Trekt een trommelmaaier zwaarder als een schijvenmaaier ?

Ik heb altijd begrepen dat een trommelmaaier niet zwaarder moet trekken dan een schijvenmaaier, ook heb ik dit geloof ik gelezen in een test, maar ik begin steeds meer te twijfelen.
heeft iemand hier miss ervaring met schijven en trommelmaaiers en weet je ook wat (veel) zwaarder trekt?
(zitten te denken om 3mtr getrokken trommel en 3 mtr front trommel met kneuzer tussen 125pk nominaal, 135 max en 145 incl. transport boost toe te passen 😛 )

Deel dit topic

Reacties

Siebenga
Bij mijn weten trekt een schotel makkelijker 😄 misschien zoekfunctie van de site gebruiken.. is al veel gesproken over de 2 soorten

beste zoekfuntie

tractorfan.nl/topic/140/

meerdere topics

tractorfan.nl/topic/3800/
tractorfan.nl/topic/756/
tractorfan.nl/topic/259/
massey8690
Ok, had ik al gedaan, maar die laatste zat er niet bij, daar heb ik wel wat aan denk ik, dus het zal er net om lopen, veel snelheid zal je dus niet krijgen met 135 pk.
HollandNew
Is het een kuhn? de kuhn schijvenmaaiers trekken iets zwaarder (onze dx 3.65 kon een 2.83m deutz trekken met kneuzer en een 2.83m kuhn is net te gek
bart H
Ja en let op met kneuzer want dat trekt ook nog wat zwaarder
BEboer
Trommelmaaiers trekken veel zwaarder 100% zeker schijvenmaaiers is gewoon het gras afmaaien, de trommelmaaier verliest ook vermogen door het op zwad leggen, ik dacht hierdoor.
ford8630power
Daar kun je nog wel eens gelijk in hebben DEboer. Wij hebben een hele poos een JF 2,80m getrokken trommelmaaier gehad, en die trok veel zwaarder dan de JD 2,80m die we nu steeds hadden.
FENDTfarmer
Trommelmaaiers zijn met opstarten zwaarder. maar met maaien is het werk lichter, mede doordat ze een grote radius(diameter) hebben. vergelijk dit maar met een vliegwiel. die gaat door de grootte en massa ook meer door.
fendt-412
Ze zeggen inderdaad dat trommels lichter trekken.
Heb hier andere ervaringen, de lely 280 trekt lichter dan een claas trommelmaaier.
Nu trekt lely sowiezo al vrij licht door de apparte aandrijving.
De trommelmaaier kon bij een dikke snede het gras met 15km/u niet meer kwijt, trekker smoorde terwijl de achtermaaier, schijven het gras nog netjes kwijt kon.
BEboer
Ik keek ff men cursus na dit staat er in, "Trommelmaaiers zijn zwaarder van bouw dan schijvenmaaiers. Ze kunnen een zwaar gewas goed verwerken en brengen het gemakkelijk op strakke zwaden. Schijvenmaaiers zijn lichter gebouwd maar vragen ook minder vermogen en zorgen gemakkelijk voor open zwaden, wat het drogingsproces van het gras versnelt.
djeetn
Onze loonwerker had vroeger een Vicon trommelmaaier met kneuzer en breedspreider. Die vroeg wel meer vermogen dan de Kuhn schijvenmaaier die hij nu heeft. Is wel logisch want die trommel legt eerst het gras op een zwad en dan moet toch weer gespreid worden.
KHD Deutz-Fahr
Wij hebben nog een oude trommel maaier voor de weg kanten, daarnaast hebben we een schijvenmaaier van 2.40, met kneuzer, een Deutz-Fahr, hiervoor hadden we een Deutz-Fahr trommel maaier van 2.30 meter, ook met kneuzer. Een trommel maaier trekt veel zwaarder dan een schijvenmaaier, maar een trommel maaier gaat veel langer door, in dicht gewas, en er kan minder aan stuk, zitten minder onderdelen aan.

Wie zegt dat een trommel maaier lichter trekt dan een schijven maaier, is niet goed wijs.
pino
Trommelmaaier vraagt veel meer vermogen
KHD Deutz-Fahr
Hier in de buurt is de helft trommel maaier en de helft schijven maaier. Er zijn boeren die zweren bij een trommel maaier. Die zeggen dat een trommel maaier een betere bodemvolging heeft, ik heb de verschillen kunnen zien op verschillende stage bedrijven, en ik moet zeggen, een trommel maaier heeft idd een betere bodemvolging (vooral in veengebieden, zijn trommel maaiers erg populair), ook is een trommel maaier eenvoudiger af te stellen, en is er minder onderhoud aan. Als onze maaier aan vervanging toe is, zal het misschien weer een trommel maaier worden, of de loonwerker met zijn big M.
martijn-fendt
Niks beters dan een trommelmaaier, schijvenmaaier is niks, wji hebben een pz 212 en vicon dmp 240 en soms maait die nie goed als het gras lang is of e nat trommelmaaier maait altijd goed en gaat niet verstopt zitten, opzich wel mooi dat kuhn ze weer maakt nu. en idd trommelmaaier maait altijd messen slijten wel iets sneller maar goed makkelijker in onderhoud klopt ook, wij merken het verschil goed bij de schijvenmaaier en trommel
Deere17
Denk dat een vrouwtje harder trekt 😃
martijn-fendt
@ deere 17, hahah zo kun je het ook bekijken XD
jd user
Ik maai vele honderden hectares per jaar.Heb vele maaiers in mijn bezit gehad.Ook de pz en.Die waren goed ,maar veel te bros in het ijzer.Ze breken allemaal af bij de bok.En de assen kunnen het ook niet houden.Zijn zó krom.Dan krijg een zingende trommelmaaier.

Krone schijvenmaaier is een en al een rampending.Je hele hefarmenset van je trekker torst .Kuhn is veel te wiebelig.Maar volgt de bodem wel goed.

Ik ben nu bij claas trommelmaaiers beland.Deze gebruik ik al 14 jaar en heeft qua constructie geen breekpunten.Hij zoemt altijd heel fijn .Het ijzer roest ook niet gauw door.maait het gras egaal eraf en is qua gewicht niet veel zwaarder dan een schijvenmaaier.Ik gebruik geen kneuzers.
Ik maai dan ook met 270mtr voor en 270 mtr achter.
Maar goed....dit is mijn ervaring.Misschien heeft iemand anders wel andere ervaring ermee
martijn-fendt
Onze pz is nu trouwens ook kapot een of andere as afgebroken, maar we hebben ook een vicon en die heeft al 3 x de aandrijving kapot gehad, die is niks waard.
Fendt615LSA
Martijn zei: opzich wel mooi dat kuhn ze weer maakt nu.

Dat zijn gewoon Deutz/vicon maaiers. Kwestie van andere kleur en stikker.....

Wat ik altijd begrepen heb: schijven maaier kan goed werk leveren, trommel maaier levert goed werk.
jd user
Dus conclusie.....Allemaal een claas trommelmaaier aanschaffen als je aan vervanging toe bent van je huidige maaier.
Heb je een kwaliteitsmachine voor een betaalbare prijs met lange levensduur!!!
pino
Wij hebben pz 1.85 maar bij de bok zijn ze te licht
martijn-fendt
Die niewe maaiers van kuhn is tog licentie van pz
staat ook pz 300 op of net welk type.
fendt-412
@jd user, die claas trommelmaaier hebben wij gelukkig twee jaar geleden verkocht. Hadden haast nooit mankementen. Op zwadbordjes na.
Maar het maairesultaat was soms niet al te best. Ging hij gras plat drukken ipv maaien.
Machine ging ook al wel richting de 10-15jaar.
Zwadbordjes werkten ook niet meer voor stalvoeren. Ben blij dat hij weg is.
eddie
In wat ruiger land, bijv. natuurgras hoef je niet aan te komen met een trommelmaaier, dan heb je helemaal geen mooi resultaat, nee doe mij maar een schijvenmaaier
KHD Deutz-Fahr
Martijn-fendt - 16 uur geleden
die niewe maaiers van kuhn is tog licentie van pz
staat ook pz 300 op of net welk type.

KHD: Voor de duidelijkheid, Kverneland group (eigenaar van Vicon, Noors bedrijf) had een fabriek in Geldrop (voormalige PZ fabriek), daar werden voor Vicon trommelmaaiers, en balenpersen/wikkelaars gebouwd. Kverneland group kon wel wat geld gebruiken, en Kuhn miste in het programma nog trommelmaaiers, persen en wikkelaars. Dus heeft Kuhn de fabriek in Geldrop van de Kverneland group gekocht. Nu zijn de machines uit die fabriek niet meer leverbaar onder de naam Vicon maar voortaan onder de naam Kuhn. Het word nog ingewikkelder 😃, Kuhn heeft besloten om ook de letters PZ in de type aanduiding te zetten, maar alleen op de trommel maaiers. De Same Deutz-Fahr group kocht eerst alle hooibouwmachines in bij het Noorse Kverneland, maaiers, schudders, harken, persen, wikkelaars, opraapwagens, maar nu kan Kverneland geen persen, wikkelaars, en trommelmaaiers leveren, dus voortaan koopt Deutz-Fahr de schijvenmaaiers, schudders, harken, en opraapwagens in bij Kverneland, en de trommelmaaiers, persen, en wikkelaars, koopt Deutz-Fahr in bij Kuhn.

Voor ons landbouw mechanisatie bedrijf is er weinig veranderd, ze waren al dealer van Deutz-Fahr en Kuhn. Dus nu kunnen we kiezen, of een trommelmaaier in Deutz-Fahr groen, of een trommelmaaier in Kuhn rood.

In Geldrop (dat is in Nederland), is er weinig veranderd, ze hebben een nieuwe baas (Kuhn), ze gebruiken alleen een andere kleur verf, en andere stickers. En Deutz-Fahr groen word er ook nog steeds gebruikt, dit kan omdat de Italiaanse Same Deutz-Fahr group een verdrag heeft afgesloten met de Kuhn group. Voor de rest van de Deutz-fahr machines hebben ze een verdrag met de Kverneland group.
walker1
Hier maaien we al jaren met een Deutz Fahr cyclomaaier van 2.30 m. Bevalt goed en nog geen problemen mee gehad, maar echt veel hectares maaien we ook niet.
Het is vrij zware machine, maar of die nou echt zwaarder trekt dan een schijvenmaaier betwijfel ik.
KHD Deutz-Fahr
@walker1

Jij een Deutz-Fahr maaier :?
Mooi he, zo n lichtgroene machine 😃!

Ik heb met heel wat schijven en trommel maaiers, gewerkt, een trommel maaier trekt wel degelijk zwaarder, maar een trommel maaier maait wel een stuk beter. We hebben nu een schijven maaier, volgende keer komt er denk ik weer een trommel maaier.
walker1
Ho ho, ik ben alleen niet zo'n fan van DF meer sinds het van de Italianen is. Die oudere DF trekkers vind ik wel goed spul, 05, 06 serie, DX'en. Met de luchtgekoelde motoren 😄
Hebben hier ook nog een oude brandweerpomp die we voor het beregenen gebruiken. Motor is ook een luchtgekoelde Deutz.
Die maaiers zijn volgens mij niet door DF zelf gemaakt, maar is ingekocht bij andere fabrikant en in DF kleuren gespoten. Mischien dat jij er meer over kan vertellen, is volgens mij een KM 2.30. 2.30 is de breedte. Maaier hebben we denk ik al zeker 15 jaar en destijds gekocht als demo.
eddie
Wij hebben ook een deutz 😃 discomaster 428 en nog een precies de zelf vicon 424 extra
KHD Deutz-Fahr
Walker1 - 29 minuten geleden
Ho ho, ik ben alleen niet zo'n fan van DF meer sinds het van de Italianen is.

KHD: Dat probleem heb ik ook, de eerste agroplus trekkers (overgespoten Same's) waren niet echt geweldig, tweedehands zien ze er echt niet zo geweldig meer uit. Maar er word steeds meer Deutz-Fahr techniek en ontwerpen gebruikt. Ook stopt Same met het bouwen van eigen motoren, in alle modellen komen in de toekomst Deutz motoren. Same stopt ook met bouwen van achterbruggen, assen, en versnellingsbakken.

Die 2.30 meter brede Deutz-Fahr trommelmaaier die jij hebt is in feite een PZ uit Geldrop. Deutz-Fahr koopt machines in bij Kverneland, en Kuhn. Het type plaatje van de maaier zit achter de bok waar je de trekker aan vast maakt, staat denk ik nog Greenland op. Kverneland heeft Greenland later over genomen, Deutz-Fahr heeft in 1988 hun hooibouwdivisie verkocht aan Greenland.
jd user
@ fendt-412 : Jammer dat jullie hem verkocht hebben.Soms wil het zijn dat de lagers van de poelie ruimte op komt.Dan worden de V-snaren slapper.Gevolg is dat de snaren slippen de machine niet goed op toeren komt.Voor het gevoel merk je daar niet veel van ,omdat hij toch draait.Maar toch is het zó.En dan stroopt hij over het gras heen.En zoals jij al aangeeft .....was dat bij jou ook zo het geval.
massey8690
Met claas heb ik weinig ervaring, hebben hele goede maairesultaten gehad met vicon, en we houden het als het kan ook bij vicon trommel, maar als ik het hier zo bekijk (heb ik de laatste tijd helaas weinig tijd voor gehad/vergeten) moet een trommelmaaier wel iets zwaarder trekken, een trekker die maximaal 150 pk geeft tussen 2x 3mtr trommel zou ideaal zijn, maar met 1x 3 en 1x 2,80 zou je meer snelheid kunnen maken.
(de 6470 is alweer uit het oog verdwenen helaas) een 5480 zie ik wel zitten 😉
MaartenMandemaker
Dan maakt die laatste 20 cm ook niet meer uit Jasper 😉 Beter wat langzamer rijden en meer meenemen, dan sneller rijden en minder meenemen. Dat kost meer brandstof.
massey8690
@MaartenMandemaker

volgens mij ga je van 2,80 in een keer naar 3,20, dat scheelt wel aardig wat lijkt me, en snelheid halen is bij ons nogal prioriteit 😛
fendt-412
Bij frontmaaier heb je maar de helft aan voordeel bij een bredere maaier. Je hebt alleen maar meer overlap.
Die laatste km kost alleen maar brandstof.
Wimsumar
Beste Fendt412: Brandstofverbruik is ondergeschikt aan snelheid. Immers, de chauffeur kost per uur meestal meer dan de brandstofkosten/ uur. Een litertje brandstofverbruik meer door sneller rijden kan daarom in loonkosten bespaard worden.
( Daarom rijden die personeelsbusjes met bouwvakkers ( betonmolen op de imperiaal en 1.500 kg Portlander op de aanhangwagen) 140 à 150 km/uur over de snelweg, met een gitzwarte pluim achter de uitlaat 😉 )
fendt-412
Maar wanneer je de trekker laat afsmoren of net daaronder gaat zitten scheelt niet zo appart veel tijd en wel liters diesel.
Is als loonwerker natuurlijk ook weer anders dan als een veehouder zelf maait. Dan maar een kwartiertje langer bezig. maakt het verschil ook niet meer op een hele dag.
SJB533
Volgens mij zuipt een trekker per uur meer, dan dat ene personeelslid kost...
Wimsumar
Beste SJB533: Bij +/_ € 1,-/ liter?
Dan is het een héééél gulzige trekker. ( of en héééél goedkope chauffeur) 😄
SJB533
Ja, ik ga van ongeveer 1 euro per liter uit. En ik vermoed dat de trekkers tegenwoordig al aardig ruim richting 25-30 liter in t uur gaan. Geen trekkerchauffeur die dat verdient!
Wimsumar
Beste SJB533: :? 30 liter per uur? We hebben het hier wel over een grasmaaitopic!
Nou vooruit, als er dan ook 15 hectare afligt dan mag het en dan is een litertje extra verbruik door sneller rijden ( zodat er dan 15,5 ha afligt) ook geen punt.
SJB533
Wim, wou jij zeggen dat hij veel minder zuipt? Ben hier overigens uitgegaan van de test door DLG van een MF 6575 Dyna6, die is 135pk...
weurding
De meeste uren verdoet een loonwerker om van hot naar her te rijden, dus laat ze lekker 100km per uur rijden, verdient de bestuurder zich ook weer sneller terug, ben het dus absoluut niet eens met de stelling dat het verbruik er niet toe doet en dat de bestuurder de hooofdfactor van de kosten is, wat dacht je van de afschrijving van het materiaal?
Wimsumar
Beste SJB533: Okee, een 100 kw M.F 6575 die een kleine 300 gram/kw/uur verbruikt, verbruikt /_ 30 liter/uur. Vraag blijft daarbij (in dit maaitopic)blijft: is daarmee met zo'n M.F.maaicombinatie 10, 15 of 20 hectare gemaaid. Bij een prestatie van 10 hectare mag je spreken van "zuipen", bij 20 hectare van "zuinig verbruik". Daarbij direct de kanttekening makende dat een dieselverbruik van 3 of van 1,5 liter per gemaaide hectare de kosten nouwelijks beÍnvloed.
massey8690
Ach die cijfertjes zegt feitelijk wel wat, maar ons niet 😃 een keer vaker tanken maakt ons immers niet uit, alleen moet 1 persoon op 1 dag (als het kan rustig) 15 ha kunnen maaien, schudden kantenmaaien en kantenharken 😃
de 6470 van het nieuwe type zou voldoen, maar zou niets over hebben tussen 2x 3mtr trommel met kneuzer, maar het zou wel mogelijk zijn, aangezien ik liever met 15kmu en 2,80 en 3mtr maai ipv met een (ook nog duurdere) 3,20 en 3mtr met 10 kmu 😉
btw een mf 6575 bestaat niet, ik denk dat je een oud type 6475 bedoelt met 135 pk is, aangezien het nieuwe type cker 10 pk meer geeft en in werkelijkheid wel 25 kan zou deze het zat kunnen doen/renderen met 3,20 en 3mtr trommel met kneuzer 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
51