten, dus daar verwacht ik nog niet veel problemen mee. Ik ga de aftakasstomp op de tandwielkast voor de bovenste invoerrollen wel vervangen, deze heeft te veel speling en ik denk dat dat de oorzaak is van de 'hap'-beweging die de rollen nu maken, de ketting voor de aandrijving van de rollen wordt ook gespannen.
De messen lagen nog mooi op elkaar, enkel aan de aandrijfzijde is er 4 à 5 mm speling, die ga ik proberen wegnemen daar. Je spreekt van een detector, hebt u hier soms nog onderdelen of schema's van?
Alvast bedankt!
nh1880
@hakkert6
Dank je voor de info!
boerontour
Een detector is op deze type sf 80 allen achteraf opgebouwd, ik kan je daar verder niet mee helpen, er is ergens vast nog wel iets te krijgen, waar weet ik niet, kijk nog wel in de ronde maar kan je niks beloven, zoals ik al zei met deze types heb ik nooit gewerkt, ik ben ingestapt op 1 van de eerste types 690, 1 seizoen, en toen op een 695 sl en volgende types
fordmajor
@boerontour op de 80 sf heeft geen metaaldetector voor mais alleen voor gras. dit zit in de graspickup en niet in de invoer rollen zoals bij de 600 serie
boerontour
Als ik het goed heb zijn er in de laatste types sf, met die witte kabine, om bouwsets geleverd met oa rvs invoerrollen en een losse unit in de kabine
fordmajor
@boerontour ik heb op mijne ook wel metaal detector op zitten.

de graspick invoer wals is van rvs daar onder zitten de magneeten. op de maisbek zit een gewoone wals in. dus het is alleen mogelijk om met graspick en metaal detector tewerken,.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 80 SF ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!