Kleintjen, bezig met onderweg zijn naar de oude thuisbasis.Deze middag heeft mijn pa Kleintjen weer opgehaald, die hebben we weer nodig bij het houthakselen en hopelijk binnen een paar weken voor het

Schlüter Compact 950 TV

+13
Schluterfan
Kleintjen, bezig met onderweg zijn naar de oude thuisbasis.

Deze middag heeft mijn pa Kleintjen weer opgehaald, die hebben we weer nodig bij het houthakselen en hopelijk binnen een paar weken voor het veldwerk... maar daarvoor moet het eerst maar eens droog worden...

Een week of 2 terug stond mijn hart even stil... Ik had al een tijdje gezien dat één van de framebalken langs de motor gescheurd was. Dat komt door de fronthef, of eigenlijk door het verkeerde gebruik ervan... door de laatste 2 droge jaren kreeg die veel meer voor de kiezen dan anders. Om meer druk op de grond te hebben, hadden wij het ventiel niet in zweefstand gezet. Door de kloppen was een van de framebalken gaan scheuren. Was overigens niet de eerste keer, want vroeger heeft hier een frontlader opgestaan en was al een keer gelast...

De framebalk kon ik mooi herstellen en heb ik zelfs versterkt, maar bij het monteren viel mij nog wat anders op. Zo bleek ook de dwarsplaat van de ene kant van de motor naar de andere helemaal doorgescheurd, en dan nog op beide plaatsen! Daardoor kreeg ik de herstelde framebalk niet op zijn plaats. Dat was mij nog niet opgevallen. Ik werd even niet goed. Ik ben dan maar gelijk begonnen demonteren. Fronthef eraf, de hele voortrein ervanvoor weg... De dwarsplaat kon ik gewoon laten laseren op mijn werk.

Ondertussen was mij nog wat opgevallen... de radiator was beginnen lekken, ook dat nog. Die ook maar gelijk gedemonteerd en binnen gedaan bij iemand die niet anders doet dan radiatoren herstellen en reviseren. Als ik dan toch al zover was, maar gelijk de V-riemen van de oliepomp vervangen. Die waren een eigenlijk een slagje te lang dan wat in de boeken staat. Vervangen viel eigenlijk ook nog niet mee. De maat die Schlüter opgaf is echt wel heel krap, plus dat ik slecht aan de riemschijf op de krukas kon. Die er toch uiteindelijk opgekregen. Ondertussen nog wat klein spul hersteld of aangepast. De urenteller had er weer de brui aangegeven, dus die is ook weg geweest voor revisie en ondertussen weer ingebouwd.

Nu kan ik hopelijk zonder problemen met Kleintjen het veld weer in...
+1
schluterman
@Schluterfan weer gemaakt?
+4
Schluterfan
@schluterman
Ja, ik heb een geluk dat ik Kleintjen bijna uit mijn hoofd ken, doordat ik die zelf helemaal uit elkaar gehad heb en weer heb opgebouwd. Zo weet ik ook hoe ik eraan moet beginnen. Maar toch. Had de tijd liever in de 6600 willen steken. Maar goed, zo vind ik nog altijd wel iets wat ik eraan wil verbetern of veranderd wil hebben. Ik kan het ook nooit laten... Als ik mijn pa bel zegt hij altijd, doe maar wat je denkt te moeten doen en tkomt wel goed.
+3
peeke
@Schluterfan Gelukkig dat je het allemaal zelf opgelost krijgt . Als je zo een werken bij een mechanisatiebedrijf moet laten uitvoeren , denk ik dat je hart helemaal stil staat 😃
+1
schluterman
@peeke en dat ze zoiets bijna nog nooit hebben gezien bij een lmb laat staan eraan gesleuteld hebben
+2
Schluterfan
@peeke

Ja ik doe eigenlijk alle mechanisatie zelf en hebt geluk dat ik dingen nieuw kan (laten) maken op mijn werk. Anders zou het soms wel eens uit de hand lopen met de kosten denk ik. Mijn pa heeft dan nog het geluk dat hij een goedkope mechanicien heeft die zijn uren niet rekent 😂

Reacties

+4
Kramer U800
Dat zijn geen leuke verrassingen. Hopelijk gaat het nu niet meer voor komen.
+1
valmet6400power
@Kramer U800
Nouja beter dat hij er nu achter komt dan op een moment dat er iets scheurt/afbreekt/krom gaat. Maar vrolijk word je er allerminst van inderdaad..
+2
Kramer U800
@valmet6400power Dat is zo, geluk bij een ongeluk. Trillingen en piekbelastingen maken meer kapot dan je lief heb.
+2
draaipiet
Prachtig plaatje / trekker

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Compact 950 TV ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!