Illustratie van:

Fordson Power Major - Ratelend en knarsend geluid versnellingsbak

Bij mijn Power major heb ik in elke versnelling een ratelend en knarsend geluid in de versnellingsbak, is er iemand die weet wat dit zijn kan?
Ik las bij eerdere topics dat het tandwielen in de bak zijn kan, alleen hadden deze personen het maar in 1 of meerdere versnellingen...en volgens mij niet allemaal.

Deel dit topic

Reacties

stephan-inter
Differentieel aan gort aan het draaien?
Haal de boel maar los. Niemand heeft hier een glazenbol
Landini 6500
Olie wel op peil,hoort tot aan de vuldop testaan
ronald-bos
@Landini 6500 olie is zeker op peil, heb net bij de tandwielen achter die vuldop gekeken en daar kon ik niks ergs zien, ik heb dus zelf het gevoel dat het ervoor wegkomt, bij de koppeling en drukgroep Enzo...
ronald-bos
@Landini 6500 zal dit kunnen?
MASSEY-MOOI
Druklager misschien?
ronald-bos
@MASSEY-MOOI zal dit zoveel geluid kunnen geven? Het omschrijven van het geluid is een beetje moeilijk, het lijkt op ratelen/gieten/knarsen...
stephan-inter
@ronald-bos
Probeer eens een filmpje te uploaden.
Is het knarsen weg als je de koppeling intrapt?
ronald-bos
@stephan-inter filmpje gaat op dit moment lastig omdat ik met de trekker bezig ben, maar als ik de koppeling in trap is idd het knarsen weg.
stephan-inter
@ronald-bos
Haal hem dan maar doormidden

99procent druklager
+1
ronald-bos
@stephan-inter volgens mij gaat de druklager pas draaien wanneer je de koppeling intrapt en dus niet onder het rijden.... Dan kan het de druklager toch niet zijn?
ford3000case745
@ronald-bos klopt, de druklager werkt pas als je de koppeling intrapt. Maar het knarst het alleen als je hem daadwerkelijk in zijn versnelling zet of ook als hij al in zijn versnelling staat?
stephan-inter
@ronald-bos
Druklager knarst als hij onbelast is. Draait dan los in de lagers.
Zodra je hem onder spanning zet is het over
ford3000case745
@stephan-inter de druklager bij een normale platenkopping zou je pas kunnen horen als je de koppeling intrapt. Dan druk je namelijk met de buitenste rand van het lager tegen de drukvingers aan waardoor de buitenste ring dus stil gaat staan en de binnenste lager deel gaat draaien (de werking van een lager dus). Dus als het lager bijna versleten is hoor je het pas wanneer je de koppeling in trapt want dan pas doet het lager zijn werk. Als je de koppeling niet intrapt is het lager dus ook niet belast en kun je hem dus ook (haast) niet horen
stephan-inter
@ford3000case745
En toch is het zo.
Hij draait nu gewoon los mee.
Vaak genoeg meegemaakt.
Ding door midden trekken en je ziet het
ford3000case745
@stephan-inter dan nog moet het geluid minder/over gaan als je de koppeling los laat
fastrac3155
@ford3000case745 ik ben het toch wel met @stephan-inter eens, grote kans dat dit het druklager is, zeker omdat het in elke versnelling is en het geluid verdwijnt bij een ingetrapt koppelingshuis pedaal, lager wordt dan anders belast waardoor het geluid ook gewoon kan verdwijnen, druklager is niet te vergelijken met een simpel gewoon lager, heb pas nog een in m'n handen gehad die ook gewoon een soort rammel geluid maakte als je hem met de hand rondgooide.

Gewoon verstand op 0 en een dagje aan gaan sleutelen, vaak denk je al veel te diep na, en blijkt het probleem veel eenvoudiger te zijn dan dat je verwacht
Wimsumar
Beste Fastrac3155:

Quote Reactie van @fastrac3155:
Gewoon verstand op 0 en een dagje aan gaan sleutelen

Dat de koppeling het probleemgeluid veroorzaakt lijkt inmiddels wel onomstotelijk zo te zijn. (Ver)gissen naar de daadwerkelijke oorzaak blijft altijd moeilijk vanachter beeldscherm/toetsenbord. Ik sluit niet uit dat de prise-as ruw (met kraakgeluid) aangrijpt in de splinevertanding van de koppelingsplaat als gevolg van een kapot toplager.

Koppeling (clutch) vanaf pdf pagina 91 in het werkplaatshandboek:

lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…
stephan-inter
@ford3000case745
Nee mijn ervaring en vele anderen is dat geluid dan juist weg is als je hem intrapt.
old man jose
Wanneer een druklager niet word gebruikt dan hangt het eigenlijk stil precies in de ruimte die vrije slag heet, ga je de koppelings pedaal gebruiken dan komt het lager tegen de glijring om daarna de drukgroep te activeren en de plaat stil te zetten.
En niet anders.
stephan-inter
Een druklager maakt altijd contact met de price as van de versnellingsbak. Die overigens ook altijd draait zolang de koppeling niet is ingedrukt en de motor draait.

Een versleten druklager maakt juist geluid als de trekker in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen.

Je kan lang doorrijden met een versleten druklager. Maar hou er rekening mee dat het je drukgroep kan slopen. Op een gegeven moment trap je door het lager en of de drukgroep heen en dan is het erg lastig om weer thuis te komen kan ik je zeggen...

En zo is het en niet anders
old man jose
@stephan-inter
Laat ik nu toch denken dat je over een lager spreekt dat heel ergens anders zit nl: in het vliegwiel en meestal het toplager word genoemd, dit lager draait altijd bij neutraalstand en niet bij gebruik van de koppeling wel weer tijdens rijden en aftakas gebruik kerel.


Quote @stephan-inter : En zo is het en niet anders
stephan-inter
@old man jose
Laat ik nou denken dat jij denkt alles beter te weten. Het betwetertje van tf.
+1
old man jose
@stephan-inter
Dat iemand gelijk geven bijna net zo moeilijk is als je ongelijk herkennen!!
+1
ronald-bos
Iedereen bedankt voor de vele antwoorden, ik denk dat ik er wel wat mee kan, maar rij er eerst nog een zomer mee door, de trekker zal niet dagelijks gebruikt worden en volgend winter gaat hij er dan aan geloven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Power Major en hebben de trefwoorden versnellingsbak en geluid geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN