Meerdere Deutz-Fahr trekkers bezig met de bult aanrijden in Duitsland bij Neuenhaus.. Foto is geplaatst door Henk 1120 op 30-09-2016 om 18:39:55, met 32 reacties.

Deutz-Fahr Meerdere

Henk 1120
Meerdere Deutz-Fahr trekkers bezig met de bult aanrijden in Duitsland bij Neuenhaus.

Reacties

JD6930
Zet er dan gewoon een shovel op( zoals de nieuwerwetse verstandige loonwerkers doen)...

Drie van die boerentrekkers op zo'n bult bereikte toch niks mee... ook kun je de zijkant niet aan rijden/vlak slaan.
Henk 1120
@JD6930 Echt op z'n Duits, zonder dubbellucht...
+1
ljdekker
Quote Reactie van @Henk 1120:
Echt op z'n Duits, zonder dubbellucht

Wij rijden ook zonder dubbellucht aan. Lijkt mij dat dat beter aandrukt dan met dubbellucht.
+1
Henk 1120
@ljdekker Dat klopt helemaal, daar heb je zo wel meer werk mee. Vandaar ook het aantal trekkers op de bult. Lekker gezellig zo 😉
ljdekker
@Henk 1120 Ook dat. We hebben ook geen dubbellucht bij de trekker. Mooi makkelijk zo.
Fendt926Driver
@ljdekker bij ons met 11580 kg zware trekker op de kuil moet je wel met dubbel lucht rijden anders gaat de kuil uit elkaar als je boven de muren komt.
dubbellucht rijdt ook sneller aan omdat je breder mee neemt.
rommert14
@JD6930 inderdaad, hier ook een trekker én een shovel op de bult, onze is dan ook net wat groter.
JD6930
@rommert14

Trekker en shovel kan ik wel begrijpen. Maar drie van zo'n trekkers op zo'n kuiltje kost meer als het oplevert lijkt mij.

Hier schijnen ze vroeger ook allemaal met een trekker met zo'n kuilverdelerdinges de bult bijgereden te hebben maar tegenwoordig geen een meer na mijn weten hier in de regio. Allemaal shovels, meeste met bak, enkeling( Michiels) met een of andere variant kuilverdeler. Van Eijck, iets verder weg doet ook beide, trekker en shovel( zal wel per grote van kuil verschillen). Heyns Hijkants, wat dichterbij weet ik zo niet. Enkel maar met wagens tegen gekomen en zie er niet vaak foto's van.

Zo'n bult als bovenstaande zou onze loonwerker ook gewoon met alleen 1 shovel doen. Zo groot ziet ie er niet uit. De shovelmachinist bepaald ook het tempo. Hakselaar kon hier dus gisteren geregeld wachten omdat beide karren aan de kuil stonden of onserweg waren.
rommert14
@JD6930 wij hebben de shovel puur voor het gewicht, trekker doet de rest.
JD6930
@rommert14

Ok. Hier doet de shovel alles wat betreft bijrijden. Zijn altijd mooie strakke kuilen.
rommert14
@JD6930 ja is ook logisch, maar ik kan dat niet. Heb niet veel ervaring met shovels tis omdat we m hebben, dan is het gewicht mooi meegenomen op de kuil.
rommert14
@JD6930 ja is ook logisch, maar ik kan dat niet. Heb niet veel ervaring met shovels tis omdat we m hebben, dan is het gewicht mooi meegenomen op de kuil.
JD6930

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@JD6930 shovels maken hier steeds meer plaats voor trekkers op de kuil.
De shovels hebben veel te veel diesel nodig met vast rijden. Trekker rijdt met zelfde gewicht de kuil net zo goed aan ( zo niet beter) met de helft aan diesel.
rommert14
@Fendt926Driver moet je wel een hele zware trekker hebben om dat gewicht te compenseren, dieselverbruik heb je gelijk in, ding van ons heeft ook veel toeren nodig om op de bult vooruit te komen.
Fendt926Driver
@rommert14 de zware trekkers bij de loonwerkers hier wegen rond de 15 ton. Shovel heeft de verkeerde gewichts verdeling. 80%op de achteras en voorop doen ze de dubbel lucht. Alsof je 5 ton mais voorop kunt scheppen om meer dan 60 % op de vooras te krijgen
JD6930
@Fendt926Driver

Staat er een 939 met dik 5 ton in de hef op dan?

Anders haal je dat gewicht toch nooit?

Hier in de regio is een Volvo L90E een "populair" type bij loonwerkers als ik het goed zie. Een enkeling heeft Case en iets verder weg een 'n Ljungby. Allen wel rond de 15 ton denk.

Tis natuurlijk ieders eigen mening maar mij lijkt een shovel ondanks misschien hoger brandstofverbruik de kuil beter aan rijden en dan ook zeker de zijkanten als een trekker maar das ieder voor zich.
+1
trean
@JD6930 een beetje trekker verdeeld sneller als een shovel. En het aanrijden gaat met een trekker ook beter als je een verdichtingsrol achterop hangt.

(klik om te vergroten)

Met zoon schuif doe je meer als met een shovelbak.
rommert14
@trean moet je wel grip hebben met zo'n schuif das n besten een!
JD6930
@trean

Bij een sleufsilo waar je niet boven de rand uit komt...

En bij een kuil waar je de zeikanten ook moet vlakken/aandrukken dan? Zie ik je met een trekker niet doen. 😉
Henk 1120
@JD6930 Geen probleem hoor, je rijd zo strak langs de kant...
Henk 1120

(klik om te vergroten)

Deze is onderin ook wel goed vastgereden...
JD6930
@Henk 1120

Ziet er strak uit inderdaad.
trean
@JD6930 als je de schuif inklapt ben je smaller dan de trekker en kan je de kant in een silo aanrijden. Kant vlakken gaat ook mooi met een verstelbare schuif. Kant aanrijden is juist lastig met een shovel, als je bij de kant wegstuurt gaat de achteras nog verder naar de kant.
+9
erik9831
Soms heeft iemand jaren een gewoonte om te werken en blijft hij zo verder werken. Als dat voor die persoon zo lukt, waarom er dan kritiek opleveren ? Iedereen werkt met de middelen of de manier die hij goed acht. Mij stoort het helemaal niet, als uitzicht is dit een pak mooier dan een shovel op de bult 😄
1046
Mijn mening is dat een schuif achter/voor de trekker sneller werkt, zeker als er met silagewagens over de kuil word gereden, dan is het zo vlak

(klik om te vergroten)

JD6930
@1046

Gelukkig heeft ieder een eigen mening. 😉

Ik vindt onderstaande mooi werken. Hier is het overigens niet gebruikelijk om met de trekker/wagen van de ene naar de andere kant van de kuil te rijden. De achterkant van de kuil is ook erg stijl en ligt vaak tegen de wei/akker aan.

Er wordt wel achter uit een stukje op gereden.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
ljdekker
@JD6930 het voordeel van 1046 zijn systeem is dat het verdelen direct begint tijdens het lossen. Op jouw foto`s wordt er niet verdeeld/vastgereden als de wagen aan het lossen is. Zelf ben ik ook voorstander van 1046 zijn systeem, maar dat is niet overal toepasbaar.
JD6930
@ljdekker

Tegelijkertijd meteen verdelen/aanrijden zou inderdaad ook wel beter zijn, ook voor de wachttijd. Bij ons reden ze ipv andere jaren dat ze met 3 reden nu met twee( meeste mais dit jaar dichtbij huis, scheelt ook) maar de hakselaar moest geregeld wachten, niet ivm de afstand maar de tijd die op de kuil nodig was, loader bepaald natuurlijk de snelheid.

Maar zoals je zegt, is iderdaad niet overal mogelijk. In een sleufsilo''tje'' bij ons had het door de breedte misschien wel gekund, maar daar is ie nog te kort voor en te weinig ruimte erheen. Zo is dat bij de meeste hier. smalle lange kuilen met 1 kant oprijden zie je hier het meeste. 😉
+1
1046
@JD6930 wij werken met 2 kuilen tegelijk, 2 trekkers om te verwerken , dus altijd lossen en goed aanrijden , bij huis met 2 karren, dus per kuil 1 kar , tijd genoeg om aan te rijden
+1
Valtrapowerr
Met een beetje trekker heb je zo 15 of meer ton op de bult hoor. De amerikaanse series van bijv. jd of case ih zijn daar geschikt voor.
Magnum 255 van ruim 13 ton, doe er voor 1 ton dubbellucht aan, ruim een ton in de hef en een schuif van bijna een ton. Zit je zo aan de 17 ton 😄

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Deutz-Fahr ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!