Illustratie van:

Massey Ferguson MF 65 - Welke nieuwe banden maat komt overeen met de oude 16.9-28?

Hallo, Ik ben aan het kijken voor gebruikte achterbanden voor mijn MF65, de originele maat die er nu opliggen is 16.9-28
op de sloop hadden ze twee setjes die van de voorwielen van een 4x4 tractor afkomen.
dit is wel een moderne "R" (radiaal) band.
Kan dit kwaad? en welke maat komt het meest overeen met mijn oude banden?

Deel dit topic

Reacties

+1
Wimsumar
Beste Bert353: In plaats van inch-maten wordt tegenwoordig ook vaak de breedtemaat in millimeters weergegeven. Vervangende maat voor de 16,9 is dan (16,9 X 2,54 X 10 = ) 420.
16,9 - 28 wordt dan 420 R 28.

P.S.: Afgedankte 4 X 4 voorbanden hebben vaak een andere hoogte/breedte-verhouding. Voor achterbanden (bij deze 16,9 breedtemaat) is een hoogteverhouding van 85% '' normaal''.
Loeideutz
@Wimsumar als de maat in millimeter vermeld staat, dan staat de hoogte er altijd achter in % van de breedte. Omdat daar vaak meerdere mogelijkheden zijn. Bij de oude maten in inch is dat vaak niet het geval. Daar heb je niet altijd hoogte van 85% maar daar heb je zelden dat er bij dezelfde breedtemaat verschillende hoogtematen zijn.
Bert353
@Wimsumar deze banden zaten nog op de trekker, en toen ik ernaast stond waren ze idd lager als die van mijn eigen trekker.

Wat zou ik het beste kunnen doen nu? zien dat ik even doorspaar en er nieuwe "oude"maat opleg (waarschijnlijk ook diagonaal?)
I.v.m. de afrolomtrek?
Loeideutz
@Bert353 420/85 is hetzelfde als 16.9. Merkverschillen daargelaten.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
doorspaar en er nieuwe "oude"maat opleg (waarschijnlijk ook diagonaal?)

De trekker wordt er in ieder geval meer waard van (maar of je er zelf zo blij van wordt? ).

De goedkoopste nieuwe (diagonaal) 16,9-28:

trekkerbandenmarkt.nl/trekkerbanden/…
mdoornekamp
420/85r28
Arrie94
600/60R28 Xeobib 😃
poech prut
@Arrie94 800/45 r26.5 😃
Bert353
Ik ga morgen eens kijken op de sloop.
vandaag was ik weer even weg, en in de rechtse band zit een behoorlijke hoogteslag, da's echt geen plezier!
bovendien stond de band ook helemaal leeg. (hij was nog opgepompt bij de verkoop.)
Bert353
Vanmiddag eens naar de sloop geweest, maar die banden, dat was ook niet veel.
een setje 420 70 R28, maar een nok plat andere nog hoog afgesleten. 200€/band dat is toch ook geen optie, andere setje was een 480 geloof ik, maar de hoogte was 126 ipv de 130 die ik nodig heb, en de nokken waren nog maar 2 cm hoog, 170€/band vind ik ook niet echt een optie.
ik heb ook een prijsopgave voor een nieuwe band; Taurus P8 16.9R28 136 A8 voor 429 ex.
is zoiets wat? een Taurus?
SjoerdHylke
@Bert353 hele stugge band, vind ik. Dan kan je beter voor bkt's kijken
Bert353
@SjoerdHylke Zelfs als Radiaal??
een ding wat me trouwens opvalt, voor een banden mening krijgen we meestal persoonlijke meningen, niet dat daar iets mis mee is, maar bestaat er ook zoiets als een tractorbanden test?
zoals dat bestaat voor personenautobanden?

Voor het "advies" van de Taurus banden ben ik naar de agro 2000 gegaan, en voor een band gevraagt, die kijkt op de computer en geeft me dat, niet dat die nu vroeg waar ik ze voor gebruik of zo...
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
prijsopgave voor een nieuwe band; Taurus P8 16.9R28 136 A8 voor 429 ex.is zoiets wat? een Taurus?

Als de afbeelding in de TAURUS-link klopt, dan lijkt het me een band met erg (te) hoog profiel.

TAURUS:

trekkerbandenmarkt.nl/trekkerbanden/…

(Goedkopere) Alternatieven:

BKT diagonaal:

trekkerbandenmarkt.nl/trekkerbanden/…

BKT radiaal:

trekkerbandenmarkt.nl/trekkerbanden/…

Meer vergelijkingsmateriaal:

trekkerbandenmarkt.nl/search/…
Bert353
@Wimsumar Hallo Wimsumar, te hoge nokken? wat zou daar het nadeel van kunnen zijn? en wat is volgens jou dan de ideale maat?
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
de ideale maat?

Nieuwe banden voor zo'n oude trekker en gebruiksdoel is boter aan de galg smeren. De 'ideale' band is een 100,- `a 150,- euro occasion. Dus een gebruikte band met nog gering profiel.
Hoge nokken kunnen het rijcomfort negatief beïnvloeden, geven gemakkelijk schade aan de grasmat en je hebt het voor trekkrachtdoeleinden daar toch niet nodig.
De 'pest' is dat de bandenmaat in het zoekgebied niet erg gangbaar is en de te verwachten levensduur van de M.F.-65 niet al te hoog ingeschat moet worden. Met andere woorden, nieuwe banden (voor jouw klaarblijkelijk toch al een rib uit het lijf) betekend verlies nemen.
Met de aanbiedingen van gebruikte banden in Nederland was mijn besluit snel klaar.
Bert353
@Wimsumar Ik begrijp jouw zin " de levensverwachting van jouw MF65 niet erg hoog" niet helemaal, bedoel je dat ie bij mij geen lang leven beschoren zal zijn?
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
geen lang leven beschoren

Het hoeft niet aan jou te liggen hoor. 😉
Niet zelden gaan oldtimer trekkers spoedig ter ziele nadat ze na jarenlange stilstand weer aan het werk worden gezet (of weer snel aan de kant geschoven omdat het bij nader inzien toch slecht bevalt).
Bert353
@Wimsumar Hmmm??? Ik heb een aantal jaren geleden een Dodge gered van een industrieel complex, waar die 15jaar in de regen buiten stilgestaan had. motor vol water, plekken in de cabine doorgerot etc.
er zaten zelfs geen kenteken op of papieren meer bij.
maar toch sleept die Dodge tot nu toe al mijn hout uit het bos naar huis.
en dat terwijl ik alleen de oliën en filters vervangen heb, de remmen gereviseerd en dingen schoongemaakt, in de automaat zit zelfs nog de originele olie.
Karretje doet het prima.
en ik verwacht dat dat met de 65 ook zo zal gaan.
mocht het anders zijn zal ik het wel repareren.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
ik verwacht dat dat met de 65 ook zo zal gaan.mocht het anders zijn zal ik het wel repareren.

Okee. Met die (prima) insteek is een nieuwe set banden verantwoord.
Bert353
@Wimsumar Blijft bij mij de vraag staan wat dat voor banden zijn, die mitas en die andere, (ben effe de naam kwijt)
Pauls
Ik zou toch voor een radiaal band gaan, of je moet vooral op de baan gaan rijden, dan is diagonaal iets beter, maar zoals je al aanhaalde, het is een persoonlijke keuze. Bij ons in de regio wordt eigenlijk alleen radiaal op tractoren gelegd en diagonaal op industrie- laders en -trekkers, eigenlijk machines die zelden een veld zien.
Bert353
@Pauls Ik heb zo het vermoeden dat de mijne alleen een veld ziet in de zomer met hooien, verder verwacht ik dat ik veel in het bos zit, hout halen. Misschien veranderd dat nog, maar dat zijn zo de dingen waarvoor ik hem eigenlijk gekocht heb.
Bert353
Ik ben nog verder aan het kijken, en kom Galaxy banden tegen, iemand van gehoord? wat is dat? prut of valt dat goed mee?
toen ik mijn tractor kocht, zit er 16.9-28 op. nu las ik dat er origineel 14.9-28 op hoort, als ik nu voor die 14.9 ga, kan ik zelfs een BKT radiaal betalen... dat zou toch mooi zijn?!
wat denken jullie? is er een heftiege reden waarom het perse 16.9 zou moeten zijn?
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
is er een heftige reden

Zo'n M.F.-65 heeft het comfort van ehhhhhh,... ehhh,... . een rijdend schijthuis 😎. De achterbanden hebben hier grote invloed op en zijn daarom een heftige reden rekening mee te houden. Neem daarom toch bij voorkeur een soepele radiaalband. Het merk BKT wordt op dit forum nogal eens geroemd om goede rij-eigenschappen.
Bert353
@Wimsumar Oh ja, is dat verschil tussen een diagonaal en een radiaal voor een tractor echt zó groot?
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
verschil tussen een diagonaal en een radiaa

Dat is de algemene regel.
Maar ook binnen de catagorie radiaalbanden zijn de verschillen ook aanzienlijk.
Wegens gebrekkig rijcomfort heb ik ooit eens GOOD YEAR radiaalbanden vervangen voor VREDESTEIN (radiaal). Nadat dit Nederlands fabrikaat zichzelf kapot reden ging ik voor maximaal rijcomfort en kwam met MICHELIN ("de duursten") thuis. Deze zijn bij wat lagere bandenspanning (overigens een minstens zo belangrijke factor voor rijcomfort) zelfs te soepel! Hetgeen zich uit in te grote vervorming bij zwaardere belasting en dweilerig rijgedrag.
Kortom, het kan best zo zijn dat een diagonaalband met goed nokaantal en nokvorm, bij bepaalde bandenspanning beter rijdt dan een radiaalband.
jammermaarhelaas
Een 14.9-28 zou nu nieuw dan 380/85-28 of in geval van radiaal 380/85R28 heten.
Als het wiel iets groter of kleiner is maakt op zich niet uit voor de MF, zo lag het wiel er maar goed aan past, onder de spatborden past. Je moet er ook even aan denken dat met een groter achterwiel de tractor van achter hoger staat, bij kleinere wielen iets zakt van achteren.

Belangrijk is om te controleren of de band wel op de velg past, dus de velgbreedte.

Een radiaalband is soepeler en heeft een groter contactoppervlak met de bodem dan dezelfde maat diagonaalband.
Bert353
@jammermaarhelaas Je kunt ze hier nog gewoon in de oude maatvoering (zelfs ook nog als Diagonaal) kopen.
en dat zag ik vanmiddag; oude maatvoering, 14.9R28 (maar dan in Radiaal) van BKT geloof ik
Pauls
@Bert353 Je mag je ook afvragen hoeveel uur u ermee gaat/kan werken op een jaar, en hoelang u dan met zo'n band gaat doen, spreken we dan over 100u of 500u per jaar (of mss zelfs meer). En wil je dan de band telkens zwaar belasten door veel gewicht in de hef, alhoewel dat niet echt kan met die MF65, die heft amper 1200 kg in de kogels. Maar de kar die u in gedachten hebt, hoeveel gewicht komt er dan op de achterband terecht. Met de iets bredere (16.9) heb je iets meer reserve voor de draagkracht maar is volgens mij niet nodig op die trekker, dus zou ook eerder naar de 14.9 gaan. En liefst een band die lang kan (over)leven en dan kom ik automatisch naar de iets duurdere merken. Ik heb verscheidene jaren (+- 15 jaar) met kleber (2°keus michelin) gereden, goeie band op lemige bodem lost goed, maar de ouderdoms scheurtjes zijn ook niet te tellen. Deze heb ik vorig jaar vervangen door (van dezelfde ouderdom, toen gekocht met velg als spuitband) michelins maar zelden gebruikt, hierop is nog geen enkel scheurtje te zien. Kwa rijcomfort is de michelin veel beter, de kleber slijt scheef af, binnen nokken blijven langer dan de rij buitennokken. Maar de michelins gaan niet zo lang mee, dat voel ik nu al, deze band is veel soepeler, en de nokken zie je weggaan. Het zal een moeilijke keuze worden, maar blijkbaar zijn de BKT's hier op TF al meerdere malen de hemel in geprezen. Ik weet niet wat het geeft in de loop der jaren. suc6
Bert353
@Pauls als je bij mijn introductiepost kijkt, zie je foto's van mijn tractor en de banden. een is een kleber, radiaal ook nog geloof ik en de andere een Alliance diagonaal. er zit tussen de twee 5cm verschil in hoogte, droogtescheurtjes zijn niet te tellen, en de Aliance heeft een nogal vervelende hoogteslag, trekker heeft voorheen alleen in de wei gelopen, en bij mij ziet ie heel wat meer "weg".
Vandaar dat ik ook andere banden wil, niet alleen de hoogteslag, maar door het verschil in hoogte tussen de twee banden trekt ie ook aardig naar rechts, en als je zo door blijft rijden help je ook je differentieel vlug om zeep.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
om zeep.

Als je weer eens vauit Frankrijk naar Nederland afreist om brood, aardappelen, hagelslag en pindakaas te halen, neem dan ook banden mee terug naar de periferie.

Aanbod en prijzen lijken me hier gunstiger:

landbouwbandenstunter.nl/gebruikt/…
Ronijn
Heb evt wel een gebruikt setje 16.9 R28 staan. Nog ong 2 cm profiel
Bert353
Ik ben vanmorgen weer een devis gaan vragen, (prijsopgave) en ze kwamen aanzetten met een Mitas, 16.9 diagonaal, en een Taurus P8 (radiaal)
wat is jullie mening over Mitas?
Pauls
@Bert353 Is Mitas niet van Trelleborg, of is het omgekeerd ? Taurus was vroeger niet echt betrouwbaar, ingescheurde zijflanken e.d. maar kan tegenwoordig anders zijn. Ik lees hogerop dat je de MF het werk wil laten doen dat de dodge nu doet, denk er dan aan dat de Mf maar een 50-60 pk had vroeger en geen 150. Ook het eigengewicht is niet superhoog met een krappe 2 ton.
Bert353
@Pauls Mitas schijnt continental overgenomen te hebben.
met de dodge mag ik maar 1500Kg hout per keer mee naar huis nemen.
met de MF zo'n 6á7 ton, is wel even anders. (duurt wel wat langer.)
Maargoed, even terug naar de banden, voor datgene wat ik ermee wil doen, wate zou ik volgens jullie het beste kunnen kopen?
BKT, Mitas, TAurus? radiaal/diagonaal? 16.9/14.9?
SjoerdHylke
@Bert353 hoe zijn de boswegen? VerHard/zacht, vaak droog of altijd nat?
Bert353
@SjoerdHylke zacht, ik verwacht vaak droog, de landeigenaar wil niet dat we sporen trekken over de weiden, dus het hout weghalen daar mogen we alleen doen als het droog is, of keihard vriest, maar dat was de laatste 4 a 5 jaar niet meer.
SjoerdHylke
@Bert353 ik zou voor bkt's gaan. Prima allrounder vind ik. Niet heel stug met zode lostrekken, maar toch genoeg trekkracht leveren
Pauls
@Bert353 Ik zou voor de BKT radiaal 16.9R28 gaan. Voor u zeker voldoende voor vele jaren plezier. Wat ik me wel af vraag is : je spreekt over 6a7 ton, dan mag je flink doorwerken op een dag om zo'n bult bij elkaar te krijgen. Ik hoop dat het bij jullie niet te heuvelachtig is, anders is een ondertrekhaak zeker aan te raden. Anders gaan die voorpootjes van de MF heel veel de lucht in als er een bultje voor de karwielen komt. suc6
Bert353
@Pauls Er is al een ondertrekhaak op weg naar hier toe. en Ik weet niet hoe het bij jullie gaat, maar hier is de gewoonte eerst een paar dagen met de zaag het bos in te gaan, en daarna alles op te halen.
Pauls
@Bert353 "hier is de gewoonte eerst een paar dagen met de zaag het bos in te gaan, en daarna alles op te halen." Dan kom je 2de en is alles weg, Wat we wel doen is 1 dag bomen omleggen, 2 de dag alles laden in kiepwagen met eigengemaakte klem in de hefinrichting, zodat ik de kiepwagen kan ladenmet 4,5 m lang stam hout en de toppen worden direkt op 45 of 55 cm gezaagd(afhankelijk of het voor mij is of voor mijn pa) en op een kleine kar gegooid. Zo hebben we per 2 dagen ongeveer 12 stere hout mee. Thuis wordt het verder bewerkt als er tijd is. We kopen meestal sylvester/grove den (naald)bomen van ongeveer 20 a 40 cm diameter. Grotere is moeilijker voor ons materiaal.
Mag ik vragen welke ondertrekhaak je gekocht hebt ?
Bert353
@Pauls da's moeilijk te zeggen, ik heb contact gehad met een verzamelaar in NL, en die stuurt me een op, zoeen die je aanhanger oppikt.
Pauls
@Bert353 Dat zal dan waarschijnlijk zo'n hitch haak zijn, dat werkt superhandig, ik zou niet meer zonder kunnen. Wel een bedenkje erbij dat je de haak goed in het slot laat komen, en niet enkel in de hef ketting/stang. Het afstellen kost een beetje tijd. Daarna kan je vanop de trekker de kar aan en afkoppelen op 2 sec, enkel de stekker voor verlichting en de eventuele opklapsteun moet je nog voor af de trekker komen.
Bert353
@Pauls als de hitch hier is, en ik er niet uitkom met de afstelling, mag ik je dan om raad vragen?
Pauls
@Bert353 natuurlijk Bert, als we elkaar kunnen helpen, stuur een PM. Tijdens de zomer kom ik maar amper 1 keer per week op TF kijken. ( soms minder) grtz
mauser
Ik heb het hierboven even snel doorgelezen dus ik kan me vergissen, maar kom ik het merk pirelli niet tegen. Ze schijnen wel iets stugger te zijn in de wang maar goed om in de klei mee te trekken. (Ik kom uit de klei) Ik kwam een setje 540/65r38 pirelli tegen alleen twijfel nog of ze op 15x38 velgen passen😯 de bandenboer raad het af maar die spalen altijd wel op safe. Ik doe er niet veel zwaar werk mee. eens per jaar trekketrek en af en toe een kiepertje grond of wagentje hooi
Bert353
@mauser die kom ik hier ook nergens tegen, misschien vandaar?
Wimsumar
Beste Mauser e.a.:

Quote Reactie van @mauser:
kom ik het merk pirelli niet tegen.

Pirelli is overgenomen door Trelleborg. (Overigens het duurdere bandensegment en niet interessant voot Bert353).

mechaman.nl/landbouwmechanisatie/2006/…
geertyb0y
@mauser Moet goed te doen zijn, pas nog een setje 580/70 r38 op een 15' velg gelegd
mauser
@geertyb0y jaa met pirelli? (of dergelijk merk) michelin weet ik dat 600/65 erop past maar die staan er om bekent dat ze op smallere velgen kunnen. Vandaarij dat ik het hier vroeg. Ik weet een setje pirelli 540/65 voor 900 euro. Veel voor af en toe rijden mar wel 35mm profiel.
geertyb0y
@mauser pirelli direct geen ervaring mee, maar lijkt me dat dat wel moet gaan

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson MF 20 MD 4x4 en hebben de trefwoorden massey ferguson , mf , ferguson , tractor , sloop , banden , massey , maat en 4x4 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0