Waar kijken jullie naar bij aankoop trekker voor de trekkertrek?

Beste leden,
Dit is een vraag puur uit nieuwschierigheid, ben gewoon benieuwd naar jullie antwoorden dus. Ik was dus benieuwd waar jullie zoal naar kijken bij de aankoop van een trekker voor de trekkertrek en hobby etc. Kijken jullie dan naar types met grote kale 6 cilinder blokken waar bijvoorbeeld nog geen turbo etc op zit zodat je die op kunt bouwen voor meer pk's? Of kijken jullie heel ergens anders naar?
Alvast bedankt
BroekieJD

Reacties

+4
SJB533
Zou eerst naar het regelement kijken...
+1
walker1
Hier zullen vast heel veel verschillende antwoorden op komen. Veel hangt af of je gewoon in de boerenklasse gaat rijden of meer in een sportklasse. De gewichtsklasse ook. Wel of geen NTTO wedstrijden en welke regels er precies zijn.
BroekieJD
@walker1 Dat is waar, jammer dat er tegenwoordig zo veel beperkingen zijn, maar dat heeft natuurlijk ook de reden dat het daardoor eerlijker wordt. Ik zou eerder voor de boerenklasse gaan, dan is de trekker ook nog mooi voor de hobby en kost het niet al te veel geld 😁
+3
1046
Ik pak al vast 🍻en🍿
+2
walker1
@1046 al vroeg aan het bier!
valmet 605
@1046 ik ga zo even schrijven
Fendt926Driver
Bij ons was het merk geen discussie.
De klasse nog wel. Of de 4.5 ton samen met kameraad van mijn zoon of de 5.5 ton.
Kameraadje had de trekker kapot. Dus werdt het de 5.5 ton.
Dan zoeken wat er bij past. Regelement zegt 6 cyl turbo. Maximaal 145pk.
Trekker moest van ons uit de fendt 600 serie komen maar dat weegt 6.2 ton.
Dus veel kennis nodig en vragen hoe en wat.
Maar bij ombouw en eerste weging 4950 kg.
Nu nog de kleuren bepalen en de extra s
En 5 augustus de eerste wedstrijd in deurningen.....
BroekieJD
@Fendt926Driver wat is er omgebouwd dan? Veel gewicht kun je toch eigenlijk niet kwijt?
+1
Fendt926Driver
@BroekieJD de 4wd mag niet gebruikt worden in de 5.5 ton.
Dus 2wd as eronder i p v 4wd as
Gietijzer neus(250kg) vervangen voor een blikken.( 20 kg)
Massieve koplampdrager ( 350 kg) vervangen voor een holle ijzeren ( 60 kg)
Kabine was verrot dus boven de spatborden afgezaagd. Dus ook deuren en ramen eruit scheeld ook zo 250 kg.
Dus eris nogal wat te besparen .
Tenminste wel bij die van ons...
1046
@Fendt926Driver 4wd in 5.5 ton mag wel bij ons . afhankelijk van regelement. brabant mag et volgens mij ook
Fendt926Driver
@1046 klopt. Maar hier twente achterhoek rijden ze volgens de tsta regels en daar staat in datt in 5.5 4wd niet mag helpen trekken. ( maar het mag er wel op zitten)
+1
unipower
@1046 Hier mag het inderdaad in elke klasse 😉
Fendt926Driver
@unipower heb je er echt veel aan dan?
Trekker gaat meestal voor toch omhoog als het gebeuren moet
unipower
@Fendt926Driver We rijden hier bijna altijd op zandbanen dus voor omhoog komen doen de meeste niet, ik zelf kan het goed merken of hij aan of uit staat 😉
BroekieJD
@Fendt926Driver aha, best een flink verschil inderdaad in gewicht zo.
Fendt926Driver
@BroekieJD tot nu toe alles. 2wd as uit duitsland gehaald. Blikken neus uit belgie. Koplampdrager bij collega fendt liefhebber.
Alle lassen slijpen en opbouwen zelf.
Spuiten weten we nog niet of we zelf doen of laten doen.
Opbouwen ook zelf en bestikkeren ook.
Hebben er een dubbele motorkap bij. Een komt 612 E op en een 615E. Gewoon omdat we een beetje gek zijn....
+1
BroekieJD
@Fendt926Driver Mooi als je dat allemaal zelf kunt doen, ikzelf heb er tot nu toe ook schik in om een beetje te sleutelen, dus wil waarschijnlijk de techniek in. En ach, iedereen heeft zo zijn gekkigheden😜
stegboer
@Fendt926Driver dan kom ik jullie wel tegen in de 5.5 ton πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
+3
Ik zou het als volgt aanpakken:

1) regelementen bekijken van trekkertreks klasse die jij wilt rijden om te kijken of er een pk-limiet geldt danwel een aantal cilinders per klasse of 10% boven fabrieksvermogen
1b) voorkeur voor een merk of niet, neem dit in gedachte mee

2) op basis van die regelementen kun je of; een trekker kopen die met de brandstofpomp los aan de pk limiet komt, dan hoeft die trekker niet heel zwaar te zijn je kunt hem dan met gewichten bijladen tot het gewicht van jouw klasse. Qua vermogen zit je ook goed omdat je hem opschroeft.
Als er een cilinder restrictie op zit geldt hetzelfde als hierboven, alleen dan wordt je zoektocht enigszins beperkt.
Of bij een 10% afwijking van het fabrieksvermogen is het zaak om een trekker te kopen die licht is en naar verhouding veel pk heeft. Bijvoorbeeld een Inter 1246 voor de 4,5 ton.

3) Op basis van die reglementen kun je van je favoriete merk een trekker uitzoeken die past bij bovenstaande criteria. Als je geen voorkeur hebt dan zou ik even kijken op YouTube en bij uitslagen van trekkertreks welk merk en type gemiddeld gezien het beste doet.

Vervolgens blijft dan de vraag of je juist in de 3.5 wil rijden of bij wijze van spreken in de 8,5 ton. Bij die keuze kunnen we je niet helpen maar een trekker die in een lichte klasse past is gemiddeld gezien goedkoper dan een trekker die in een zwaardere klasse mee doet.
BroekieJD
@valmet6400power Heel verhaal zo haha, maar wel interessant en duidelijkπŸ‘Œ bedankt
+1
@BroekieJD
Ja he haha, getypt onder het rijenfrezen. Ikzelf ben beperkt in de keuze voor een trekker door de drie die we op ons akkerbouwbedrijf hebben. We gaan niet een trekker kopen van 30 jaar oud speciaal voor trekkertrek met comfort uit het jaar 0. Mooie bijkomstigheid is dat de 6400 leeg 4300 kg weegt met fronthef en standaard 100 pk is, en met de pomp los 160 op de aftakas. Alleen niet de juiste banden voor trekkertrek eigenlijk maar functionaliteit op het bedrijf gaat voor 3x aanhaken bij een sleepwagen per jaar 😄
BroekieJD
@valmet6400power Ieder zijn eigen prioriteiten he, ik bedoel met dit topic zeker niet dat ik een trekker wil gaan kopen op de korte (en misschien wel lange) termijn, maar was gewoon benieuwd waar de rest naar kijkt. En blijkbaar is dat eerst het reglement haha
@BroekieJD
Haha ja daar word je op afgerekend uiteindelijk, als je een 6 cilinder turbo met 250 pk hebt staan en je mag maar 140 pk in de 5,5 ton dan ben je ook klaar πŸ˜‚
+2
selten
Ik kijk eerst naar het merk, daar ligt toch mijn voorkeur, en dan zorg ik ervoor dat ik de tractor sws kloppend heb naar het reglement. Je kunt kopen wat iedereen koopt (bijvoorbeeld een International 844-s in de 3,5 standaard op zand) en daar de toeren naar 3300 en pomp helemaal open.... Heb je met setje 600's standaard prijs, maar als iedereen dit heeft is het lastiger een verschil te maken in mijn ogen.
flip1150
Hij gaat niet voor de boeren klasse. Als je zelf turbo's wilt opbouwen is het geen standaard meer maar word het sport klasse. Betekend dat hij geld genoeg heeft.
BroekieJD
@flip1150 ik?
+1
BroekieJD
@flip1150 Het was een vraag uit nieuwschierigheid, waarom heb ik gelijk veel geld? Als je goed hebt gekeken zie je dat ik 16 jaar ben, heb al moeite zat met mijn trekkerrijbewijs bij elkaar sparen.
Fendt926Driver
@BroekieJD jou eerste trekker die jij gaat kopen ( aan jou naam te zien waarschijnlijk een jd) kan gewoon standaard in een klasse voor een sleepwagen. Heb die dag gewoon het plezier en sch(r)ik van de trekkertrek. Als je het mooi vindt ga je vanzelf verder. Anders weet je ook weer wat dat was......
BroekieJD
@Fendt926Driver Klopt, zo hoort het denk ik. Ga het eerst maar eens met ons fordje 4610 proberen😜
+4
unipower
Ik zou iets gaan zoeken waar je zonder al te veel aanpassingen toch prijzen mee kunt rijden met bijvoorbeeld alleen meer toeren en meer diesel. Zelf zou ik altijd een turbomotor pakken omdat je dan bijna altijd aan het vermogenlimiet kunt komen. Omdat we hier geen vermogenlimiet hebben moet je zorgen dat je er zoveel mogelijk uit kunt halen met de standaard componenten 😉
Ties6210
@unipower haha hoor eens wie het zegt, vorige week weer tweede toch in hoogeloon.
unipower
@Ties6210 3e zelfs ja, maar is de 2e wedstrijd met deze trekker dus vindt het zo slecht nog niet 😉
selten
@unipower ja en de kale motors rijde je t snot voor de ogen 😜😜
unipower
@selten Moet ik mn pomp toch ook maar eens laten verbouwen dan blijf ik je wel weer voor 😝
selten
@unipower
Dan trekte gej zelf nog steeds harder dan de tractor 😝😝
unipower
@selten Haha kwee, bende morgen ook in geffen?
+1
selten
@unipower
Dat sws, alleen wel maar voor 🍻🍻
old man jose
Naar een trekker voor trekker trek natuurlijk, of zie ik het nu weer verkeerd?????
BroekieJD
@old man jose staat in de titelπŸ˜† Is er iets mis met trekkertrek dan?
+1
old man jose
@BroekieJD
Nee maar je vraagt waar je naar kijkt, en ik heb geprobeerd een zo eerlijk mogelijk antwoord te geven. "
Dacht dat dit wel aardig gelukt was.
Er is niet iets mis met TT het is maar hoe je het bekijkt.
+3
valmet 605
Uitgaande dat je standaard gaat rijden...
Eerst je vrienden vragen wat ze stoer vinden. 😁
Daarna wat van papa mag
Als je dan nog durft kijk je wat je kan betalen.

Je kan echter ook kijken naar reglement motorkarakterestiek versnellingsbak en de velgen evt incl de banden die eronder liggen.

Het Word pas lachen als je weet hoeveel zelfde motoren en versnellingsbakken boos naar elkaar kijken.
selten
@valmet 605
Zoals? Versnellingsbakken wel, maar daar zitten ook weer intern verschillen in.. Maar motoren??
+1
1046
@selten fortschritt kope . veul liters
selten
@1046
Ja veul liters... Maar of t nu perfect is πŸ™ˆπŸ™ˆπŸ˜‚
+1
1046
@selten proberen . zo'n ding hej wel voor oud ijzerprijs🀣🀣
valmet 605
@1046 dat valt ook weer tegen. Daarbij wegen die forschritts als lood.
1046
@valmet 605 das waar ja
valmet 605
@selten nou ja de ZF bak
Wat denk je van de Renaults en fendt trekkers begin jaren 80 (MWM) perkins blokken vast nog wel wat dingen. Het is gewoon grappig.
@valmet 605 Inderdaad, iedereen schreeuwt het van de daken over "zijn" merk maar intussen zijn er nog maar een stuk of drie verschillende...
+1
valmet 605
@DANOONTJE POWERR de trekkers van nu zijn helemaal erg.... FPT SiSu Deutz past bijna overal in.
stephan-inter
@valmet 605
Idd zf bak zit in heel veel merken
+1
valmet 605
@stephan-inter zeker de 6 bak. Fendt Renault Deutz IH. Dan de op elkaar lijkende 6 cilinder ervoor. Geniaal bij trekkertrek.
+1
1046
@valmet 605 vergeeet steyr . schluter en eicher ook nie😊😊die hebbe zf ook gebruikt
+1
valmet 605
@1046 klopt. Maar voor die types moet ik dingen gaan opzoeken. πŸ˜…
selten
@valmet 605
Ja maar binnenwerks kunnen die bakken in verhoudingen redelijk schelen...
En dan telt je balans, motorkarakteristiek, bandverhouding, 2 of 4 wd, trekhaak, en de keuzes van de chauffeur ook nog mee... En dan, een 1046 oid kan veel hoger eindigen, of veel lager dan mij. Terwijl we beide volgens jou dezelfde bak hebben
valmet 605
@selten banden verhoudingen geleverde velgen motorinhoud pomp enz enz
Koiter
Quote:
Kijken jullie dan naar types met grote kale 6 cilinder blokken waar bijvoorbeeld nog geen turbo etc op zit zodat je die op kunt bouwen voor meer pk's?

@BroekieJD kijk wel uit dat niet elk blok dat geen turbo heeft er op berekend is om er zomaar een turbo op te zetten, menig turboblok heeft nog zuigerkoeling e.d.
BroekieJD
@Koiter had ik ook al aan zitten denken idd. Bedankt voor de tip
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!