Voor school hebben wij een opdracht gekregen over het verschil tussen de AutoCommand van New Holland en de Vario van Fendt.
Nu was ik zeer benieuwd wat jullie er van denken. Het gaat mij er vooral om wat het verschil is qua opbouw van de bakken zelf, maar ook gebruikerservaringen en technische verhalen zijn welkom.
Laten we even bij het onderwerp blijven en er geen discussie NH vs. Fendt van maken aub.

Alvast bedankt, en barst maar los.

Laatste
Reacties
Is toch al een groot verschil. (grapje) hahaha
Maar persoonlijk denk ik toch dat het niet meer zo veel uit maakt wat je rijdt.
De ene is gewoon weg van de NH en de andere van de Fendt.
Gewoon een keer een test dag organiseren, wel seriuus aan pakken.
Volgens mij krijg je dan een goede indruk.
Verliesverhaal is onzin. Als het puntje bij paaltje komt heeft een Fendt juist minder verlies, want een powershiftbak heeft 100% zeker meer verlies als een CVT. Een CVT zit rond de 91-92% rendement, een powershift rond de 87-88%.
Heeft een NH volgens jou dus meer mogelijkheden? Onzin, want dat heeft Fendt.
Bedoelde de trekkers in het algemeen, over de CVT's mag natuurlijk volop 'geruzied' worden.
bullshit,
want fendt heeft helemaal geen klauwkoppelingen in de bak zitten.
Kwa opbouw van de bak is die van fendt gewooon het mooiste, minste koppellingen etc in de bak. Op top snelheid (zowel veld als transport) rijdt je honderd procent mechanisch.
Autocommand is ook mooie bak, alleen schakelt die steeds nog binnen 2 groepen, dat is licht merkbaar. Maar heeft wel minder verlies door meerdere groepen. Duurzaamheid is nog niet echt gebleken.
motor zit rechstreeks op de drager van planetair, je hebt alleen een synchromes schakeling tussen de veld en transportgroep.
Ik had het idd over de bediening!
je kon nog wel is gelijk hebben, je moet em officieel ook in stilstand schaklen, dus dan zit er idd geen synchromesch in
Draaiende delen kosten vermogen,
Een schakelbak heeft ook geen rendement van 100%. Ben ik wel benieuwd wie op het eind vd rit het efficients is.
Met NH rijd je ook niet in 1x weg ben ik achter gekomen. Moeten de instellingen ook goed staan.
Als je pech hebt staat de maximum snelheid op 0,3 staat en het maximale toerental op stationair moet je eerst ook wel even kijken hoe alles zit.
Het is allemaal niet moeilijk, maar een kwartiertje uitleg en even iemand die even meerijd is tegenwoordig haast een must bij alle moderne trekkers.
Helemaal achterop de console zit een draaiknopje waarmee je het maximale toerental in kunt stellen.
Op de pook zit een scrollwieltje waarmee je de maximale snelheid in kunt stellen.
Moet wel even goed staan, anders kom je nog amper vooruit.
Zo is dat ook met fendt, moet je bij de eerste 900 ook even weten dat je hem uit zn vrij moet zetten omdat je anders geen meter vooruit komt.
Je moet het allemaal net even weten. Maar daarna stelt het weinig meer voor.
dat toeren knopje staat altijd halverwege
Gaat om de trekker in het algemeen.
bij licht werk wil je niet dat hij maximale toeren maakt en zinloos diesel verstookt.
Het is onderdeel van een opdracht. Hoef geen dik pak tekst te hebben ofzo. Het gaat alleen om verschillen van de bakken qua de opbouw.
Dit vind ik ook heel normaal worden, want wil je het maximale eruit halen, zul je dit wel moeten!
Probeer maar eens het kopakkermanagement in te stellen met een zaaicombinatie. Dat lukt je niet zonder uitleg.
de exacte cijfers van de nh weet ik zo niet, maar zal rond de 3, 7, 15, en 40km uur zijn. Kortom, bij de laatst genoemde word bij veldwerk veel minder hydraulisch vermogen gebruikt. aangezien hydraulisch vermogen synoniem is voor dissipatie, en dus verlies weet ik wel welke ik zou kiezn in het veld.
Maar in het geval van de NH heb je ook veel meer tandwielen in de bak die niets anders doen dan olie roeren, dus ook weerstand bieden. In dit geval zou je dan moeten kijken wat het meeste verlies oplevert, de hydraulische aandrijving of alle tandwielen die weerstand bieden in de bak.
-offtopic-
Ik zie dat je in Dronten woont, Agrotechniek gedaan? Doe ik nu wel, 2e jaar instroom.
je zei dat de autocommand 4 versnellingen heeft en de vario minder maar dat klopt niet want als je het met de hand versnelt heb je er standaart 3 in de laag je hebt dan 3 in middle en 3 hoge versnelling dus het zijn er 9 dus ik vindt de vario beter kwa versnellingen
@DESLAGERURRE zo'n 818 die ik ook heb gefotografeerd en laten zien?
dit biedt het voordeel dat je 4keer een 100% mechanische overbrenging hebt = meer mogelijkheden.
en met een 712 zal het wel effe duren eer je 30ton in gang krijgt.
kleine snelheid= 100 % hydr. vermogen, hoge snelheid = 100 % mechanisch vermogen, hoe meer je boven de 50 gaat, zal het hydraulisch vermogen toenemen weer (doordat het ringwiel weer moet aangedreven worden).
bij NH ligt dat helemaal anders, deze werken met 'n pompunit, bij stilstand draait het eerste ringwiel volledig omgekeerd tov het zonnewiel, bij 8 km/h draaien beiden gelijk, bij 14 draaien ze weer geheel omgekeerd tov elkaar, bij 28 draaien ze weer gelijk en bij volle snelheid draaien ze weer tegenovergesteld van elkaar. en dat 'schakelen' gebeurd bij deze snelheden...
weet alleen dat new holland meer mogelijk heden heeft maar van de techniek er van moet ik allemaal nog bestuderen.dus weet er nog niks van
maar ook wel 4 keer hydraulisch, dus wat dan het beste is moet je volgens mij voor jezelf uitmaken
voor pure trekkracht gaat elke "veredelde powershift" hoe sommige het noemen beter zijn.
Er zijn altijd punten die verbeterd kunnen worden, dat geldt ook voor fendt en NH. Maar toegeven Ho maar.
Ik vraag me alleen af, waarom sommige mensen denken dat de enige transmissie die goed is een vario is.
Ja de logica in de bediening kan beter. Verder kan je alleen stilstaand overschakelen tussen de twee groepen(mss bij de allernieuwste niet meer). Verder is het prima. Ik heb niks tegen fendt. Ik heb alleen wat tegen een fendt fan die oogkleppen op heeft!
Volgens mij moet je bij de allereerste 700 vario's stilstaan om te kunnen schakelen tussen de groepen, dat is inderdaad niet zo handig. En de bediening moet je spelenderwijs gewoon uitproberen en dan wen je er vanzelf wel aan. Ik vind het prima trekkers
het is ondertussen al 5-6jaar dat je niet meer hoeft stil te staan hoor
Dat kan zijn. De nieuwste fendts moet ik nog berijden. Maar ik heb nooit gezegd dat fendt niet goed rijdt, of niet goed is!
Zie wel hier en daar wat staan, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van.
waarom zou een powrshift beter zijn dan CVT? CVT is toch gekomen voor het beste rijbereik met het beste toerental
fendt jankt zeer hard!!
Welke?
939