AutoCommand versus Vario

Een goeiemorgen allemaal,

Voor school hebben wij een opdracht gekregen over het verschil tussen de AutoCommand van New Holland en de Vario van Fendt.

Nu was ik zeer benieuwd wat jullie er van denken. Het gaat mij er vooral om wat het verschil is qua opbouw van de bakken zelf, maar ook gebruikerservaringen en technische verhalen zijn welkom.

Laten we even bij het onderwerp blijven en er geen discussie NH vs. Fendt van maken aub. 😄

Alvast bedankt, en barst maar los. 😛

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
De New Holland is blauw en de Fendt is groen.
Is toch al een groot verschil. (grapje) hahaha
Maar persoonlijk denk ik toch dat het niet meer zo veel uit maakt wat je rijdt.
De ene is gewoon weg van de NH en de andere van de Fendt.
Gewoon een keer een test dag organiseren, wel seriuus aan pakken.
Volgens mij krijg je dan een goede indruk.
DESLAGERURRE
Een nh rijd makkelijker dan een fendt .. je stapt er op en je rijd weg .. en standaart is bij een NH dat je op 2 manieren kunt rijden .. op het gas(rij)pedaal en met de pook .. 😉 en tussen de 2 vario's in de bak zit een powershift versnelling die heeft minder slijtage dan de klauwkoppeling bij fendt .. meer verschillen weet ik niet ... ja een nh heeft minder verlies in de bak .. maar dat gaat over het meelopen van tandwielen bij die powershift versnelling 😃 een heel moeilijk verhaal 😉
Fendt_favorit
Klopt. Het enige verschil wat ik mij nu kan bedenken is dat Fendt al veel langer met CVT`s bezig is als NH, en ook veel meer mogelijkheden heeft met de CVT, dus uitgebreider als de NH.
DESLAGERURRE
Dikke bull-shit is dat Fendt_favorit !
Fendt_favorit
@DESLAGERURRE

Verliesverhaal is onzin. Als het puntje bij paaltje komt heeft een Fendt juist minder verlies, want een powershiftbak heeft 100% zeker meer verlies als een CVT. Een CVT zit rond de 91-92% rendement, een powershift rond de 87-88%.
Fendt_favorit
@DESLAGERURRE

Heeft een NH volgens jou dus meer mogelijkheden? Onzin, want dat heeft Fendt.
DESLAGERURRE
Ga ik niet op in hier ! dit noem ik het fendt geloof (mensen die zich blid staren op fendt )
Fendt_favorit
Nee dat is het niet. Ik ben altijd in voor een discussie, want rijdt vaak genoeg op een NH. Er is geen merk wat beter is als een ander, het is de keuze wat wil je!
old man jose
@- NewHollandErik Laten we even bij het onderwerp blijven en er geen discussie NH vs. Fendt van maken aub
NewHollandErik
@old man jose

Quote:
@- NewHollandErik Laten we even bij het onderwerp blijven en er geen discussie NH vs. Fendt van maken aub

Bedoelde de trekkers in het algemeen, over de CVT's mag natuurlijk volop 'geruzied' worden. 😃
DESLAGERURRE
Ik heb het van een monteur en (ben zelf ook een beetje technie's aangelegd :lol:) en heb testen gelezen .... rij ook op fendt en dat rijd ook goed ! 😃
skure
Het fendt-geloof, haha 😄 Goed gezegd DESLAGERURRE
NH-Ford
@DESLAGERURRE en tussen de 2 vario's in de bak zit een powershift versnelling die heeft minder slijtage dan de klauwkoppeling bij fendt .. meer verschillen weet ik niet ... ja een nh heeft minder verlies in de bak .. maar dat gaat over het meelopen van tandwielen bij die powershift versnelling een heel moeilijk verhaal

bullshit,
want fendt heeft helemaal geen klauwkoppelingen in de bak zitten.
Kwa opbouw van de bak is die van fendt gewooon het mooiste, minste koppellingen etc in de bak. Op top snelheid (zowel veld als transport) rijdt je honderd procent mechanisch.
Autocommand is ook mooie bak, alleen schakelt die steeds nog binnen 2 groepen, dat is licht merkbaar. Maar heeft wel minder verlies door meerdere groepen. Duurzaamheid is nog niet echt gebleken.
RobinBos
.
DESLAGERURRE
En hoe wordt die aandrijving overgepakt dan jeroen ? door een ... klauwkoppeling ????
NH-Ford
Waar wil jij je aandrijving overpakken dan?
motor zit rechstreeks op de drager van planetair, je hebt alleen een synchromes schakeling tussen de veld en transportgroep.
RobinBos
.
Fendt_favorit
@RobinBos

Ik had het idd over de bediening!
RobinBos
.
NH-Ford
@RobinBos

je kon nog wel is gelijk hebben, je moet em officieel ook in stilstand schaklen, dus dan zit er idd geen synchromesch in 😉
fendt-412
Wanneer zon bak over moet schakelen heb je toch ook meer draaiende delen?
Draaiende delen kosten vermogen,
Een schakelbak heeft ook geen rendement van 100%. Ben ik wel benieuwd wie op het eind vd rit het efficients is.

Met NH rijd je ook niet in 1x weg ben ik achter gekomen. Moeten de instellingen ook goed staan.
Als je pech hebt staat de maximum snelheid op 0,3 staat en het maximale toerental op stationair moet je eerst ook wel even kijken hoe alles zit.
Het is allemaal niet moeilijk, maar een kwartiertje uitleg en even iemand die even meerijd is tegenwoordig haast een must bij alle moderne trekkers.
DESLAGERURRE
Ja robin na mij weten ook ... 😉 en de 818 van mijn kameraad is net aan stront kapot 😉
DESLAGERURRE
Wat ???????? instellingen ? ??????????
NH-Ford
Jah slager, als je echt gaat pielen in de computer dan kuj de instellingen zo krijgen dat een ander eerst 4x moet kijken 😉
fendt-412
Op school he, willen anderen nog wel eens aan het kloten gaan 😛
Helemaal achterop de console zit een draaiknopje waarmee je het maximale toerental in kunt stellen.
Op de pook zit een scrollwieltje waarmee je de maximale snelheid in kunt stellen.
Moet wel even goed staan, anders kom je nog amper vooruit.

Zo is dat ook met fendt, moet je bij de eerste 900 ook even weten dat je hem uit zn vrij moet zetten omdat je anders geen meter vooruit komt.
Je moet het allemaal net even weten. Maar daarna stelt het weinig meer voor.
NH-Ford
Maar met beetje 'logica' kom je er alleen ook wel uit, dat is bij fendt ook zo, maar om alle functie's optimaal te bedienen is beetje uitleg bij beide nooit weg.
DESLAGERURRE
Wie zit daar aan dan ??? hij voor het hakselen toch niet nodig 😉
DESLAGERURRE
@fendt-412

dat toeren knopje staat altijd halverwege 😉 dan brult ie het mooist 😉
fendt-412
Trekkerwerk bestaat niet alleen uit mais rijden en dumperen...
Gaat om de trekker in het algemeen.

bij licht werk wil je niet dat hij maximale toeren maakt en zinloos diesel verstookt.
NH-Ford
Hej ook nie nodig slager, maar niets is mooier dan dingen zo veranderen dat een ander er niet mee weg kan rijden (vooral op school) :lol:
RobinBos
.
NewHollandErik
@RobinBos

Het is onderdeel van een opdracht. Hoef geen dik pak tekst te hebben ofzo. Het gaat alleen om verschillen van de bakken qua de opbouw.
Fendt_favorit
Wat Fendt-412 zegt klopt helemaal. Wegrijden kan iedereen met zo`n NH, met een Fendt ook. Maar om er echt mee te werken heb je voor beide tractors uitleg nodig.
Dit vind ik ook heel normaal worden, want wil je het maximale eruit halen, zul je dit wel moeten!
fendt_power_fan
Uitleg blijft nodig.
Probeer maar eens het kopakkermanagement in te stellen met een zaaicombinatie. Dat lukt je niet zonder uitleg.
BenIH
@RobinBos

Quote:
fendt rijdt trouwens 100%mechanisch bij 50km/uur, en bij 20km/uur.
de exacte cijfers van de nh weet ik zo niet, maar zal rond de 3, 7, 15, en 40km uur zijn. Kortom, bij de laatst genoemde word bij veldwerk veel minder hydraulisch vermogen gebruikt. aangezien hydraulisch vermogen synoniem is voor dissipatie, en dus verlies weet ik wel welke ik zou kiezn in het veld.

Maar in het geval van de NH heb je ook veel meer tandwielen in de bak die niets anders doen dan olie roeren, dus ook weerstand bieden. In dit geval zou je dan moeten kijken wat het meeste verlies oplevert, de hydraulische aandrijving of alle tandwielen die weerstand bieden in de bak.
RobinBos
.
BenIH
@RobinBos

-offtopic-

Ik zie dat je in Dronten woont, Agrotechniek gedaan? Doe ik nu wel, 2e jaar instroom.
Casegek4ever
@ robinbos

je zei dat de autocommand 4 versnellingen heeft en de vario minder maar dat klopt niet want als je het met de hand versnelt heb je er standaart 3 in de laag je hebt dan 3 in middle en 3 hoge versnelling dus het zijn er 9 dus ik vindt de vario beter kwa versnellingen
SJB533
@RobinBos

Quote:
heel veel meer tandwielen zitten er niet in, bovendien roeren die niet door de olie. Het vermogens verlies van de tandwielen en draaiende delen is nog geen 10% van het vemogens verlies door de hydraulische aandrijving.
Ligt er ook nog aan hoe de smering van tandwielen is. Druksmering of een oliebad. Druksmering verliest minder vermogen. Althans dat werd mij verteld, door iemand die meer benul daarvan heeft, dan ik.
@DESLAGERURRE zo'n 818 die ik ook heb gefotografeerd en laten zien? 😃
huub
@ Casegek, heb je wel helder dat het hier gaat over de Autocommand (de CVT van NH) en de Vario (de CVT van Fendt)
lucas712
De auto command heeft ook maar twee versnellingen hoor de oude cvt had er vier net als de zf van jd en deutz. en newholland meer mogelijkheden waarom?? fendt kan met een versnelling van 0 tot 50km vlgens mij heb je dan meer mogelijkheden dan dat je 4 of 2 groepen schakelt die hydraulisch overbrugt worden
huub
Als dat zo is lucas, waarom heeft fendt dan een veld en een transportgroep?
nht8040
@lucas: snuffel jij maar is rond op www.newholland.com ofzo ,dan zal je snel zien dat een autocommand weldegelijk 4 versnellingen heeft. 😉

dit biedt het voordeel dat je 4keer een 100% mechanische overbrenging hebt = meer mogelijkheden.
lucas712
Moet ik me raar vergissen dat er 4 zijn ze hebben dat veranderd omdat die oude cvt in theorie in twee tegelijk kon gaan staan. fendt heeft twee groepen 1 voor zwaar trekwerk in veld maar in 2 ga je gewoon van 0 tot 50 hoor dat kan geen ander merk.
landbouw
Ik weet dat een fendt vario goed trekt .Rijd goed en heel vlot zeggen ze altijd tegen me als er iemand meerijd .nh heb ik geen ervaring mee
nht8040
@lucas: waarom zou dat toch zijn,mischien door het grote verlies dat je daardoor hebt 😉
lucas712
Waar heb je groot verlies?
nht8040
Misschien omdat je in het begin puur hydraulisch aan het rijden bent = veel verlies en pas bij 50km/h 100% mechanisch rijdt = weinig verlies 😉
lucas712
Dat puur hydraulisch is maar heel even. we hebben een712 die rijdt ruim 50 met een aanhanger van dik 30 ton met 1400 motortoeren probeer dat maar is met een ander merk dus die verliezen vallen hard mee. en dan nog het grote voordeel dat er geen mechanische omkeer in zit met slippende koppelingen dat is pas warmte ontwikkeling en warmte is wel verlies
nht8040
@lucas: op lage toeren 50km/h rijden kan elke vario 😉
lucas712
Zo laag niet weet ik zeker
nht8040
Haha,das puur te zien welke verhouding,afstelling de vario-bak heeft.

en met een 712 zal het wel effe duren eer je 30ton in gang krijgt. 😃
lucas712
O en waarom zitten de mechanische van steyr jd en deutz allemaal rond 1800?? zullen ze dat met elkaar overleggen geloof dat maar niet
nht8040
@lucas: van steyr en deutz zou ik het niet weten,maar bij NH rijdt je 50 tegen 1500 toeren.
lucas712
Ja met de auto command misschien maar tvt niet.en met vracht dan ook nog 1500??
nht8040
@lucas: ik heb nooit iets over een tvt gezegt,met of zonder vracht maakt geen fluit uit.
lucas712
Bij een jd anders wel die rijdt met vracht zeker hoger in toeren. daarom hoop ik een keer een nh te proberen ben erg benieuwd namelijk.
RobinBos
.
fiat350
Fendt: 1 hydropomp en 1 (bij de grote 2) hydromotor.
kleine snelheid= 100 % hydr. vermogen, hoge snelheid = 100 % mechanisch vermogen, hoe meer je boven de 50 gaat, zal het hydraulisch vermogen toenemen weer (doordat het ringwiel weer moet aangedreven worden).
bij NH ligt dat helemaal anders, deze werken met 'n pompunit, bij stilstand draait het eerste ringwiel volledig omgekeerd tov het zonnewiel, bij 8 km/h draaien beiden gelijk, bij 14 draaien ze weer geheel omgekeerd tov elkaar, bij 28 draaien ze weer gelijk en bij volle snelheid draaien ze weer tegenovergesteld van elkaar. en dat 'schakelen' gebeurd bij deze snelheden...
Fendttrisixfan
De reden waarom dat fendt die "versnellingen" niet automatisch laat gaan is om minder vermogen verlies te hebben, vertelde de dealer mij
HollandNew
Als de Auto Command minder jankte was het een goede Fendt concurrent. Maar je moet hem ook tegenover een 800 zetten (T 7050 vs. 820)
lucas712
@robinbos waarom is dat verre van efficient dan?? fendt bouwt al 15 jaar vario's en wil je nog beweren dat het rendement niet goed is? de johndeere ivt van de 7000 serie werkt volgens mij bijna hetzelfde als ik goed heb alleen fendt kan de pomp 45 graden draaien en jd maar 30 dus moet die schakelen.
international533
@ erik, makkelijk zo'n topic. Kan ik miss ook nog wel wat mee. 😛
jeroen13
AutoCommand rijdt goed en vario ook
weet alleen dat new holland meer mogelijk heden heeft maar van de techniek er van moet ik allemaal nog bestuderen.dus weet er nog niks van
lucas712
fendt.tv/ staar heel mooi filmpje hoe vario werkt.
RobinBos
.
lucas712
Als de aantal graden er niet toe doen begrijp jij van de hele vario van fendt niks daar zit het em juist in
RobinBos
.
Fendttrisixfan
@nht8040

Quote:
dit biedt het voordeel dat je 4keer een 100% mechanische overbrenging hebt = meer mogelijkheden

maar ook wel 4 keer hydraulisch, dus wat dan het beste is moet je volgens mij voor jezelf uitmaken
NewHollandErik
@international533 : Graag gedaan. 😃
nht8040
@fendttrisixfan: voor puur transport is een fendt vario beter dan een autocommand van NH,maar eens je een het veld komt is de autocommand beter.

voor pure trekkracht gaat elke "veredelde powershift" hoe sommige het noemen beter zijn.
lucas712
Het gaat dus om de opbrengst en die is bij 45 graden veel groter als bij 30 graden. maar die twee kanten kan ie niet tegelijk dus het is geen 60 graden.
Kareltje
Ik snap alleen niet waarom sommige mensen zo fan zijn van vario, dat ze denken dat er niets zo goed is als vario. Dat doet me denken aan het woordje naief. Daarnaast denk ik aan: Laat ze in die waan, ze weten niet beter.
Er zijn altijd punten die verbeterd kunnen worden, dat geldt ook voor fendt en NH. Maar toegeven Ho maar.
ford8630power
Wat is er dan mis met een vario Kareltje? Heb je er ooit wel eens mee gereden?
janhenk
Jawel hoor dinand waardeloos !!! gewoon een 956 met een schakelpook veel beter dat is deze week al meerdere malen bewezen 😃
ford8630power
Bemoei je er niet mee Jan Henk! 😄
Fendt916
Kareltje zit denk ik niet elke dag op een trekker
Kareltje
Ik zit idd niet elke dag op een trekker, maakt dat verschil? Zeker drie dagen in de week. Ik heb wel op een dyna vt, vario, autocommand, autopower en steyr cvt gereden(wat cvts betreft) Maar in deze discussie merk dat sommige mensen niet willen toegeven. DAt constateer ik alleen. Ik heb verder wel het gevoel dat mensen zich daardoor voelen aangesproken, dat ik het zeg.
Ik vraag me alleen af, waarom sommige mensen denken dat de enige transmissie die goed is een vario is.
Kareltje
@ford8630power

Ja de logica in de bediening kan beter. Verder kan je alleen stilstaand overschakelen tussen de twee groepen(mss bij de allernieuwste niet meer). Verder is het prima. Ik heb niks tegen fendt. Ik heb alleen wat tegen een fendt fan die oogkleppen op heeft!
ford8630power
@Kareltje

Volgens mij moet je bij de allereerste 700 vario's stilstaan om te kunnen schakelen tussen de groepen, dat is inderdaad niet zo handig. En de bediening moet je spelenderwijs gewoon uitproberen en dan wen je er vanzelf wel aan. Ik vind het prima trekkers 😉
Fendttrisixfan
@Kareltje

Quote:
Verder kan je alleen stilstaand overschakelen tussen de twee groepen

het is ondertussen al 5-6jaar dat je niet meer hoeft stil te staan hoor
Kareltje
@ford8630power

Dat kan zijn. De nieuwste fendts moet ik nog berijden. Maar ik heb nooit gezegd dat fendt niet goed rijdt, of niet goed is! 😉
janhenk
Mwa ze rijden wel goed kareltje, maar alleen trekken ze geen worst van tafel 😉
NewHollandErik
Kan iemand ook vertellen hoe beide CVT's opgebouwd zijn?

Zie wel hier en daar wat staan, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van. 😄
jeroen13
@nht8040

waarom zou een powrshift beter zijn dan CVT? CVT is toch gekomen voor het beste rijbereik met het beste toerental
jeroen13
@HollandNew

fendt jankt zeer hard!!
ford8630power
@jeroen13

Welke?
jeroen13
guy
Allemaal..
skure

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
90
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
49