Illustratie van:

Mc-Cormick CX - Hoeveel gewicht in de hef te hangen

Hallo mede TFers.

Thuis zijn we bezig de grasvork om te bouwen zodat deze aan de fronthef kan.
Nu is de vraag hoeveel gewicht ik er in de hef achter kan hangen zonder dat de hele bende aan gort gaat.
Het gewicht komt er voor om meer druk op de kuil te hebben.
Mischien dat hier mensen zijn die ervaring hebben.
En nog of topic 12.4r46 met weinig profiel past dat naast 480/70r38 nieuw?

Groeten Dirk Jan

Deel dit topic

Reacties

Koiter
Beste,
Om welk type CX gaat het? En wat voor bouwjaar?
CaseCS130
@Koiter tractorfan.nl/picture/1206161/
Gok van deze cx95. Ik zou het zelf niet heel idioot maken, twee ton wordt al heel wat voor zo'n trekker. Hangt er ook wat vanaf hoe groot en kort het bij de trekker hangt.
mdoornekamp
@CaseCS130 dubbellucht is aan de hoge kant. Dus dat maakt het qua belasting niet makkelijker
CaseCS130
@mdoornekamp te hoge dubbellucht zou ik nooit doen, zeker niet als ze al te hoog zijn bij nieuwe trekkerbanden. Verschil zal dan alleen maar groter worden met de tijd.
Koiter
@CaseCS130 2 ton? in de achterhef? dat is relatief aan de lage kant, als ik naar vergelijkbare modellen kijk op konedata.net kom ik rond de 3800 kg uit
+1
CaseCS130
@Koiter ga jij de maximale hef capaciteit er maar aan hangen. Kan niet fout gaan. Mijn cs110 tilt 9 ton, maar dat rijdt zo lastig de hele tijd op twee wielen.
Koiter
@CaseCS130 Dat snap ik, maar topic starter vraagt om hoeveel hij kan beuren zonder iets te mollen, in princiepe kan hij de 3800 prima tillen. De manier waarop is anders wat natuurlijk 😉
CaseCS130
@Koiter zoals je zelf al zegt vraagt hij wat kan zonder de boel te vernielen. Dan moet je niet de maximale hef capaciteit opzoeken. Twee ton is al een behoorlijk stuk gewicht hoor. Dat is al even zwaar als een forse schudder of maaier.
mdoornekamp
@CaseCS130 2 ton is wel mooi. En dan liefst zo kort mogelijk achter de trekker. Contra gewicht van een kraan is wel mooi.
dirkie ten hove
@CaseCS130 @Koiter @Loeideutz @mdoornekamp
Bedankt voor jullie reacties. Hier kunnen we mee verder super!
mdoornekamp
Dubbellucht kun je beter maatje kleiner nemen. 11.2 r 46. Past wel om de zelfde velg als je de wielen al hebt. Dit spul is er gebruikt ook wel.
DANOONTJE POWERR
@mdoornekamp
11,2R46 zie je niet zo heel veel.
Ik had ze zelf ook wel willen hebben maar uiteindelijk 11,2R44 gekocht.
mdoornekamp
@DANOONTJE POWERR ok. Ik kwam ze nieuw wel tegen. Ik zit ook niet zo goed in die kleinere maten. Ik vond het al lastig genoeg om de juiste band naast mijn 650 x 38 te vinden.
DANOONTJE POWERR
@mdoornekamp
Ja, nieuwe wel maar ik heb geen nieuwe centen voor mijn toch al te dure hobby. 😜
+1
mdoornekamp
@DANOONTJE POWERR haha. Alliance is niet zo duur hoor. Maar hij hebt waarschijnlijk liever wat minder profiel. En hobby mag geld kosten.
Loeideutz
Als je het gewicht gebruikt om de kuil aan te rijden dan moet je het aan “een ketting hangen”. Ik bedoel hiermee dat je het gewoon met de herinrichting op moet pakken en daarna ergens een ketting bevestigen zodat het gewicht mede door de ketting wordt gedragen. Ketting natuurlijk wel zwaar genoeg maken. Op die manier heeft je herinrichting minder te lijden.
Daarnaast, als je uitgaan van de kolom 61 cm achter de herinrichting in het meetraam, heb je een betere bovengrens. Meestal is een gewicht niet zo lang.
mdoornekamp
@Loeideutz het gewicht gaat dan ook niet van links naar rechts schudden als je kuil nog niet vlak is
Loeideutz
@mdoornekamp Stabilisatie vast zetten? Zou ik tenminste wel doen. Maar het helpt net dat laatste beetje. Zo hebben we, mijn vader, het 30 jaar geleden gedaan bij de eerste voorlader die we hadden. Was wel maar eentje van 45 pk.
Wimsumar
Beste Dirkie ten Hove:

Quote:
Nu is de vraag hoeveel gewicht ik er in de hef achter kan hangen

Bij gebruik van de grasvork in de fronthef: Niets.
In jou fotoboek staat een I.H.C.-733 met voorlader. Je zult ongetwijfeld weten hoe de trekker reageert als er veel gewicht in de (achter)hef hangt en je met de voorlader iets wilt opschuiven / opscheppen. Hetzelfde 'fiasco' zul je meemaken met de grasvork in de fronthef.

dirkie ten hove
@Wimsumar Dat zal toch wel iets meevallen de fronthef zelf en de grasvork wegen ook wel wat neem ik aan
Wimsumar
Beste Dirkie ten Hove:

Quote Reactie van @dirkie ten hove:
fronthef zelf en de grasvork wegen ook wel wat

Op het moment dat je grasvork volschept, of, gras bij de bult opschuift, vervalt dat gewicht en wil de trekker de neus omhoog 'gooien', vooral als achterin de hef gewicht hangt. Je wordt dus stuurloos.
dirkie ten hove
@Wimsumar
Oke, bedankt voor de informatie we zullen er zeker wat mee doen.
+1
Loeideutz
@Wimsumar Ik weet niet of je veel ervaring hebt met het werken met een fronthef of frontlader. Op het moment dat je gewicht achterin hangt ter compensatie moet je zorgen dat je nog voldoet aan de “wettelijke” regels als je geen lading hebt in je frontwerktuig. Of wel, minimaal 20% van je gewicht moet op de vooras hangen, dan is de tractor bestuurbaar. Op het moment dat je gaat scheppen, in dit geval met je grasvork, dan moet je natuurlijk niet de fronthef laten drukken. Het vergt enige oefening, maar je moet er voor zorgen dat je tanden net de grond raken zodat ze wel onder het gras scheppen, maar dus niet zo hard duwen dat je onbestuurbaar wordt.
Fendt926Driver
@Loeideutz en de keren dat je de kuil vastrijdt zonder iets op de grasvork ga je alsnog met de stuur remmen corrigerend de kuil op. Vrolijk op de achterwielen
mdoornekamp
@Fendt926Driver Zorgen dat je een beetje gras voorop houdt. Al belemmert dat het zicht wel.
Mdbm
@Wimsumar Dan mag hij toch nog 1 of 1,5 ton in de hef steken. Dat kan die trekker toch hebben zonder echt licht te worden in de neus. Ik vind het namelijk veel prettiger werken met wat gewicht achteraan. Dan heb je tenminste wat grip op de achterwielen.
Wimsumar
Beste MdbM:

Quote Reactie van @Mdbm:
Dan heb je tenminste wat grip op de achterwielen.

Technisch gezien is het juist af te raden gewicht in de achterhef te nemen. Omdat met de grasvork in de fronthef de voorasaandrijflijn zwaar belast wordt (zo niet alle 'trek-/duwwerk moet doen) is het in belang van de naloop van de achterwielaandriving beter dat de achterbanden kunnen slippen.
Daarbij, met 1 `a 1,5 ton in de achterhef, dan kom je de grasbult alleen achteroverrijdend (vooras los) op.
Loeideutz
@Wimsumar Bij het verdelen en aan rijden moet je gewoon die 4-wielaandrijving uit laten. Bij normaal gras, 40% ds tegenwoordig, heb je dat ook niet nodig. Hooguit bij het afwerken als het steil wordt. Ga je voor de rest ook de voorwielaandrijving gebruiken dan ga je alleen maar de boel belasten. Door meer gewicht op de achteras zorg je dat je meer druk op de aangedreven wielen houdt.
Kuil aanrijden moet je “op je gemak” doen. Dat is geen haastwerk.
Fendt926Driver
@Loeideutz ja kuilaanrijden op je gemak.....
Hoe vaak komt dat nog voor
Loeideutz
@Fendt926Driver opbrengen en verdelen kan ik me nog voorstellen dat snelheid capaciteit maakt. Bij het aanrijden is er een maximumsnelheid. Vliegen betekent niet dat je de kuil beter aan rijdt. Het gewicht moet ook zijn werk kunnen doen.
Fendt926Driver
@Loeideutz ja maar met een trekker met zelf 4 ton gewicht en 600kg grasvork en 1400 kg achter komt op 6 ton. Met dubbellucht eraan heb je toch nog 0.0 gewicht op de kuil.
Als je aan wilt drukken eerst de dubbellucht eraf.

De trekker die het diepst weg zakt op los land moet op de kuil. Niet de lichtste.
Onze vastrij combi weegt ruim 11 ton met bijna net zo brede wielen achter als de case. Dan kun je bijna de dubbele snelheid vastrijden dan de case
SJB533
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
ja maar met een trekker met zelf 4 ton gewicht en 600kg grasvork en 1400 kg achter komt op 6 ton.

Goed, dat je dit zegt. @dirkie ten hove moet er natuurlijk ook rekening mee houden, dat er maximale aslasten zijn gegeven door de fabrikant. Trekker mag maximaal 6 ton wegen, inclusief aan- en opbouw.

Testrapport van de DLG
rommert14
@Fendt926Driver hebben wij met de mais gedaan, als laatst zonder dubbellucht er kruislings overheen rijden, ik stond er versteld van hoe vast de bult was na de tijd..
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:

Quote Reactie van @Loeideutz:
“op je gemak”

De topicvraagsteller moet er zelf maar proefondervindelijk achter komen tot hoe ver hij de trekker en zichzelf wil belasten bij deze inkuilwerktuigcombinatie.
Waarom niet gewoon vastrijden met een flinke bak gras op de vork? Ben je beter in evenwicht, en een slag zwaarder, op enkellucht voorbanden krijg je dan mooi veel druk op de kuil
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr en die belaste voorwielen trekken achterwaarts rijdend de hele kuil weer los
@Fendt926Driver en dat komt door? Dan doen je achterwielen onder hoge belasting toch ook niet? Of bedoel je dat je er ‘sporen’ in rijd?
+1
Loeideutz
@ronald-deutz-fahr je voorwielen sturen. En met elke bocht trekken ze iets los. Vandaar dat ik ook nooit zo’n fan ben van met achter enkellucht de kuil op gaan.
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ja sporen. Bij dubbellucht voorop gaat dat al beter
@Fendt926Driver ja zo. Shovel van Loonbedrijf rijd ook sporen, krijgt kuil nooit vlak, altijd even narijden met kale trekker..
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr heeft ie geen dubbellucht dan? Ik heb alleen voor dubbellucht op de shovel. Met de dubbele banden rijd je de kuil vlak. Met de smalle achterbanden heb je meer druk onderin
@mdoornekamp jawel, voorop, maar shovel is vrij zwaar, opzich een voordeel maar vlak afwerken gaat minder netjes
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr ik kan met de kuilverdeler op de shovel de bult net zo mooi maken als je wilt. Hangt natuurlijk beetje vd aanvoer af. Soms laatste 10 ha met 1 wagen
+1
@mdoornekamp Het is altijd hakselaarpleog, en veel huiskavel, vaak dikke snedes, dus shovel heeft zn werk wel...
Zitten geen bulten en gaten in, maar de banden van de 17 tonner blijven er altijd wat in weg zakken, dat corrigeren we met de eigen trekker.

(klik om te vergroten)

Maar met dit als resultaat zijn we dik tevreden 👍🏻
SJB533
@ronald-deutz-fahr
Strakke kuil!
+1
@SJB533 bedankt we doen ons best (loonwerker ook vooral 👍🏻)
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr nette kuil hoor👍
jjthefrenchman
Ik heb ook zo' n ding. Ik raad het niet aan meer als 1/1,5 ton achter in de hef te hangen. Helaas is die trekker daar niet op gebouwd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick CX en hebben de trefwoorden trekker en gewicht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN