Fendt 310 - 4wd fendt 310 2wd maken

Wij zijn al een tijdje op zoek naar trekker van minimaal 100pk met 2wd, wij hebben al contact opgenomen voor een nieuwe 2wd trekker maar dat was vrij duur.

Nu kwammen we op het idee om onze Fendt 310 turbomatik (bouwjaar 1999) om te bouwen tot 2wd.
Zou dit mogelijk zijn?
En waar zou je dan moeten veranderen?
weusjr

Reacties

+1
Fendt926Driver
Tuurlijk is dat mogelijk.
Vooraan optillen de 4 bouten van de schommelas losmaken en de as vooruit drukken met de hand. Aandrijfas valt wel uit elkaar. Een 2wd as kopen kan er zo onder en de bouten weer vadt maken.
Als je alles hebt wissel je het met 2 man in 2 uur de assen.
Ook korte asje van de aandrijving aan de remschijf demonteren
De 4wd inschakel kast kun je laten zitten
weusjr
@Fendt926Driver Ja maar je moet dan toch specifiek 2wd vooras voor 310 hebben van dat bouwjaar volgensmij zijn die niet gemaakt.
Fendt926Driver
@weusjr nee ( bijna) elke 2wd as van een 300 past eronder. (303 weet ik niet zeker)
weusjr
@Fendt926Driver Ik weet wel bij een lmb een 2wd vooras van 307 van 1984 past die er gewoon onder?
Fendt926Driver
@weusjr ja voor zover ik kan nakijken zijn de bestel nummers van de assen allemaal gelijk.
Alleen de 4wd beremming van de 40km voorassen kun je zo niet aansluiten. Maar is wel te maken
SJB533
@Fendt926Driver
Als je de vierwielberemming er werkend op wil hebben, wat moet er dan gebeuren? Slangen leggen van de remschijf naar de vooras, of is het veel meer, of anders?
Stront-boer
Waarom wil je een 2wd van 100 pk dan?
valmet6400power
@Stront-boer
Ook mijn vraag!
+2
hermanjohndeere
@valmet6400power handig met voeren bijvoorbeeld
weusjr
@hermanjohndeere Inderdaad met voeren handig maar ook met dingen als schudden en harken.
+1
dx11
@weusjr 4wd zit toch iet in de weg? Hier mis ik het wel eens op de trekkers waar het niet op zit. Trekkers waar het wel op zit zit mij het nooit in de weg. Daarnaast rolt het met de grotere wielen ook veel mooier over de zode
deutz dx 470
@weusjr zo n 310 kun je toch overal binne lijkt mij dus voor kort draaie lijkt mij het niet nodig en om nog maar te zwijge over rijcomfort tege 40 op de kleine wieltjes...
mf 6150
@deutz dx 470
Dat comfort is bij die 2wd fendtjes met snelgang nog super hoor! Die van ons loopt 52 maar stuitert of zwalkt niet (wel met de schudder eraan maar dat komt door te weinig frontgewicht)
fendt farmer309c
Die zijn er ook origineel 2wd gemaakt
weusjr
@fendt farmer309c Ohh maar dan wanneer heb je nou een echt goeie trekker...... onze Fendt 310 bevalt ons top en is ondanks zijn uren in goede staat dus wat ons betreft liever ombouwen als dat kan.
SJB533
@fendt farmer309c
Nee hoor, niet dat bouwtype. Gaat om een Farmer 310 (1993-2000), niet de Farmer 310 LS (1984-1993) of Fendt 310 Vario.
MaxxuM4ever
Heb je met ie kleine 2wd voorwielen niet meer insporing in het land? Op het erf makkelijker ID maar in het land liever grote voorwielen als je het mij vraagt.
weusjr
@MaxxuM4ever Nu doen we schudden en harken met de 2wd 306 maar meer pk's kan geen kwaat.
Kwa gewicht is wel verschil 306 weegt richting 3300kg en de 310 richting 4300kg.
+1
RobVolvo
@weusjr Ga je de as wisselen blijft daar weinig verschil tussen de 306 en 310 zitten. Het enige wat de 310 dan meer weegt is het gewicht van de aandrijving voor de 4wd. 😉
Jasperfendt
@RobVolvo versnellingsbak enzo van een 310 is ook allemaal veel zwaarder
RobVolvo
@Jasperfendt Dat zal inderdaad allemaal iets zwaarder zijn, maar dat zal een keer 100/200kg zijn lijkt me
+1
walker1
@weusjr Flinke schudder en hark dan, als een 306 al pk's te weinig heeft.
Fendt926Driver
@walker1 soms kun je dat hebben. Dacht hier ook dat 7 trekkers nodig was voor een prima sluitende bedrijfs voering. In praktijk rij ik het meeste uren per jaar op de 62 pk sterke 305.
weusjr
@walker1 Maar ook met erfklusjes etc. Is 2wd wel heel makelijk zeker als je nog wat pk's onder de motorkap hebt.
walker1
@weusjr Ik weet niet wat voor erfklusjes jullie hebben waar je 100 pk voor nodig hebt??? Keer wat modder weg schuiven of voor een veegmachine gaat met een 306 ook wel.
fendt308-driver
@MaxxuM4ever
Iets grotere banden onder een 2wd doet ook wonderen
fendt308-driver
Gaat de voorlader er dan wel af?
+2
walker1
@fendt308-driver Sowieso vind ik het al niet zo'n snugger plan, maar bij een voorlader trekker zou ik het al helemaal niet doen.
JD3010
Quote Reactie van @walker1:
Sowieso vind ik het al niet zo'n snugger plan

Jouw mening wordt ook niet gevraagd.
weusjr
@fendt308-driver We hebben een offerte laten maken voor een mf 5713 met voorlader, als die er is is de voorlader op de 310 overbodig.
+4
Fendt926Driver
@weusjr ok als jij mf gaat rijden stopt mijn fendt advisering........😎😇
+1
walker1
@Fendt926Driver Ik kan me zelfs herinneren dat @weusjr hier een tijdje geleden een mooie 2wd John Deere aanbood, die moest er uit, want ze waren echte Fendt mannen en dus paste die JD niet op het bedrijf. Nu willen ze dus een 2wd trekker er bij hebben (die hadden ze dus nog eentje?) en ze kopen een nieuwe MF? Ik snap het niet helemaal meer 😬
weusjr
@walker1 2wd met veel pk's daar gaat het om en de john deere hebben we nog steeds, die zit te wachten om ingeruild of verkocht te worden.
Laatst hebben we een aantal dagen een mf 5712 met voorlader van me oom mogen uittesten doet het goed daar mag john deere nog wel wat van leren......
walker1
@weusjr ja duh, nou vergelijk je een nieuwe MF met die JD 1630 van 40 jaar oud?
weusjr
@walker1 Nee oude trekkers moet je niet met nieuwe vergelijken, ondanks oude het in sommige gevallen ook best goed doen.
Maar john deere zal er bij ons nooit weerkomen ook geen nieuwe.
walker1
@weusjr Waarom zal er bij jullie geen JD meer komen? kan je dat ook wat duidelijker onderbouwen?
weusjr
@walker1 Onze ervaringen met de 2 john deere's die we hebben gehad zijn matig, maar dan heb je het ook over oldtimers.
Ik werk soms ook bij een boer met een jd 1640, jd 6330, jd 6125m met voorlader en case 745xl, maar ik wil nou niet zeggen dat dat super fijne trekkers zijn, het werk wel soms beetje stroef maar als je het gaat vergelijken met een mf of fendt is het wel een groot verschil.
walker1
@weusjr Enige wat stroef werkt is de groepenpook, die vergt bij onze JD 6130 wel de nodige kracht. zal bij die 6330 wel hetzelfde zijn? Verder prima en fijne trekker, zeker voor voorlader werk.
weusjr
@walker1 ja o.a. schakelen gaat stroef maar zo fijne trekker is het nog niet.
+1
walker1
@weusjr Dan zal het wel aan de chauffeur liggen denk ik. als die trekkers van JD echt zo ruk waren, dan was JD echt geen wereldwijde marktleider.
Fendt926Driver
@walker1 maar als je niet beter weet denk je dat jd het einde is. totdat je iets beters probeert. en dan maakt het mij niet uit welk andere merk beter zou kunnen zijn.
ik vindt de claas hakselaar super. jd zal ook goed zijn. maar dat wil niet zeggen dat ik geen demo s zou proberen om te zien of ik het toch misschien fout had.
+1
walker1
@Fendt926Driver Ik beweer ook niet dat JD het einde is. Ik geef hier zelf ook al toe dat die groepenpook erg zwaar schakelt. Er staat hier ook geen JD omdat we echt niks anders wouden hebben. Echter had JD destijds onder de streep het beste aanbod, waardoor het JD is geworden. Maar goed, nu staat hier een 14 jarig jochie dingen over JD en andere merken te beweren die enkel gebaseerd zijn op wat zaterdag werk bij papa thuis waar ze Fendt rijden en bij een buurman met JD.
weusjr
@walker1 En al was jd de goedkoopste dat zegt ook nog niks bijv. New Holland td5 is goedkoper dan t5 maar td5 heb je ook meer problemen mee.
En dat ik alleen op zaterdag bijvoorbeeld beetje voer aan schuif hoef je ook denken.
Maar we hebben niks met john deere en werkt naar onze mening niet zo prettig als bijv. De mf 5712 van me oom met load sensing pomp, voorlader vering fijne transmissie.....
walker1
@weusjr Voor de duidelijkheid, JD was destijds onder de streep de goedkoopste, kwam vooral doordat we daar het beste inruilbod kregen voor de ingeruilde Landini. Zonder Inruil was JD niet de goedkoopste.
Maar ik ga hier verder niet aan een oeverloze merkendiscussie beginnen, ik wil alleen nog kwijt dat je geen appels met peren moet vergelijken. Mooi dat de MF van je oom load sensing en voorlader vering heeft, maar dan moet je die MF niet vergelijken met een JD die die opties niet heeft. Dat is ongeveer hetzelfde als je mening over 2 merken baseren op het feit dat de ene als optie wel airco heeft en de ander niet en jij er net op een dag dat het boven de 30 graden is mee moet werken.
mf 6150
@weusjr
2wd 5713 kopen!

(klik om te vergroten)

@weusjr is 5713 2wd niet wat?
weusjr
@mf 6150 Dat kan ook wel mooi.
fendt308-driver
@weusjr dan schuift alles door. 306 weg 310 krijgt 306 zn taken en de mf is de "nieuwe" 310? Ben benieuwd of de mf wat is. Ik vond de 5400 serie nog niet helemaal meevallen
mf 6150
@fendt308-driver
5400 is ook de 'goedkope' uitvoering. Was het een dynashift of dyna 4? De 6400 serie is naar mijn idee een stuk fijner
fendt308-driver
@mf 6150 weet niet precies welke uitvoering. Had zo'n hendeltje in de vorm van een T, reed 43 en een stuur waarmee je maar 30 durfde 😂
weusjr
@fendt308-driver 306 gaat niet weg me opa heeft destijds hem als demo gekocht.
RVM
Ach waarom ombouwen? Hier in de buurt loopt een 1455 voor een voermengwagen, met cultuurtjes voorop komt die ook de stal in. Voor het schudden is dat wel iets minder 😉
+8
walker1
Let op allemaal en dan vooral de heren @weusjr en @tvt170 Ik heb de geniale oplossing voor deze vraag en tevens de geniale oplossing voor een vraag in een topic van 2 weken geleden.
Bij mij geniale oplossing hoeft er niemand op zoek naar een andere as, heeft er niemand een hoop sleutelwerk, etc.
Enige wat jullie moeten doen is van trekker ruilen!
tractorfan.nl/topic/126355/
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 310 en hebben de trefwoorden fendt en 2wd geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!