Hoi
Ben sinds gister met de deutz 4506 met voorlader aan het werk
Nu had ik zowel gister als vandaag hetzelfde probleem
Na ongeveer tweee uur mest weg rijden met voorbak en grondbak
Schakelt ie goed naar de 1 en 2
Maar verlies ik heuvel op ( woon tegen Duitsland aan, Zeddam ) rustig aan alle vermogen en kom ik niet verder vooruit. Heuvel af of recht is dan geen probleem
Is er iets te warm?
Ben maar ff in de low gear heuvel op gegaan. Ff pauze genomen
Keer de hendel verzet die links van het stuur zit, geen idee waar die voordient overigens!! Kan iemand mij dat uitleggen?
En ben benieuwd of iemand dit probleem herkent?
Koppeling zelf voelt nog goed aan
Zit nog ruimte op over.
En verder rijdt ie perfect. Alleen ma twee uur werken lijkt het zich voor te doen
Lees ook
Spatbord deutz d4506 linksachter
Deutz D4506 - handboek werkplaatsboek
Deutz D4506 - handboek werkplaatsboek
Deutz D4506 - handboek werkplaatsboek
Deutz D4506 - Werkplaats handleiding pdf
Deutz D4506 - achterspatborden
Deutz D4506 - combines
Deutz D4506 - handboek werkplaatsboek
Deutz D4506 - de hefinrichting
Deutz D4506 - bouten voorlader
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz D4506 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zijn de koelribben van de motor wel schoon?
Hendel die ik bedoel zit links van de stuur kolom. Flinke grote platte hendel. Zal straks foto maken
Je moet natuurlijk wel weten wat je doet, en niet extra de boel slecht behandelen, maar een handkoppeling 2 uur aangetrokken houden is niet meteen het einde van druklager of koppeling.
Je hebt de tractor geloof ik bij een dealer gekocht? Heeft hij hem nog even langs gelopen voor het afleveren, of heb je hem gekocht zoals hij er stond?
In dat laatste geval, maar voor jezelf ook in het eerste, zou ik sowieso wat onderhouds-controle punten nagaan. Nu ken ik Deutz niet, maar even een paar punten in het algemeen voor als je een onbekende tractor in gebruik neemt, lijst niet compleet, maar een eerste suggestie:
V-snaar spanning en conditie dynamo,
V-snaar spanning en conditie koelvin (misschien dezelfde als van dynamo)
Koelvinnen op cilinders controleren op vet zijn/vuil zijn (vuil/stof belemmerd de koelcapaciteit, van licht tot heel sterk). Er zit aan de ene kant een halfronde toeter die je er af moet kunnen halen, dan zie je de koelribben, en kun je ze zo nodig reinigen, allicht zit er aan de andere kant ook wel een deksel die er af kan. Reinigen gaat allicht met perslucht en of hogedrukspuit (op 50 a 75 Bar). Dit is te vergelijken met het schoon wezen van de radiateur bij een watergekoelde motor.
Vrije slag koppeling pedaal (koppelings pedaal moet goed vrij komen)
Vrije slag rempedalen (rem mag niet aanlopen), en zorg dat als ze gekoppeld zijn (op de weg!) ook rechtuit remmen, en hij niet opvallend naar rechts of links trekt. Kijk even of je stuurstang(en) en spoorstang(en) nog vast zitten, en niet zo omhoog uit de kogels getrokken kunnen worden.
Wielmoeren vast?
Oliepeil motor, versnellingsbak, achterbrug, eindvertragingen, (oliebad luchtfilter?).
Houd oliepeil motor ook in de gaten gedurende de eerste uren dat je hem gebruikt, als je weet dat ie niet veel verbruikt kun je deze controle met grotere tussenpozen doen.
Voor als je op de weg zit: Doen de lampen en vooral de richtingaanwijzers het? Weet in elk geval voor jezelf wat de staat ervan is.
Bandendruk nazien.
En dan natuurlijk het normale onderhoud, maar dat zul je zelf wel weten.
Heb zelf afgelopen winter ook een gebruikte tractor gekocht en ook een en ander nagelopen, alle olie ververst, nieuwe filters (olie, hydrauliek, lucht, dieselolie), nieuw koelwater, een aantal keringen en busjes vervangen. Met name de olie en het brandstoffilter waren "ver over de datum" getuige de kleur en de vervuiling.
Het duidelijk roken en duidelijke motorolieverbruik (heb het een paar uur aangezien) waren sindsdien ook over.
Het is je koppeling.
Je rijkoppeling niet die van de aftakas.
Waarom pas na twee uur?
Ook dat is te verklaren.
Je koppeling is waarschijnlijk aan z'n eind maar werkt nog goed. Enkel na twee uur onder belasting rijden bergop wordt de koppeling gloedje heet waardoor deze gaat slippen en dat is nou die verbrande lucht die jij ruikt.
Nu zijn er twee opties
Optie een. wat ik eerst zou proberen bij oudere tractoren is de koppeling namelijk te verstellen.
Optie twee
De gehele koppeling vervangen.
In beide opties zou ik naar de dealer gaan en niet zelf gaan knutselen.
De handel die je beschrijft is de bediening /koppeling van de aftakas.
Degene naast de stoel is de hoofd inschakeling.
De aftakas kun je onbelast gerust uren laten draaien tijdens aftakas werk draaien ze immers ook uren onder belasting.
Daar hoef jij je geen zorgen over te maken
Je rijkoppeling kan zo ver uitgesteld staan, dat je druklager van de aftakas, de druklager van de rijkoppeling mee naar voren neemt, waardoor je met slippende koppeling rijdt.
Dit is zien, dat wanneer je aan de aftakashendel trekt, je pedaal naar beneden gaat (hoeft niet). Dit heb ik wel eens gezien bij een inter 624 / 844s.
Baal van de extra komende kosten natuurlijk. Maja. Zo gaat dat met machines
Als iemand mij wil en kan komen helpen met het vervangen tzt hoor ik het graag!
Probeer volgende week nog met pauzes de mest hoop leeg te rijden. Dan kan ik gaan sparen