Fordson Dexta - er komt witte rook uit men uitlaat wat kan het prb zijn

Ik heb zo een jaar geleden een fordson dexta gekocht en gerestoreerd nu heb ik het prb dat er witte rook uit mijn uitlaat komt bij het starten en ook bij een laag toerental zo'n 800tr wel veel minder dan. als ik dan gas bij geef komt er een grote witte rookpluim uit dit heb ik ook als mijn moter warm heeft. mijn tank is proper ik heb nieuwe fielters gestoken de motor draait mooi door hapert niet blijf op een mooi toerental doordraaien. wat kan het prb dan zijn ??mss weten jullie het mvg joachim
joachim-de-cuyper

Reacties

stephan-inter
Komt witte rook ook nog steeds als hij een half uur echt gewerkt heeft dus goed warm?
Hoe is jou koelvloeistof peil?
Ben bang voor een lekke koppakking of scheur
Hanjelle
Heb je druk op het koelsysteem? Lijk me inderdaad een probleem met koppakking/scheur. Als hij koelvloeistof gebruikt, of eruit gooit, is dat waarschijnlijk de oorzaak
Heeft nog niet veel gedraait altijd maar kort de laatste tijd maar vandaag toch een half uur zeker mee rond gereden op volle toeren dan was het minder en heb het dan terug als hij wat stil stond het water stond nog op peil als ik stopte
Ik heb wel druk op men koelsysteem mss dat hij doorgeeft
Hanjelle
Ben dr bang voor...
Is dat een grote kost of niet heb daar geen ervaring mee?
Sanderford
@joachim-de-cuyper als de kop niet gescheurd is valt t mee heb een complete koprevisie laten doen voor 200,- inclusief pakkingen
valmet6400power
@Sanderford
Dat is niet duur evengoed?

@joachim-de-cuyper
Omdat je koelvloeistof warm wordt zet het uit en komt er dus druk in het systeem, dus dat er druk op het systeem staat zegt niks. Wel als je koelvloeistof heel erg borrelt als je motor (stationair) loopt..
Sanderford
@valmet6400power bij mij is het echt goed gegaan. is gebeurd door een bekende die de machines van z'n baas mag gebruiken buiten werktijd om wat werk voor zichzelf te doen is dus gebeurd tegen een belasting aantrekkelijk tarief

Wel konden we de oude kleppen nog gebruiken na een slijpbeurt
stephan-inter
Iedereen heeft druk op zijn koelsysteem als het warm is. Beste is laten afpersen bij een dealer.
Zal het eens laten nazien wat er aan de hand is alvast bedankt
Hanjelle
Dat klopt, maar keiharde slangen en heel veel druk is niet normaal. Voor zover ik weet bouwt een perkins niet heel veel druk op. Mijn Dexta in ieder geval niet. En mijn shovel waar een vergelijkbare motor in zit ook niet.

Qua kosten lastig in te schatten. Bij alleen koppakking vervangen een paar tientjes als je het zelf doet. Als de kop ook gevlakt moet (sowieso beter) een paar honderd euro. En als je een nieuwe kop moet ligt het er aan of je een goedkope en goede tweedehandse, een reproductie of een originele koopt. Ik heb mijn cilinderkop van mijn shovel helemaal laten reviseren en was daar bijv 800 voor kwijt. Vlakken, nwe kleppen en geleiders
stephan-inter
@Hanjelle
Onze shovel ook perkins.
Is een blok ZONDER bussen.
Wand was afgelopen jaar gescheurd.
Blok toen opgeboord en bussen in laten zetten.
Was wel een aardig duur geintje.
Hanjelle
@stephan-inter in mijn shovel zit een 3.152.4. Met bussen dus. Weet ik helaas aangezien ik de motor heb moeten reviseren. Duur geintje idd
Wimsumar
Beste Joachim-de-Cuyper: Waaruit bestond de restauratie wat de motor betreft?
Witte rook kan diverse oorzaken hebben.
Rookvormen:

dieseldokter.nl/?page_id=507

B.T.W.: Wat voor een ''brandstof'' heb je in de tank?
@Wimsumar de rode mazout die ze nu gebruiken voor de nieuwe tractors dusja denk niet dat het daaraanligt
Brouwerdk
Is de brændstof inspuitpomp los geweest?
Als deze te laat staat dan rookt hij ook wit.
@Brouwerdk neen is niet los geweest
Brouwerdk
Start hij vlot?
Brouwerdk
Je kunt eventueel de inspuitpomp iets eerder zetten (oude punt markeren ). Door slijtage in de distributie kan het zijn dat het inspuitmoment te laat wordt en dit resulteert ook in witte rook. Dit moet je proefondervindelijk uitvinden. De pomp kan vaak in de sleufgaten van de bevestiging verdraaid worden . Dan moet je hem tegen de draairichting van de motor in verdraaien.
3130ls
Je moet hem eens starten en in de radiator kijken. Als hij dan borrelt is de pakking lek
fendt2
Je kan ook de moter even warm laten draaien. En dan de verstuiverleiding een voor een los draaien kun je zien van welke cilinder het komt. Weet wel dat ik dit ook heb gehad met een dexta. Maar hoe dat toen opgelost is weet ik niet meer.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden rook , rookpluim , uitlaat , motor , toerental , warm , starten , fordson , dexta , gas , hapert , witte rook en fordson dexta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!