Illustratie van:

International 633 - Te weinig hydrauliekolie voor hefmast

Ikheb een hefmast achter de 633, maar er zit niet genoeg olie in de trekker met de aanwezige 12 liter om de mast helemaal omhoog te doen. Is er een mogelijkheid om een extra olietankje op te bouwen en hoe sluit je dit dan aan.

Deel dit topic

Reacties

SJB533
Ja, die mogelijkheid is er. In principe kan de aftapplug van de hydrauliektank dienen als aansluiting voor de extra voorraad
Paul Roggeman
Goeie dag,
Ik zou de aftapplug niet gebruiken, maar de vulpulg.
De vuldop / filter / ontluchter verwijderen, op deze plaats dan een tussenstuk met darm aansluiten die dan naar extra reservoir gaat, en dan de vuldop / filter / ontluchter op de nieuwe extra reservoir plaatsen.

Ik probeer morgen en fotonte plaatsen.

Mvg Paul
+1
SJB533
Quote Reactie van @Paul Roggeman:
Ik zou de aftapplug niet gebruiken, maar de vulpulg

Met welke reden?
walker1
@SJB533 nou ben ik zelf geen monteur of hydraulische specialist, maar mij lijkt de vulplug ook beter en logischer.
SJB533
@walker1
Ja, maar waarom?
walker1
@SJB533 lijkt mij logischer, evengoed kan ik het ook jouw vragen : waarom op de aftapplug? Heb jij daar dan wel een technische verklaring bij?
+1
SJB533
@walker1
Tank heeft een minimum en maximum. Als je dus de extra tank op gelijke hoogte monteert, kun je uit beide tanks olie onttrekken
walker1
@SJB533 Uit beide tanks olie onttrekken, jaja, monteer je dan ook meteen een 2 x zo grote pomp, of kan de originele pomp daarna zomaar vanzelf 2 x zoveel olie verwerken?
nhmonteur
@walker1 dat maakt verder niks uit, je hebt alleen een grotere tank. daar hoeft de pomp niet groter voor te worden.
het gaat erom dat hij een lange cilinder uit wil schuiven waarvoor hij meer olie nodig heeft als standaard.
walker1
@nhmonteur Waar ik op doelde is dat @SJB533 roept dat je uit beide tanks olie kan onttrekken, maar dat dus een loos argument is.
+2
walker1
@SJB533 Bovendien, een aftapplug is om de olie af te tappen, niet om olie er in te laten. Net zoals een anus dient om de poep er uit te laten, niet om er iets in te duwen, maar goed, het kan natuurlijk zo zijn dat jij daar anders over denkt en dat respecteer ik natuurlijk.
+1
Kubota
@walker1 een aftappplug is gewoon een plug gemonteerd op het laagste punt in het systeem, theoretisch zou je hier wel 100 tanks op kunnen aansluiten, de olie kiest de weg van de minste weerstand, en de pomp zuigt alleen maar zoveel olie aan als dat de pomp kan verwerken.
+3
nhmonteur
@Kubota Precies. Als ik een extra tank zou maken dan zou ik hem ook aansluiten op de aftapplug, zodat de olie in beide tanken even hoog komt te staan. je hebt zo het juiste niveau maar wel extra liters tot je beschikking. Bovenop de extra tank maak je wel een ontluchter zodat de olie kan stijgen en dalen via de aftapplug.
+3
jo845xl
@nhmonteur In theorie kan dat werken maar ik ben niet 100% overtuigd .
Aftapplug is geen al te grote opening , als je dan bvb de olie van die hefmast (en zeker met gewicht = hogere snelheid ) laat terugstromen kan vlgs mij de olie niet snel genoeg naar de extra tank met gevolg dat de eerste tank overloopt .
Ik heb zelf ook een extra tank gemonteerd = op de vulplug .
jammermaarhelaas
@walker1

Quote:
@SJB533 Bovendien, een aftapplug is om de olie af te tappen, niet om olie er in te laten. Net zoals een anus dient om de poep er uit te laten, niet om er iets in te duwen, maar goed, het kan natuurlijk zo zijn dat jij daar anders over denkt en dat respecteer ik natuurlijk.

Het gaat hier niet om een biologisch organisme maar gewoon om een machine met een opening onderin een reservoir en het principe van communicerende vaten.

Dat een IHC 633 een apart reservoir voor de hydrauliek heeft veranderd niets aan dat principe. Omdat het blijkt dat dit reservoir overvuld mag worden, kan er in dit geval een extra tank boven de vulopening gemaakt worden.
Paul Roggeman
.

(klik om te vergroten)

Extra olietank zit onder de dwarsbalk van de cabine.
nhmonteur
@Paul Roggeman gaat dit goed dan?? Want je niveau in je originele tank is nu dus maximaal gevuld.
Het beste is om de extra tank op het zelfde niveau te houden dan de originele tank
stephan-inter
@nhmonteur
Nee maakt niks uit.
De grotere hebben een extra tank onder de cabine.
De kleintjes op het spatbord waardoor de originele maximaal vol zit.
+1
Kubota
@nhmonteur
Volgens mij hebben deze trekkers een aparte voorraad voor de hydrauliekolie en de achterbrug, dus het niveau van de hydrauliektank verhogen door de hoger geplaatste extra tank is niet schadelijk.
fendt2
@Kubota dit kan alleen als de ontluchting ook mee omhoog gaat.
evdh
Ok bedankt allemaal. Ik ga dan maar iets maken op de vulplugaansluiting
Wimsumar
Beste EvdH:

Quote Reactie van @evdh:
iets maken

Hoe hoog kan, en/of, hoeveel hefvermogen heeft die hefmast dat deze meer dan 12 liter nodig is?
hobbyboer
@Wimsumar Voor een 3 tons mast van een meter of 4 ben je dat al zo'n beetje nodig.
Als zo even snel hoofdreken.
Voor alleen de mast, is ook wel handig als er nog een beetje olie overblijft toch?
Wimsumar
Beste Hobbyboer:

Quote Reactie van @hobbyboer:
hoofdreken

Hoofdbreken is, wat heb je aan een 3-ton/4-meterhefmast als je er, gekoppeld aan zo'n I.H.-633, nog geen 1.000 kilo mee kan verplaatsen?
De explosieven opruimingsdienst staat terstond paraat.
+1
hobbyboer
@Wimsumar Je hoeft ook niet persé 3 ton te tillen met een 3 tons mast.
Het klinkt misschien raar maar minder kan ook gewoon 😉

Als je nou toevallig zo'n mast hebt of goedkoop kan krijgen dan hang je die er toch achter en ga je geen lichtere kopen of dunnere cilinders monteren.
Dus dan zal die hoeveelheid olie er toch in moeten om de maximale hefhoogte te halen.
+3
Wimsumar
Beste Hobbyboer:

Quote Reactie van @hobbyboer:
Als

Ja, "als",...
Als de topicvraagsteller iets meer infomatie gaf kon hij wellicht de de extra olievoorziening besparen. Kennelijk tilt hij er niet zo zwaar aan ons op de hoogte te brengen.
hobbyboer
Quote Reactie van @Wimsumar:
Kennelijk tilt hij er niet zo zwaar aan ons op de hoogte te brengen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 633 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN