Fendt 612 - Vol in toeren bij starten

Ik heb een fendt 612 sl, als ik deze start, gaat hij vol in toeren, en heeft hij veel grijze rook.
De motor heeft enkele jaren stil gestaan, we hebben toen de kleppen gesteld en hem gestart, niks aan de hand toen, hij draaide mooi stationair en gas geven deed hij prima. Daarna niet meer gestart, maar een maand later sloeg hij maar net aan tijdens het starten, en bleef hij amper stationair draaien. Iemand vertelde me dat je de O-ringen van de brandstofpomp moest vervangen (omdat hij zo lang had stil gestaan). Dit heb ik dus gedaan, de 6 koper-ringen en 6 rubberen O-ringen vervangen (de originele uiteraard!), alles netjes terug in elkaar gezet, de plunjers kunnen er ook maar op 1 manier in, dus die kunnen niet verkeerd zitten denk ik? Maar als ik de motor nu start, gaat hij direct vol in zijn toeren, gas blijft niet hangen, ook niet inwendig in de pomp, choke staat ook niet op. De eerste keer dat hij zo in toeren vloog, kwam er veel zwarte rook uit de uitlaat, maar vanaf de 2e keer starten krijgt hij vooral grijze rook. Oliepeil blijft ook hetzelfde. Iemand die me kan helpen waar het probleem zit? Ergens iets fout gedaan bij de O-ringen?
Fendt 612 SL

Reacties

selten
Zelf alles in de pomp vervangen?
Fendt 612 SL
Heb zelf enkel de O-ringen vervangen
Fendt 612 SL
Voor de rest is er niks aan vervangen geweest
selten
@Fendt 612 SL
Breng de pomp maar naar een dieselservice. Het kan goed zijn dat de pomp niet compleet goed meer staat. De aansluiting plunjer op regelstang enz. Bij het eruit halen en erin zetten moet dit uitkomen.
Fendt 612 SL
Pomp is niet van de motor af geweest, en dus ook niet verdraaid, dan is dat toch geen probleem?
selten
@Fendt 612 SL
Intern in je pomp kunnen er alsnog onderdelen verkeerd zitten...
geertyb0y
@Fendt 612 SL welke o ringen heb je vervangen, en wat heb je allemaal los gehad
Fendt 612 SL
De aansluiting van de hogedrukleidingen naar de pomp losgedraaid en de O-ringen van vervangen, en tussen die aansluiting en de plunjers zat een koper-ring, die heb ik ook vervangen, de plunjers zelf zijn er wel uit geweest, maar de motor/pomp heeft ondertussen niet gedraaid, heb ook niks horen “vallen” in de pomp toen ik de plunjers eruit gehaald heb...
+1
county854t
Achter het blikken dekseltje zit n tandheugel die de brandstof toevoer van de plunjers regelt. Die zit waarschijnlijk vast. Gewoon even t dekseltje eraf halen en n voorzichtige tik geven. Veelkans dat de tandheugel dan naar de originele stand terug springt.
N bosch lijnpomp gaat, na stopzetten vd motor, uit zichzelf naar max pomp opbrengst
MR T
Zoals county854t zegt denk ik ook . de getande lat goed inspuiten met wd 40 en zelf over en weer schuiven.
bas101
Bij mechanische geregelde lijnpompen duidt dit op een klemmende regelstang ( hierboven omschreven als tandheugel) bij een vacuum geregelde pomp kan dat ook nog een lekkage in t vacuum gedeelte zijn denk aan lek membraam lekke leiding etc , maar wat nog kan en meer waarschijnlijkis dat je alle plunjers er hebt uitgehaald dat de regelstang zich verschoven heeft , waarschijnlijk zonder dat je dit zelf door had , en toen de 4 (of in dit geval 6) plunjers er weer in hebt gezet , de regelstang zit namelijk in verbinding met de veertjes in je regelaarhuis
selten
@bas101
Nou denk dat er 6 inzitten 😝😝
+1
bas101
@selten dan zijn t r 6
joop-same
Als je de wartels waar de inspuit leiding opzit te vast aandraait dan klemt je regel stang, en als je de plungers eruit hebt gehad en ze zo weer erin hebt gezet dan klopt je inspuit hoeveelheid niet meer, die moeten ook op een teken staan.
En het ringetje op de plunger is een verkoperd stalen ringetje en geen koperen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 en hebben de trefwoorden toerental en starten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!