Foto van een Veenhuis 14-2 silagewagen, bezig met maïs hakselen. Foto uit de oude doos ten tijde dat men nog niet zo druk maakte over afvallende lading. Foto is van ongeveer 1981. De Hakselaar is een

Veenhuis silagewagens

radium45
Foto van een Veenhuis 14-2 silagewagen, bezig met maïs hakselen. Foto uit de oude doos ten tijde dat men nog niet zo druk maakte over afvallende lading. Foto is van ongeveer 1981. De Hakselaar is een JD 5820, deze was al uitzondelijk geschikt om zonder wagens om te koppelen percelen los te maaien.

Reacties

caseboy
Wat is wagens omkoppelen?
radium45
@caseboy Bij het beginnen van een perceel de wagen achter de hakselaar doen,
caseboy
@radium45 o dat, waarom deden ze dat eigenlijk, toen konden ze toch ook al achteruit rijden met een trailer
Fendt926Driver
Quote @caseboy:
waarom deden ze dat eigenlijk
wij doen dat nog steeds. veel secuurder opvangen van de gehakselde mais. oude hakselaars hadden niet zo'n blaas capaciteit als nu dus over trekker blazen viel niet mee.
radium45
@caseboy Toen had je nog geen telefoons, mobilofoons en dergelijke. En hier rijdt niemand met kippers wat eigenlijk dan wel een must is.
radium45
Quote @Fendt926Driver:
niet zo'n blaas capaciteit als nu dus over trekker blazen viel niet mee.

klopt, deze JD modellen en dan vooral met de hier in beeld zijnde Coenders pijp konden het wel, Claas had er meer moeite mee.
Fendt926Driver
Quote @radium45:
deze JD modellen en dan vooral met de hier in beeld zijnde Coenders pijp konden het wel,
zo een hadden wij ook op de 5820. herinner mij nog dat je die met dat wormwiel helemaal rond kon draaien. kon zelfs weer zelf voor in de pick-up spuiten.
moest meestal wel zelfde kant naast rijden andere kant stond de pijp te ver weg uit het midden
radium45
Quote @Fendt926Driver:
herinner mij nog dat je die met dat wormwiel helemaal rond kon draaien. kon zelfs weer zelf voor in de pick-up spuiten.

haha, idd. de pijp was zo hoog dat hij over het dak heen rond kon, tot de olieslang en stroomkabel op was.
Fendt926Driver
Quote @radium45:
tot de olieslang en stroomkabel op was.
ha dan hadden jullie de luxe uitvoering ons klepje aan het eind van de pijp trokken we met een staalkabel aan met de grote hendel waar we de pijp ook mee konden draaien
radium45
@Fendt926Driver op de foto kun je de elektrische motor zien zitten voor de klep, het draaien hadden wij ook elektrisch met een pedaal op de vloer.
guus hiddink
Met zo 5820 heb ik nog gehakselt eerst met ee 4rijer jd bek en later met een 6rijer.Machtige machine was dat.
radium45
@guus hiddink Dit waren idd hele dappere machientjes, ondanks het geringe vermogen van die 10.3 ltr motor toch een goede capaciteit. Ik heb de kist met amerikaanse maten sleutels nog compleet. 😛
NAbbink
Deze wagens worden hier door huiskamp ook nog regelmatig ingezet in drukke tijden
radium45
@NAbbink verslijten doe je ze niet, af en toe een nieuwe bodem inlassen en een keer andere banden.
radium45
Deze wagens hebben wij de kleppen aangepast zodat ze hoger los gaan. was altijd een euvel bij dit type
guus hiddink
Zijn idd degelijke wagens je neemt er alleen niks in mee
radium45
@guus hiddink In 1980 toen wij deze wagens nieuw kregen kwamen veel collega loonwerkers kijken... Waren toen mega bakken 😛
guus hiddink
Ja dat wil ik zeggen. Voor toendertijd hadden jullie grote wagens en die trend hebben jullie met de radium45 s voorgezet.Deze wagens had ook niemand in die jaren.
523A-633A
@guus hiddink Vergeet niet Winkelhorst uit Rekken. Die reed in 1975 ook al met een Fortschritt wagen rond, rond 1980 hadden ze er 4 draaien. 3 ervan draaien nog steeds mee in de mais. En de radiums draaien ook al weer mee sinds 1998, waren ook 1 van de eersten in de buurt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis silagewagens ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!