50

Hoe rijden met grashakselen?

Ik werk nu een tijdje bij een loonbedrijf. De laatste tijd zijn we daar aan het gras hakselen. Ik rijd dan met de silagewagen.
Wij hebben nu wat discussie wat de beste manier van laden is.
De man van de hakselaar vindt dat hij de wagen vanaf het begin over de hele lengte egaal moet laden. Dit betekent dat hij steeds in de gaten moet houden waar de pijp boven de wagen is maar ook tegelijkertijd naar de pickup moet kijken. Op de trekker moet je dan een constante snelheid aanhouden. De trekkerchauffeurs denken dat het beter is dat zij er voor zorgen dat de wagen van achter naar voren wordt geladen. De man op de hakselaar kan zich dan volledig op het hakselen richten. Wanneer de wagen tot aan de bovenkant van de schotten volgeladen is, kan de man op de hakselaar de wagen “af” laden.
Omdat de man op de hakselaar vanaf het begin de wagen van voor naar achter egaal wil vol laden , wil hij ook de trekker aan de rechterkant van de hakselaar hebben. Voor de trekkerchauffeur is dit weer niet handig omdat de bediening van de vario rechts zit en je naar links moet kijken.
Nu de vraag aan de ervaren haksel chaffeurs.
Wat is volgens jullie de beste manier van laden?

Jacob

Deel dit topic

Reacties

Zoals ik meestal zelf zie, is het mooiste laden vanaf achteren, naar voren werken ...

Zal eens link zoeken van hoe dat dan het mooiste eruit zie 😉
Klopt achter in beginnen en goed op de hakselpiloot letten altijd 😉
Het beste is eerst achterin boven de assen een bult tot halverwege te maken daarna voorin half vol maken dan weer naar achter en dan naar voren afvullen als je voorin bent stopt de hakselaare en jij rijd door dan heb je hem egaal vol en dat kijken valt mee die jongens op de trekker kunnen het blindelings
Zelf laden aan de rechterkant van de hakselaar. De hakselchauffeur hoeft misschien alleen op het einde een enkele aanwijzing te geven.

Als trekkerchauffeur moet je dan wel over links kijken, maar dit ervaar ik niet als storend. Trouwens een elevator van bijvoorbeeld een aardappelrooier hangt ook aan de rechterkant
Daarom rijd de hakselaar bij ons altijd rechts naast de trekker.
tractorfan.nl/picture/294911/

Hier boven te zien eentje met mais ... ( Van achteren naar voren geladen. Super strak.)

tractorfan.nl/picture/268292/

Hier eentje met grashakselen trekker iedere keer rechts van de hakselaar. Ken niet anders. )
Grashakselen weet ik niet zo, maar maishakselen rijden ze hier altijd rechterkant 😉
en idd van achteren naar voren laden 😛
Je moet in "laagjes" laden, dus als trekkerchaffeur constant heen en weer rijden ond er de pijp. dan gaat het er het meest in de wagen. en dan opt laatst moet de hakselchaffeur m ff afladen, dat werk het mooist
Achter beginen.trekker moet gewoon konstante snelheid aan houden en zich niet bemoeien met het vol maken.wel contact met de haksel piloot houden en dat is.en wij rijden meestal ook aan de linker kant van de hakselaar voor trekker veel makelijker en voor de hakselaar maakt het in verhouding niets uit.
Rechts naastrijden is makkelijker voor de hakselaarchauffeur, hij heeft de rijhendel in de hand, en kan makkelijker naar rechts kijken als naar links. Vroeger, toen trekkers nog geen vario hadden, werd in een vaste versnelling naastgereden. Dan kun je als trekkerchauffeur ook over je linker schouder kijken, dit is niet hinderlijk.
Bij een NH FX-hakselaar is het weer anders. Omdat de blazer daar overdwars zit, is het beter voor de gewasstroom om links naast te rijden.
Bij onze combi's (getrokken danwel gedragen hakselaar) moet de wagenrijder altijd de wagen volladen, omdat je als hakselaarchauffeur lager zit, en dus niet in de bak kunt kijken, en omdat je de rijsnelheid niet kunt varieren.
Wij rijden altijd links van de hakselaar is denk ik gewoon hoe je het gewent bent. Eerst vooraan tot halfweg vullen zodat je bij eventuele nate omstandigheden wat gewicht op trekker hebt. Daarna achteraan vullen tot boven, dan naar vooraan vullen en de wagen licht mooi vol.
Jaa voor hakselaar maakt het helemaal niks uit.je hoeft amper aan vanaf de hakselaar over je schouder tekijken en je ziet de pijp.daar in tegen met je op de trekker over je schouder kijken wil je in de wagen kunnen kijken en naar de haksel piloot.maarja ieder doet het op zijn eigen manier wat het beste gaat volgens hun.
Links van de hakselaar, en eerst achterin helemaal vol maken, en dan naar voren werken, zit het voor vol, dan is t achterin alweer wat gezakt, en dan gaat de haksel chauffeur het afmaken.
Rechts van de hakselaar en dan gewoon zelf laden tot die aan de rand is en dan laten afladen door de haksel machinist dat doen wij ook altijd werkt perfect
Als ik mee haksel laden ze eerst achter voor dan midden dan voor en dan weer achteraan en op het laatst op en neer zodat het ook wat bijzakt de haksel chauffeur regelt de snelheid en laad de wagen zelf vol en geeft soms aanwijzingen of je naar voor of achter moet
Hakselaar chauffeur bepaald kloar
Wat siebren zegt 😃
Man man.. als de kar maar vol komt 😃 ik zou zeggen wel egaal in lagen erin blazen omdat het dan beter tegelijk aanzakt en dan gaat er meer in.. 😃
Tis heel verschillend en heb van alles gezien.. tot zelfs heen en weer hakselen dus links rechts 😉 Hakselaar piloot heeft gewoon alles in de hand en hij zorgt dat de wagen vol komt. Als hij het maar prettig vind werken
Hier is het gister foutgelopen hakselaar nam te breed de bocht en belande in de sloot
Wij hakselen hier ook meestal heen en weer. Achteraan beginnen met laden en daarna naait de haksel piloot ehm wel vol.
Constante snelheid rijden en hij red hem er wel mee
In gras maakt 't niet zoveel uit volgens mij, in de maïs is 't belangrijk dat je voldoende druk op de trekker krijgt..
Wij hakselen ook heen en weer, tenminste als het perceel niet te lang is anders hakselen we alleen heen en de volgende wagen terug.
Links naast de hakselaar rijden. Op de trekker zit de bediening van een vario of powershift of wat dan ook altijd rechts. Eerst de wagen achterin volmaken. En dan naar voren werken. het afladen kan de hakselpiloot wel. Volgens mij is het zo het handigste.
Voor $1000 heb je het volgende setje derin, reken maar dat zich terug verdient tractorfan.nl/picture/386396/
Het gaat erom dat je niet teveel knoeit.. de ene rijdt met constante snelheid langs de hakselaar, deze moet dan iets meer opletten, anders gaat het andersom. Sinds kort wat zelf gehakseld, viel mezelf 1000% mee, omdat ik zelf ongeveer wist wat ik kon verwachten van de trekker chauffeurs...tis toch een samenspel en geen solo-actie van een of ander...
Wij rijden altijd rechts naast de hakselaar hij heeft ook de bediening rechts zitten, dus voor hem ist veel makkelijker op die manier.

voor de rest gewoon zelf de wagen zo vol mogelijk maken en de rest door de hakselaar laten bijblazen in hoekjes en gaatjes die je opt laatst nie tmeer kunt zien
Links naast rijden. eerst voorin beginnen half vol en dan achterin tot bovenaan laden. en dan zo weer na voren. én dan blaast de hakselmachinist de wagen wel vol. net als bij mais
Aan de rechtse kant van de hakselaar rijden eerst voor een gedeelte opladen en voor de druk op de wielen dan op en neer blijven rijden zodat de wagen egaal vol komt de de persoon op de trekker moet zelf de wagen vol maken met behulp van spiegels op de hakselaar (2/3 spiegels) de persoon op de trekker moet even het gevoel en krijgen tot ver hij naar voren/achteren rijden met de wagen.
Wij rijden links van de hakselaar
chauffeur van kar laad hem vol tegen dat hij het niet meer kan zien , door van achter naar voor te rijden
en op het einde laad de hakselaar em helemaal vol door de buis af en toe dan eens te verzetten.
wij rijden wel redelijk dicht tegen de hakselaar
Rechts rijden onze loonwerker heeft daar spiegels hangen voor de trekker chauffeurs zodat deze zo goed als zelf kunnen laden
Het besten is vooraan beginne in de silagewagen en zo naar achteren werken want alsje achter aan begint met laaien dan hep je minder trek kracht op je achterwielen bijvoorbeeld met mais hakselen en ook bij gras
Idd, vooraan beginnen met een klein laagje en dan naar achter egaal vol gooien en dan van achter naar voren barstends vol gooien.
PFFFFFT wat een technieken bij ons gaat de kar gewoon vol soms zo en soms anders!!! Wel vind ik het op de hakselaar makelijk als de wagen rechts van mij rijd omdat ik uit het midden zit en daardoor meer zicht heb op het hele gebeuren!
Wagen rechts van de hakselaar met gras achterin beginnen dan vlak vol maken naar voren toe.
dan afvullen doormiddel van rood en groen lampje op cabine van de hakselaar zo weet de persoon op trekker of hij harder of zachter moet gaan rijden werkt perfect.
met mais voorin beginnen te laden om druk op trekker te krijgen..
Wij beginne altijd voorin en als je er bijna niet meer over heen kan kijken, naar achter gaan en dan vol maken en dan naar voren hou je wel druk op achterwielen 😉
Wij laden eerst vanvoor, of vanachter, en gaat rustig voort tot de andere kant, regelt zelf wat bij en op het einde paar keer gelijkmatig verdelen
gaat prima
Bij ons rijd de trekker meestal links van de hakselaar die is het meest makelijk voor de trekker chauffeur.
en van achter na voren laden tot aan de rand en de hakselaar bestuurder maakt op het laast de wagen vol
Ja zo gaat dat 😉
Ja dat klopt.
Eerst een laag op de bodem laden en dan van achter naar voren de hakselaar constante snelheid en dan de kop laden moet de hakselaar snelheid aan passen
Eerst een kruiwagen er links naast blazen en dan een kruiwagen rechts... 😃 Vervolgens mekaar de kloten volschelden en verder hakselen hahahahaha
Kijk voor de gein eens even het volgende filmpje, zie het draaien op de kopakker hoe soepel dat gaat. hep zelf veel gehakseld, maar kijk hier met plezier naar.

Moet je ook kijken hoe daar de zwillen erbij liggen. dat hebben de meeste kleinere veehouders niet zo
Bij ons rijdt de wagen rechts van de hakselaar en eerst achter alles vol dan kan de trekker chauffeur zelf zien wanner hij zachter moet gaan rijden
Meestal links 😉
FX hè 😉
Maar spiegels erop lijkt me wel ideaal 😄
FX he? hef die de bediening links zitten dan?
Gras komt niet zo nou!
mais van voor naar achter want dan trek je beter omdat het dan tog natter is
Bij gras en mais beginnen bij gewoon altijd voorin. dan op aanwijzing van de hakselaar chauffeur naar voor of naar achter. aangezien onze karren geen doorkijk in het kopschot hebben moet volrijden op aangeven van de hakselaarchauffeur. gaat altijd perfect aangezien hij altijd het beste zicht op de kar heeft.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
42
WEERGAVES
5