Illustratie van:

Fendt 305 LS - Onderhoud inspuitpomp, oliepeilen en ontluchten

Ik ben bezig met een onderhoudsbeurtje aan mijn trekker, en in de handleiding staat dat je ook het oliepeil in de inspuitpomp dient te controleren/bijvullen.
Nu is de foto in de handleiding niet heel duidelijk, de schroef die ik omcirkeld heb op de foto, is dit de oliepeilcontroleschroef? En hoeveel olie gaat er ongeveer in?
Ook staat er bij het vervangen van het brandstoffilter dat je moet ontluchten, bovenop het filter, en op de inspuitpomp voor het systeem. Ook hier weer een onduidelijke foto in de handleiding, kan ik op deze inspuitpomp uberhaupt ontluchten? (Zie bijgevoegde foto)

Alvast bedankt voor de info.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+3
Fendt926Driver
Ja bout eruit draaien en emmertje onder zetten. Dan de ontluchting zichtbaar links boven in beeld eruit draaien. Dan rustig olie ingieten en de prut/ dieselolie zal eruit lopen door onderste boutgat. Als de uitkomende olie lijkt op de ingaande stoppen met gieten en boutje onderaan er weer in draaien en bovenste schoonmaken indien nodig en erook weer op draaien.

Ontluchten gaat met de bout linksboven op de brandstofpomp waar de ijzer gevlochten leiding aanzit.
Halve slag losdraaien en met handpompje pompen tot er geen lucht met de diesel meekomt dan dichtdraaien en starten
Wimsumar
Beste BrumFendt: Als je dan toch het brandstoffilter vervangt (en daarom de tankkraan(tjes) dicht hebt gedraaid) haal het dekseltje van het handpompje dan ook even los om het grofvuilfilter wat er onder zit schoon te kunnen maken.
Om de brandstofpomp goed te ontluchten hoeft de linker bout ( van de leiding vanaf filter naar brandstofpomp) niet los maar juist wel de andere, zeg maar, midden op de brandstofpomp. Dan handmatig dieselolie doorpompen tot er geen luchtbelletjes meer uit komen.
Brumfendt
Dank voor de uitleg, ga er mee aan het werk.
+2
basia
Zo te zien word de brandstofpomp hier automatisch ontlucht , door via een gecalibreerde banjobout of overdrukklepje naar de retour op de tank volgens mij
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
automatisch ontlucht

Nee, dat is te mooi om waar te zijn. Het slangetje wat vanaf (midden) brandstofpomp '' in de duisternis onder de motorkap'' verdwijnt is het voedingsslangetje van de vlamstart-koudstarthulp (en gaat dus niet verder).

Op pdf pagina 77 van de FENDT 300-serie gebruikershandleiding staan 2 foto's bij de ontluchtingsinstructie. De ene foto van een motor zonder vlamstart: met 59 B een traditioneel ontluchtingsboutje en op foto 59a B het vlamstartvoedingsslangetje bij een motor met koudstartvoorziening. In de ontluchtingsbeschrijving staat dat beide een ontluchtingsfunctie hebben.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
basia
Laat dan eens een schema zien of foto van het vlamsysteem van de 100 serie ; slangetje gaat echt niet rechtstreeks naar de vlamstart , maar naar een reservoirtje met meerdere slangetjes , en als het reservoirtje weer vol is na een vlamstart start , gaat het echt via een overloop weer naar de tank

Bovendien was vlamstart bij de 100 serie (4 cil) alleen standaard bij motoren met CAV pomp ; de Bosch pompen hebben automatische koudstart (extra opbrengst inspuiting ) volgens mij ?
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
foto van het vlamsysteem van de 100 serie

De vlamstart (het voorraadtankje) kan ook gevoed worden door de lekdieselolieleiding vanaf de verstuivers:
Op onderstaande foto zie je bij een FENDT hoe deze leiding aangesloten zit op de verstuiverlekolieleiding (vlamstarter ontbreekt)



In volgende link een foto (Fig. 93) van een MASSEY FERGUSON-135. Bij aanduiding 1 is het vlamstartvoorraadtankje met overloop naar de dieseltank te zien en bij 2 de vlamstarter zelf:

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…
Favorit614
@Wimsumar De vlamstart word altijd gevoed door een stalen leiding.
De 305 hier boven is zelf ontluchtend ( dit is een jonger type , dan je 3 cilinder op de foto)
Maar ff zelf ontluchten is wel mooier , zodat hij direct weer diesel heeft
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
zelf ontluchtend

Het brandstofsysteem van de FENDT-300 serie behoort tot de 'minder moeilijk te ontluchten systemen' maar is allerminst zelfontluchtend. Volledigheidshalve, zodat nietsvermoedenden niet op verkeerd been komen te staan, de text uit de gebruikershandleiding hieronderstaand:

Brandstofleidingen ontluchten:
Ontluchten is noodzakelijk:
- Na vervangen van het brandstoffilter.
- Nadat de brandstoftank helemaal leeg gereden is.

Werkwijze:
1] De ontluchtingsschroef (A/59) op brandstoffilter en de ontluchtingsschroef (B/59, of, bij trekkers met winterstarthulp holle schroef B/59a) op inspuitpomp met ongeveer 2 slagen losdraaien.

2] Handpomphefboompje (C/59) van de brandstofpomp bedienen en wanneer er brandstof geheel zonder belletjes naar buiten komt de ontluchtingsschroef op het filter dichtdraaien terwijl men doorpompt. Vervolgens handeling herhalen bij ontluchtingsschoef/-bout op de inspuitpomp.

P.S.:
Waar ook geen woord Frans bij is, is de afbeelding van de koudstartinrichting, te zien op pdf pagina 34 in onderstaande link.
Onderdeel nr. 5 is de voedingsleiding vanaf de brandstofpomp voor de koudstartinrichting.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
+2
Favorit614
Quote Reactie van @Wimsumar:
Waar ook geen woord Frans bij is, is de afbeelding van de koudstartinrichting, te zien op pdf pagina 34 in onderstaande link.Onderdeel nr. 5 is de voedingsleiding vanaf de brandstofpomp voor de koudstartinrichting.

Als je ook die foto ziet is dat een STALEN leiding.(oud type 305 ect.)
Op mijn 614 zit op de zelfde plek als bij de 305 van de topicmaker ook een rubberen brandstofslang, die op exact de zelfde manier bevestigd is.
Deze is voor de automatische ontluchting .
Ook in de handleiding van de trekker staat , bij filter wissel of leeg draaien van het systeem , met de hand het filter volpompen en het ontluchtingsnippel losdraaien tot de luchtbellen zijn verdwenen, en deze weer vastdraaien.
Daarna kunt u de trekker weer starten.
Er word geen woord gerept over het ontluchten vd inspuitpomp
Favorit614
@Favorit614 Ff ter aanvulling:
De slang die van de inspuitpomp vd 614 afkomt , gaat rechtstreeks naar de dieseltank.
hij zit hier onderin de tank met een banjobout.
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
Op mijn 614 zit op de zelfde plek als bij de 305 van de topicmaker ook een rubberen brandstofslang, die op exact de zelfde manier bevestigd is.Deze is voor de automatische ontluchting .

Nou, gefeliciteerd. Het is geweldig die automatische ontluchting op die 614 van jou.
Vooralsnog houd ik mij voor m'n '300's' bij brandstoffiltervervanging en/of leegrijden aan de ontluchtingsvoorschriften beschreven zoals in de 300-handleiding en zal dit in topics als deze ook van harte aanbevelen.
B.T.W.:
Zo houd ik het ook voor onmogelijk dat ingesloten lucht in brandstofpompaanvoerleiding en/of de galerij in de pomp zelf, uitgedreven wordt door op z'n minst door middel van voorgloeien het electromagnetische klepje in de koudstartvoorziening te activeren/openen, of dit door middel van langdurig doorstarten te doen afgezien van het feit dat dergelijk handelen niet zelden door een zwakke accu 'in het water zal vallen en, last but not least het niet getuigd van technisch hoogstaand reparatiewerk. (Om maar te zwijgen dat het met genoemde handelingen nog steeds verre van automatisch ontluchten is).
+1
Favorit614
@Wimsumar Ooit eens verder gekeken dan je eigen trekkers ?
De gloei installatie staat er volledig los van dit systeem
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
Ooit eens verder gekeken dan je eigen trekkers ?

Dat is/was niet in het belang van dit topicvraagstuk.
Favorit614
@Wimsumar Dan moet je soms ook toegeven dat jij ook niet alles weet. Maar alleen terug grijpt op verouderde documenten die niet van belang zijn. Daarbij begin jij over de Vlamstart die op deze trekker anders gevoed worden ,dan op jou eigen trekker en in de verouderde documenten die jij aanvoerd
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
verouderde documenten

Waar heb je het over?
Mijn 300's zijn van dezelfde 300-generatie als de topictrekker. De daarbij behorende documentatie, die ik ter onderbouwing(!) van mijn reacties er bij plaats, zijn dan misschien 'oud', maar allerminst verouderd!
+1
Favorit614
@Wimsumar open de link > en daar na het bestand .
zoek de verschillen in de 305 serie.
google.nl/url/…

De hoofdmoot is het zelfde , maar de techniek heeft niet stilgestaan.
Dus verbeteringen en modificaties , zul jij niet vinden in die (oude)Franse documenten.
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
zoek de verschillen

Ja, en?
Niet bijster veel modificaties te ontdekken op motorisch gebied en wel dusdanig dat de Franse (bij gebrek aan beter ) documenten weldegelijk van toepassing zijn.
+3
Favorit614
@Wimsumar Discussie met jou is volslagen zinloos.
Wimsumar
Beste Favorit614:

Quote Reactie van @Favorit614:
Discussie

Discussie? Ik ben hier op het forum topicproblemen op te lossen.

Zo, en nu naar het boeren'theater', een info-avond over veevoeding-/bemesting. Tot later. 😉
+1
SJB533
Quote Reactie van @Wimsumar:
Niet bijster veel modificaties te ontdekken op motorisch gebied

Dat op de datasheet het type brandstofpomp niet vermeld staat, betekent niet, dat bij de Farmer 300LS(A) niets gewijzigd is in de generatie van na jouw 304's uit midden jaren tachtig.
+1
basia
Heb even gekeken bij de 106 alhier ; de slang van de pomp (bij cav van het filter) gaat naar het vlamstart potje , van het potje gaat een slang naar de tank (retour) en een naar de gloeier .

Het potje woerd echt niet gevoed door de verstuiver lek olie ( die 5 druppels per dag )

Mocht je me niet geloven ; kom je hier maar kijken .
+2
fendt2
De foto van wim is van een farmer 2 de leiding die hier los ligt hoort onder de tank aan gesloten. Farmer 2 heeft geen vlamstarter maar 3 gloeispiralen in de kop.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0