Illustratie van:

Fordson Dexta - welke olie moet in de achterbrug en versnellingsbak

Welke olie moet in de achterbrug en versnellingsbak?

Deel dit topic

Reacties

lutje-ford
Volgens mij 10W30 hydraulische smering circa 19 liter
Wimsumar
Beste LutjeFord:

Quote Reactie van @lutje-ford:
Volgens mij..........

Huhhhh?
En dat terwijl je zelf een Dexta-website hebt met daarop de Dexta gebruikershandleiding (incl. olievoorschrift).

Pdf. blz. nr.: 26/27:

lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…
yannickv
Het zal meer een sae 90 zijn.
old man jose
Weer die eeuwige discussie over een FORDSON achterbrug.

gewoon een SAE 90 olie erin kieperen dingen zin allemaal meer als 50 jaar oud, toen ws gewoon de tandwielen en hefinrichting één.
Staat gewoon in een handboek.
+1
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
gewoon een SAE 90 olie erin kieperen

Zo gewoon is dat niet.
In het instructieboekje staat een voorgeschreven oliehoeveelheid voor versnellingsbak (13,07 liter) en voor de rest van de achterbrug (19,32 liter). Het mag (moet?) dan welliswaar SAE-90 voor beide reservoirs zijn, maar als de trekker wordt uitgewisseld met andere trekkers voor hydraulisch bediende machines/werktuigen, dan zal weldegelijk rekening gehouden moeten worden welke olie er in het hydraulisch systeem van de andere trekkers zit en in de DEXTA dezelfde te doen. Dit omdat een DEXTA de meest ongevoelige zal zijn voor olievermenging/ c.q. afwijkende soort olie in achterbrug/hydraulisch systeem.
old man jose
@Wimsumar Deze trekker stamt uit een tijd dat dit nog niet terzake diende Wim en de man vraagt wat voor olie er in moet en hoeveel.
Jeschrijft dat deze trekker overgevoelig is voor olievermenging , dus het voorgeschrevene gebruiken is dan toch het meest voor de hand liggend, of zie ik dat dan weer verkeerd
+1
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
overgevoelig.............of zie ik dat dan weer verkeerd

Ja. Ik schreef namelijk wat anders: ongevoelig.
jammermaarhelaas
NH 410 B (ook bekend onder de naam Multi G) is volgens mij sowieso goed (misschien niet t beste, maar beter goed dan matig). Het gaat ook in de Ford 1000 serie modellen met trommelrem en doordraaiende aftakas. Dit is een universele transmissieolie die bij de NH dealer te koop is voor een redelijke prijs. Dit kan ook in de versnellingsbak.
Je zit dan ook goed als je de buitenwerkende hydrauliek gebruikt van werktuigen die ook met andere, modernere tractoren gebruikt worden zoals @wimsumar al zei.

Het gebruik van een specifieke hydrauliek olie (zoals een shell tellus) raad ik af. Buiten de hef en externe hydrauliek heb je ook een eindvertraging en differentieel die tandwielolie nodig hebben, hier is een specifieke hydrauliek olie niet voor bedoeld/gedoped.
Coeneuh
Bij mijn super dexta zit er gewoon motorolie in en werk perfect voor hydrauliek en boite 10w40 10w30 kan ook maar geen 80 w 90 !
jammermaarhelaas
@Coeneuh

Waarom geen 80W90?

Motorolie in een hydraulisch systeem geeft vroeg of laat dure consequenties!
Motorolie is voor de motor en eventueel een tandwielkast, maar geen hydraulisch systeem, dat kost je op den duur de pomp.
jammermaarhelaas
@Coeneuh

Heb je verder gelezen dan de eerste reactie? Hier staan ook reacties van onder andere @wimsumar en @ford5000 in, evenals van mijzelf. Als je die leest zul je consistentie waarnemen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden olie , versnellingsbak , achterbrug , fordson , dexta en fordson dexta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0