Illustratie van:

Lemken Ploeg - hoeveel pk voor een lemken 140 op zware klei

Om mijn hobby uit te breiden ben ik van plan om een lemke 140 vario opal aan te schaffen kan een fendt 311 lsa deze wel baas op de klei grond

Deel dit topic

Reacties

Axeor
Een drie schaar misschien.. Een vier schaar wordt wel wat dol met een 311 denk ik.
marcoje
Hebben hier echte betuwse klei maar hij zou hem wel aan kunnen Axeor
mdoornekamp
Op mooie klei zal een 4 schaar nog net gaan. Onder zwaardere en nattere omstandigheden wordt het wel moeilijker. Hangt er ook van af of je ploegbanden en genoeg gewicht op de fronthef hebt.

Ik ga er van uit dat het een ploeg met lange M50 rister is? Die trekken zeker niet licht. Maken wel mooi werk.
+2
Rood bloed
Onder gunstige omstandigheden zal het net kunnen. Deze fendten zijn niet zwaar genoeg, dus je moet ze al gaan verzwaren. Onder zware omstandigheden zal het niet gaan. Wat is de werkbreedte 50cm/schaar of 30cm/schaar, maakt nogal wat uit. Wij ploegen thuis met een Kuhn
4-schaar vario ploeg(1,20mtr tot 2mtr. werkbreedte) met ruim 140pk. Bijna alle grondsoorten op max. breedte te ploegen maar er is een stuk van ongeveer 2ha. plakleem waar je zelfs met 1,20mtr. snijbreedte bijna niet doorkomt, zo taai (inmiddels grasland van gemaakt). Zo zie je maar dat je moeilijk een algemeen antwoord kunt geven.
MaxxuM4ever
Ik zou voor een 3 schaar gaan als het zware klei betreft. Een buurman hier heeft jaren met een Fendt 511 geploegd met een kverneland 4 schaar en het was iedere gang een gevecht om aan de andere kant te komen. Moet ik wel zeggen dat hij op michelin xm108 ploegde.
Wij ploegen al jaren met een maxxum 5150 op Palude PD360 banden met een rumptstad 3 schaar op wieringermeerklei en die heeft 90% van de tijd vermogen en grip zat om het te doen met flink gewicht in de fronthef.
mdoornekamp
@MaxxuM4ever een fendt 311 zal ongeveer net zo zwaar zijn als jullie Maxxum.

Ik rij zelf met een jd 6630 met 4 schaar Lemken. Met pirelli Palude banden kan die het onder de zwaarste omstandigheden nog niet aan.
valmet6400power
@MaxxuM4ever

Ik weet wel dat jullie grond wat zwaarder is dan bij ons maar wij hebben jaren met de Valmet van 100 pk geploegd voor een 3 schaar met nog geen 400 kilo voorin op xm108 dat ging prima 😄
+1
930triplemaaier
Heb met 125pk echte rivierklei geploegd. had toen van de 4 schaar heel snel een 3 schaar gemaakt
+2
mdoornekamp
@930triplemaaier had je wel een John Deere dan?
valmet6400power
@mdoornekamp

Een Fendt hahaha
chrisN
Water in de ploegbanden en voldoende gewicht voor aan de neus dan gaat een 3 schaar wel maar 4 wordt meestal tobben
marcoje
Kijk aan deze info heb ik wat aan supper
ik ploeg normaal deze grond met een fendt 308 lsa rumptstad 2 schaar wentel dan ploeg ik op zijn breedste en kan ik de ploeg goed baas de lemken 3schaar vario opal kan je natuurlijk makkelijk smaller zetten ik denk dat hij hem dan wel aan kan de achter banden van de 308 hebben nog 20 mm profiel en voor hangt 130 kg gewicht
deJong
@marcoje eeuhm in welke staat is je rumptstad ploeg?
marcoje
@deJong goede staat
deJong
@marcoje toevallig een tw40? als je op de klei zit?
Jasperfendt
Of een 3+1 ploeg
marcoje
@Jasperfendt moet wel hobby blijven ;P
vanmeij
Ga voor de drieschaar! waarschijnlijk loopt dat net mooi. wat voor banden heb je onder de 311?
marcoje
@vanmeij Goodyear 18.4 met aardig profiel achter
vanmeij
@marcoje dan komt dat wel goed
marcoje
Hoe veel frontgewicht zal er aan moeten heb een fronthef
mdoornekamp
@marcoje als het zwaar gaat mag je frontgewicht net zo zwaar zijn als je ploeg. Een 3 schaar ploeg is in aanschaf ook veel goedkoper omdat daar niet zo veel vraag meer naar is.
930triplemaaier
@mdoornekamp 1000 tot 1200kg
MaxxuM4ever
@mdoornekamp dapper trekkertje, 100 pk voor een 5 schaar. Wel aardig slip maar komt er redelijk door
mdoornekamp
@MaxxuM4ever ja gaat net aan. In een natte plek of wendakker blijft ie waarschijnlijk staan. Maar deze jongen vertelde dat de 5e er makkelijk af kan
marcoje
@930triplemaaier ik denk dat 1200 kg aardig zwaar is de trekker weegt ook al aardig wat hoor
930triplemaaier
@marcoje valt wel mee hoor
in zuidelijk flevoland knopen ze 2000/2500kg voorop in combinatie met een zware 5 schaar. Dan kun je ook flink gebruik maken van de trekkrachtregeling en daardoor behoorlijk extra gewicht op de achteras krijgen. Nadeel is dat je dan wel voldoende gewicht in de neus van de trekker moet hebben omdat je dan de vooras weer ontlast.
marcoje
@930triplemaaier oke gaan eerst een gewicht van 550 kg erin hangen dan kunnen we er altijd nog bij hangen het is toch een beetje afwegen denk ik
mdoornekamp
@930triplemaaier Zo heel solide is een 311 ook niet. Achter portaal assen en geen door lopend frame.
marcoje
@mdoornekamp hoe bedoel je dat ?
mdoornekamp
@marcoje ik heb op mijn jd 6620 wel eens 1500 kg gehad met ploegen. Dat zou ik met zo'n fendt direct niet doen
marcoje
@mdoornekamp word veel te gek denk ik eerst maar is 550 eraan hangen
930triplemaaier
@mdoornekamp is met fronthef dus ga ervan uit dat ie een subframe heeft
marcoje
mdoornekamp
@marcoje sub frame tot aan de achteras?
marcoje
@mdoornekamp volgens mij niet durf ik niet zeker te zeggen
930triplemaaier
@mdoornekamp dat frame zit weer aan versnellingsbak geschroeft bij de koppelingshuis. Als je orginele fendt fronthef hebt zit daar ook je bevestiging van de orginele fendt voorlader bij in verwerkt
dat subframe is puur om de motor te overbruggen
marcoje
@930triplemaaier is niet origineel volgensmij zal is kijken voor foto
mdoornekamp
@930triplemaaier mijn 6620 met 1300 kg. 130 pk
Pirelli Palude 20.8 r38
arjanvw
@mdoornekamp Ploegt deze 4 schaar Kverneland niet lichter dan een 4 schaar lemken?
Wij hebben een keer een 4 schaar Lemken op demo gehad en viel toen enorm tegen gua trekkracht vergeleken met een Overum ploeg.
DualPower
@arjanvw Vergelijk je de Överum dan weer met de Kverneland, dan krijg je hetzelfde! Kverneland trekt het lichtst van allemaal.
mdoornekamp
@DualPower ik denk dat Overum en kverneland niet veel verschillen kwa trekkracht. Ze keren allebij wat minder. De kverneland is echter een stuk duurder. Dus ik zou de Overum kopen.
DualPower
@mdoornekamp Ik weet het wel zeker want dat is gemeten. Wat een goede kering is zijn meningen nogal over verdeeld. Maar bij ploegwedstrijden zie je heel weinig anders dan Kverneland 😀
JD3010
@DualPower Ploegwedstrijden is toch wat anders dan praktijkploegen.
DualPower
@JD3010 Dat ben ik met je eens maar bij wedstrijdploegen wordt wel zeer nauwkeurig naar de kering gekeken.
JD3010
@DualPower Dat weet ik, maar welke ploeg is niet verbouwd of speciaal aangepast voor de wedstrijd? Vaak ligt het er wel prachtig bij.
+1
mdoornekamp
@DualPower met wedstrijden zijn de omstandigheden vaak veel beter. Droog en lichtere grond. En vaak wordt er smaller en ondieper geploegd. Wij rijden ook wel 18 inch breed en 28 cm diep op taaie grond
mdoornekamp
@arjanvw lemken trekt zwaarder maar keert ook beter. Het xl rister van Overum is wat smaller
arjanvw
@mdoornekamp Wat bedoel je precies met smaller? De vergelijking die wij toen hadden was helaas niet representatief.. we ploegde toen met de Fendt 512 en ging met de Overum prima, maar de Lemken was en trok te zwaar {voor die trekker) dus kregen we geen mooi ploegwerk. Qua constructie wint de Lemken het absoluut van de Overum!
mdoornekamp
@arjanvw de Overum drukt de grond minder ver door. Omdat de risters korter zijn. Of smaller. Ligt eraan van welke kant je het bekijkt.

Had je toen een m50 rister of w52
930triplemaaier
@mdoornekamp stugge klei kost meer moeite omdat je die verder door moet drukken voordat ie uit zichzelf door rolt en stugge klei plakt meer. Vooral met worsten ploegen speelt dit maar daar staat tegenover dat vaak dan wel weer genoeg trekkracht kunt ontwikkelen door de stevige ondergrond mits de ballastering en bandenkeus van de trekker goed is. En de ballastering daar schort het nog wel eens aan. En dan bedoel ik de trekkrachtregeling in combinatie met het frontgewicht.
mdoornekamp
@930triplemaaier en de topstang ik het vaste gat. En een steunwiel is eigenlijk een tast wiel
930triplemaaier
@mdoornekamp inderdaad en dan de trekkrachtregeling zo hoog dat ie de ploeg net niet op tilt
mdoornekamp
@930triplemaaier ja dat hangt een beetje van de grondsoort af en hoe zwaar het gaat. Ik begin altijd met de meng regeling (blauwe draaiknop) op twee en half
arjanvw
@mdoornekamp Het W52, volgens mij het meest gangbare op de zware klei. Zelf ben ik wel tevreden over het leren van het XL rister, ploegt de gewas resten goed onder en keert hem niet te ver door zodat de nabewerking met rotorkopeg minder vermogen en tijd kost. De Lemken keert verder zodat je met de kopeg in de ronde rug van het geploegde zit te draaien...
marcoje
@930triplemaaier subframe overbrugt de motor tot aan de cabine waar de voorlader haken aan zitten
930triplemaaier
@marcoje dat was ook wat ik bedoelde dan kun je zonder problemen 1000kg in de fronthef hangen
930triplemaaier
@marcoje als er ook voorlader haken op zitten is het een orginele fendt fronthef
marcoje
@930triplemaaier nee zitte er niet op
930triplemaaier
@marcoje kun je eens een foto ervan posten?
MaxxuM4ever
@marcoje wij ploegden voorheen met 400/500 kg voorop (standaard broodjes), maar sinds we met 1000 kg beton voorop ploegen trekken die voorwielen 200% meer. Water in de wielen is beter maar dat verwijder je minder makkelijk
marcoje
@MaxxuM4ever heb ooit een gereedschap bakt in fronthef gemaakt passen precies 30 grindtegels in is 30x35kg=1050 kg kan het proberen natuurlijk
mdoornekamp
@marcoje je kan eerst beginnen met 700 of 800 kg. Dat deed ik 10 jr geleden ook met jd 6506 met 3 schaar.
930triplemaaier
Het lijkt wel dat ie speciale ploegbanden achterop heeft dat scheelt al een heel stuk. maar als ie 6km/h rijdt is het ook wel op met de pret
mdoornekamp
@930triplemaaier ik denk dat ie op radar nog geen 5 rijdt
@mdoornekamp

Te grote banden? Of waarom heb je die spanbandjes aan het spatbord vast gemaakt naar het dak?
+1
mdoornekamp
@TerraJohnDeerefan banden zijn iets groter door de hoge nokken. Als die een brok klei mee nemen, kan de spatbord verlenger dubbel klappen
marcoje
Zal er is een foto van maken

(klik om te vergroten)

marcoje
@marcoje van de fronthef zelf
marcoje
@marcoje van de fronthef zelf
930triplemaaier
@marcoje dat lijkt mij een zuidberg fronthef maar als het frame tot net voor de cabine loopt is het geen probleem. Tot daar loopt ook het subframe bij de orginele fronthef
bert korving
Afgelopen najaar zo'n 30 ha geploegd met deze Agrotron 85 met 4 schaar.
Ging buitengewoon best met 1500 kg op de neus, op de écht zware stukken moet je alleen geen record snelheid verwachten.

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@bert korving Dit gaat ook. Jd 6630

(klik om te vergroten)

+3
fendth
7 jaar ervaring met een 4 schaar Lemken variopal op zware zeeuwse klei tot 50% afslipbaar met een Fendt 311 zonder ploeg banden
+1
cynthiaxx7
Staat nog wel een foto van die ploeg op mijn profiel maar daar staat wel de 714 er voor @fendth
+1
Wimsumar
Beste FendtH:

Quote Reactie van @fendth:
7 jaar ervaring

En? Het vloeken erbij verleerd?
fendt2015
@fendth @cynthiaxx7 leuk dat jullie weer eens online zijn
+1
AutoCommand
3 Schaar moet zeker lukken. Wij ploegen hier met een New Holland 8340 met 3 schaar rumpstadt op de zware klei zonder moeite.
MaxxuM4ever
@AutoCommand dat zal wel genieten zijn met een 7.6L turbo motor als uitzicht tijdens het ploegen
AutoCommand
@MaxxuM4ever Ploegen is altijd al genieten 😃
Ritchie
@MaxxuM4ever

Dat geluid van die trekkers is ongekend 😉
ares697
Hoor de laatste tijd genoeg verhalen van boeren die met een lichte trekker een zo groot mogelijke ploeg willen. Vermogen is vaak niet het probleem maar het vermogen overbrengen op de grond wel. Ik zou kiezen voor een 3 schaar, dan kan je waarschijnlijk wel harder rijden om te compenseren en heb je geen problemen in een slecht jaar.
marcoje
@ares697 klopt ik wil zo min mogelijk slip hebben dus zal zeker voor een 3 schaar gaan
valmet6400power
@ares697
Toch kun je beter met een 4-schaar rijden dan met een 3-schaar want je rijdt gemiddeld niet zomaar 25% harder waarbij je dezelfde capaciteit hebt.
Wij hebben zelf ook een 3-schaar omdat we dan inderdaad onder natte omstandigheden ook knap kunnen ploegen en als het mooi valt met aanzienlijk minder motortoeren kunnen rijden!
stannetje96
@valmet6400power de 4e ken er ook af alst moet
valmet6400power
@stannetje96
Ja ook nog zo inderdaad 😄
Pauls
Wat ik ook in overweging zou nemen is dat de gehele trekkerbreedte geploegd kan worden. Ikzelf heb maar 80 pk met een 3schaar nodig, op de zandgrond gaat het makkelijk, maar op de zwaardere leemachtige grond rij ik versnelling lager, soms 2 lager. (dan rij ik nog maar 4a5 km/h)
Gaat ook nog goed. Wat ik wel moet zeggen is dat ik meestal losgewerkte grond ploeg en bovenop droge grond, wat wel scheelt in trekkracht.
+1
Rood bloed
In een van bovenstaande topic's heb ik vermeld dat wij ploegen met een 4-schaar varioploeg.
Gaat allemaal prima behalve op een stuk grond van 2ha met zeer taaie plakleem; moeten we ploegen op z'n smalst om er dan nog moeizaam door heen te komen. Onze loonwerker zag dat geploeter en dacht dat kan ik beter en veel sneller. Hij nam de uitdaging aan met z'n Jonge Deerne uit de 7000 serie en 5-schaar Lemken. Hilariteit alom want toen de ploeg op diepte (22cm) was stond ie helemaal stil, eerst sloeg de motor af en daarna groef hij zich in. Kortom wat ie ook deed 't bleef eentotale afgang. Jaren geleden gebeurt maar nog regelmatig bron van groot vermaak.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Lemken Ploeg en hebben de trefwoorden vario , ploeg , fendt , hobby , fendt 311 , lemken en grond geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
90
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
1.416