Hallo,
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met Michelin Xeobib banden met trekkertrek? Ik heb zelf namelijk 710/60R42 (15mm) en 600/60R30 (15-25mm) onder de TSA liggen, en rij mee in de klasse tot 6500kg, maar het resultaat valt mij elke keer wat tegen eigenlijk.
Daarom dacht ik dat er hier misschien mensen zijn die wat tips hebben?
Ik heb de banden op 0,5 bar staan, en gooi al mijn gewichten achterop (voorbanden doen dus ook vrij weinig, ga binnenkort eens in de 7,5 ton proberen met 900kg voorop).
Ben benieuwd naar de reacties.
Trekkertrek rijden met Xeobibs
Deel dit topic
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De trekker wordt door de sleepwagen achterover getrokken.
0.5 bar is op sommige banen best laag
Je moet zorgen dat je een balans in de tractor vindt... Genoeg voorop en achterop... Bijvoorbeeld, voor de 6,5 ton mag jij nog 500kg bijhangen. Misschien werkt het beter als je er 200 achterop hebt, en 300 voorop. Of als je er 500 voorop hebt hangen... Zorg in ieder geval dat je tractor op 4 wielen trekt, ander kun je net zo goed de 4wd weghalen. Doet dan toch niks.
En ga niet alleen af op je gewichten, je trekhaak en dergelijke kunnen ook iets uitmaken. T valt mij meteen op dat hij erg schuin naar onder hangt. En best lang is, mogelijk met een korte of nog langere trekhaak worden de resultaten ook beter...
Conclusie van mijn verhaal, diegene die zijn spullen het best voor elkaar heeft, zal beter presteren.
Sta je op de foto bij 30,65 m stil of rijdt je nog? De vervorming/afplatting van de (achter)band lijkt me (veel) minder dan verwacht bij 0,5 BAR bandenspanning. Controleer je bandenspanningsmeter (geeft mogelijk minder aan dan werkelijk het geval).
Foto achterzijde:
Alle gewicht verplaatsen! Naar liefst tussen voor en achteras in.
Trekhaak is te lang waardoor de trekker (op de zachte banden) te gemakkelijk naar beneden wordt getrokken en de "gunstige" maximale trekhoogte van 50 cm verloren gaat.
Persoonlijk is mijn gewichtsverdeling sterk afhankelijk van de baan. Op lichte zandbanen plaats ik zoveel mogelijk gewicht achterop en bij zwaardere banen plaats ik weer wat meer gewicht voorop, zodat de voorbanden nog wel goed meetrekken.
Verder zie ik met je trekhaak niet direct een probleem. Met een dergelijke trekhaak heb ik al zat mensen prijs weten trekken! Dat is ook weer iets waar veel discussie over heerst: lengte van trekhaak. De ene persoon rijdt liever lang, andere kort... Wat is nu beter? Geen idee, zal ook afhankelijk zijn van omstandigheden en de verdere gewichtsverdeling van de tractor.
Dan over de banden: Over Xeobibs zijn de meningen hier in de regio nogal verdeeld: de banden zijn een tijd heel geliefd geweest en nu zie je er nog bijna niemand mee rijden. Ik ben er zelf ook niet zo'n voorstander van eerlijkgezegd. Ik denk wel dat je de bandenspanning iets hoger mag laten. Lage bandenspanningen hebben niet altijd een positieve invloed op het resultaat.
En met een TSA zou het opzich evengoed moeten kunnen lukken, aangezien het een T6030 op 650/65r38 XM108 ook lukte om prijzen te pakken...
Het allerbest doen ze het op fijne zandbanen en licht vochtige kleibanen.
Net wat je zegt, op een knalharde kleibaan kun je beter volprofiel hebben.
Ik heb ze in de 4,5 ton op 0,5 of 0,55 en in de 5,5 ton 0,1 hoger ongeveer.
Ik zou ook wat hoger in druk gaan, zeker in de 7,5 ton.
Verder ben ik van mening dat een moderne powershifttrekker het altijd gaat afleggen tegen een gouwe ouwe maar je moet op zich wel aardig mee kunnen komen.
Dat springen is toch gripverlies dus dat laatste tikkie terug had misschien beter niet gemoeten.
Succes voor de volgende keer!
Helaas wordt het eerste filmpje overheersend verstoord door Kwalitatief Uitermate Teleurstellende muziek waardoor het achterbruggehuil, maar met name de trekkermotor niet hoorbaar is. Je geeft echter wel aan dat de motor terugzakt naar 1.000 `a 1.200 toeren en je terugschakelde van 8 naar 5.
Is het terugzakken van motortoerental door je zelf gedaan of smoort de motor? Kun je verder terugschakelen naar 4?
Kijk, als de motor smoort dan betekend dat je het motorvermogen goed op de grond overbrengt en het wenselijk is nog verder terug te schakelen naar 4.
Het filmpje laat ook duidelijk zien dat (zoals anderen ook al noemen) de achterbanden iets harder mogen. (Beter grip en de trekhaak blijft dan ook beter op hoogte).
Ik had verwacht dat met alle gewicht achterop de trekker voor los zou komen tijdens de run. Dit valt mee, al hebben de voorwielen wel nog nauwelijks grip.
Bij gewichtsverplaatsing naar geheel voor verplaats je ook een deel grip van de achterbanden naar de voorbanden. De trekhaak blijven zitten waar die zit. (niet inkorten).
De voorbanden ogen nogal stoer groot (overmaats?) Is de voorloop redelijk in overeenstemming met de achteras?
Ik zou zelf gewoon bij de volgende tt wedstrijd eens bij andere met een vergelijkbare achterbrug als jou kijken hoe die het heben opgelost met de gewichten en trekoog.
En de banden op 0.7/0.8
Over je filmpjes: ik vind het eigenlijk niet eens zo heel erg tegenvallen als ik eerlijk ben. Trekhaak op hoogte en gewicht goed schrijf je. Dan kun je nu mooi variëren met bandenspanning en plek van de gewichten.
Foto van een New Holland TS 115 A