Werklust kopen ja of nee
Bij ons op het werk wil men een grote shovel kopen. Nou zag ik een mooie 2de hands werklust te koop op internet maar dat werd ons afgeraden door ons mechanisatie bedrijf omdat werklust allen op bestelling gemaakt zou worden dus de onderdelen voor een ouder werklust niet meer voor handen zouden zijn. Nou werd ons aangeraden om een shovel van Duitse makelarij te kopen. Nou is de vraag of we naar duits spul moeten kijken of dat we gewoon een oudere werklust kunnen kopen
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
middelbert
In een Trekker & Werktuig heeft eens een shoveltest gestaan met toch wel opvallende capaciteitsverschillen tussen een tiental merken. Helaas is de uitslag mij niet meer bekend. Wie vult aan?
Grote Werklust dealer, volgens mij hebben die altijd aardig wat onderdelen op voorraad! hoor nooit problemen over de onderdelenlevering van Werklust
licht daar n daf moter in dus lijkt mijn geen probleem en de rest hebbe ze er eigelijk nooit problemen mee
Wij hebben al 30 jaar Werklust.
En wat jullie mechanisatie bedrijf zegt klopt niet. Werklust koopt onderdelen in van grote fabrikanten zoals ZF, Bosch Rexroth etc. Onderdelen zat.
Wij hebben thuis een 15 tons Ljunby Maskin. Stillere cabines krijg je niet op een shovel.
Dit heeft verder niks te maken of er later wel of geen onderdelen voorradig zijn.
Zoals al gezegt, een fabrikant moet ook een x aantal jaar onderdelen kunnen leveren en Werklust koopt bijna alles in bij grote leveranciers, o.a. Daf voor de motoren.
om op het onderwerp terug te komen, werklust is prima spul, en jaap tempel kan idd onderdelen leveren, je mech.bedrijf zal wel andere "belangen" hebben bij een duitse
kijk maar op hun site
De werklust WG 18 E is de enige machine van Nederlandse fabrikaat. Hij heeft een bodemvrijheid van maar liefst 50cm, bijna 10cm meer dan gemiddeld. Deze grote bodemvrijheid komt ook terug in de totale hoogte van de machine. De laadhoogte valt daarbij wel wat tegen. De machine uit de test had een kiphoek van 38°, maar standaard is bij Werklust 45°. De WG18E scoorde bij Load&Carry bovengemiddeld (3de van 12), bij de laadproef gemiddeld (4de). De Werklust is een behoorlijk lange machine, maar de gewichtverdeling houdt, zeker met vier ton in de bak niet over. De machine is wel goed wendbaar. DOor het wat lage maximale koppel moet de Cummins goed op toeren worden gehouden. Gelukkig is het geluidsniveau lager dan gemiddeld. Om bij het luchtfilter te komen, moet de cabine worden gekanteld en dit is erg omslachtig. De instap is matig, omdat je de handen een paar keer moet verpakken. Het zicht is naar alle kanten goed.
Werklust WG18E kreeg als beste kenmerk "Goed zicht".
Load&Carry
Capaciteit 317ton/uur (gemiddeld 291)
Brandstofverbruik 20.9kg/u (gemiddeld 22.2)
Brandstof rendement 15.2 (gemiddeld 13.5)
Laadproef
Capaciteit 604ton/u (gemiddeld 610)
Brandstofverbruik 22.2kg/u (gemiddeld 22.7)
Brandstof rendement 27.1 (gemiddeld 27.5)
Meer kenmerken zal je beter terug vinden bij een brochure ofzo. Hopelijk hielp dit.
Ik moeten eem weten wat voor Werklust caseih1455 het over heeft, dan kan ik pas meer vertellen.
@deerefan. De zwaarste Schäffer is 6.3 ton, dat is niet te vergelijken met een Werklust
Gewone onderdelen zoals startmotoren liggen gewoon op voorraad. Het kans eens lastig worden als er een speciaal onderdeel stuk is. Die hebben ze waarschijnlijk wel in Apeldoorn bij de fabriek. Er lopen genoeg shovels van in nederland, er zullen dus vast ook wel sloopmachines zijn.
En over de dealer, hebben een werklust bij Jaap Tempel weg, betere service krijg je niet zomaar. Hadden een cilinder krom van een Ford shovel, lopen amper in nederland. Hebben zij nog wel onderdelen op kunnen scharrelen in Frankrijk. Ze laten je niet zitten.
Bij heel veel fabrieken wordt alles op bestelling gemaakt. Claas weet ook van te voren voor wie de combine en hakselaar is. Het kan gewoon niet uit om zulke machines op voorraad te hebben. Als je een kleine aanpassing wilt kun je alles weer loshalen. De meeste onderdelen zijn wel hetzelfde, ze gaan echt niet in elke machine een andere aandrijving en motor leggen.
Staat op www.trekkerenwerktuig.nl
Even een account aanmaken en dan staat hij er wel ergens tussen.
Weet nog wel dat LM de snelste machine was, kwam goed uit die test.
Werklust heeft als voordeel wat onderdelen betreft, dat het een kleine fabrikant is. Dus: weinig specifiek gietwerk, en meer samengesteld uit lasdelen. Als er een echt Werklust-specifiek onderdeel kapot is kunnen ze het eenvoudig namaken. Het Werklust-archief is vrij uitgebreid, als je een shovel van 80 jaar oud hebt, hebben zij de bouwtekeningen er waarschijnlijk nog van. In noodgevallen kun je misschien de tekening wel krijgen, en een onderdeel zelf maken/laten maken. Ik geloof dat ze hun klanten tevreden willen/moeten houden, om zich als kleinschalige fabrikant staande te kunnen houden tussen de grote jongens. Voor de onderdelen ben ik niet bang, temeer omdat de machines degelijk in elkaar zitten.
Gaat over een zwaar werklust een WG 35 c 17 ton
Bj 1999 en 9250 uren. Is waarschijnlijk wel iets te zwaar voor ons op het werk is maar gewoon een melkveehouderij.
Word dan hoofdzakelijke gebruikt voor grondverzet en kuil aanrijden. Maar iets kleiner mag ook maar heb wel het liefs een goeie 10 ton om kuil vast te rijden.
GROENEDEERE Dat vermoeden had ik ook al van de dealer, maar die medewerkers zouden wel niet wat af weten van de werklust shovels dat zal ook wel een punt zijn.
Voor een gewoon landbouwmechanisatiebedrijf is het misschien lastig omdat ze er bijna nooit aan sleutelen. Wanneer je Tempel oid belt kennen die monteurs de machines helemaal van binnen en buiten. Hebben onderdelen of hebben goede connecties, Tempel is immers mede-eigenaar van de Werklust fabriek.
Hebben meestal zon 10-15 duizend gelopen, kunnen nog jaren mee. Degelijk materiaal, hoogstens moet de motor eens gereviceerd worden. Al lopen die dafjes ook wel door.
Liebherr L524 Z
hier heb ik mijn shovel gekocht goed en niet te duur