Foto van een Ford 2000.Na de restauratie. Foto is geplaatst door Prins81 op 05-01-2014 om 13:04:05, met 33 reacties.

Ford 2000

Prins81
Foto van een Ford 2000.
Na de restauratie

Reacties

Allgaier R22
Mooi ding geworden! Maar wordt de voor gril nog wit?
Prins81
Dank je. Nee, de grill blijft blauw. Ik heb nog een origionele folder van de 2000 en op de foto's in de folder is de grill blauw. Ik vind wit wel mooier btw
KevVer
Prachtig !
simon
Netjes,maar nu nog even de orginele uitlaat erop en hij is helemaal af!
Prins81
Er zijn nog wel wat details die ff aandacht nodig hebben, maar grotendeels is hij klaar
ford5000
@Allgaier R22 Een Pre Force 2000 hoort een blauwe grille en blauwe spatborden te hebben.
Ook de koelsleuven langs de motorkap zijn bij deze blauw, zoals het hoort.
De 3000 een grijze grille en blauwe spatborden.
De 4000 en 5000 grijze grille en grijze spatborden.

De hierboven geposte 2000 is dus, op de uitlaat na, 100% origineel gerestaureerd.
Prins81
@ ford5000: De stoel is ook niet origioneel
Allgaier R22
@ford5000 Oh wist ik niet. Weer wat geleerd.
ford5000
@Prins81 Klopt. Er hoort zo'n opklapbaar kuipje op. Wel origineel, maar zit voor geen meter vind ik.
Daarom heb ik ze er zelf ook niet opzitten.
Ik heb per slot van rekening maar 1 rug.
ford5000
@Prins81 Ik zie trouwens nog een niet origineel onderdeel zitten wat ik ook op mijn 5000 heb zitten. De wisselstroomdynamo.
SJB533
Een 64'er?
Prins81
Klopt de dynamo is idd niet origineel. De originele was kapot en toen hebben we deze erop gezet. Kon de stroomwisselaar er ook tussen uit
Prins81
@SJB533 Durf ik niet te zeggen hoe oud de trekker is.
ford5000
@Prins81 Om die reden is hij er bij mij ook ooit tussen weg gegaan, maar als deze het een keer weer opgeeft komt er wel een originele met spanningsregelaar weer tussen.
ford5000
Quote @Prins81:
Durf ik niet te zeggen hoe oud de trekker is.

Kun je het nummer niet weervinden op het koppelingshuis dan?
Prins81
@ford5000 Daar staat wel een nummer, maar verder nooit in verdiept wat er stond.
ford5000
@Prins81 Als je de bouwdatum wilt weten lees dan het verhaal bij onderstaande foto maar eens door.:
Prins81
Dank je, ga ik daar ff kijken.
Prins81
@ford5000

7 E 11

A 153-117

Is dit dus:
Antwerpen
11-05-1967 nachtdienst?

En wat betekend na A: 153-117?
SJB533
Lijkt er wel op!
ford5000
Quote @Prins81:
En wat betekend na A 153-117?

Dat is gewoon het serienummer.
ford5000
Quote @SJB533:
Klopt de bestickering niet geheel...

Waarom niet?
De 6X serie had niet de gehele 4 jaar het bijschrift Dexta, Super Dexta, Major en Super Major.
Meende dat ze daar al eind 1966-begin 67 vanaf gestapt zijn.
SJB533
@ford5000
Ik was niet wakker. Foto uitvergroot en t klopt idd...
ford5000
Quote @Prins81:
11-05-1967 nachtdienst?

Om daar achter te komen zou er nog een A, B, of C achter de 7E11 moeten staan.
A staat daarbij voor nachtdienst, B voor dagdienst, en C voor middagdienst.
Prins81
@ford5000
Dit is het nummer
valmet6400power
@ford5000

Is er nog een kwalitatief verschil tussen een Ford 2000, 3000 en 4000? Het zijn allemaal 3 cilinders maar met verschillende motoren. Is een van deze 3 mechanisch gezien veel beter dan de ander? Dat vroeg ik me af 😄
ford5000
@valmet6400power Nee hoor. Zijn alle drie wel goeie motortjes, zolang je ze maar netjes onderhoud gaan ze erg lang mee.
valmet6400power
@ford5000

En de bak enzo is allemaal dezelfde dus die blijven ook goed dan?
Prins81
@ford5000 Ik heb wel eens gehoord dat de 4000 iets minder goed is dan de 2 en 3. Dit omdat de motor verder is opgeboord met als gevolg dat er te weinig 'body'zit tussen de cilinders zodat de kans bestaat dat het blok inwendig kan scheuren
ford5000
@Prins81 Dat scheuren valt nog wel mee. Het klopt dat ze doordat de boring groter is minder vlees hebben.
In plaats van scheuren willen ze nog wel eens doorrotten van de koelkanalen naar de cilinders als gevolg van cavitatie veroorzaakt door imploderende gasbellen in het koelsysteem waardoor de wanden van de koelkanalen ruw worden en roest en kalkaanslag hun verwoestende werk konden doen. Toch heb je als je het koelsysteem mooi op peil houdt in principe weinig last van dit fenomeen.
Wat ook bijdroeg aan het ontstaan van die gasbellen was de van nature in een 3 cilinder aanwezige onbalans wat trillingen veroozaakte en dus een grotere kans op gasbelvorming met zich meebrengt.
Gevolg van doorrotten van de cilinderwanden resulteert in vermenging van koelwater met motorolie, en alle nare gevolgen van dien.
ford5000
@valmet6400power Bak is bij de 2 en 3000 wat lichter als bij de 4000 want ze hebben ook een lichtere achterbrug. De opbouw is op zich wel gelijk, maar de 2 en 3000 hebben een achterbrug met enkelvoudige reductie terwijl de 4000 een dubbele reductie in de achterbrug heeft om het grotere vermogen aan te kunnen.
claasfan
Mooie ford in zuidbroek

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!