Deutz D4506 - Verlies power heuvel op na twee uur mestrijden

Hoi

Ben sinds gister met de deutz 4506 met voorlader aan het werk

Nu had ik zowel gister als vandaag hetzelfde probleem

Na ongeveer tweee uur mest weg rijden met voorbak en grondbak
Schakelt ie goed naar de 1 en 2
Maar verlies ik heuvel op ( woon tegen Duitsland aan, Zeddam ) rustig aan alle vermogen en kom ik niet verder vooruit. Heuvel af of recht is dan geen probleem

Is er iets te warm?

Ben maar ff in de low gear heuvel op gegaan. Ff pauze genomen

Keer de hendel verzet die links van het stuur zit, geen idee waar die voordient overigens!! Kan iemand mij dat uitleggen?

En ben benieuwd of iemand dit probleem herkent?

Koppeling zelf voelt nog goed aan
Zit nog ruimte op over.
En verder rijdt ie perfect. Alleen ma twee uur werken lijkt het zich voor te doen
bob11180

Reacties

Gerron
Ik neem aan dat je de hendel met zwart handvat bedoelt. Dat is de koppeling voor de aftakas. Deze moet normaal naar voren staan en bij inschakelen van de aftakas trek je hem dus aan en zet je hem even in de uitsparing. Niet in die stand lang rijden.
Zijn de koelribben van de motor wel schoon?
bob11180
@Gerron waar zitten de koelribben. Zie je die gelijk zitten als je de kap open doet? Die zijn mooi schoon namelijk
casejxu
@bob11180 links een beetje en aan de rechter kant zul je de half ronde kap welke geborgd zit met 2 veerhaken moeten verwijderen. Hiermee krijg je direct zicht in de koeltunnel en op je koelribben
bob11180
Heeft geen zwart handvat. Koppeling voor de aftakas zit langs de stoel toch. Is een stuk kleiner.
Hendel die ik bedoel zit links van de stuur kolom. Flinke grote platte hendel. Zal straks foto maken
casejxu
@bob11180 dat is een hendel die je als je die naar je toe trek achter een soort uitsparing vast kan zetten? Dan is dat je aftakas hendel. Die kleine naast de stoel is de uitschakeling/inschakeling. Die lange platte mag je alleen naar je toe halen op t moment dat je de aftakas in of uit wil schakelen. Zeker niet langere tijd in de uitsparing houden. Hiermee blijf je continu je druklager tegen de koppeling aan duwen wat het einde van dit onderdeel kan betekenen
bob11180
@casejxu mooi kak. Al een paar uur zo gereden
+1
casejxu
@bob11180 haha geen paniek. Zal direct niet stuk gaan maar raad t wel af. Vaders heeft t per ongeluk ook een tijdje bij onze 4506 gedaan.
+1
bob11180
@casejxu Haha. Pfff. Eerst de boekjes lezen en dan pas doen zeggen ze toch 😉
+2
casejxu
@bob11180 hoelang zit je brandstof filter er al op? En hoe is het opvoerpompzeefje en t opvoerpompje zelf?
+1
Wimsumar
Beste Bob11180:

Quote Reactie van @bob11180:
Eerst de boekjes lezen

De bibliotheek op deze site werkt helaas nog steeds weer niet(!).
In onderstaande link het handleidingsboekje van de Deutz D4506 seriegenoot, de D-5506:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Deutz_D5506.pdf/
Gerron
@bob11180 Plaats inderdaad maar eens een foto van die hendel en een foto van de andere hendel waarvan jij denkt dat je daarmee de aftakas inschakelt. Wij kunnen niet in je hoofd kijken over wat je bedoelt...
Ik vind het een vreemd verhaal dat je pas na 2 uur vermogensverlies hebt. Weet je zeker dat het niet ergens anders aan ligt? Ik kan me bijv. indenken dat de laatste mest zwaarder is.
Probeer eens met wat meer toeren te werken want dan krijgt de motor meer koeling. De v-snaar slipt niet neem ik aan?
bob11180
Maar dat verklaart nog niet Wrm ik power verlies na twee uur rijden. Straks de aftakas maar es checken. Hoop dat ie het nog doet
+1
goeiedag eem
@bob11180 dat power verliezen zoals jij het noemt wat doet hij dan?
zakt de motor af in toeren of blijft het motor toeren gelijk en zakt hij in de sneheid, als hij het laatste doet zul je waarschijnlijk ook een verbrande lucht ruiken, zakt de motor af in toeren kan het de tankontluchting zijn wat al genoemd is of een brandstof filter of ergens een verstopping zitten wat hem belemmert in de brandstof toevoer, maar heb je de trekker al lang? als je hem pas hebt zou ik eerst die dealer een vragen of het nog onder een soort garantie valt voordat je zelf begint te sleutelen zonder dat je ergens kennis van hebt of weet wat je doen moet
bob11180
@goeiedag eem
Hij blijft op toeren en je ruikt idd verbrandde lucht!
Kennelijk weet jij waar dat op duidt?
karlofendt
@bob11180 de koppeling is kapot, er zal een nieuwe in moeten.
Gerron
@bob11180 Je krijgt zoiets als je te veel met een slippende koppeling rijdt. Als de koppeling al stuk was bij aanschaf dan had je het niet zo lang volgehouden. Waarschijnlijk was de drukgroep al wel een beetje lam maar de trekker is natuurlijk niet nieuw meer.
bob11180
@Gerron
Gebruik de tractor pas de twee afgelopen dagen.

Gaat dit nu vaker en langer voorkomen?

Wat kost een nieuwe koppeling plus inbouwen ongeveer?
+1
Gerron
@bob11180 Prijs moet je zelf maar opvragen bij het bedrijf waar je dat wil laten doen.
Je schreef dat je wel vrije slag hebt bij de koppeling. Als je naast de trekker staat en je drukt met de hand de koppeling in draait de as die het koppelingshuis in gaat dan ook een beetje tijdens die vrije slag of is de vrije slag alleen de ruimte op het systeem?
bob11180
@Gerron
De vrije slag is alleen de ruimte in het systeem.
Gerron
@bob11180 Dan komt je koppeling dus nooit vrij!
Wimsumar
Beste Bob11180:

Quote Reactie van @bob11180:
Wat kost een nieuwe koppeling

Prijzen 2013 GRANIT catalogus (imitatie):

Dubbele drukgroep: € 498,-.
Koppelingsplaat: € 135,-.
Druk- + toplager: € 86,-.
goeiedag eem
@bob11180 dan is het zeer waarschijlijk voor 99% zeker dat je koppeling platen versleten zijn en of een lekke krukas keering waardoor je platen vettig worden en gaan slippen, maar in beide gevallen zal de trekker middendoor moeten bij de koppeling, zou iig je dealer waar je hem gekocht hebt even informeren over hoe en wat, of je moet zelf sleutelen kunnen dan is het geen probleem, voor mij is het misschien een avondje werk als ik de onderdelen had maar ik heb ze veel vaker los gehad
bob11180
@goeiedag eem 😔
Ben zo dus 1000 e extra kwijt. Mooi balen. Amper vijf uur gereden
+1
GROENEDEERE
@bob11180
Als je de trekker nog maar zo kort hebt gebruikt zou ik zeker met de dealer aan tafel gaan voor eventuele coulance regeling oid
JohnDeere5085
@GROENEDEERE is inderdaad aan te raden, is niet gebruikelijk dat bij het nakijken van de trekker voor de verkoop de koppeling nagekeken wordt, maar als hij zo kort na het kopen stuk is is er heus wel iets te regelen van beide kanten.
+1
bob11180
@JohnDeere5085
Heb hem geprobeerd te bellen. Nog niet gelukt. Morgen maar weer

Ben benieuwd of die mee gaat in een regeling. Op factuur staat 'zoals gezien'. Dus Tsja.

Heb er 2575 voor betaald.
Wat een hoop geld is voor mij. Voor wie niet 😉
+1
Jasperfendt
Quote Reactie van @bob11180:
Heb er 2575 voor betaald.

Daar kun je ook niks van zeggen, en je weet dat het geen nieuwe trekker is dus dan kon je helaas zoiets hebben.
goeiedag eem
@bob11180 gewoon even om de tafel gaan met het bedrijf waar je hem gekocht hebt, onderdelen zal niet zoveel zijn meestal is het een losse koppelingsplaat en misschien de krukas keering als het vettig is achter het vliegwiel, maar de arbeids uren maken het duur, zo het zo proberen te regelen jij de onderdelen betalen, en dat hun de uren voor hun rekening nemen
bob11180
@goeiedag eem
Ja goed idee. Alleen nadeel dat dat bedrijf 60 km bij mij vandaan zit. Heb devtraktor door postma laten komen
jammermaarhelaas
Naast de reeds goede tips die zijn gegeven:

Je moet natuurlijk wel weten wat je doet, en niet extra de boel slecht behandelen, maar een handkoppeling 2 uur aangetrokken houden is niet meteen het einde van druklager of koppeling.

Je hebt de tractor geloof ik bij een dealer gekocht? Heeft hij hem nog even langs gelopen voor het afleveren, of heb je hem gekocht zoals hij er stond?

In dat laatste geval, maar voor jezelf ook in het eerste, zou ik sowieso wat onderhouds-controle punten nagaan. Nu ken ik Deutz niet, maar even een paar punten in het algemeen voor als je een onbekende tractor in gebruik neemt, lijst niet compleet, maar een eerste suggestie:
V-snaar spanning en conditie dynamo,
V-snaar spanning en conditie koelvin (misschien dezelfde als van dynamo)
Koelvinnen op cilinders controleren op vet zijn/vuil zijn (vuil/stof belemmerd de koelcapaciteit, van licht tot heel sterk). Er zit aan de ene kant een halfronde toeter die je er af moet kunnen halen, dan zie je de koelribben, en kun je ze zo nodig reinigen, allicht zit er aan de andere kant ook wel een deksel die er af kan. Reinigen gaat allicht met perslucht en of hogedrukspuit (op 50 a 75 Bar). Dit is te vergelijken met het schoon wezen van de radiateur bij een watergekoelde motor.
Vrije slag koppeling pedaal (koppelings pedaal moet goed vrij komen)
Vrije slag rempedalen (rem mag niet aanlopen), en zorg dat als ze gekoppeld zijn (op de weg!) ook rechtuit remmen, en hij niet opvallend naar rechts of links trekt. Kijk even of je stuurstang(en) en spoorstang(en) nog vast zitten, en niet zo omhoog uit de kogels getrokken kunnen worden.
Wielmoeren vast?
Oliepeil motor, versnellingsbak, achterbrug, eindvertragingen, (oliebad luchtfilter?).
Houd oliepeil motor ook in de gaten gedurende de eerste uren dat je hem gebruikt, als je weet dat ie niet veel verbruikt kun je deze controle met grotere tussenpozen doen.
Voor als je op de weg zit: Doen de lampen en vooral de richtingaanwijzers het? Weet in elk geval voor jezelf wat de staat ervan is.
Bandendruk nazien.

En dan natuurlijk het normale onderhoud, maar dat zul je zelf wel weten.

Heb zelf afgelopen winter ook een gebruikte tractor gekocht en ook een en ander nagelopen, alle olie ververst, nieuwe filters (olie, hydrauliek, lucht, dieselolie), nieuw koelwater, een aantal keringen en busjes vervangen. Met name de olie en het brandstoffilter waren "ver over de datum" getuige de kleur en de vervuiling.
Het duidelijk roken en duidelijke motorolieverbruik (heb het een paar uur aangezien) waren sindsdien ook over.
bob11180
@jammermaarhelaas
Goeie tips. Thnx!!
Bij een dealer gekocht. Die had hem ook ff nagelopen. Maar natuurlijk geen twee uur werk mee gedaan. Dus vraag me af waar het hem in zit. Vanmiddag deed ie ook zo ff raar. Maar na ff was het weer Ok.
Gerron
@bob11180 Op de linkerkant van de motor zitten 6 rechtopstaande buisjes. Op de boven- en onderkant van zo'n buisje zit een plastic ringetje dat je kapot kan spuiten met de hogedrukspuit. Denk daarom.
Wat deed de motor raar?
jammermaarhelaas
@bob11180

Ik zou dan ook zeker even naar de tips over het brandstofsysteem kijken, zoals hier in dit topic genoemd.
Frederick
Zou wel eens aan het zeefje in de opvoerpomp kunnen liggen zoals @casejxu al zei. Heb dat ook eens gehad met een 5206.
Gerron
@Frederick Ik vermoed inderdaad een probleem met de brandstofaanvoer. Bij te weinig brandstof gaat de motor anders klinken.
+1
GP733
Tank ontluchting al gecheckt? Als die verstopt zit krijg je dit soort problemen, na een poosje onderdruk in de tank met alle gevolgen van dien.
+1
heuffg
Als hij het weer doet draai de tanktop er even af. Lijkt me een probleem met vacuüm in de tank.
+1
GROENEDEERE
Je zegt net dat de motor op toeren blijft en je dan een verbrande lucht ruikt.
Het is je koppeling.
Je rijkoppeling niet die van de aftakas.
Waarom pas na twee uur?
Ook dat is te verklaren.
Je koppeling is waarschijnlijk aan z'n eind maar werkt nog goed. Enkel na twee uur onder belasting rijden bergop wordt de koppeling gloedje heet waardoor deze gaat slippen en dat is nou die verbrande lucht die jij ruikt.
Nu zijn er twee opties
Optie een. wat ik eerst zou proberen bij oudere tractoren is de koppeling namelijk te verstellen.
Optie twee
De gehele koppeling vervangen.
In beide opties zou ik naar de dealer gaan en niet zelf gaan knutselen.
De handel die je beschrijft is de bediening /koppeling van de aftakas.
Degene naast de stoel is de hoofd inschakeling.
De aftakas kun je onbelast gerust uren laten draaien tijdens aftakas werk draaien ze immers ook uren onder belasting.
Daar hoef jij je geen zorgen over te maken
bob11180
@GROENEDEERE
Thnx voor de verhelderende post!

Wat kost een koppeling laten vervangen ongeveer ?

En als ik hem opnieuw laat afstellen en na elk uur ff kwartiertje pauze neem kan ik dan nog veel uren er mee door of slechts enkele?
GROENEDEERE
@bob11180
Als je hem opnieuw laat afstellen als dat nog mogelijk is dan moet het probleem verholpen kunnen zijn.
Mits je koppeling niet te heet is geweest of te ver versleten.
Wat het kost om te vervangen heb ik geen idee van.
Is een oudere trekker dus het zal niet om gigantische bedragen gaan.
Corne S
@GROENEDEERE

Aftakas aan laten staan, geen enkel probleem. Maar als je hem niet uitschakelt, alleen met koppeling wel.

Koppelingsplaat die je niet gebruikt, hoeft toch niet warm te worden? Ook niet bij zwaar trekwerk?
bob11180
@Corne S
Bij het omhoog schakelen berg op gebruik je hem toch.
ford3000case745
@Corne S wel als hij doorslipt
Corne S
Met de aftakas koppeling kun je wel degelijk je rijkoppeling beïnvloeden.

Je rijkoppeling kan zo ver uitgesteld staan, dat je druklager van de aftakas, de druklager van de rijkoppeling mee naar voren neemt, waardoor je met slippende koppeling rijdt.

Dit is zien, dat wanneer je aan de aftakashendel trekt, je pedaal naar beneden gaat (hoeft niet). Dit heb ik wel eens gezien bij een inter 624 / 844s.
Gerron
@Corne S Waren in dat geval de vingers versleten?
Corne S
@Gerron

Rij plaat. Druklager aftakas / druklager rijkoppeling kunnen maar een beperkte afstand van elkaar versteld staan.
bob11180
Bedankt voor alle meedenkende reacties zo ver! Erg fijn forum dit!

Baal van de extra komende kosten natuurlijk. Maja. Zo gaat dat met machines

Als iemand mij wil en kan komen helpen met het vervangen tzt hoor ik het graag!

Probeer volgende week nog met pauzes de mest hoop leeg te rijden. Dan kan ik gaan sparen
Sojaboontje
@bob11180 heb mijn kopling in lemelerveld laten reviceren plus nieuwe druklagers voor onder de 700 euro
bob11180
@Sojaboontje
bij wie was dat?
Sojaboontje
@bob11180 vond het niet duur had namelijk ook een gebroken vinger
Corne S
@bob11180

Als hij moet trekken, moet je maar eens proberen om de aftakaskoppeling te bedienen, kijken of je verschil hoort.

Misschien handig voor de hulp als je je woonplaats in je profiel vermeld. Het zal wel in de buurt van de Duitse grens zijn.
bob11180
@Corne S
Zal het aanpassen. Woon in Zeddam. Bij Doetinchem.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4506 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!