Bij 6:20
Nu dacht ik dat de Turbomatik de vloeistofkoppeling was. Heeft zo'n ding de eigenschap om de trekker min of meer op de "handrem" te zitten, als je geen gas geeft?
groeten,
Sjoerd
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
de turbine bestaat uit 2 delen,het eerste deel aan de motor en 1 deel aan de as van de versnellingsbak.
als je gas geeft,dan gooit het eerste deel de olie in het 2de deel en dan gaat hij rijde.
In het filmpje staat half op een heuvel. En dan kan de koppeling het stationair gewoon niet trekken. Een trekker met een vaste koppeling zou niet stil komen te staan.. maar wel afslaan als het te zwaar wordt.
Moeilijke vraag? Die slaan we over...
Had ik maar opgelet op school..
Uhm ik denk dat een vloeistofkoppeling in feite wel ongeveer het zelfde is als een koppelomvormer als in een shovel. (verbeter me als ik het fout heb...)
Fendt combineerd de vloeistofkoppeling alleen met een normale rij koppeling. Heb ff wat opgezocht, en wat ik er van begrijp. De vloeistofkoppeling zit tussen de motor(aandrijving) en de rijkoppeling. Je koppelt dus gewoon met de vaste koppeling. Alleen de pieken in de belasting wordt opgevangen door de VK. En de aftakas wordt gekoppeld vanaf de VK. Deze kun je dus ook onder belasting inschakelen. Zoals bij de 100 en 300(volgens mij ook) serie. Alleen dat is bij sommige series.. en bij de 610LS die we hebben weer anders..
Dat geeft als nadeel(althans er zijn mensen die daar echt een probleem van maken) Dat wanneer de belasting heel hoog is bij het weg rijden(of tijdens het rijden). dat de koppeling maar blijft slippen, en de trekker dus nauwelijks of niet wegkomt. Of dat een Fendt dus minder lang doortrekt. (Bij een trekker met vaste koppeling verneuk je de koppeling dan even goed (of hij slaat gewoon af) maarja..)
marcovw.nl/Motor/Transmissie/…
Heb je het daar over de gewone droge plaat koppeling? Dit heeft namelijk niks met de vloeistofkoppeling te maken.. Misschien dat je het ook anders bedoelt?
Joop3: Maar als De vloeistof koppeling in een Fendt boven een bepaalt toerental geen slip meer heeft(of nauwelijks) en een koppelomvormer wel. Dan is het rendement van de vloeistofkoppeling toch hoger?
Je kunt er natuurlijk ook zelf een schakeling tussen zetten. dan kun je hem zelf schakelen.
Boer: Ja ik had dat ergens gelezen. Ooit eens een discussie waarmee je makkelijker een kuil aan kon rijden. met de trekker of met de shovel. En daar werd ook gezegd dat het brandstofverbruik van een shovel een stuk hoger ligt en dat de omvormer daar een beetje schuld aan heeft.
Joop: Dat het rendement lager ligt dan met een normale koppeling is natuurlijk waar. Maarja al met al met dat hele vaste koppeling/vloeistofkoppeling gebeuren. Denk dat het qua koppel en doortrekken in de praktijk niet zo heel veel scheelt.
En wat Fendt in de folders zegt kan natuurlijk altijd grootspraak zijn. Dat doen ze allemaal wel een beetje
Wat betreft verliezen: vloeistofoverbrenging geeft toch altijd meer verlies dan mechanisch?
Voorwielaandrijving uit het midden heeft natuurlijk ook voordelen...
Heb wellis gehad met de 103S dat ie me met het achteruit rijden in het land met een 14tonner vol mais ging staan. Dus gewoon door de vloeistofkoppeling heen ging. Dan maar versnelling lager en toen ging het wel. Maar het wel niet zeggen dat je met een andere trekker met circa 50pk en 2 wielaandrijving maar met vaste koppeling wel weg komt. Misschien slaat ie dan wel af als je niet oppast. Dus veel zal het echt niet schelen.
1. je kan uit een hoge versnelling vertrekke
2. de vloeistofkopling vangt ook trillingen op van de motor.
3. als je op een steile helling(bv mais kuil) wilt rijde,dan slaan de meeste trekkers af,een tractor met vloeistofkopling blijft verder gaan
Maar daarmee kon je dan traploos voor en achteruit?
Turbomatik E: Deze is alleen geleverd op de (laatste) 600 serie. Deze is hetzelfde als een ‘normale’ turbomatik uitgezonderd: De aandrijflijn voor de wielen bevat als extra een koppelomvormer (is wat anders als een vloeistofkoppeling). Deze wordt elektronisch geregeld en boven 1700 (of 1900, toerental is mij niet precies bekend) via een vaste mechanische koppeling buiten werking gezet, dan is het dus een gewone normale turbomatik. Ook kan deze koppeling handmatig ontkoppelt worden. Praktisch komt het er dus op neer dat als je volgas rijdt en de belasting neemt toe de trekker eerst zal afsmoren tot 1700 (of 1900) toeren, dan gaat de mechanische overbrenging die de koppelomvormer buiten werken stelt open. De koppelomvormer probeert vanaf dan het toerental constant te houden, mocht dit niet lukken dan zal de trekker verder afsmoren tot ongeveer 1200 toeren (heb ook al eens gehoord dat dit 1000/900 zou zijn maar heb geen rijervaring met deze trekkers), hierna zal de vloeistofkoppeling het overnemen en er voor zorgen dat de trekker niet afslaat.
Verdere vragen stel ze en mocht ik hier iets neerzetten wat niet klopt dan meldt dat a.u.b. ook, graag wel met uitleg (niet ‘omdat papa het zegt’). Sta open voor kritiek en hoop hier ook nog iets van op te steken!
Yanmarman: De Motorkap is wel iets anders. (volgens mij) Motorkap van latere types is uit een stuk voorover te klappen. Zijn nog wel een paar kleine verschilletjes. Net wat kg'tjes hefvermogen meer. Een enkele paardenkracht meer en wat kg'tjes
In de 800 serie is een variofill vloeistofkoppeling toegepast, waarbij variabele vloeistof vulling wordt verkregen (mbv. aparte opslagkamer) bij verschillende toerentallen.
En.. Linksomdraaiende 650 toeren aftakas? bijzonder..
de Fendt inruilen op een Zetor. Met rijafhankelijke aftakas, en de groepenpook in neutraal, toereikend keuze in aftakastoeren. Zowel Rechts- als linksdraaiend!
Fendt-Farmer-Vario,
als ik jou verhaal goed intrepreteer heeft de Turbomatik-E serie dus zowel een koppelomvormer als een vloeistofkoppeling aan boord? Hoewel ik (nog steeds) geen Fendtman ben, wordt dit topic wel erg interessant. In elk geval bedankt voor je inbreng!
Ik heb de toerentalbak van de kneuer van de Krone grasmaaier op de mixer gezet en kan nu ook links- en rechtsom mixen
zoals de hydroliekolietank ligt ook helemaal anders.
@ Meneer kool: Slip kun je het niet noemen omdat er geen contact oppervlak is tussen beide helften van de vloeistofkoppeling. Bij ongeveer 1200 toeren is de centrifugaal kracht zo groot dat deze groter is als het over te brengen vermogen (draaimoment). Wel blijf je wrijvingsverliezen houden in het 'transport' van de olie, dit uit zich dus in warmte, maar niet tot schadelijke temperaturen, constructeurs bij Fendt zijn niet gek
Onder de 1200 toeren wordt er wel veel warmte ontwikkeld. Dit omdat het vermogen dat de motor wel levert maar niet wordt afgenomen door de wielen ergens moet blijven. Dit wordt dus omgezet in warmte in de vloeistofkoppeling. Weet hier twee Fendt 300 serie's die tijdens het laden van de voermengwagen onder de 1200 toeren zijn gezakt waarvan de vloeistofkoppeling (pomp- en turbinewiel) versmolten is. Maar er is mij ooit vertelt dat er een (bronzen?) stop zou moeten wegsmelten als de temperatuur te hoog wordt zodat de vloeistofkoppeling zelf geen schade oploopt, maar heb de desbetreffende stop zelf nog nooit gezien.
En net zoals met alles moet er natuurlijk ook met een vloeistofkoppeling met beleid gewerkt worden.
En inderdaad. Met een vloeistof koppeling moet men fatsoenlijk omgaan.
Er zijn ook mensen die bij hun Fendt de vloeistofkoppeling vol gooien zodat ie met trekkertrek langer door trekt.