Wat moet ik me bij Turbomatk voorstellen

Bij 6:20

Nu dacht ik dat de Turbomatik de vloeistofkoppeling was. Heeft zo'n ding de eigenschap om de trekker min of meer op de "handrem" te zitten, als je geen gas geeft?

groeten,
Sjoerd

Deel dit topic

Reacties

huub
Hij laat alleen het gas los, de vloestofkoppeling geeft net genoeg weerstand om er voor te zorgen dat ie niet naar beneden rolt, daarna geeft ie gas en gaat ie weer rijden..
huub
De trekker wil "een beetje" vooruit, maar omdat ie berg op moet lukt dat niet, als de trekker op een vlakke weg had gestaan was ie blijven rijden..
cih1056xl
Lijk me ook nie best al doe je dat lang?
SJB533
Aha, dus dit is een pure verkooptruc geweest?
de yanmarman
Als je stilstaat met de turbomatik op een vlak stuk,dan rijd hij ook nie verder
cih1056xl
Maar dat is toch helemaal niet goed voor zo'n koppeling lijkt me?
SJB533
Waarom niet?
de yanmarman
Dit is geen echte kopling,het is meer een tubine waar olie in zit.
de turbine bestaat uit 2 delen,het eerste deel aan de motor en 1 deel aan de as van de versnellingsbak.
als je gas geeft,dan gooit het eerste deel de olie in het 2de deel en dan gaat hij rijde.
Meneer Kool
Is ook niet best voor de koppeling. Als de trekker het niet trekken kan gaat hij door de vloeistofkoppeling. Op een vlak stuk zal hij gewoon doorrijden als de last niet te zwaar is(yanmarman, je koppeling is gewoon gaar als die blijft staan).

In het filmpje staat half op een heuvel. En dan kan de koppeling het stationair gewoon niet trekken. Een trekker met een vaste koppeling zou niet stil komen te staan.. maar wel afslaan als het te zwaar wordt.
En als je `m heel lang laat ''slippen'' brand je de olie eruit 😉
Meneer Kool
Precies.. Kun je ook direct merken aan de koppeling. Komt ie heel zwaar op etc. Men vind dit ook meteen het nadeel van een vloeistofkoppeling. Maarja het feit is dat je er anders mee moet werken dan met een vaste koppeling. En dan rijdt het 10 keer zo fijn. En door de vloeistofkoppeling kun je juist wel stationair optrekken. Een trekker met een vaste koppeling zou af kunnen slaan
de yanmarman
@meneer kool als je stilstaat bij stationair toerental dan gebuirt er niks,pas bij hoge toeren dan brand hij pas door
de yanmarman
Het rijd idd fijn,hoogste versnelling zette en vertrekke
SJB533
Ze hebben mij al s verteld dat als je een Fendt n de 40 laat staan, en je 100% stil staat, je met optrekken de keerringen wel eens naar vervanging kunt helpen. Laten slippen is dan weer slecht voor de platen, die bij deze trekkers erg klein schijnen te zijn.
Meneer Kool
Hij verbrand ook niet meteen bij een laag toerental hoor. Maar het komt de koppeling gewoon niet ten goede, hij kan het wel ff hebben, maar ik raad het niet aan. En dat die trekker in dat filmpje blijft staan is omdat ie tegen een heuvel op staat. Op vlakke grond rijdt ie gewoon weg als je koppeling goed is. Tenzij je der natuurlijk iets heel zwaars achter hebt.
SJB533
Gaat puur om weerstand, als je de rem intrapt, blijft hij ook staan, zonder afslaan neem ik aan. (Stop'n'go?)
Meneer Kool
Ja in feite wel. En afslaan doen ze ook niet, omdat hij dan door de koppeling gaat. De koppeling heeft van zichzelf ietsjes slip denk ik. Al is het volgens mij niet een volledige vloeistof koppeling zoals bij een koppelomvormer op een shovel. Die hebben altijd 4% slip of zo
de yanmarman
Klopt,door die vloeistofkopling
SJB533
Wat is t verschil tussen de VK en een koppelomvormer dan? Oogt toch t zelfde...
Meneer Kool
En toen was het stil.

Moeilijke vraag? Die slaan we over...
Had ik maar opgelet op school..

Uhm ik denk dat een vloeistofkoppeling in feite wel ongeveer het zelfde is als een koppelomvormer als in een shovel. (verbeter me als ik het fout heb...)

Fendt combineerd de vloeistofkoppeling alleen met een normale rij koppeling. Heb ff wat opgezocht, en wat ik er van begrijp. De vloeistofkoppeling zit tussen de motor(aandrijving) en de rijkoppeling. Je koppelt dus gewoon met de vaste koppeling. Alleen de pieken in de belasting wordt opgevangen door de VK. En de aftakas wordt gekoppeld vanaf de VK. Deze kun je dus ook onder belasting inschakelen. Zoals bij de 100 en 300(volgens mij ook) serie. Alleen dat is bij sommige series.. en bij de 610LS die we hebben weer anders..
de yanmarman
Idd kool,bij de 100 serie zit de vloeistofkopling vast tegen de motor aan en daar komen de aftakas en rijden vanaf
sebas deutz150
Ik heb nog nooit op een trekker met vloeistofkoppelling dus ik zou graag weten wat de voor en nadelen er van weten
Meneer Kool
De voordelen zijn dat de vloeistofkoppeling de klappen in de belasting opvangt. Als je met een trekker met vaste koppeling de koppeling vrij ruw oplaat komen, krijgt de hele aandrijving een flinke opdonder. De vloeistofkoppeling zorgt ervoor dat de trekker er minder onder lijdt als je de koppeling onder belasting op laat komen.

Dat geeft als nadeel(althans er zijn mensen die daar echt een probleem van maken) Dat wanneer de belasting heel hoog is bij het weg rijden(of tijdens het rijden). dat de koppeling maar blijft slippen, en de trekker dus nauwelijks of niet wegkomt. Of dat een Fendt dus minder lang doortrekt. (Bij een trekker met vaste koppeling verneuk je de koppeling dan even goed (of hij slaat gewoon af) maarja..)
Wimsumar
Beste SjB533 e.a.: Hier een website met wel een begrijpelijke uitleg:

marcovw.nl/Motor/Transmissie/…
MANdriver
Meneer Kool, snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt: 'Precies.. Kun je ook direct merken aan de koppeling. Komt ie heel zwaar op etc'.

Heb je het daar over de gewone droge plaat koppeling? Dit heeft namelijk niks met de vloeistofkoppeling te maken.. Misschien dat je het ook anders bedoelt?
SJB533
Beste Wimsumar, ik kan daar weinig vinden over de verschillen tussen een koppelomvormer en een vk...
boer
Sjb533 een vloeistofkoppeling en koppelomvoormer is gewoon het zelfde
SJB533
Ahaaaaa...
Meneer Kool
MANdriver: Ja ik zeg het misschien niet helemaal goed. Met dat zwaar opkomen etc. Maar komt der op neer dat als je steeds met een slippende rij koppeling rijdt. je dit kan voelen bij het koppelen en ontkoppelen in de normale rij koppeling. En als je vloeistofkoppeling gaar is kun je dat ook wel in de rij koppeling merken.
boer
Man driver tuurlijk heb je er een gewone droge plaat ook bij anders zou je niet kunnen schakelen. maar je heb direct na de motor de vloeistofkoppeling en dan de de droge plaat dan gaat die pas de bak in
Joop3
Vloeistofkoppeling en koppelomvormer zijn níet hetzelfde. De vloeistofkoppeling mist de stator in de link van Wim. Gevolg: minder rendement en uitgangskoppel.
boer
Een vloeistof koppeling die heeft onder de 1200 toeren bij een fendt dan altijd slip bover de 1200 slipt die zegmaar niet (nauwelijks maar niet merkbaar) een vloeistofkoppeling is er voor om overbelasting tegen te gaan maar met een vloeistofkoppeling kan je trekker nooit uit gaan mis je de vloeistofkoppeling er meer olie of dikkere olie dan normaal in hebt gedaan.
boer
Joop3 kan iedere foto andes zijn over het algemeen zitten die er wel in d8 ik
Meneer Kool
En een koppelomvormer heeft wel altijd slip volgens mij.. Kost uiteindelijk ook extra brandstof

Joop3: Maar als De vloeistof koppeling in een Fendt boven een bepaalt toerental geen slip meer heeft(of nauwelijks) en een koppelomvormer wel. Dan is het rendement van de vloeistofkoppeling toch hoger?
boer
Meneer klool dat is echt minimaal en extra brandstof dat valt opzich wel mee dat scheelt geen liters hoor
Joop3
Het kan zijn dat koppelomvormers boven een bepaald toerental mechanisch verbonden zijn. (Ik geloof dat Turbomatik-E daar ook iets mee te maken heeft, maar ben geen Fendt-man). Dan hebben ze geen slip, alleen nog maar verlies omdat de olie rondgeslingerd moet worden. Het totale rendement is altijd lager als bij eenzelfde bak zonder koppelomvormer/vloeistofkoppeling.
boer
Joop3 idd turbomatik-e word er rond de 1700 toeren ong dan voel je hem vast slaan heb wel is bij een 615 gehad
Joop3
Is de Turbomatik een vloeistofkoppeling of koppelomvormer? Ik durf het niet zeker te zeggen. Cruciaal hierbij is dus de genoemde stator. En wat Fendt zegt in de folders, en wat waarheid is, dat loopt natuurlijk niet altijd gelijk op. Bij andere merken is dat ook zo. Ze proberen zichzelf in de folder altijd de hemel in te prijzen. Ik bekeek net dat filmpje even, waarin doodleuk een geluidsniveau van 75 Db(A) in de kabine wordt verkondigd. Dat is vandaag de dag nog niet standaard, laat staan 20 jaar terug.
Joop3
Idd Boer, dat zal de vaste verbinding zijn. Is die met een knop (op de vloer) ook los te gooien als de trekker het zwaar krijgt?
boer
Dat gebeurt van zelf om los te gooien gewoon de motor af latten zakken onder de 1700 toeren
Meneer Kool
Idd Onder de 1700 toeren ongeveer rij je door op de vloeistofkoppeling(of koppelomvormer :S ).. en daarboven wordt hij vastgezet

Je kunt er natuurlijk ook zelf een schakeling tussen zetten. dan kun je hem zelf schakelen.

Boer: Ja ik had dat ergens gelezen. Ooit eens een discussie waarmee je makkelijker een kuil aan kon rijden. met de trekker of met de shovel. En daar werd ook gezegd dat het brandstofverbruik van een shovel een stuk hoger ligt en dat de omvormer daar een beetje schuld aan heeft.
Joop: Dat het rendement lager ligt dan met een normale koppeling is natuurlijk waar. Maarja al met al met dat hele vaste koppeling/vloeistofkoppeling gebeuren. Denk dat het qua koppel en doortrekken in de praktijk niet zo heel veel scheelt.

En wat Fendt in de folders zegt kan natuurlijk altijd grootspraak zijn. Dat doen ze allemaal wel een beetje 😛
boer
Bij een gewone turbomatik is het 1200 en een turbomatik-e schuift er wat bi j1700 toeren over volgens mij
SJB533
75? 81 zit dichter in de buurt, bij die dingen. Achja, ze doen of die dngen hoe modern wel niet zijn, maar heel veel dingen spreken tegen (CFWD was al jaren gangbaar op heel veel merken, behalve Fendt)

Wat betreft verliezen: vloeistofoverbrenging geeft toch altijd meer verlies dan mechanisch?
Meneer Kool
Vloeistofoverbrenging geeft denk ik wel wat meer verliezen. Al die rondslingerende olie levert wat warmte op. Maar het verschil zal niet zo heel groot zijn lijkt me.
Joop3
Zoals ik al zei, het rendement is lager, precies zoals Kool al zegt. Hoe groot het verschil daadwerkelijk is durf ik niet te zeggen, het zal inderdaad geen 10 pk of 10 liter per uur zijn.
Voorwielaandrijving uit het midden heeft natuurlijk ook voordelen...
Meneer Kool
Elk voordeel heb z'n nadeel?:P

Heb wellis gehad met de 103S dat ie me met het achteruit rijden in het land met een 14tonner vol mais ging staan. Dus gewoon door de vloeistofkoppeling heen ging. Dan maar versnelling lager en toen ging het wel. Maar het wel niet zeggen dat je met een andere trekker met circa 50pk en 2 wielaandrijving maar met vaste koppeling wel weg komt. Misschien slaat ie dan wel af als je niet oppast. Dus veel zal het echt niet schelen.
boer
Meneer kool ga er dan maar van uit dat die dan afslaat
Meneer Kool
Ik bedoel maar. Ach kan der ook wel eindeloos over ouwehoeren.. 😛 Blijf het interessante dingen vinden 😄
boer
Jaa dat is wel zeker
Meneer Kool
Als dat niemand opgevallen was..
old man jose
Als jullie no gewoon op google intikken vloeistofkoppelingen dan kom je alles te weten !!
MANdriver
Boer, uiteraard begrijp ik dat er een normale koppeling in de Fendt zit aangezien ik werkzaam ben bij een Fendt dealer. Maar ik vroeg om wat uitleg van Meneer Kool omtrend het zwaar koppelen wanneer een vloeistofkoppeling verbrand is. Een vloeistofkoppeling en gewone koppeling in een Fendt staan helemaal los van elkaar dus bij defect aan de ene koppeling verandert er niet wat in de andere koppeling. 😄 Ja lekkere uitleg, maar goed hoop dat je het begrijpt!
tractorliefhebber
@ jose waar?
Meneer Kool
MANdriver: De rij koppeling zit als het ware toch achter de vloeistofkoppeling? Of afijn. Bij de 100 serie zit de vloeistofkoppeling meteen bij de motor en gaat hij dan naar de rij koppeling en naar de aftakaskoppeling? Heb wellis wat kunnen voelen aan het koppelings pedaal als er wat met de koppeling was(of het dan de vloeistof of de rij koppeling was?). Weet er verder het fijne niet van.
de yanmarman
Voordelen:
1. je kan uit een hoge versnelling vertrekke
2. de vloeistofkopling vangt ook trillingen op van de motor.
3. als je op een steile helling(bv mais kuil) wilt rijde,dan slaan de meeste trekkers af,een tractor met vloeistofkopling blijft verder gaan
de yanmarman
Ma als hij bij veel te veel toeren en veel te lang door de vloeistofkopling gaat,krijg je dit tractorfan.nl/picture/253625/
de yanmarman
Bij fendt 100 serie,zit hier de kopling tractorfan.nl/picture/275656/ ma de vloeistofkopling zit vlak achter de motor
Meneer Kool
MM Fendt 100 serie van voor 1979? Zie ook een hendel die ik nog nooit ben tegen gekomen op de 103s en de 104ls 😛 Andere motorkap ook.
Wimsumar
Beste Meneer Kool: Die ''onbekende'' hendel is de ''omkeerkoppeling'' (vooruit - achteruitrijden)
boer
Ja maar die heb een oude 100 serie niet
Meneer Kool
105s van yanmarman is ouder dan de 103S en de 104LS die we hier hebben..lijkt me

Maar daarmee kon je dan traploos voor en achteruit?
de yanmarman
Denk wel da da het zelfde is gebleve met de jongere
de yanmarman
Hoe bedoel je boer
+1
Fendt Turbomatik: ‘Gewoon de Fendt Turbokoppeling, oftewel de vloeitstofkoppeling. Deze komt direct na de motor. Hier wordt de aandrijving gesplitst in een aandrijflijn voor de wielen en een aandrijflijn voor de aftakas. Beide aandrijflijnen bevatten ook nog een droge platen koppeling omdat er anders niet geschakeld kan worden. Beide aandrijflijnen zijn dus beveiligd tegen het afwurgen van de motor. De vloeistofkoppeling werkt zoals eerder beschreven hier in het topic. Dus ‘slip’ tot ongeveer 1200 toeren, hierboven is bijna geen verschil meer merkbaar omdat de centrifugaalkrachten (vele malen) groter zijn als het maximale verschil tussen motorvermogen en vermogen gevraagd aan de as.

Turbomatik E: Deze is alleen geleverd op de (laatste) 600 serie. Deze is hetzelfde als een ‘normale’ turbomatik uitgezonderd: De aandrijflijn voor de wielen bevat als extra een koppelomvormer (is wat anders als een vloeistofkoppeling). Deze wordt elektronisch geregeld en boven 1700 (of 1900, toerental is mij niet precies bekend) via een vaste mechanische koppeling buiten werking gezet, dan is het dus een gewone normale turbomatik. Ook kan deze koppeling handmatig ontkoppelt worden. Praktisch komt het er dus op neer dat als je volgas rijdt en de belasting neemt toe de trekker eerst zal afsmoren tot 1700 (of 1900) toeren, dan gaat de mechanische overbrenging die de koppelomvormer buiten werken stelt open. De koppelomvormer probeert vanaf dan het toerental constant te houden, mocht dit niet lukken dan zal de trekker verder afsmoren tot ongeveer 1200 toeren (heb ook al eens gehoord dat dit 1000/900 zou zijn maar heb geen rijervaring met deze trekkers), hierna zal de vloeistofkoppeling het overnemen en er voor zorgen dat de trekker niet afslaat.

Verdere vragen stel ze en mocht ik hier iets neerzetten wat niet klopt dan meldt dat a.u.b. ook, graag wel met uitleg (niet ‘omdat papa het zegt’). Sta open voor kritiek en hoop hier ook nog iets van op te steken!
Meneer Kool
Fendt-Farmer-Vario: Alles wat je hier net zegt is ook hoe ik het me voor de geest heb. Maarja, ik ben geen monteur of iets dergelijks. Nog nooit dusdanig aan een trekker gesleuteld 😉

Yanmarman: De Motorkap is wel iets anders. (volgens mij) Motorkap van latere types is uit een stuk voorover te klappen. Zijn nog wel een paar kleine verschilletjes. Net wat kg'tjes hefvermogen meer. Een enkele paardenkracht meer en wat kg'tjes 😛
keeko
Fendt-farmer-vario: Je beschrijving Turbomatik E is niet geheel correct: Een koppelomvormer heeft tussen pomp- en turbinewiel nog een stator. Deze keert de vloeistofstroom in tussen pomp- en turbinewiel als het ware om, waardoor door een groter koppel over gebracht kan worden bij lagere toerental. De mechanische koppeling (elektrisch gestuurd)neemt de laatste slip weg waardoor een hogere efficientie berijkt wordt.
In de 800 serie is een variofill vloeistofkoppeling toegepast, waarbij variabele vloeistof vulling wordt verkregen (mbv. aparte opslagkamer) bij verschillende toerentallen.
Wimsumar
Beste Boer & Meneeer Kool: De vooruit/achteruit keerkoppeling is helaas nooit standaard op Fendt geplaatst. Het is een soort schakelautomaat waarbij na het intrappen van de rij-koppeling de rijrichting verandert. Was 30-35 jaar geleden al tegen meerprijs leverbaar op de 100-serie, later ook op de 300 serie maar Fendt vertegenwoordigers wisten zelf niet wat voor moois ze eigenlijk in huis hadden 😞 Hetzelfde geldt voor de 650 toeren linksomdraaiendeaftakas.
Meneer Kool
Inderdaad helaas.. Lijkt me hartstikke handig met kuil aanrijden of met voorlader werk of zo. Schakelen gaat ook wel vrij vlot als je bak nog goed is, maar ff de koppeling intrappen en dan de andere kant op, das helemaal tof natuurlijk. Zeker voor die tijd.

En.. Linksomdraaiende 650 toeren aftakas? bijzonder..
Wimsumar
Beste Meneer Kool: Ja, de 650 toeren linksomdraaiende aftakas was leverbaar in plaats van de 1.000 toeren aftakas. Vooral bij het mestmixen een zeer nuttige optie.
Meneer Kool
In plaats van de 1000 toeren aftakas is dan wel weer jammer. Is ook nog wel eens handig met het mest mixen.
Wimsumar
Beste Meneer Kool: Nee, er gaat niets boven een links- en rechtsomdraaiende mogelijkheid met mixen. Op 1.000 toeren mixen is de mixer niet gebouwd.
Meneer Kool
Soms moet je wat als het niet rond wil 😄 (behalve na de tijd vaker mixen)
Joop3
Wim,

de Fendt inruilen op een Zetor. Met rijafhankelijke aftakas, en de groepenpook in neutraal, toereikend keuze in aftakastoeren. Zowel Rechts- als linksdraaiend!

Fendt-Farmer-Vario,

als ik jou verhaal goed intrepreteer heeft de Turbomatik-E serie dus zowel een koppelomvormer als een vloeistofkoppeling aan boord? Hoewel ik (nog steeds) geen Fendtman ben, wordt dit topic wel erg interessant. In elk geval bedankt voor je inbreng!
Wimsumar
Beste Joop3: Nou, de koop van die Zetor wil ik nog graag even uitstellen. 😉
Ik heb de toerentalbak van de kneuer van de Krone grasmaaier op de mixer gezet en kan nu ook links- en rechtsom mixen 😄
de yanmarman
@menneer kool de motor is idd,anders maar de ligging van de kopling en vloeistofkopling is volgens mij wel gelijk.
zoals de hydroliekolietank ligt ook helemaal anders.
de yanmarman
@wumsumar dus moet je eerste de hendel naar bove zetten en dan kopling in trappen en dan zal hij de andere kant op moetten rijde.
pino
Dus als ik t nou goed begrijp moet je met verstand om gaan met je vloeistofkoppeling 😉
Favorit614
Of gewoon normaal mee omgaan zoals je met alle trekkers doet
pino
`Maar wordt zo n koppeling niet warm als je steil klimt ?
Meneer Kool
Als je maar op toeren blijft niet. theoretisch gezien is er boven de 1200 toeren geen slip meer. Dus dan wordt er ook geen warmte gegenereerd. Als je de koppeling laat slippen(onder de 1200 toeren) zal die op den duur wel warm worden.
@ Keeko: Van die koppelomvormer klopt, had het even op z'n eenvoudigst uitgelegd, maar bedankt voor de aanvulling! De vari(o)fill vloeistofkoppeling zat (voor 95% zeker van) ook al in de Xylon (dus misschien ook wel in de 'normale' 500, maar daar durf ik geen uitspraak over te doen!)

@ Meneer kool: Slip kun je het niet noemen omdat er geen contact oppervlak is tussen beide helften van de vloeistofkoppeling. Bij ongeveer 1200 toeren is de centrifugaal kracht zo groot dat deze groter is als het over te brengen vermogen (draaimoment). Wel blijf je wrijvingsverliezen houden in het 'transport' van de olie, dit uit zich dus in warmte, maar niet tot schadelijke temperaturen, constructeurs bij Fendt zijn niet gek 😉
Onder de 1200 toeren wordt er wel veel warmte ontwikkeld. Dit omdat het vermogen dat de motor wel levert maar niet wordt afgenomen door de wielen ergens moet blijven. Dit wordt dus omgezet in warmte in de vloeistofkoppeling. Weet hier twee Fendt 300 serie's die tijdens het laden van de voermengwagen onder de 1200 toeren zijn gezakt waarvan de vloeistofkoppeling (pomp- en turbinewiel) versmolten is. Maar er is mij ooit vertelt dat er een (bronzen?) stop zou moeten wegsmelten als de temperatuur te hoog wordt zodat de vloeistofkoppeling zelf geen schade oploopt, maar heb de desbetreffende stop zelf nog nooit gezien.

En net zoals met alles moet er natuurlijk ook met een vloeistofkoppeling met beleid gewerkt worden.
Meneer Kool
Dat is inderdaad de wat nauwkeurigere toelichting 😉

En inderdaad. Met een vloeistof koppeling moet men fatsoenlijk omgaan.
de yanmarman
Ma als je hem helemaal volgiet doen diet ie toch ook niks meer af ?
Meneer Kool
Dan is de werking er vanaf. Zegt men.
Er zijn ook mensen die bij hun Fendt de vloeistofkoppeling vol gooien zodat ie met trekkertrek langer door trekt.
jaguar sf 80
Flauwe kul .bij de 100 serrie 8 lieter olie oudere type iet minder

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
85
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
80