Illustratie van:

Fendt 309 LSA - Hydrauliekolie aan de kook??

Hallo allemaal,

Ik was vandag met mijn 309 lsa bj 87 een paar tanken drijfmest aan het overpompen naar een andere mestput toen ik opeens een raar gluid dat ik niet direct kon thuisbrengen hoorde, even met het toerental gespeeld en,bij lage toeren hoorde ik het nauwelijks of niet vanaf 1500 toeren erger. Toen vielen mijn ogen op het dashbord dat een lampje oplichtte ik dacht (ben erniet zeker van) dat dit het lampje van de temperatuur van de hydrauliekolie was. Ik voelde aan mijn tank hydrauliekolie en ik vond dat deze redelijk heet was. Zou mijn vermoeden juist zijn?
Ik had mijn trekker ondertussen al uitgezet en na een uurtje ofzo terug gestart om hem binnen te zetten en het geluid was weg en het lampje was ook uit.
Weet iemand hoe het mogelijk kan zijn dat die olie aan de kook was? Hij heeft wel een kleine lekkage aan de olieventielen (wat je bediend met de kruishendel). Niets ernstig enkele druppeltjes. Je hoort de hydraulicpomp wel telkens wat olie bijsteken.

Graag jullie hulp

Deel dit topic

Reacties

FENDT300
Kan zijn dat de hef in zijn hoogste stand staat en door blijft pompen.
YaMaGa
De hef was helemaal onderin (de tank hangt in de boventrekhaak met de aftakas eronder)
stefan310
Denk dat je olie bijna op is. Dan begint ie licht te zuigen. Vul het olievat maar eens bij tot ongeveer 10 liter en kijk dan maar eens weer.
Dat geluid is denk ik lucht zuigen van de oliepomp
YaMaGa
@stefan310 heb vandaag even gekeken mij hydrauliekolietank is 3/4 vol dus te weinig olie is uitgesloten..
Fendt926Driver
Wij hebben ooit eens gehad dat de trekker die altijd voor de blokkenwagen stond had een elastiek aan de hydrauliek hendel zitten. Maar bij stilstand ( motor uit) werd de wagen afgekoppeld en de trekker gestart en voor de mixer gezet. Die had 1 uur later ook hele warme olie en bijgeluiden
jurgenkrijt
@Fendt926Driver dat gebeurt wel vaker jah. Met een beetje pech kun je direct de olie pomp vervangen. Meerdere keren meegemaakt dat de voer trekker even voor de mixer moest en een halve dag later in de werkplaats stond
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Waarom wordt er dan gewerkt met elastiek aan de hendel? Heeft ie geen arretatie, of springt ie desondanks nog terug in neutraal?
+1
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas er zit zeker wel arretatie op de hendel. maar als je er een blokken wagentje achter hebt en je laat de klep zakken en die is vol op de grond springt de hendel van de hydrauliek in neutraal en je beurt de klep op is die op het eind op de volle druk en springt de hendel weer in neutraal. zo moet je nog steeds overal grijpen en zet je een elastiek op de hendel.
Corne S
@Fendt926Driver

Hier hetzelfde met de 423, na een lang stuk rijden met blokkenwagen en elastiek, olie erg warm. Bleek een los schroefje waardoor ventiel half open stond.
+1
valmet6400power
@jammermaarhelaas
Dat wat Huub verteld heeft onze Case uit 1985 ook; als je bijvoorbeeld het bandje dat we gebruiken om de aardappel planten te vullen “te hard” op z’n laagste stand laat zakken dan schiet de hendel er ook uit tenzij je hem met elastiek vast hebt staan. Met spuiten hebben we hem ook altijd vast staan om dezelfde reden 😄
Wimsumar
Beste YaMaGa: Het (gele) hydrauliekolietemperatuurwaarschuwingssignaallampje zit op "tien uur" in de meterklok volgens mijn 300-serie-gebruikershandleiding. Tevens knippert dan ook het rode lampje op "6 uur" (maar die zal wel 'normaal' geknipperd hebben door handremgebruik).
Genoemde dingen als te laag peil of een regelventiel wat door overdruk pompt zullen de oorzaak zijn geweest.

Lampje onder motoroliedruk is hydr. temperatuur:
YaMaGa
@Wimsumar het was dus inderdaad het lampje van de temperatuuur van de hydraulische olie dat brandde..
Wimsumar
Beste YaMaGa:

Quote Reactie van @YaMaGa:
lampje van de temperatuuur van de hydraulische olie dat brandde..

Blijft de kruishendel op druk staan ook als er niets op betreffende ventiel is aangesloten?
Het kan ook dat een ventiel op druk bleef staan door een stroef werkende (vastgevroren?) bowdenkabel van de kruishendelbediening.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
1.616
TREFWOORDEN