Der kleinsten unter die Compacts!Schlüter Compact 550, eentje van de 18 die ze ooit gebouwd hebben. Dit was nummertje 003 :D. Schlüter besloot in 71-72 om de kleine Super trekkers uit het gamma te h

Schlüter Oldtimers

Schluterfan
Der kleinsten unter die Compacts!

Schlüter Compact 550, eentje van de 18 die ze ooit gebouwd hebben. Dit was nummertje 003 😃.

Schlüter besloot in 71-72 om de kleine Super trekkers uit het gamma te halen, en deze te vervangen door enkele Compact trekkers. De zwaarste Super vanaf dan was de 850, met Schlüter 6 cilinder.

In de Compact-serie, die toen bestond uit 750, 850 en 950, kwam als extra toen de Compact 550 het gamma vervoegen. Deze trekker ontstond door de motor (3 cilinder 3.4l) die in de Super 450 lag, samen te voegen met de versnellingsbak uit de 550. Jammer genoeg kwam een beetje later ZF met de mededeling dat de ZF A200 versnellingsbak uit productie ging... Een goed alternatief moest er toen der tijd waarschijnlijk niet geweest zijn, want al na een jaar verdween de Compact 550 uit de verkoopslijsten bij Schlüter. De lichtste trekker bij Schlüter was vanaf dan, ik spreek over 1972, de Compact 750, met een 70pk Schlüter 3 cilinder 3.5l onder de kap.

Foto gemaakt op de Schlüter Velddagen in Freising, alweer een jaar terug.

Reacties

koen-hanomag
Mooi verhaal en trekker!!
leuk om te lezen

hebben deze ook een volwaardige cabine (dicht/verwarming etc) als de grotere trekkers?
Schluterfan
@koen-hanomag

Standaard hadden deze cabines achteraan een oprolbare doorzichtige doek. Verwarming was optie. Bij de volgende generatie, die in 74 kwam, was de cabine in optie gesloten met een schuifraam, of openklapbaar venster. Verwarming was ook optie, net zoals een openklapbare voorruit. In 76 kwam bij de Super de kipbare cabine, die standaard gesloten was en van verwarming voorzien was. De Compact moest nog wachten tot 78.

Bij de Super's begin de jaren 70 kon ook al Airco krijgen, maar is volgens mij zelden of nooit verkocht, buiten die ene 1500 van de fabriek, die zo'n witte bak op het dak staan had. Bij de jongeren modellen, ik denk vermoed bij de introductie van de nieuwe cabine in 78, was er geen witte bak meer op het dak te zien, en was alles onder het dak geintegreerd.
koen-hanomag
@Schluterfan oke, dus best veel opties, dat zie je ook bij hanomag's er waren ook gewone cabines maar die zijn ook bijna niet geleverd 😞

witte bak op het dak? ik weet niet welke je bedoeld

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Oldtimers ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!