Hoe rijden met grashakselen?
Ik werk nu een tijdje bij een loonbedrijf. De laatste tijd zijn we daar aan het gras hakselen. Ik rijd dan met de silagewagen.
Wij hebben nu wat discussie wat de beste manier van laden is.
De man van de hakselaar vindt dat hij de wagen vanaf het begin over de hele lengte egaal moet laden. Dit betekent dat hij steeds in de gaten moet houden waar de pijp boven de wagen is maar ook tegelijkertijd naar de pickup moet kijken. Op de trekker moet je dan een constante snelheid aanhouden. De trekkerchauffeurs denken dat het beter is dat zij er voor zorgen dat de wagen van achter naar voren wordt geladen. De man op de hakselaar kan zich dan volledig op het hakselen richten. Wanneer de wagen tot aan de bovenkant van de schotten volgeladen is, kan de man op de hakselaar de wagen “af” laden.
Omdat de man op de hakselaar vanaf het begin de wagen van voor naar achter egaal wil vol laden , wil hij ook de trekker aan de rechterkant van de hakselaar hebben. Voor de trekkerchauffeur is dit weer niet handig omdat de bediening van de vario rechts zit en je naar links moet kijken.
Nu de vraag aan de ervaren haksel chaffeurs.
Wat is volgens jullie de beste manier van laden?
Jacob
Wij hebben nu wat discussie wat de beste manier van laden is.
De man van de hakselaar vindt dat hij de wagen vanaf het begin over de hele lengte egaal moet laden. Dit betekent dat hij steeds in de gaten moet houden waar de pijp boven de wagen is maar ook tegelijkertijd naar de pickup moet kijken. Op de trekker moet je dan een constante snelheid aanhouden. De trekkerchauffeurs denken dat het beter is dat zij er voor zorgen dat de wagen van achter naar voren wordt geladen. De man op de hakselaar kan zich dan volledig op het hakselen richten. Wanneer de wagen tot aan de bovenkant van de schotten volgeladen is, kan de man op de hakselaar de wagen “af” laden.
Omdat de man op de hakselaar vanaf het begin de wagen van voor naar achter egaal wil vol laden , wil hij ook de trekker aan de rechterkant van de hakselaar hebben. Voor de trekkerchauffeur is dit weer niet handig omdat de bediening van de vario rechts zit en je naar links moet kijken.
Nu de vraag aan de ervaren haksel chaffeurs.
Wat is volgens jullie de beste manier van laden?
Jacob
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zal eens link zoeken van hoe dat dan het mooiste eruit zie
Als trekkerchauffeur moet je dan wel over links kijken, maar dit ervaar ik niet als storend. Trouwens een elevator van bijvoorbeeld een aardappelrooier hangt ook aan de rechterkant
Hier boven te zien eentje met mais ... ( Van achteren naar voren geladen. Super strak.)
tractorfan.nl/picture/268292/
Hier eentje met grashakselen trekker iedere keer rechts van de hakselaar. Ken niet anders. )
en idd van achteren naar voren laden
Bij een NH FX-hakselaar is het weer anders. Omdat de blazer daar overdwars zit, is het beter voor de gewasstroom om links naast te rijden.
Bij onze combi's (getrokken danwel gedragen hakselaar) moet de wagenrijder altijd de wagen volladen, omdat je als hakselaarchauffeur lager zit, en dus niet in de bak kunt kijken, en omdat je de rijsnelheid niet kunt varieren.
voor de rest gewoon zelf de wagen zo vol mogelijk maken en de rest door de hakselaar laten bijblazen in hoekjes en gaatjes die je opt laatst nie tmeer kunt zien
chauffeur van kar laad hem vol tegen dat hij het niet meer kan zien , door van achter naar voor te rijden
en op het einde laad de hakselaar em helemaal vol door de buis af en toe dan eens te verzetten.
wij rijden wel redelijk dicht tegen de hakselaar
dan afvullen doormiddel van rood en groen lampje op cabine van de hakselaar zo weet de persoon op trekker of hij harder of zachter moet gaan rijden werkt perfect.
met mais voorin beginnen te laden om druk op trekker te krijgen..
gaat prima
en van achter na voren laden tot aan de rand en de hakselaar bestuurder maakt op het laast de wagen vol
FX hè
Maar spiegels erop lijkt me wel ideaal
mais van voor naar achter want dan trek je beter omdat het dan tog natter is