Trekkertrek rijden met Xeobibs

Hallo,

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met Michelin Xeobib banden met trekkertrek? Ik heb zelf namelijk 710/60R42 (15mm) en 600/60R30 (15-25mm) onder de TSA liggen, en rij mee in de klasse tot 6500kg, maar het resultaat valt mij elke keer wat tegen eigenlijk.
Daarom dacht ik dat er hier misschien mensen zijn die wat tips hebben?
Ik heb de banden op 0,5 bar staan, en gooi al mijn gewichten achterop (voorbanden doen dus ook vrij weinig, ga binnenkort eens in de 7,5 ton proberen met 900kg voorop).

Ben benieuwd naar de reacties.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

GROENEDEERE
Gewicht voorop.
De trekker wordt door de sleepwagen achterover getrokken.
0.5 bar is op sommige banen best laag
Zeemees
@GROENEDEERE Mijn idee was een beetje dat je meer aan je achterwielen hebt (groter contactoppervlak), maar kan aankomend weekend wel eens wat anders proberen.
Heb tot nu toe wel vooral op zware banen gereden, waar trekkers met splinternieuwe banden vooraan meedoen (omdat zelfs die banden niet gaan graven, zoals op een zachte baan).
selten
Quote Reactie van @GROENEDEERE:
Gewicht voorop.De trekker wordt door de sleepwagen achterover getrokken.

Ja en nee. Wisselende resultaten. Bij de een werkt voorop beter, bij de ander achterop.... Nu praat ik wel vooral over zand....
selten
Rijden er mensen mee met een New Holland TSA 115? Rijden die prijs? Kijk daar eens een beetje af... En ga dat als basis nemen.
Je moet zorgen dat je een balans in de tractor vindt... Genoeg voorop en achterop... Bijvoorbeeld, voor de 6,5 ton mag jij nog 500kg bijhangen. Misschien werkt het beter als je er 200 achterop hebt, en 300 voorop. Of als je er 500 voorop hebt hangen... Zorg in ieder geval dat je tractor op 4 wielen trekt, ander kun je net zo goed de 4wd weghalen. Doet dan toch niks.

En ga niet alleen af op je gewichten, je trekhaak en dergelijke kunnen ook iets uitmaken. T valt mij meteen op dat hij erg schuin naar onder hangt. En best lang is, mogelijk met een korte of nog langere trekhaak worden de resultaten ook beter...

Conclusie van mijn verhaal, diegene die zijn spullen het best voor elkaar heeft, zal beter presteren.
Zeemees
@selten Ik heb nog niet veel TSA's prijzen zien pakken nee, maar hij valt verder totaal niet dood of iets, dus lijkt het mij dat het nog beter zou moeten kunnen, als ik meer grip heb.
In de 7,5 ton was de winnaar afgelopen weekend een Fendt 820 die op z'n achterwielen trok, dus lijkt mij dat alle gewicht achterop niet altijd slecht zou moeten zijn? Maar kan aankomend weekend wel eens wat proberen.
Trekhaak is inderdaad niet ideaal denk ik, maar de standaard trekhaak zit zo hoog dat je anders al ingewikkeldere constructies moet gaan bouwen.
selten
@Zeemees
Je hebt een powershift. Dus het kan ook dat je te vlug terugschakelt. Heb je een video?
fendtjecis
@Zeemees fje trekt zegmaar de stangetjes tegen de tractor waardoor hij vooraan 'in de grond wordt gedrukt'
Wimsumar
Beste Zeemees: Heb je geen filmpje van een run?

Sta je op de foto bij 30,65 m stil of rijdt je nog? De vervorming/afplatting van de (achter)band lijkt me (veel) minder dan verwacht bij 0,5 BAR bandenspanning. Controleer je bandenspanningsmeter (geeft mogelijk minder aan dan werkelijk het geval).

Foto achterzijde:

Alle gewicht verplaatsen! Naar liefst tussen voor en achteras in.
Trekhaak is te lang waardoor de trekker (op de zachte banden) te gemakkelijk naar beneden wordt getrokken en de "gunstige" maximale trekhoogte van 50 cm verloren gaat.
Zeemees
@Wimsumar @selten Hierbij twee filmpjes, van de proeftrek en van de daadwerkelijke trek. Gelukkig stond ik nog niet stil bij 30m, en zoals je in de filmpjes kunt zien, vouwen de banden later wel goed.

Gewicht verplaatsen zal alleen naar voor kunnen. Trekhaak zal ik nog eens moeten uitdenken dan.

Heb de trekker af laten toeren tot zo'n 1000 a 1200 toeren dacht ik. Proeftrek begonnen in z'n 8, terug naar 7, 6 en 5. 's Middags begonnen in 6 en terug naar 5. Zoals je kunt zien gaat hij ook wat stuiteren op het einde.

selten
@Zeemees
Bandenspanning te laag denk ik zo. Meer gewicht naar de neus, je voorbanden doen niks.

Slip komt gewoon omdat je banden finaal hol lopen hier... Kleibaan lijke me zo, zou druk iets hoger doen 0,6/0,65 en dan 300kg naar voren.
paulusmahandel
@selten dit is mijn idee ook, ik ben nog maar net zelf bezig, maar voor deed hij helemaal niks.
maar 300 kg naar voren maakt voor de achterbanden ook al weer veel uit.
Aangezien dat je 4wd mag je gebruiken zou ik adviseren meer gewicht in de neus te hangen, zoals selten ook al gezegd heeft. Je voorwielen trekken niet echt mee zo.
+1
Als eerste moet je beseffen dat er talrijke strategien mogelijk zijn voor trekkertrek. Iedereen doet het op z'n eigen manier en soms zijn beide manieren ook werkend of juist niet. Dit hangt veel af van de omstandigheden van de baan.
Persoonlijk is mijn gewichtsverdeling sterk afhankelijk van de baan. Op lichte zandbanen plaats ik zoveel mogelijk gewicht achterop en bij zwaardere banen plaats ik weer wat meer gewicht voorop, zodat de voorbanden nog wel goed meetrekken.
Verder zie ik met je trekhaak niet direct een probleem. Met een dergelijke trekhaak heb ik al zat mensen prijs weten trekken! Dat is ook weer iets waar veel discussie over heerst: lengte van trekhaak. De ene persoon rijdt liever lang, andere kort... Wat is nu beter? Geen idee, zal ook afhankelijk zijn van omstandigheden en de verdere gewichtsverdeling van de tractor.

Dan over de banden: Over Xeobibs zijn de meningen hier in de regio nogal verdeeld: de banden zijn een tijd heel geliefd geweest en nu zie je er nog bijna niemand mee rijden. Ik ben er zelf ook niet zo'n voorstander van eerlijkgezegd. Ik denk wel dat je de bandenspanning iets hoger mag laten. Lage bandenspanningen hebben niet altijd een positieve invloed op het resultaat.

En met een TSA zou het opzich evengoed moeten kunnen lukken, aangezien het een T6030 op 650/65r38 XM108 ook lukte om prijzen te pakken... 😉
+1
Zeemees
@tractorquintentje Denk zelf ook dat ik voor trekkertrek beter een XM108 zou kunnen hebben, maar zie die maar eens te vinden voor een mooi prijsje. En deze banden kunnen we dan weer wel mooi in het voorjaar gebruiken.

Dan ga ik dit weekend maar eens wat meer gewicht voorin hangen, en de bandenspanning wat hoger zetten denk ik, aangezien anderen dat ook al aangeven.
+1
selten
@Zeemees
De banden zijn denk ik niet direct het probleem. Er zijn er genoeg die het daar ook op kunnen. Je moet alleen de juiste spanning en snelheid zoeken. Ik ken enkele die zeggen dat op zand, in ieder geval, de xeobibs het goed doen. Op klei gebruiken ze toch liever de 650/65R42 XM108's. Zelf ga ik het proberen met multibib's. Kijken of dit gaat werken.

Eerst harder zetten en gewichtsverdeling goed krijgen, dan komt het vanzelf. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
mike_v
Als je resultaat "altijd" slecht is, kan je daar dan niet uit opmaken dat dat gewoon is waar je trekker toe in staat is? 🤔
selten
@mike_v
Neen, ligt aan bestuurder en afstellingen. Een 'tractor die niet meer kan' bestaat in mijn ogen niet.
+1
mike_v
Moet de reactie natuurlijk met een korreltje zout nemen hé @selten.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @mike_v:
korreltje zout

Of een hele schep? 😉
mike_v
Korreltje zal wel goed zijn @DANOONTJE POWERR 😜
Zeemees
@mike_v Altijd was ook wel wat overdreven, aangezien ik dit jaar nog maar 2 wedstrijden heb gereden. Maar denk dat er toch wel wat meer in zit als ik de grip kan verbeteren. Ik verwacht ook niet te winnen van bijvoorbeeld een Fiat 1880 met de pomp open, maar een beetje leuk mee kunnen doen zou toch mogelijk moeten zijn.
+2
selten
@Zeemees
Daar kun je makkelijk van winnen, maar dan moet je niet met die nh aankomen 😂😂😂
+1
DANOONTJE POWERR
@selten
Met wat dan wel?
+1
selten
@DANOONTJE POWERR
Ik denk met een fiat 1880/180-90 dat je dan meer kans maakt?
DANOONTJE POWERR
Ik rij zelf met Xeobib 650/60R38 en ik rijd aardig wat prijzen bij elkaar.
Het allerbest doen ze het op fijne zandbanen en licht vochtige kleibanen.
Net wat je zegt, op een knalharde kleibaan kun je beter volprofiel hebben.

Ik heb ze in de 4,5 ton op 0,5 of 0,55 en in de 5,5 ton 0,1 hoger ongeveer.
Ik zou ook wat hoger in druk gaan, zeker in de 7,5 ton.

Verder ben ik van mening dat een moderne powershifttrekker het altijd gaat afleggen tegen een gouwe ouwe maar je moet op zich wel aardig mee kunnen komen.

Dat springen is toch gripverlies dus dat laatste tikkie terug had misschien beter niet gemoeten.
Succes voor de volgende keer!
bartjuh
Ik zou denken dat je de trekhaak meer vlak danwel omhoog wijzend moet maken. Nu trek je de trekker wellicht een soort van omhoog van achter... Kan t mis hebben hoor
Zeemees
@bartjuh Daar heb ik ook al aan zitten denken ja, scharnierpunt bevestigen op de plaats van de zwaailat of zo, en dat hij dan een beetje schuin naar boven komt te staan in plaats van naar beneden.
Arnoldvd
De meeste die ik ken en die op Xeobibs rijden doen er 0,63, dan loopt de band vlakker
Wimsumar
Beste Zeemees:

Quote:
Hierbij twee filmpjes, van de proeftrek en van de daadwerkelijke trek.

Helaas wordt het eerste filmpje overheersend verstoord door Kwalitatief Uitermate Teleurstellende muziek waardoor het achterbruggehuil, maar met name de trekkermotor niet hoorbaar is. Je geeft echter wel aan dat de motor terugzakt naar 1.000 `a 1.200 toeren en je terugschakelde van 8 naar 5.
Is het terugzakken van motortoerental door je zelf gedaan of smoort de motor? Kun je verder terugschakelen naar 4?
Kijk, als de motor smoort dan betekend dat je het motorvermogen goed op de grond overbrengt en het wenselijk is nog verder terug te schakelen naar 4.
Het filmpje laat ook duidelijk zien dat (zoals anderen ook al noemen) de achterbanden iets harder mogen. (Beter grip en de trekhaak blijft dan ook beter op hoogte).
Ik had verwacht dat met alle gewicht achterop de trekker voor los zou komen tijdens de run. Dit valt mee, al hebben de voorwielen wel nog nauwelijks grip.
Bij gewichtsverplaatsing naar geheel voor verplaats je ook een deel grip van de achterbanden naar de voorbanden. De trekhaak blijven zitten waar die zit. (niet inkorten).
De voorbanden ogen nogal stoer groot (overmaats?) Is de voorloop redelijk in overeenstemming met de achteras?
hobbyboer
Quote Reactie van @Wimsumar:
De trekhaak blijven zitten waar die zit. (niet inkorten).

Wat is de reden van dit advies wat u geeft?

Zelf heb ik er niet zoveel verstand van, maar mijn eerste gedachte is, net als de trekhaakhoogte op max wat toegestaan is, de trekhaak ook zover mogelijk naar voren.
Dus tot de minimale afstand vanaf de achteras, die ook wel ergens in de regelementen staat.

Dan verlies je toch minder trekhaakhoogte tijdens de trek?
Dat er dan wat minder gewicht van de vooras wordt overgeheveld naar de achteras maakt minder uit als er met 4wd getrokken wordt.
+2
DANOONTJE POWERR
@hobbyboer
Kort of lang is eigenlijk alleen van belang voor de balans.
Ga je teveel achterover dan is de trekhaak te lang en vice versa.
Die balans kun je ook met verplaatsbaar gewicht bereiken.
Wimsumar
Beste Hobbyboer:

Quote Reactie van @hobbyboer:
maar mijn eerste gedachte is, net als de trekhaakhoogte op max wat toegestaan is, de trekhaak ook zover mogelijk naar voren.

Aanvankelijk dacht ik bij de in topicopening geplaatste foto's dat de trekker door de gewichten en de naar achter stekende trekhaak na 38,56 meter steil achterover zou gaan. Nu uit de filmpjes blijkt dat dit niet aan de orde is, is aanpassing van de trekhaak wat dat betreft van minder belang.
Het blijft echter wel de spagaat van trekhaakhoogte verlies door het diep wegtrekken in de zachte banden en de oplegdruk van de sleepketting op de achteras.
Zeemees
@Wimsumar Normaal komt dat gehuil toch overal wel bovenuit moet ik zeggen 😆
Eerste paar keer terugschakelen deed ik bij dat toerental, verder terug kan helaas niet, maar in z'n 5e versnelling zakt hij ook eigenlijk niet meer (blijft ergens tussen 1500 en 1800 hangen geloof ik).
Voorloop zou redelijk moeten kloppen, band is een paar cm hoger dan de normale banden, maar dat zijn de achterbanden ook.
@hobbyboer Zou zelf ook liefst een vlakke trekhaak hebben (die recht naar boven en beneden kan bewegen) die zo kort mogelijk (40cm dacht ik) op de achteras zit, maar dan moet zou ik een compleet nieuwe constructie moeten maken op de plek waar de standaard kipperknobbel en trekhaakslede bevestigd zit. Voor nu moet dit wel volstaan denk ik, om in ieder geval eens een beetje leuk mee te doen.
deutz dx 470
@Zeemees even over die trekhaak, kan de gewone kipperknobbel niet op de juiste hoogte gezet worden? Wij trekken altijd in de kipperknobbel en zitten toch goed vooraan (4,5t) 😉
Zeemees
@deutz dx 470 Kipperknobbel zit op de hoogte waar nu op de foto het scharnierpunt van mijn trekhaak zit, en is niet verstelbaar. Ding zit nogal hoog...
selten
@Zeemees
De afstand zou ik direct kloppend maken aan ntto richtlijnen... Dus trekhaakgat (uiteinde meest gunstig voor jou) 45cm uit hart achterWIEL (anders gaan mensen iets zeggen over bijv fendt die de as ooit verder naar voren heeft hangen
MASSEY-MOOI
Je moet ook rekening houden met je trek haak, als je trekhaak langer is heb je meer druk op de achterwielen maag zakt de trekhaak wel meer dus kan de banden spanning wat harder enzo..
+2
RVM
Bekerpakkers die xeobibs 😎
Zeemees
@RVM Goede ervaringen mee ja? Op die Volvo? Mag vragen welke klasse je rijdt en op welke spanning?
RVM
@Zeemees 6,5/7,5 ton

0.7 bar.

ik heb ze vooral omdat ik naar 710s wilde maar 710/70 te groot is voor mijn trekker. Op klei heb je meer profiel nodig voor hetzelfde grip, in vergelijking met een xm108 is mijn ervaring. Ik ben begonnen met 650 xm108 met 15mm, toen Xeobib 10mm en nu Xeobib 20/25mm
mf gek gerbert
Nog nooit cometaar gehad dat je gewichten zo laag boven je sleepoog hangen?
Ik zou zelf gewoon bij de volgende tt wedstrijd eens bij andere met een vergelijkbare achterbrug als jou kijken hoe die het heben opgelost met de gewichten en trekoog.
En de banden op 0.7/0.8
selten
@mf gek gerbert ruimte zal wel 30x15cm zijn. Dan mogen ze er al niks van zeggen
@mf gek gerbert Belgische sleepwagens doen daar niet zo moelijk over, zolang het een beetje veilig is om aan te haken. En als ze het zelf niet veilig vinden om aan te haken, mag de chauffeur van de tractor even uitstappen om zelf aan te haken. Soms moet je het niet moeilijker willen maken dan het is. Er is al genoeg gezaag bij trekkertrek ivm regels... Is ook de reden dat steeds meer en meer mensen hier alleen nog op wedstrijden met belgische sleepwagens rijden. Die doen allemaal niet zo moeilijk ivm lengtes en andere details (bv. volgens ntto mag je in de fronthef geen werktuig hangen: maat van mij heeft zo een keer z'n schaaf niet mogen gebruiken, die nota bene eigenlijk gemaakt was als gewichtendrager, waar via een H-balk langs de achterkant nog tal van gewichten aanhangen).
Veiligheid voor alles, maar gezever voor niets nodig...

Dit haken ze ook aan
ucarecdn.com/938d56a9-0434-49e0-8f54-833d42ca9b3b/…
tone29
@tractorquintentje tjah regels zijn er voor iedereen. Regelement staat mooi te lezen op de site. Tis voor iedereen hetzelfde
@tone29 en @RVM Dat is correct, maar het gaat me vooral om de muggenzifterij. Trekhaak op 50cm, gewicht enz. zijn basisregels. Maar de regels ivm afstanden uitsteken enz. zijn er voornamelijk gekomen ivm slecht aanpikken bij sleepwagens. Als deze sleepwagens echter zelf geen probleem maken van het aanpikken, is er toch geen probleem lijkt me. Verder zie ik (behalve geen gebruik van een waterrem) geen reden waarom dit oneerlijke concurrentie zou opleveren. Iedereen trekt op 50cm en voldoet aan z'n gewicht.

Ik rij de meeste wedstrijden met Basrijs (hypropullers) reglementen. Hier heb ik nog nooit iemand met een meetlat zien nameten of de gewichten wel te ver uitstaken ofzo. Als het te gek wordt , hangen ze de sleepwagen er niet aan... Zo simpel is het.

Ik voldoe zelf perfect aan de reglementen in alle opzichten, maar ik vind het vooral jammer als ik merk dat veel deelnemers afhaken, vanwege de strenge reglementen. Sinds de waterrem hier in de buurt staat, is het aantal deelnemers per klasse met 5-10 trekkers gedaald. Akkoord, de wedstrijden verlopen nu eerlijker... Maar wat heb je daar aan als de deelnemers wegblijven...

Bij NTTO is dit nog veel erger. Ik heb in de buurt 2 NTTO-wedstrijden: Rijsbergen en Alphen. Moet ik voor die 2 wedstrijden mijzelf verplicht registreren bij de NTTO en lidgeld betalen? Om dan nog niet eens te mogen deelnemen aan het NK als belg zijnde... Sorry daar pas ik liever voor... En zo te zien ben ik niet alleen. Op de startlijst van Rijsbergen stonden vorig jaar een stuk of 10-15 Belgen. Dit jaar geen enkele meer.

Om mijn betoog af te sluiten: ik opteer liever voor deregulering zonder in te leveren op eerlijkheid van de wedstrijd. Maar iedereen z'n mening daarop...
+2
RVM
@tractorquintentje afgezien van de toon van de gemiddelde NTTO medewerker op de wedstrijd, vind ik hun opzet zo slecht nog niet. In midden Nederland zijn de startlijsten overvol omdat daar 80% van de wedstrijden dit regelement hanteren. In Brabant is het verschil
veel te groot. Op driekwart van de wedstrijden heb je een hobbysport trekker nodig om te winnen in de 5,5 tot 9 ton. Tja die zet je voor die ene NTTO wedstrijd niet terug origineel, dus blijven ze weg. Dat je je als Belg niet kunt kwalificeren voor NK is redelijk logisch, dat je naast inschrijfgeld ook nog lid moet worden voor die ene wedstrijd is natuurlijk dubbel op.
+1
tone29
@tractorquintentje klopt ook deels... ik heb respect voor die mensen op de sleepwagen.

T is gewoon voor iedereen tzelfde. En regels zijn er niet voor niets. Je zou eens hier moeten kijken bij een wedstrijd... allemaal super in orde, en als we naar braband gaan kijken, dan kijken wij ons de ogen uit de kop haha
RVM
@tractorquintentje ben het hier niet mee eens. Op de meeste sites van wedstrijden staat hetzelfde al 10 keer gekopieerde regelement. Dan kom je op een wedstrijd met een tractor geldend aan het op site gepubliceerde regelement en vervolgens houdt de "Belgische" sleepwagen het allemaal wat losser aan. Waardoor niet regelementaire trekkers een voordeel hebben!
Zeemees
@tractorquintentje @tone29 @RVM Waar ik meedoe is tegen de grens aan, of net in België. Meestal Brutus/Blue Fox. Maakte me de eerste keer ook nog druk vanwege de reglementen die online stonden, maar werd inderdaad helemaal niet naar gekeken.
Ben het er wel mee eens dat dat eigenlijk nadelig is voor de mensen die wel netjes voldoen aan de reglementen, als je ziet wat er soms aanhaakt...
Zeemees
@mf gek gerbert @selten Zit inderdaad genoeg ruimte boven, heb er nog nooit commentaar op gehad (terwijl ze van de hyproslee toch wel enigszins naar zulke dingen kijken).
selten
@Zeemees
Hyproslee is niet moeilijk is mijn ervaring...
Maarja, ik heb m in principe aan NTTO regels gemaakt. Ik zou dit ook aanraden aan iedereen die nu wil beginnen. Maak het direct kloppend aan dat reglement, mag je op 99/100 wedstrijden zo meedoen
+1
joozt
Met deze trekhaak mag je bij de T.S.T.A. niet eens meedoen. Daar mag de hoek van de trekhaak maximaal 10 graden naar beneden of boven zijn.

Over je filmpjes: ik vind het eigenlijk niet eens zo heel erg tegenvallen als ik eerlijk ben. Trekhaak op hoogte en gewicht goed schrijf je. Dan kun je nu mooi variëren met bandenspanning en plek van de gewichten.
Zeemees
@joozt Dat heb ik al eerder gehoord ja, dat hij te schuin zou zijn. Bij ons in de buurt kijken ze daar (gelukkig) niet naar.
Op het filmpje lijkt het inderdaad nog best mooi te gaan, maar was wel iets van voorlaatste of zo, waarbij splinternieuwe trekkers op 650 Mitas banden met een ring in de gewone trekhaak (dus lijkt me niet dat die toevallig precies op 50cm zit) me zo 5 meter voorbij gingen.
+1
fendtjecis
@joozt zo lang de trekhaak zelf maar op 50cm staat is er toch geen probleem?
@fendtjecis In de nieuwste reglementen van Basrijs, NTTO,TSTA,... staat dat de trekhaak max een hoek van 20° met de horizontale mag maken... Dat is dus te scheef volgens de officiele reglementen van de Nederlandse organisaties. In België maken ze hier bv geen enkel probleem van 😉
fendtjecis
@tractorquintentje Ik ken dat reglement nu niet maar het oog komt tijdens het rijden toch ook recht dus?
DANOONTJE POWERR
@fendtjecis Nee, die zit vast met spindels zoals je kunt zien.
fendtjecis
@DANOONTJE POWERR ow je hebt het over de TSA? Ik bedoelde die inter
DANOONTJE POWERR
@fendtjecis
Oké, maar bij gebruik van een ring meten ze het punt waar de ring aan vast zit en niet het laagste punt van de ring.
fendtjecis

ja dat dacht ik ook. Anders kan je er een ring van 40cm aanhangen zodat je trekhaak 70-80cm hangt
verwijderd
selten
@tone29
20 graden is 10+ en 10-
Volgens mij is dat gelijk dan
tone29
@selten klopt well
+4
Zeemees
Bedankt voor alle reacties. Vorige week hielp het helaas nog niet veel (meegedaan in Schoondijke, tot 6500kg en tot 7500kg en in beide klassen was het niet veel) maar dit weekend in Axel eindelijk prijs. Ik ben als tweede geëindigd in de klasse tot 7500kg.


Foto van een New Holland TS 115 A
Wimsumar
Beste Zeemees:

Quote Reactie van @Zeemees:
tweede

Er waren 2 deelnemers en en Belg?
+2
Zeemees
@Wimsumar Er waren inderdaad 2 deelnemers (ook wel meer dan 2) en ook minimaal 1 Belg.

Overigens was ik tweede met een afstand van 82,01 meter, en de derde plaats was 82,00 meter.
@Zeemees Gefeliciteerd! haha centimeterwerk. 😉 En welke tip heeft nu het meest bijgebracht als ik vragen mag? Gewichtsverplaatsing, bandenspanning?
+1
Zeemees
@tractorquintentje Goeie vraag. heb de bandenspanning verhoogd naar 0,7 bar. Doordat ik nu in de 7,5 ton mee heb gedaan in plaats van 6,5 ton ook heel andere gewichtsverdeling. Had nu 900 kg voorop en 500kg achterop.
Vorige week in Schoondijke leverde het nog niets op (was ook wel een keiharde baan), maar zondag in Axel ging de proeftrek wel mooi, vond de trekker alleen iets te snel aftoeren. Pomp nog even een slag gegeven en daarmee lukte het.
Denk dus dat het allemaal net een beetje heeft geholpen.
ford8630power
Passen die achterbanden er zo onder zonder aanpassingen? Lijkt me aardig krap worden, vooral bij de tank.
selten
@ford8630power
Het wordt sowieso krap, maar bij mijn weten, is het probleem de cabinevering. Zonder kan het wel, met komt je cabine op de banden
Zeemees
@ford8630power @selten Cabinevering is geen probleem, bij de spatborden heb ik nog wel bijna 10cm ruimte (is misschien wel anders als je de wielen zo smal mogelijk zou willen zetten).
Probleem is inderdaad eerder de dieseltank, maar op dit moment vooral het trappetje (die steekt nog net voorbij de tank). Heb de bouten waarmee het trappetje vast zit een paar slagen los moeten draaien, anders liep hij soms aan tijdens de trek (wanneer de banden zich zetten).
Met wat aanpassingen aan het trappetje zouden er nog wel net iets hogere banden onder kunnen, maar dan zit je al vrij snel tegen de tank aan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
70
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0