Onbekend draineermachine - Verschillende type drainage buis .. welke is de beste ..

Laatst kwam een drainage boer bij mij om te vragen of ik nog belang had bij land draineren .
we raakten aan de praat en kregen het over de verschillende typen drainagebuis .. je had met kokos .. met vilt .. met vodden (oude kleren) en je had met kunstof .. die laatste was volgens hem (de duurste) maar ook de enige die langdurig bleef werken .
die anderen typen waren allemaal gemaakt van organisch materiaal en gingen na 2/3/4 jaar (ligt aan de grondsoort )alle maar dicht zitten omdat het materiaal wat om de buis zit gaat oplossen /verteren .. daardoor komt er een soort van vlies om de buis die niet meer water door laat .
nou heeft mij dat aan het denken gezet .. had zelf ook een paar stukken met buisjes in de grond en ik had al het vermoeden dat ze na 3 jaar niet zo meer lopen als in het begin .
nu is mijn vraag wat is jullie mening en ervaring daar mee ..
ik kon mij er wel in vinden in zijn verhaal .. is 10/15 cent per meter duuder .. maar t heeft meer rendement ..
DESLAGERURRE

Reacties

Fast Eddy
Misschien dat het een collega van mij is die bij jou was. Maar op grond waar veel ijzer zit werkt dat type buis zeer goed.(die kunststof omhulling/PE 1000)
DESLAGERURRE
@Fast Eddy haha nee iemand uit friesland ..
Fast Eddy
@DESLAGERURRE

Oh dan is het superfilter wat hij omschrijft. Dat is zwarte omhulling en maken ze zelf. Ik zie ze ook nooit met andere buis draineren.
Maar je drainage een keer doorspuiten kan ook geen kwaad.
DESLAGERURRE
@Fast Eddy volgens mij dan op alle gronden ..
Fendt926Driver
Hier wordt heel veel gedraineerd met kale buis met 20cm glas as er bovenop en naast voor de doorlatendheid.
Ga zelf volgende maand laten draineren op hele vette grond met buis met een ppe coating en daar waar het slecht doorlatend en zeer nat is laten we de hele sleuf van de ketting draineer machine vol lopen tot boven met wit scherp/ metsel zand. Gaat 1m3 per 10m in maar zou super doorlaten en met de grond bewerking wel me gen met het gewone zand
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Wij draineren ook veel met zand. Glas as wordt hier niet gebruikt en er is slecht aan te komen.In Twente en de Achterhoek wordt het veel gedaan.
radium45
@Fendt926Driver Mooiste is een grof type zand zoals brekerzand of iets dergelijks.
Loeideutz
@Fendt926Driver Als je draineert op moeilijk doorlatende grond moet je opletten dat je niet de rare situatie krijgt van verschillen. Ik bedoel dat dadelijk boven je sleuf de gewassen anders gaan groeien als er naast. Hier in de buurt gezien, een perceel, gedraineerd met een kettinggraver, in de zomer staat het gewas boven de sleuf anders als er naast. In drogere periodes staat het gewas boven de sleuf fleuriger als ernaast omdat het een betere waterhuishouding heeft.
Tevens zou ik de sleuf niet tot bovenaan volgooien met scherp/wit zand. De bouwvoor zou ik gewoon weer dezelfde grond in terug duwen. Als het akker is wordt ie toch elk jaar bewerkt en los gehouden. Wordt het blijvend grasland, dan blijf je lang de verschillen zien, waar je je aan gaat ergeren.
Fendt926Driver
@Loeideutz mijn loonbedrijf dat draineert heeft ruim 30 jaar ervaring in drainage dus denk dat dat wel goed komt.
En tot bovenaan afvullen heb ik al van meerdere deskundigen gehoord.
Na drainage wordt het eerst weer mais en daarna direct gras. En dan blijft het ook weer jaren gras
Loeideutz
@Fendt926Driver Ik weet niet of dat alles te maken heeft met de jarenlange ervaring van de draineur. Wat ik hier dus eens gezien heb, in een wat droger jaar, was een perceel met bieten. Toen het dus al eventjes droog was, stonden de bieten boven de sleuf nog fleurig, terwijl ze ertussen al lagen te slapen.
Wat betreft het afvullen van de sleuf tot bovenaan met ander soort zand, een deskundige moet mij eens uitleggen waarom ik iedere 8-10 meter een cm of 25 mijn bouwvoor moet verpesten. Als het alleen is voor de doorlaatbaarheid denk ik dat je beter niet kunt draineren. Het water moet dan telkens bovenover naar de sleuf drijven. Dat lijkt mij dan ook niks.
Fendt926Driver
@Loeideutz het land is nou niet alles.
Is bos geweest.
Wortels en stammen zitten nog wat in de grond
Op 1 plek zijn in de oorlog koeien begraven met mildvuur
Maar dat was allemaal bijj de vorige eigenaar
Heb er al eens 300m3 zand doorgemengd
Voor het eerste snede niet te bemesten. Wel te maaien en net te schudden en harken. Met laden de eerste sporen er al weer in.
Dus kan alleen maar beter worden......
SJB533
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Op 1 plek zijn in de oorlog koeien begraven met mildvuur

Daar wil je toch niet in lopen trekken, lijkt me 🤔
+1
Fendt926Driver
@SJB533 nee zeker niet. Ze zeggen dat het altijd aktief blijft.
Plek is mij ongeveer aan gewezen maar we blijven er ruim buiten.
Maar het wetend en er komt een bot boven dan moeten we niet gaan kijken maar direct weer de grond in
SJB533
@Fendt926Driver
Dacht al. Is inderdaad wel het verstandigst. Of een bodemsanering 😂 Net als de pestbosjes...
Loeideutz
@Fendt926Driver kan het water ook weg als het uit de drains is gelopen? Vat dit niet fout op, maar alleen drainage in een perceel leggen maakt het niet droger. Het water met ook afgevoerd kunnen en vooral mogen worden.
Fendt926Driver
@Loeideutz water afvoer woddt zeker eerst op peil gemaakt. En dat is niet zo makkelijk omdat perceel iets lager ligt en er niet te veel hoogte over is tot de bodem van de beek.
Maar de kraan machinist brengt het waterpas toestel mee voor de goede dieptes overal
Fast Eddy
@Loeideutz

Zand tot het maaiveld heeft voor weide-bouwland geen zin. 1 keer de grond bewerken en je bent het zand weer kwijt. Ik denk dat wat jij omschrijft met een veen/smeerlaag te maken heeft. Waar het vocht in de laag zit en makkelijkste weg opzoekt.
Loeideutz
@Fast Eddy U schrijft wat ik bedoel. Ik zie het inderdaad ook niet zitten om tot bovenaan op te vullen met ander zand. Het mengt door de bouwvoor en je bent je doorlatende strook kwijt. Plus dat je op die plaats een mindere kwaliteit bouwvoor krijgt.
ronald73
Quote Reactie van @Loeideutz:
Hier in de buurt gezien, een perceel, gedraineerd met een kettinggraver, in de zomer staat het gewas boven de sleuf anders als er naast. In drogere periodes staat het gewas boven de sleuf fleuriger als ernaast omdat het een betere waterhuishouding heeft.

Bij mij ook waarneembaar waar ze zo'n 50 jaar geleden gebakken buizen hebben gelegd. Ik heb ze eens opgegraven, de uitgegraven grond is waarschijnlijk gemengd met de bouwvoor terruggegaan in de sleuf. Het gewas staat daar altijd beter. In een vochtig jaar is het moeilijker waarneembaar, maar verschil is er altijd.
Je zou haast sleuf naast sleuf gaan graven en weer opvullen met bouwvoor om aan grondverbetering te doen.
Loeideutz
@ronald73 Mengwoelen. Spitfrezen. Of zoiets. En dan tot op een diepte van 50-80 cm of zo. Maar ik vrees dat je dan de eerste jaren meer negatieve gevolgen hebt met draagkracht en zo. Die sleufjes is maar iets van 25 cm. Moet net lukken dat je met de cultuurwielen daarin weg zakt....
ronald73
@Loeideutz Maarja, dan moet je wel iets hebben wat je kan vermengen. Bouwvoor is daar aan de lichte kant, ondergrond is nog zanderiger. Door dat te mengen ben ik bang dat de bouwvoor nog zanderiger wordt en de ondergrond te weinig zwaarder voor een betere waterhuishouding.
Loeideutz
@ronald73 zit er leem in de grond? En dan bedoel ik niet direkt een storende laag, maar meer zowat “plukken”. Dat is hier namelijk het geval op plaatsen. En dan zie je het effect van een kettinggraver. En bij een kettinggraver komt de uitgegraven grond altijd gemengd terug in de sleuf.
ronald73
@Loeideutz Ik heb geen idee, op die percelen heb ik nog nooit een granulair onderzoek laten doen. Kan wel bij het grondonderzoek tegen extra betaling.
Op enkele plaatsen hadden we de diepwoeler, dat was het enige wat ik had, er doorheen getrokken om te kijken of dat verschil zou maken. Helaas.
Loeideutz
@ronald73 Een diepwoeler trekt het weliswaar wat los, maar na verloop van tijd zakt dat weer in. En misschien dus wel op dezelfde plek. Bovendien moet je die heel diep laten zakken om netto 50 cm of dieper te laten werken. Een storende laag die daaronder zit heb je dus niet geraakt. Vandaar mijn opmerking over mengwoelen of spitfrezen. Je verkleint de storende, harde deeltjes dan ook nog wat. Maar dan ook zorgen dat je de diepte haalt. Netto, en niet kijken dat de grond over de balken van de cultivator heen gaat.
Fast Eddy
@ronald73

Dat kan je ook zelf doen met een grondboor.
Wimsumar
Beste Ronald73:

Quote Reactie van @ronald73:
de uitgegraven grond is waarschijnlijk gemengd met de bouwvoor terruggegaan in de sleuf. Het gewas staat daar altijd beter. In een vochtig jaar is het moeilijker waarneembaar, maar verschil is er altijd.Je zou haast sleuf naast sleuf gaan graven en weer opvullen met bouwvoor om aan grondverbetering te doen.

Wat te denken van betere opwarming (+ hoger bodemlevenactiviteit + mineralisatie) van de relatief drogere grond boven de drainagebuis als verklaring voor de betere gewasstand.
Loeideutz
@Wimsumar De betere gewasstand is er juist als het droog is. Boven de sleuf krijgt is er dan een betere vochtvoorziening.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:

Quote Reactie van @Loeideutz:
droog.

Eigenlijk zou je droogjes alle kritiek op aangescherpte (lees: lagere) bemestingsnornen kunnen doen verstommen bij de vaststelling van de 'betere'(?) gewasgroei op de drainagesleuf. Immers, met grote argusogen zie je door de graafketting de vruchtbare toplaag/bouwvoor enorm verschralen met ondergrond, daarbij de gedachte dat het ter plekke een net zo enorme gewasopbrengstdepressie zal geven. Ik heb het echter nooit alszodanig terug kunnen vinden. Wel zie ik inderdaad bij droogte dat de zode op de drainsleuf langer groen blijft, maar ook niet meer dan dat. In m'n mais heb ik er nooit iets dergelijks aan kunnen constateren.
Mijn verklaring voor de groene strookjes bij droogte is dat het gras op de drainsleuf de verminderde beschikbaarheid van bodemvocht tijdens een droogte periode al vroegtijdig opgevangen heeft door dieper te wortelen. Hierbij en passant tevens de naar diepte weggewerkte vruchtbare toplaag alsnog te onderscheppen.

(N.B.: Ik spreek hier over zandgrond waar gewasgroei niet kan profiteren van capillaire opstijging van grondwater).
Loeideutz
@Wimsumar Ik heb ook niet geschreven dat er boven de sleuven meer groeit, alleen dat het daar langer groen blijft. Dit is geconstateerd bij akkerbouwgewassen. Waarbij dus ieder voorjaar de bouwvoor wordt geploegd. Op grasland is er eerder het idee dat het boven de sleuven sneller verdroogt. Gras wortelt helaas niet diep.
ronald73
Quote Reactie van @Wimsumar:
Wel zie ik inderdaad bij droogte dat de zode op de drainsleuf langer groen blijft, maar ook niet meer dan dat. In m'n mais heb ik er nooit iets dergelijks aan kunnen constateren.

Als het langer groen blijft kan je er volgens mij van uit gaan dat er ook meer groeit. Dat lijkt mij best wel voor de hand liggend, water betekent leven. Bij mais zal dat inderdaad moeilijker te constateren zijn omdat je veel anders tegen het hoogstaande gewas mais aankijkt als tegen zodevormend gras. Ik zie bijvoorbeeld wel duidelijk hogere opbrengsten boven die oude (verstopte) drainbuizen in de jaren '60 van de vorige eeuw gelegd. Maar okee, mijn drainsleuf is natuurlijk niet jouw drainsleuf 😉
SJB533
Heeft drainage doorspuiten eigenlijk nut, als je zo'n vlies hebt, zoals @DESLAGERURRE beschrijft?
+1
Fast Eddy
@SJB533

Baat het niet schaad het niet. Maar als er nog voldoende water uitstroomt doet de drain het nog goed.
DANOONTJE POWERR
@SJB533 @Fast Eddy
Bij onze zandgronden moet je met weinig druk en veel snelheid doorspuiten, anders spuit je alles rond de buis los en gaan de gaatjes juist weer verstopt zitten met zand.

Hier bijna alles met kokos gedraineerd en dat voldoet goed.
Drains van dertig jaar oud waarbij de kokos er nog goed om zit.

Overigens meestal wel met een laag schelpen en zeezand erover.
Fast Eddy
@DANOONTJE POWERR

Als ze heel vies zijn trek ik langzaam terug met 25 bar. Hier in de buurt heb je percelen met veel ijzer/oer in de grond dan heb je eer van je werk.
suggs 73
Merk nu dat Hamminga over genomen is , had ik ff gemist , vond al vreemd dat ik plotseling een muts kreeg ipv een sticker , voor de rest goed topic , ben ook wel benieuwd , een dicht gegooide sloot wat erg slempig is geworden waarbij drainage niet meer goed loopt , dachten zelf ook aan een ketting graver met schelpen .
Fast Eddy
@suggs 73

Op klei werkt draineren met schelpen ook goed. Alleen zijn grote hoeveelheden schelpen slecht te verkrijgen.
+2
MaartenMandemaker
Wij hebben eigenlijk alle grond gedraineerd, en doen bijna elk jaar wel een stuk tussendoor draineren of nu met de ruilverkaveling waar we nu in zitten hebben we afgelopen jaar 20 hectare in 1 keer gedaan. Sinds paar jaar pe 1000, en die doet het hier heel goed. Hebben ook plekken waar vrij veel ijzer zit. Oudste drainage is van 1985, nog met kokos, maar die loopt ook nog prima. Die liggen wel in het witte zand. In sommige grondsoorten gaat se kokos verteren. Als ze minder gaan lopen spuit ik ze door, soms zit er echt heel veel ijzer en of andere prut in. Mooi vlot erdoor met niet te veel druk. We doen alles sleufloos draineren trouwens.
atlaspower
Organisch lost op door te zure grond en gaat wwa levensduur 10 jaar mee neem je pp450 omwikkeling dat vergaat nooit en kost nog geen euro de meter voor rond 60 buis ..
Fendt926Driver
@atlaspower welke diameter buis moet je hebben voor de beste water afvoer?
Of is het standaard 60mm
En zit ook in alle buizen de verdeling van de gaten en de gat diameter hetzelfde
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Ik zou voor de gele pvc buis gaan. Als je Komo gekeurde buis hebt zijn de de gaatjes en afstand allemaal hetzelfde.
atlaspower
60 mm voldoet
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onbekend draineermachine ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!