Tractiewagens of huren rupstrekker
Wat is goedkoper, aanschaf tractiewagens voor de maisoogst of huren van een zware rupstrekker
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als je het echt goed wilt doen.
Je moet er gewoon voor zorgen dat je over de grond gaat en niet erdoor, met aangedreven assen lukt dit nog wel. Op klei lopen de banden nog vol en helpen ze ook weinig meer.
Zie ik toch het meeste in rupsdumpers.
Die laten je land achter alsof er nooit een machine op is geweest.
@ollesikuman, nederland steeds natter? Om de paar jaar is er wel een natter seizoen. Afgelopen 3jaren hebben we de weg niet schoon hoeven maken met hakselen. Liep er zo mooi over. Is ook een kwestie van plannen en de juiste keuzes maken. Sommige gronden zijn ook totaal niet geschikt om mais te telen alleen het wordt elk jaar weer geprobeerd. Het moet al erg meezitten wil het dan goed gaan.
Een rupstrekker is toch veel goedkoper op uurbasis.
de vastrijd trekker of shovel doet de rest
Een tractiewagen kost toch gauw 15 a 20 duizend euro meer dan een gewone maiswagen dus rekend maar uit. Een rupstrekker is dus goedkoper huren op uurbasis
En dan hoeft het ook geen silagewagen te zijn waarbij je een groot eigen gewicht hebt + kleine bandjes en weinig tractie. Maar zelf gewoon een vrachtwagenas met grote trekkerbanden eronder en een bak van ongeveer 25 kuub erop zetten.
Hier schiet niet op, maar je kunt wel door.
Wanneer je grond hebt met weinig draagkracht gaat het minstens zo snel met rupsdumpers. Kun je dan overladen in silagewagens.
Sommigen maakt het niets uit als je je teelaarde 30cm onder de grond drukt met 3trekkers die voor de kiepers staan te slippen, had het zelf liever niet. dan is het vreemd dat het land het volgende seizoen slecht begaanbaar is.
En vind je het zo een grote kost ? maakze dan breed inzetbaar de meeste hier zitte met afzetbare kassen hop de silage bak eraf en mestank erop altijd handig tractie in het land en wagen met tractie is meer waard als een rupstrekker ervoor want die wagen trekt zicht terug naar boven en de rups trekt je gewoon voort.
En die rupshakselaars en rupsdumpers voor te hakselen weegt dat dan op tov de meerkost voor tractiewagens lijkt mij nog een stukje duurder !
En dan kanje zeggen met rupsdumpers ... maar dan wordhet veel duurder:
2dumpers op de akker en een aangepaste hakselaar een kraan erbij voor over te laden en nog wat gewone combi's voor naar het hof te rijden dat zijn 3 machines extra +3 extra man personeel en alsje daarin moet investeren voor 1 jaar ...
kom je overal doorheen
Een aangedreven wagen heeft z'n voordelen tot een bepaald punt. Alle wielen aandrijven betekend niet even iets meer nokken (van de banden) die helpen drukken. Maar (en nu komt t :D) als die banden ook niet meer kunnen helpen "he'j t schoap an 't driet'n" Je moet eigenlijk gewoon weten wanneer je aangedreven assen afhaken. Wat trouwens ook belangrijk is: waar mogelijk 480's of 520's er onder, ipv 900's. Die 900's maken meer kapot dan de 480's. Je moet uiteraard de mogelijkheid hebben qua draagkracht onder de bouwvoor.
''Is het ook niet": tractorfan.nl/movie/15383/…
tractorfan.nl/picture/407879/
Je kunt te ver gaan he, zoals hier. Die grond brengt de eerste jaren veel minder voer op...
begin maar eens te toreren op een natte plek,
hoe raak je dan achteruit
Dan lijkt me de manier die siebenga aanheeft veel beter, maar niet iedereen kan een rupsdumper kopen uiteraard.
www1.trekkerweb.nl/nl/…
Deze vind ik wel grappig
www1.trekkerweb.nl/nl/…
Normaal is het de bedoeling dat wanneer je niet op het land kan rijden zonder tractie, je beter thuis blijft. Maarjah de mais staat er en hij moet af.
De meeste loonwerkers maken zoals reeds vermeld door anderen hun tractiewagens multifunctioneler door het chassis in het voorjaar te gebruiken met een aalton op.
Dit lijkt me voor jullie in nederland ook geen niet slecht, zo kan je een iets natere plek ook meenemen met de bouwlandinjecteur.
Een tractieas is natuurlijk meer onderhevig aan slijtage als een gewone as, maar voorzien van de juiste soort en hoeveelheid olie is er hier geen onderhoud aan. Sommigen zeggen dat een tractieas zwaar trekt langs de baan. Dit komt door de olie die nog koud heeft en daardoor iets dikker is. Tegenwoordig wordt toch meer gebruik gemaakt van syntetische olie, deze heeft hier geen last van.